Insignia ST 1.5 Turbo: že by nejrozumnější volba?

Insignia ST 1.5 Turbo: že by nejrozumnější volba?

O Insignii druhé generace se napsalo už mnoho. I u nás v redakci tenhle při nejmenším hodně nadějný zástupce střední třídy strávil nějaký ten čas. Poměrně pozitivní byl naposledy kolega Jirka, když pár měsíců zpátky dostal do hledáčku kombi SportsTourer ve zřejmě nejběžnější verzi, a to s dvoulitrovým dieselem a manuálem. Opět navíc máme k dispozici to rodinnější provedení – kombi. Asi tak nemá cenu připomínat všechny technické vychytávky, či designové novinky, které Insignia přinesla se svým uvedením. Jelikož jsme na sklonku června dostali do redakčního testu verzi se zcela novým „základním“ benzínovým čtyřválcem 1,5 Turbo, budeme se věnovat spíše této motorizaci…

 

#opakovanijematkamoudrosti

Úvodem jen krátké opáčko. První generace Insignie nahradila v roce 2009 už stárnoucí Opel Vectra. Druhá generace Opelu Insignia nastoupila teprve loni zjara. Oproti první generaci malinko porostla. Na délku o 5,5 cm, na šířku neznatelně o 1 cm, ale zato rozvor se posunul skoro o 10 cm. Co je ale hlavní, nová Insignie zhubla a je až o 175 kg lehčí. To samozřejmě záleží také na stupni výbavy a příplatcích. Za zmínku stojí třeba to, že samotná karoserie je o 60 kg lehčí a přitom je tužší a pevnější než v případě předchozí generace. Technologicky s sebou nový vůz přináší několik novinek, z nichž můžeme jmenovat třeba právě námi dnes testovanou 1.5 Turbo, osmistupňové automaty, nový pohon 4×4 s vektorováním točivého momentu, LED Matrix světlomety (vylepšená verze těch z Astry), hlídání jízdních pruhů, vyhřívání čelního skla nebo masážní sedadla.

 

#reklamanaticho

Jak jinak než hashtagem známého hitu skupiny TEAM uvést motor 1.5 Turbo. Tato základní jednotka o objemu 1490 ccm dodává výkon 103 kW (140k) a 250 Nm maximálního kroutícího momentu, který je dosahován v rozmezí 2 000 – 4 100 otáček za minutu. My jsme se samozřejmě s úplným základem nespokojili a sáhli po o něco lépe naladěné verzi této motorizace, jejíž maximální výkon je posunut na 125 kW. Tyto parametry dávají autu rozumnou agilitu. Insignie ochotně podává na žádost od plynového pedálu náležitý výkon a přitom zevnitř lze více vnímat aerodynamický hluk či odvalování pneumatik od asfaltu než zvuk samotného motoru. Pokud bychom měli shrnout vlastnosti tohoto motoru do několika slov či v dnešní době moderně #hashtagů, tak by zněly takto #tichý, #jakovkostele nebo #silentservice… Dokonce ani ve vyšších otáčkách si budete muset dát práci, abyste chod motoru slyšeli.

 

#soumrakdieselů

I tímto hashtagem by se dala shrnout dnešní doba, která posouvá na výsluní zážehové motory. Je to spíše díky zelenému lobby, které si vzalo na mušku po aféře dieselgate právě motory vznětové – do té doby oblíbené svou nízkou spotřebou, ale zároveň velkou silou. Námi testovaný motor dosahoval vcelku zajímavé spotřeby. V režimu mimo město (okruh cca 150 km) palubní počítač ukazoval hodnoty mezi 5,9l do 6,1 l/100km. Při dálničním testu jsme se dostali na slušných 6,6 l/100km. Takováto spotřeba je jen o něco vyšší než v případě moderních dieselů a s přihlédnutím k tomu, že mnohdy je benzín za stejnou či jen nepatrně vyšší cenu se náklady na provoz srovnávají. Nutno ale podotknout, že uvedených spotřeb jsme dosáhli při běžné jízdě s dodržováním max. povolených rychlostí. Pokud budete spěchat a na dálnici popustíte uzdu těm 170 koníkům, pak věřte, že si za svůj zvýšený výkon vezmou zvýšenou odměnu. Nárůst odběru paliva je totiž znatelný a tuším, že hodnoty okolo 10 l/100km nejsou úplně nereálné. Zároveň je potřeba dodat, že dravá a sportovní jízda není úplně šálkem kávy nové jednapětky. Umí sice slušně zrychlovat a v Německu na dálnici byste vyloženě za brzdu nebyli, nezapomínejme ale na jeho hlavní určení – solidní základní motorizace pro klidné cestování ve městě, mimo něj a sem tam i na nějakou tu rodinnou dovolenou.

 

#rivalové

Námi testovaný Sportstourer byl samozřejmě ve výbavě Innovation. Pokud bychom se ale spokojili se základem, který je už slušně vybaven vším, co dnešní cestovatel potřebuje, začínáme na 684 900 Kč. To není mnoho při srovnáni s hlavním rivalem Škodou Superb, která začíná se svým 1,4TSi (110 kW) o 2 000 Kč výše na 686 900 Kč. Do detailního rozboru porovnání výbav a srovnání motorů se určitě pouštět nebudeme. Mohlo by z toho vzejít, že nejmenovaná agresivní reklama jedné z automobilek má pravdu…

 

#konecOnStar

Za zmínku stojí ale i smutnější fakta. Opel spojením s koncernem PSA bohužel přichází o některé technologické přednosti. Jedním z nich je i systém ON*Star, jehož patent drží GM a o postoupení se s PSA nedohodl. Jistě víte, že EU nařizuje vybavovat auta různými bezpečnostními prvky. Někdy kolem roku 2008 přišla povinnost do každého vozu montovat ABS, později se přidaly třeba proklínaná čidla tlaku v pneumatice a posledním příkazem je montáž tzv. ecall (tlačítka SOS), který v případě havárie stisknutím, případně aktivací airbagů zašle SOS signál s polohou nehody záchranným složkám. Koncern GM tuto záležitost dotáhl téměř k dokonalosti. Na rozdíl od jediného tlačítka SOS má ON*Star možnosti hned tři. SOS tlačítko zůstává, pak je zde ovladač „vypnout“, kdy se ze systému ON*Star auto odhlásí a stane se de-facto neviditelným, ale funkce SOS zůstává a pak zbývá kouzelné tlačítko, po jehož stisknutí se ozve příjemný hlas operátora, jenž vám ochotně najde adresu hotelu, restaurace či vám pomůže nastavit objížďku ucpané D1. To vše prostřednictvím systému zašle do navigace vozidla a vy jen dotykem na obrazovce spustíte navigaci a můžete nerušeně jet. Na druhou stranu vzhledem ke svým zkušenostem byl v rámci koncernu PSA předurčen právě Opel k vývoji nové platformy. Ne snad, že by mělo jít o stejný systém jako je ten výše popisovaný, rozhodně ale nemá jít jen o ecall a už za dva roky bychom se tak měli dočkat nové generace chytrého asistenta v podání všech tří značek koncernu.

 

Závěrem: Insignií bylo hodně a každá snad zatím má něco do sebe.

Když si vzpomenu na testy nových Insignií od svých kolegů, říkám si, že snad každý psal poněkud o jiném autě. V zásadě je to totiž pravda. Jako první vůbec k nám do redakce dorazil Liftback nově nazývaný jako GrandSport, a to hned v nejsilnější motorizaci 2.0 Turbo (260 koní), poslední generací Opelího automatu (8 st. hydrodynamický měnič) a taktéž nejlepším pohonem 4×4, který kdy Opel měl. Hned na začátku všech našich zkušeností s novou Insignií šéfredaktor Honza tak chválil především podvozek a novou čtyřkolku. Pozitivismem nešetřil ani relativně nedávno Jirka s testem „nejběžnější“ specifikace, kombi SportsTourer a dvoulitrový diesel s poháněnou přední nápravou a manuálem. Abych neopakoval jeho slova, jen přikyvuji, že je nové kombi opravdu velkým a prostorným vozem, na zadních sedadlech je konečně dostatek místa pro nohy i hlavu a do kufru se toho vejde požehnaně. Mnou testovaná jednapětka kontruje hodně slušnou cenovkou, rozumnou výbavou, dostatkem komfortu a na základní jednotku relativně slušnou dynamikou i spotřebou. Upřímně bych možná čekal od 170 koní o něco více a snad i třeba o půl litru až litr nižší spotřebu. Za ceníkových zhruba 850.000 Kč vč. DPH dostanete v případě výkonnější varianty základní jednapětky snad úplně vše, co od auta potřebujete – náležitý komfort, pocit manažerského vozu, dostatek prostoru všemi směry, nejmodernější technologie, vytříbený design. Jako alternativu můžete vidět snad jen silnější dieselovou jednašestku (136 koní), za kterou si ale připlatíte téměř 90.000 korun, což rozhodně není málo. Za dvoulitr dáte v případě dieselu ještě o dalších téměř 15.000 Kč více a u dalšího (famózního a zároveň nejsilnějšího) benzínu oproti 1.5 dáte navrch i díky nutné čtyřkolce a automatu rovných 210 tisíc. Nemůžu si pomoci, ale poměrem cena / výkon mi tohle smysl opravdu dává, a to zřejmě vůbec největší, co se nabídky nové Insignie týče.

 

David Bitner

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..