Kandidát #12 Fans award 2018: Nové BMW X4

Kandidát #12 Fans award 2018: Nové BMW X4

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

A jsme u konce. Nebojte, samozřejmě ne u konce Motorvize fans award 2018. Jsme pouze v závěru představování nominovaných kandidátů do letošního ročníku čtenářské ankety Motorvize. Říká se „nejlepší nakonec“, že? Samozřejmě se teprve ukáže, jestli tohle auto jím opravdu bude. Každopádně jako poslední vůbec, tedy dvanáctý kandidát celkem a šestý v premium segmentu, je tu zcela nové BMW X4. Standardně mívá životní cyklus jednotlivých modelů okolo 7, 8 let. Překvapivě od doby, kdy se BMW X4 stal prvním automobilem kategorie Sport Activity Coupé mezi prémiovými vozy střední třídy, uplynuly pouhé čtyři roky. První generace byla totiž představena v roce 2014. Co vše nového nabídne současná verze? Moderní a prémiový interiér, širokou paletu motorů, osmistupňový automat, nejmodernější asistenční systémy i nejnovější verzi ovládacího systému iDrive. Stačí to však na žhavou konkurenci v anketě Motorvize fans award? Lehké to mít určitě nebude. Rozhodnete už 11.11. právě vy, naši drazí a milí čtenáři. Pojďme se teď ale podívat na našeho posledního kandidáta pěkně do detailu.

 

Nové BMW X4: Sport acitivity coupé aneb vlastní kategorie

Design nového BMW X4 je ukázkovým případem muskulaturní dynamiky a dominantní osobitosti. Modernizovanému pojetí nezaměnitelného vzhledu BMW X4 vévodí čisté plochy a propracované, moderní detaily. BMW X4 na sebe v rámci rodiny BMW X přejímá úlohu přitažlivého sportovce.

 

Dynamicky protažené proporce, výrazný styling.

S prodloužením vozu o 81 milimetrů na 4752 milimetrů, přidáním 54 mm v oblasti rozvoru (nyní 2864 milimetrů), 37 milimetrů navíc v šířce (1918 mm) a s o 3 milimetry sníženou výškou (1621 milimetrů) se nové BMW X4 vyznačuje dynamicky protaženými proporcemi. Krátké převisy a výrazně tvarované, mírně šestiúhelníkové výřezy blatníků zdůrazňují dokonale vyvážené rozložení hmotnosti 50:50 mezi přední a zadní nápravou. Zřetelně strukturované povrchy a horizontální linie utvářejí záď vozu. LED zadní světla s trojrozměrným tvarováním jsou nízká a umístěná zcela v rozích karoserie. Spolu se dvěma koncovkami výfuku (u všech motorů) zdůrazňují šířku celé zadní části.

Uvnitř zbrusu nového BMW X4 je pro řidiče a spolucestující připraven interiér s moderním, prémiovým charakterem a působivě dynamickým designem, který vhodně vyjadřuje auru prvotřídní elegance. Všechny ovládací prvky jsou jasně rozvrženy a pojaty tak, aby ladily s používanými druhy obložení. Nízká přístrojová deska a mírně zvýšená pozice řidiče, typická pro modely BMW X, dává skvělý výhled na dění na silnici. Na řidiče orientovaná palubní deska pomáhá navodit neobyčejnou jistotu a přináší za všech okolností úžasně sportovní zážitky z jízdy. Přepracovaná sportovní sedadla s výrazně tvarovaným bočním vedením poskytují výjimečnou oporu těla i v extrémních jízdních situacích. Polstrování pro kolena na bocích středového panelu dodávají další špetku sportovnosti.

Uvnitř zbrusu nového BMW X4 je pro řidiče a spolucestující připraven interiér s moderním, prémiovým charakterem a působivě dynamickým designem, který vhodně vyjadřuje auru prvotřídní elegance. Všechny ovládací prvky jsou jasně rozvrženy a pojaty tak, aby ladily s používanými druhy obložení. Nízká přístrojová deska a mírně zvýšená pozice řidiče, typická pro modely BMW X, dává skvělý výhled na dění na silnici. Na řidiče orientovaná palubní deska pomáhá navodit neobyčejnou jistotu a přináší za všech okolností úžasně sportovní zážitky z jízdy. Přepracovaná sportovní sedadla s výrazně tvarovaným bočním vedením poskytují výjimečnou oporu těla i v extrémních jízdních situacích. Polstrování pro kolena na bocích středového panelu dodávají další špetku sportovnosti. Tři plnohodnotná zadní sedadla nového BMW X4 poskytují cestujícím o 27 milimetrů více prostoru na nohy ve srovnání s předcházejícím modelem. Zavazadlový prostor má kapacitu 525 litrů a nákladový prostor může být podle potřeby rozšířen až na 1430 litrů složením částí zadních opěradel, standardně rozdělených v poměru 40:20:40. Sklápění lze obsluhovat také páčkami v zavazadlovém prostoru.

 

Pohonné jednotky a jízdní zážitky.

Nové BMW X4 bude na trh uvedeno s paletou pohonných jednotek nejnovější generace, kterou tvoří dva zážehové a dva vznětové motory, každý se čtyřmi válci a zdvihovým objemem 2 litry. Jejich pokročilé technologie BMW TwinPower Turbo slibují dynamický nástup výkonu, doprovázený mimořádně nízkou spotřebou paliva a nízkými emisemi. Nabídku motorů doplňují dva modely BMW M Performance s řadovými šestiválci pod kapotou, přičemž jeden je zážehový a jeden vznětový (viz další kapitola), a také další šestiválcová vznětová pohonná jednotka. U všech motorů je výkon na silnici standardně přenášen prostřednictvím 8stupňové samočinné převodovky Steptronic a inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive, což znamená nenucenou jízdu na hladkých zpevněných silnicích, stejně jako v náročnějším terénu. Rychlostní stupně lze volit manuálně pomocí řadicích páček na volantu.

 

Snížená hmotnost, zlepšené aerodynamické vlastnosti.

Promyšlená směs materiálů umožnila dosáhnout podstatné úspory hmotnosti nejen v konstrukci podvozku, ale také v případě karoserie a mnoha dalších oblastech vozu. Přístup BMW EfficientLightweight zahrnuje další nárůst podílu hliníku, stejně jako vysokopevnostní a extrémně vysokopevnostní oceli. Díky tomu je struktura karoserie pevnější než kdy předtím, což přináší výhody jak pro obratnost vozidla, tak pro ochranu cestujících. Současně nové BMW X4 váží až o 50 kilogramů méně než jeho předchůdce. Vůz má oproti BMW X3 výrazně níže položené těžiště, což zlepšuje zejména jeho schopnosti dynamicky zatáčet.

Dalším faktorem nadprůměrné dynamiky a hospodárnosti zcela nového BMW X4 je snížení aerodynamického odporu přibližně o 10 procent. Tohoto vylepšení bylo dosaženo zefektivněním tvaru karoserie, stejně jako použitím řady dalších specifických řešení, jakými jsou například aktivní klapky v masce chladiče, vzduchové clony kolem předních kol či dále rozšířené zakrytování podvozku. Nové BMW X4 stanovuje koeficientem odporu vzduchu cx = 0,30 zcela nová měřítka.

 

A co si myslíte vy o novém Xku? Líbí se vám vůbec tento typ vozů, jehož zakladatelem je zřejmě tak trochu netradičně Ssangyong Actyon? Ten pravý formát dalo ale kategorii až BMW s X6, pak teprve přišla menší X4, jež o úspěchy také neměla nouzi. Jak tomu bude ale u vás čtenářů? Dokáže vás zaujmout? Rozhodnout budete moci už zítra, 11.11. na Statku Luníkov.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..