Je libo nový Grandland X? Za mě snad možná i ano.
Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr BahenskýPomalu ale jistě se blíží vánoční svátky. Čas všeho klidu a míru. Za redakci jsem vyzván, abych přijal milé pozvání na další představení novinky z dílny Opelu. Je to až neuvěřitelné, ale zdá se mi, jako kdybych se s těmito lidmi setkával každý týden. Možná nejsem daleko od pravdy, protože jsem během letošního roku navštívil představení – Insignie (kombík + liftback) a také statické představení již zmíněného vozu ze segmentu C, nový Grandland X! Opel byl v 2017 opravdu velice plodný a do světa vyslal hned 7 nových vozů. Upřímně se těším na své první dítě, ale sedm kousků je pro mě až příliš, proto před plodností německé automobilky smekám. Pojďme si je v krátkosti připomenout a poté se již vydat k bližšímu testování toho hlavního. Mezi sedmičku vyvolenou tedy patří Ampera-E, Insignie – Grand sport, Sports Tourer, Country Tourer, jedna nová edice Vivara, Crossland X a poslední do rodiny X – nový Grandland. Osloví nás tento nový crossover, jehož původ sice uvádíme v dílnách Opelu, ale před zásahy tamějších německých inženýrů jistě vidíte původ ve francouzském vývoji? Z prvního pohledu to snad vypadá, že by to i šlo, ale.?
Rodina X je tímto kompletní
Ještě před samotným testováním bychom si mohli ve stručnosti připomenout celou rodinu X. Tedy vozy SUV a crossovery v podání Opelu. Začneme u nejmenšího, znalci jistě vědí, že se jedná o Crossland. Dle zástupců automobilky jde o „vstupenku“ do světa SUV. Druhým v pořadí je Mokka. Zde můžeme ocenit pohon 4×4 či její drsný vzhled. Mě samotnému připomíná takové pojízdné vajíčko, ale obrázek si na ní musí vytvořit každý sám. Upřímně navíc modelu Mokka nelze upřít jednoznačný Rüsselsheimský původ. Poslední z rodiny, o kterém se dále budeme bavit, je Grandland. Tento nový kousek slibuje nejmodernější technologie a excelování v komfortu. Možná jsem si vzpomněl na známé české přísloví: Sliby, chyby, ale platí to tak i u německé novinky? Odpověď zní ….
Je na čase usednout a blíže prozkoumat.
Nyní se opět vrátím o kousek zpět. Již na začátku jsme se mohli těšit na svezení dvěma modely. Mě zajímalo benzínové provedení 1.2T se 130 koňmi. Bylo mi jedno, jestli se dostanu k automatické nebo manuální převodovce, ale nakonec jsem šáhl právě pro první variantu. Dojídám svůj rozkousaný tvarohový koláč a jdu pomalu k autu. Zde mohu vidět hned několik barevných provedení, ale v tichosti se poplácám po ramenou a pyšním se, že jsem si vybral nejlépe padnoucí barvu. Červené provedení u většiny aut nevypadá tak dobře a troufám si říci, že červená padne opravdu málo vozů. Grandlandu tohle provedení velmi sluší. Usedám za volant a říkám si, že sedím opravdu v Opelu, ale jakmile chci zařadit stupeň D, ihned zpozoruji, že musím řadičkou nejdříve doprava a pak zvláštními klikaticemi dolu. Říkám si, kde jsem tohle sakra viděl? Peugeot! Není se vlastně ani čemu divit, když i motor je z dílny francouzského lva. Jsem rád, že ale to nejlepší zůstalo. Krásný vzhled a především ty sedačky! Přesně tak. Vždy, když mohu usednout do ergonomických sedadel Opelu, říkám si: „Sedačky dělají auto“. Jako u klasického SUV sedím vysoko, abych měl větší pocit bezpečí. Pojďme nastartovat a vyrazit k první zastávce.
Zvládá skvěle jak dálnici, tak i okresky.
Během celé projížďky jsem měl možnost auto otestovat jak na dálnici, tak i na okreskách. Během jízdy mě systém upozorňoval na vyjíždění z pruhů a případně jsem mohl využít tempomat. Na dálnici jsem se cítil opravdu bezpečně. Pří předjíždění jsem se vůbec nebál, že se mi někdo bude „lepit na zadek“, protože jakmile automat pocítil, že jsem sešlápl plyn, zareagoval podřazením o dva stupně a já během několika sekund předjel konkurenci. Na okreskách jsem s autem také necítil žádný problém. Sice některé hrboly byly znát, ale s menšími překážkami si auto vědělo rady.
Cesta benzínem tam, nazpět diesel? Co bych si vybral?
Blíží se pomalu konec celé akce. Já jsem na zpáteční cestu obdržel dieselovou 1.6 a v ní 120 koníků. V naftě jsem se opět mohl nechat hýčkat ergonomickými sedadly, proto jsem i při zpáteční cestě měl úsměv na tváří. Kde nyní přichází první zklamání je v menším pocitu bezpečí při předjíždění, ale zde se jedná pouze o můj osobní názor. Pokud bych mohl v krátkosti shrnout celý den, tak se mi příjemnější zdála právě 1.2, ale auto si zamilujete i v dieselu. Pokud člověk hledá kvalitní SUV s dynamickým vzhledem a slušným komfortem při dlouhých cestách, věřím, že právě nový Grandland bude ten nejlepší společník na cestách! Na další názory si budeme muset i my počkat do klasického testu…
Petr Bahenský
Technická specifikace
motor | |
Model | Grandland X 1.2 DI Turbo |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 230 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 11 s |
Max. rychlost | 188 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5550 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1199 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 53 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/65R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1930 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1350 kg |
Přívěs s brzdami | 1350 kg |
Náklad | 580 kg |
Přívěs (bez brzd) | 670 kg |
modelová řada | |
Název generace | Z |
Uveden | 10/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4477 mm |
Rozvor | 2675 mm |
Šířka | 1856 mm |
Prostor pro zavazadla | 514 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1652 l |
Max. zatížení střechy | 85 kg |
Výška | 1609 mm |
Světlá výška | 188 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.