Je libo nový Grandland X? Za mě snad možná i ano.

Je libo nový Grandland X? Za mě snad možná i ano.

Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr Bahenský

Pomalu ale jistě se blíží vánoční svátky. Čas všeho klidu a míru. Za redakci jsem vyzván, abych přijal milé pozvání na další představení novinky z dílny Opelu. Je to až neuvěřitelné, ale zdá se mi, jako kdybych se s těmito lidmi setkával každý týden. Možná nejsem daleko od pravdy, protože jsem během letošního roku navštívil představení – Insignie (kombík + liftback) a také statické představení již zmíněného vozu ze segmentu C, nový Grandland X! Opel byl v 2017 opravdu velice plodný a do světa vyslal hned 7 nových vozů. Upřímně se těším na své první dítě, ale sedm kousků je pro mě až příliš, proto před plodností německé automobilky smekám. Pojďme si je v krátkosti připomenout a poté se již vydat k bližšímu testování toho hlavního. Mezi sedmičku vyvolenou tedy patří Ampera-E, Insignie – Grand sport, Sports Tourer, Country Tourer, jedna nová edice Vivara, Crossland X a poslední do rodiny X – nový Grandland. Osloví nás tento nový crossover, jehož původ sice uvádíme v dílnách Opelu, ale před zásahy tamějších německých inženýrů jistě vidíte původ ve francouzském vývoji? Z prvního pohledu to snad vypadá, že by to i šlo, ale.?

 

Rodina X je tímto kompletní

Ještě před samotným testováním bychom si mohli ve stručnosti připomenout celou rodinu X. Tedy vozy SUV a crossovery v podání Opelu. Začneme u nejmenšího, znalci jistě vědí, že se jedná o Crossland. Dle zástupců automobilky jde o „vstupenku“ do světa SUV. Druhým v pořadí je Mokka. Zde můžeme ocenit pohon 4×4 či její drsný vzhled. Mě samotnému připomíná takové pojízdné vajíčko, ale obrázek si na ní musí vytvořit každý sám. Upřímně navíc modelu Mokka nelze upřít jednoznačný Rüsselsheimský původ. Poslední z rodiny, o kterém se dále budeme bavit, je Grandland. Tento nový kousek slibuje nejmodernější technologie a excelování v komfortu. Možná jsem si vzpomněl na známé české přísloví: Sliby, chyby, ale platí to tak i u německé novinky? Odpověď zní ….

 

Je na čase usednout a blíže prozkoumat.

Nyní se opět vrátím o kousek zpět. Již na začátku jsme se mohli těšit na svezení dvěma modely. Mě zajímalo benzínové provedení 1.2T se 130 koňmi. Bylo mi jedno, jestli se dostanu k automatické nebo manuální převodovce, ale nakonec jsem šáhl právě pro první variantu. Dojídám svůj rozkousaný tvarohový koláč a jdu pomalu k autu. Zde mohu vidět hned několik barevných provedení, ale v tichosti se poplácám po ramenou a pyšním se, že jsem si vybral nejlépe padnoucí barvu. Červené provedení u většiny aut nevypadá tak dobře a troufám si říci, že červená padne opravdu málo vozů. Grandlandu tohle provedení velmi sluší. Usedám za volant a říkám si, že sedím opravdu v Opelu, ale jakmile chci zařadit stupeň D, ihned zpozoruji, že musím řadičkou nejdříve doprava a pak zvláštními klikaticemi dolu. Říkám si, kde jsem tohle sakra viděl? Peugeot! Není se vlastně ani čemu divit, když i motor je z dílny francouzského lva. Jsem rád, že ale to nejlepší zůstalo. Krásný vzhled a především ty sedačky! Přesně tak. Vždy, když mohu usednout do ergonomických sedadel Opelu, říkám si: „Sedačky dělají auto“.  Jako u klasického SUV sedím vysoko, abych měl větší pocit bezpečí. Pojďme nastartovat a vyrazit k první zastávce.

 

Zvládá skvěle jak dálnici, tak i okresky.

Během celé projížďky jsem měl možnost auto otestovat jak na dálnici, tak i na okreskách. Během jízdy mě systém upozorňoval na vyjíždění z pruhů a případně jsem mohl využít tempomat. Na dálnici jsem se cítil opravdu bezpečně. Pří předjíždění jsem se vůbec nebál, že se mi někdo bude „lepit na zadek“, protože jakmile automat pocítil, že jsem sešlápl plyn, zareagoval podřazením o dva stupně a já během několika sekund předjel konkurenci. Na okreskách jsem s autem také necítil žádný problém. Sice některé hrboly byly znát, ale s menšími překážkami si auto vědělo rady.

 

Cesta benzínem tam, nazpět diesel? Co bych si vybral?

Blíží se pomalu konec celé akce. Já jsem na zpáteční cestu obdržel dieselovou 1.6 a v ní 120 koníků. V naftě jsem se opět mohl nechat hýčkat ergonomickými sedadly, proto jsem i při zpáteční cestě měl úsměv na tváří. Kde nyní přichází první zklamání je v menším pocitu bezpečí při předjíždění, ale zde se jedná pouze o můj osobní názor. Pokud bych mohl v krátkosti shrnout celý den, tak se mi příjemnější zdála právě 1.2, ale auto si zamilujete i v dieselu. Pokud člověk hledá kvalitní SUV s dynamickým vzhledem a slušným komfortem při dlouhých cestách, věřím, že právě nový Grandland bude ten nejlepší společník na cestách! Na další názory si budeme muset i my počkat do klasického testu…

 

Petr Bahenský

Technická specifikace

motor

ModelGrandland X 1.2 DI Turbo
Výkon96 kW
Točivý moment230 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Zrychlení 0-100km/h11 s
Max. rychlost188 km/h
PalivoSuper 95
Válců3
Maximální výkon při otáčkách5550 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1199 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)5 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)6 l/100km
Velikost nádrže53 l
Emisní normaEuro 6b (NEFZ)
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/65R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1930 kg
Prázdná hmotnost (EU)1350 kg
Přívěs s brzdami1350 kg
Náklad580 kg
Přívěs (bez brzd)670 kg

modelová řada

Název generaceZ
Uveden10/17
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4477 mm
Rozvor2675 mm
Šířka1856 mm
Prostor pro zavazadla514 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1652 l
Max. zatížení střechy85 kg
Výška1609 mm
Světlá výška188 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..