Jak se jezdí na konci světa: Sri Lanka

Jak se jezdí na konci světa: Sri Lanka

Jak už redakci Motorvize.cz dobře znáte, snažíme se přicházet s novými a neotřelými nápady. Posledním z nich bylo připravit si pro Vás srovnání automobilového trhu u nás v Čechách a na konci světa, tedy na Sri Lance. Řidičáky od 17ti let, pravostranné řízení, 100% aut s automatickou převodovkou, řidiči autobusu „zabijáci“ a 15 prodaných aut pro jeden autosalon, ale hlavně daň až 175% na nová i ojetá vozidla. Takhle nějak by se stručně dal charakterizovat automobilový trh v pokročilé rozvojové ostrovní zemi Sri Lanka. Jak to v praxi vypadá jsme pro vás ověřili a na všechny informace se zeptali regionálního ředitele zastoupeni francouzské automobilky Peugeot Mr. Amerasinghe.

 

Nejdříve se pojďme podívat na Sri Lanku obecně: Jak je vůbec těžké koupit auto na Sri Lance?

Často je naším cílem co nejkratší čekání na nového mazlíčka. Chceme prostě přijít do autosalonu, vybrat co nejbližší specifikaci našim představám a za pár dní odjíždět. Něco podobného je kupodivu možné i zde. Konkrétně v námi dotazovaném Peugeotu si nechávají určitě množství skladových vozů, které jsou k dispozici zákazníkům ihned. Jedná se však o množství v řádu jednotek, takže máme o něco omezenější výběr. Na druhou stranu nás může potěšit dodací doba vozu z výroby, která se běžně pohybuje mezi čtyřmi a šesti měsíci, což vzhledem k náročné dopravě až z Francie není vůbec dlouho. Standardem je dneska i zde v každém lepším autosalonu, že za Vás vyřídí veškerou dokumentaci a vy tak vůbec nemusíte komunikovat s úřady. Jak se říká: „stačí jen převést peníze“.

 

Důležitým tématem jsou na Sri Lance speciální daně na automobily. Zatímco v ČR na automobily platíme pouze standardní DPH, zde mají speciální „spotřební“ daně, které se kolikrát mohou vyšplhat hodně vysoko.

O těchto daních jsem zde slyšel už několikrát. Upřímně jsem se o ně začal zajímat až ve chvíli, kdy jsem viděl první ceníky nových vozů, srovnatelných s prodávanými v tuzemsku, které byly až dvakrát dražší. Ano, mluvím pravdu. Třeba takový Peugeot 508 s běžným dieselovým motorem pořídíte na tomto ostrově až několikanásobně dráž než u nás. Důvodem jsou již zmíněné daně, které byly nedávno ještě zvýšeny. Jejich výše závisí zejména na objemu motoru. Proces začíná u úřadu nazývaným „valution office“ neboli kancelář oceňování, která má na starosti stanoveni dovozní ceny tvořící zaklad pro koncovou zákaznickou cenu. U vozidel s objemem motoru do 1,6l je daň v tuto chvíli 135%, u vyšších objemů pak až 175%. Zajímavostí je pak daň na vozidla s alternativními pohony, respektive na hybridní a elektrické vozy, jelikož pro ně platí „pouze“ 5% výše. Na tuto zemi a hlavně její obyvatelstvo, které příliš na životní prostředí nehledí, je to možná i trochu paradox, ale přeci jen je příjemný pocit vidět na ulicích zhruba každé čtvrté vozidlo s moderním ekologicky šetrným pohonem. K taxám jen pro úplnost uvádím, že místní doufají v delší období nyní stanovených hodnot, jelikož dříve byly změny obvyklé jednou ročně. Nová vláda slibuje toto období prodloužit na tři roky.

 

Populární asijské značky: Toyota nejrozšířenější, následována Hondou a Suzuki

Evropské automobilky zde mají obecně ne příliš dobrou pověst. Nám všem je teď velmi dobře známa kauza Dieselgate, která částečně proniká i na Sri Lanku, kde většina dnes prodávaných aut spaluje právě naftu. Je sice pravda, že se nejedná o každodenně probírané téma, ale v povědomí lidi určitě je a evropským vozům v reputaci rozhodně nepřidává. Toyota je navíc v očích místních viděna jako prémiová značka, takže vzhledem ke konkurenceschopné ceně a snaze automobilky o rozvoj infrastruktury je její úspěch pochopitelný. Jiný je i svět reklam. Zatímco u nás vnímá většina lidí propagaci automobilu zejména v televizi, na Sri Lance je reklama používána spíše menší mírou a naopak se dbá více na správné cílení, jelikož potenciální klientela pro prodej nových vozu je jen velmi malou skupinou vzdělaných a na místní poměry velmi dobře vydělávajících osob. Troufnu si říct, že nový automobil si zde může dovolit jen 5% populace.

 

Většina motorů dieselových, většina převodovek automatických

I v tomto směru je Sri Lanka lehce výjimečná. Zatímco v Evropě nyní lehce začíná panovat skeptická nálada vůči dieselovým motorům, zde je tomu přesně naopak. Dle slov zástupce automobilky je jedním z důvodu nekvalitní benzinové palivo. Diesely jsou pak podle místních silnějšmií a v dnešní době technologicky vyspělejšími motory. Zajímavostí je i poměr mezi manuálními a automatickými převodovkami. Konkrétní čísla samozřejmě nejsou známa, ale přeci jen v Čechách s přehledem převládá stále manuální převodovka. Na Ceylonu byste s manuálem byli už dávno anomálií, rozmach automatu spadá prý až 20 let zpětně. V letošním roce se manuálu dočkáte jen u sportovních nebo nákladních automobilů. Důkazem je, že obě vystavená RCZ byla osazena právě manuálem. U elektrických vozů se pak o převodové skříni nemusím vůbec zmiňovat, ta je vždy co se týče ovládání pro řidiče v podstatě automatická.

 

Průměrně 15 prodaných vozu měsíčně: uživí se takový autosalon vůbec?

V tuzemsku musí mít výdělečný autosalon odbyt alespoň 20 vozů měsíčně, a to pouze v případě, že se jedná o spíše menší z těch, které u nás najdeme. Rozdíl opět způsobuje trochu odlišná klientela a ceny. Konkurenční boje nejen automobilek, ale také jednotlivých dealerů mezi sebou tlačí ceny níže a níže. Výsledkem jsou dealerské marže v řádech jednotek procent. Průměrný příjem z jednoho vozu pak mají Srílančani řádově až třikrát větší. Minimálně druhý důvod konkurenčního boje je na Sri Lance odstraněn menším počtem prodejců, který mnohdy může být zcela sám. Námi dotazované zastoupeni značky Peugeot je zároveň i dealerem právě protože se jedná o jediné místo, kde si můžete vůz teto značky na ostrově koupit. Většina autosalonů se pak nachází v hlavním městě Kolombu, jen pro srovnání má toto město 2x více obyvatel než Praha. Union place, známá hlavní třída automobilového sektoru, nacházející se kousek od centra nabízí téměř všechny značky. Překvapením muže být i vysoký standard všech showroomů. U Peugeotu jej představoval poslední předepsaný korporátní design nebo třeba velký zájem zaměstnanců, po příchodu se mě ihned ujala recepční, která mě zavedla k prodejci a ten pak k našemu zástupci.

 

Překvapivě dlouhá záruka: základní prodloužená na 4 roky, servisní prohlídky po 10tis km

V Evropě už jsme možná co se záruk týče zhýčkaní. Většina automobilek nám již za standardní cenu nabízí různé prodloužené záruky, připomeňme 7let Kia, 5let Hyundai nebo i domácí Škodu, která postupně začíná také operovat s prodlouženými zárukami. Peugeot na Ceylonu nabízí svým zákazníkům standardní čtyřletou záruku s omezením na 100tis ujetých kilometrů. Co mě osobně překvapilo byly servisní prohlídky. Tu standardní musíte dle záručních požadavků provádět jednou za 10tis km, běžná cena se pohybuje okolo 150$ (v přepočtu cca. 3900Kč, tedy o něco méně než u nás, pozn. redakce). Úplnou novinkou jsou ale jakési „rychlé kontroly“, na kterých se jen zběžně kontroluje stav vozu. Jsou povinné, dělají se každých 5tis ujetých kilometrů a jsou zcela zdarma. Řekl bych, že milé překvapení, nemyslíte?

 

Komplikovaná reklama: na televizní spoty zapomeňte!

Sri Lanka je země zvláštní i složením své populace. I přes většinu obyvatel žijících na prahu chudoby, zde máme téměř 100% pokrytí GSM signálem, jako jedni z prvních měli Srílančané také LTE internet a většina prý má i kabelovou televizi. Potíž pak pro výrobce automobilů je orientace na tu nejvyšší vrstvu obyvatelstva, která si vůbec koupi nějakého vozu může dovolit. Nejdůležitější složkou se tak stává „nenucená“ reklama v novinách, a to zejména v hospodářských magazínech (například místní ekvivalenty časopisu Forbes nebo našich Hospodářských novin). Za reklamu tak místní prodejci příliš neutratí.

 

Řízení na Sri Lance je pro Evropany „nepředstavitelně nebezpečné“

Už v úvodu jsem naznačoval, že nejrychlejší na silnici jsou vždy řidiči autobusů. Přehled a smysluplnost různých pravidel a předností tu moc nehledejte. Prostě radši věřte, že v daleko větší míře platí praktiky některých našich řidičů kamiónů a autobusů, aneb větší má vždy přednost. Autoškolu však musí absolvovat každý budoucí účastník silničního provozu i zde. Její průběh je podobný tomu našemu, zhruba 20 hodin praxe za volantem a písemné testy z teorie. Jediným rozdílem je pak minimální věk, který je na Sri Lance stanoven na 17let. Místní si velký provoz, častý pohyb zvěře na silnici, špatný stav vozovky a vzájemnou bezohlednost moc nepřipouštějí. „Stále se to zlepšuje. Silnice se opravují a stavíme nové, dokonce nám teď každým rokem přibývají významné délky dálnic. Zámožnější obyvatelé pak řeší problémy na silnicích najmutím profesionálního řidiče.“ vysvětluje námi dotazovaný prodejce. Kdybychom se ale přeci jen chtěli zlepšit ve svých řidičských dovednostech, moc možností nemáme. Dle očekávání tato ostrovní země nevlastní žádný polygon a nejsou zde tudíž možné další zdokonalovací kurzy. Ředitel autosalonu Peugeot například už na takových kurzech byl, ale v dohledné blízkosti ostrova to nebylo.

 

Motorsportu zde lidi příliš pozornosti nevěnují, místní zajímají například závody dragsterů

Při vchodu do autosalonu Peugeot si nejde nevšimnout velkého plakátu závodního speciálu na rallye Dakar, a tak nezbývá, než se zeptat, zda je právě nedávno skončený nejtěžší rallye závod světa v obecném povědomí místních lidí. Na odpověď nečekám příliš dlouho a dozvídám se, že nikoliv. Moc fanoušků automobilových sportů mezi tamějšími obyvateli nenajdete, a když už tak se jedná o nadšence závodů tzv. dragsterů, tedy závodních speciálů určených na sprinty z místa. Překvapením pak může být také, že na ostrově najdeme rovnou dva závodní okruhy. Jeden je určený kartingu a druhý právě již zmiňovaným dragsterům.

 

78tis km2 vs. 65tis km2, 10,5mil vs. 20mil obyvatel, 8°C vs 28°C průměrné roční teploty a naprosto odlišné kultury, aneb někdy se musí udělat něco bláznivého

I my jsme se rozhodli jednou odvázat a srovnat dvě naprosto odlišné kultury automobilového světa. Výsledkem je přehled, jak se jezdí „na konci světa“. Kde by se vám chtělo řídit, žít, nakupovat a prodávat auta, už necháme zcela na vás. Na jednu stranu je třeba uznat, že některá vozidla na Sri Lance mají větší kouzlo. Jmenujme Hondu Vezel (nám dobře známé nové HR-V), která pro asijské trhy má naprosto famózní koženou palubní desku, v Evropě se tento prvek vůbec nenabízí. I jedinečný výskyt elektromobilů a přemíra hybridů je pro automobilového nadšence při nejmenším okouzlující, ale jedno doporučení pro vás přeci jen máme. Když už byste chtěli na Sri Lance cestovat nebo si hrát na fanouška automobilismu, nejezděte místními autobusy, některé cesty jsou určeny jen pro ty z nás, kteří jsou vybaveni opravdu silnými žaludky.

 

Ve spolupráci s Peugeot Sri Lanka (Carmart)

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.