IAA Frankfurt 2019 třetí část: překvapit je těžké aneb mise „nadchnout“

IAA Frankfurt 2019 třetí část: překvapit je těžké aneb mise „nadchnout“

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Po dvouleté odmlce, i když má člověk pocit, jako by to bylo včera, otevřel opět frankfurtský autosalon své brány všem nadšencům automobilismu. I nám se podařilo si vymezit v našich nabitých harmonogramech alespoň jeden den, abychom akci navštívili. Jak již napovídá titulek, zásadní změny směru proudu ve znamení probíhající elektrifikace Frankfurt nenabízí a zároveň ani nemění pohled na „soumrak“ evropských autosalonů. To, čím IAA Frankfurt kdysi získalo svou unikátní chuť, a to megalománií (například celými pavilony či halami obsazenými jedinou automobilkou na celé jejich ploše), jakoby se prostě a jednoduše pomalu a jistě vytrácelo. Nicméně se i přesto zúčastněným automobilkám podařilo ukázat krásné vozy s poutavým designem. I když zde řada výrobců chyběla, jakoby to mně osobně ani nevadilo. Já sám jsem se pokusil zaměřit na čtyři konkrétní automobilky a jejich letošní novinky – ty, které alespoň za mě svou zajímavostí v pozitivním slova smyslu překypovaly. Jaké že to jsou?… Audi, Ford, Hyundai a Jaguar Land Rover. A nyní se pojďme podívat, s čím–že novým můžeme právě u těchto výrobců v nejbližší době počítat.

 

AudI: TRAIL, e–koloběžka, pekelné RS6 Avant a RS7 Sportback 2019 (2020)

Jednu z největších výstavních ploch z výše zmíněných výrobců zabíraly modely automobilky s centrálou v Inglostadtu. Nad prestiž a trendovost zde ještě více má být zacíleno na přístupnost a vřelost ke stávajícímu i potenciálnímu zákazníkovi. Dle prezentujícího předsedy představenstva Audi AG, Brama Schota, budou jejich vozy už jen více a více o zákazníkovi, elektrifikaci, konektibilitě a udržitelnosti ve vztahu k životnímu prostředí. Tato čtyři hesla a domény jakoby skrytě reprezentovala název automobilky o stejném počtu hlásek v jejím názvu – Audi. A od teď už to ani nemá být jinak. Každý zákazník je zároveň potenciálním skalním fanouškem, jehož věrnost značce přislibuje další velký růst v budoucích letech i dekádách. Směrem k plánům o elektrifikaci a konektivitě se nechal Bram Schot slyšet v tom smyslu, že v budoucích několika letech přibude až na téměř 30 nových, plně elektrických modelů. Dále má Audi v plánu vybudovat infrastrukturu o 110 tisících rychlodobíjecích stanic ve 20 evropských zemích.

Jedno z hlavních es v rukávu jsou z RS segmentu. (Ne)trpělivě očekáváný příchod Audi RS 6 ve variantě Avant nakonec oslavil úspěch. Nový kabátek s rafinovaným, ostře řezaným designem exteriéru, a technologicky „nadupaným“ interiérem skrývá pod kapotou opět pekelnou dávku výkonu. Uvnitř dřímá přeplňovaný benzinový osmiválec 4.0 TFSI, tentokrát v segmentu RS naprosto nově doplněný o 48-voltový mild-hybridní systém. Ten by se měl postarat o snížení spotřeby benzínu, a sice až o cca 1 litr na 100 kilometrů. Továrně bude nové RS 6 naladěno na maximální výkon 600 koní a 800 Nm točivého momentu. Sílu motoru přenáší na nápravy 8-stupňová automatická převodovka tiptronic. Nebude zde chybět natáčení zadní nápravy při zatáčení ani „Cylinder on Demand“, kdy se při plynulejší jízdě vyšší rychlostí vypnou 4 válce a běží aktivně jen polovina motoru, což má zajistit další snížení spotřeby a především i emisí CO2.

Stejnou motorizaci a paradoxně i z pohledu designu – vzhled celé přední části vozu – sdílí nová RS6 Avant též s ve Frankfurtu debutujícím RS7 Sportback. Čili RS 6 Avant můžeme rozpoznoznat od RS 7 Sportback až při pohledu z boku, díky kombi karoserii a pro 6-kový model typickými zadními světlomety. Zajímavostí může být řeč čísel. Tyto zmíněné RS modely sdílí zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s a maximální tovární rychlost, v rámci příplatkového balíčku může být až 305 km/h, (standardně 250 km/h, respektive 280 km/h za mezipříplatek „Dynamic package“).

V předloňském roce měl premiéru koncept AI:CON, luxusní autonomní sedan, elektromobil budoucnosti, určen pro dlouhé cesty, se slibovaným dojezdem až 800 kilometrů na jedno nabití a velkorysým vnitřním prostorem. V loni přišla vlaštovka číslo 2 v podobě plně funkčního konceptu, tehdy s kódovým označním „Audi PB18 e–tron“ (interně „Level 0“), který představuje snoubení traťového super/hypersportu a praktického auta se zavazdlovým prostorem za sedadlem řidiče. Tento koncept, který spatřil svět teprve v loňském srpnu, v rámci tradiční automobilové přehlídky na kalifornské Pebble Beach, má 1 elektromotor na přední nápravě a dva na té zadní. Systémový výkon až 670 koní a 612 Nm kroutícího momentu umožňují takto lehké auto dostat z 0 na 100 za méně jak 2 vteřiny (podobně jako je tomu u nadcházející Tesly Roadster 2). Zvláštností této předprodukční, inspirativní studie je jednoznačně fakt, že interiér obsahuje pouze sedadlo řidiče, které je po usazení za volant přesunuto automatizovaným mechanismem do středu kokpitu.

V podobném duchu byla odhalena letos v dubnu na Šanghajském autosalonu i třetí studie: AI: ME, co by menší „sourozenec“ prvního AI:CON. Karoserií hatchback–je určeno primárně do města a svým vnitřním prostorem, který snoubí luxusní materiály dřeva, kovu, kvalitních látek a dokonce i živých rostlin (v jeho stropu), působí velmi svěže na všechny smysly cestujího.

Jak již asi dobře tušíte, právě na letošním Frankfurtském autosalonu spatřil světlo světa poslední díl skládačky v rodině konceptů AI. Šéfdesigner Marc Lichte zde představil terenní SUV zítřka (vize pro rok 2030) – AI:TRAIL. Kromě speciálních kol a unikátního prostorného monokoku pro 4 cestující stojí za zmínku i externizace předních světlometů do těl 2 dronů, které poletí koordinovaně v tandemu nad autem a osvítí tak větší plochu prostoru před vozidlem.“I–TRAIL“ sdílí baterii z Volkswagen MEB platformy a v rámci spolupráce s Porsche i čtyři elektromotry na každém kole, podávající systémový výkon až 429 koní.

 

Koncept 45 a zrbusu nový Hyundai i10 a i10 N

Hlavním těžištěm tiskové konference korejské automobilky byl úplně nový koncept vozu, zvaný „45“. Cílem designerů je v tomto případě prezentovat vůz, který jezdí na elektrický pohon a přislíbí dlouhý dojezd. Zároveň je uvnitř útulný, svým interiérem evokující spíše pohodlnou místnost než automobilový kokpit. To je zajištěno prostorností monokokového těla i použitými materiály, barvami i tvarováním sedadel, které připomínají spíše designové křeslo či pohovku z vašeho obýváku než autosedačku. Tato studie zároveň vychází z odkazu čtyřicet pět let starého konceptu „PONY Coupe“, který tehdy pomohl automobilce v dalším vývoji. V obou případech se designeři inspirovali letectvím, a i zde dá koncept 45 ochutnat předzvěst podoby budoucích Hyundai vozů. Nicméně snaha vtisknout mu ikonický vzhled se, myslíme, vydařila.

Další neméně důležitou prémiérou v rámci segmentu malých městských vozů byl každým pádem debut nové generace modelu Hyundai i10, který zároveň nově rozšiřuje i řadu vozů N Line. Hlavními plusy této novinky budou výkon, vysoká technologická úroveň, příznivá cenová politika a bezpečnost (bude mít nově již prky aktivní bezpečnosti v podobě „front assist“ a dalších podpůrných systémů – například detekci únavy řidiče, kterou jsme doposud vídali až u modelů vyšších tříd této automobilky). Zatím známé motorizace klasického i10 jsou atmosférické 3-válce spřažené s manuální či příplatkovou automatickou, 5ti–stupňovou převodovkou (benzínový 1.0-litr se 67 koňmi, popřípadě 1,2-litr s 83 koňmi a 118 Nm). Mimo benzínové motroziace bude též k dispozici i varianta na LPG pohon. Start prodeje pro Evropu spadá do první poloviny roku 2020.

 

Hyundai generátor a Veloster N ETCR pro rok 2020

Asijská automobilka se rozhodla vstoupit se svým modelem Veloster N i do závodní třídy ETCR. Rok 2020 bude vůbec prvním v elektrické odnoži těchto závodů, kde dříve jezdily výhradně hatchbacky se 4-válcovým turbomotorem o obejmu 2.0 l.

Zároveň, kromě frankfurtské premiéry nového závodního speciálu Veloster N ETCR, vyvíjeného ve výzkumném a vývojovém středisku pro Hyundai Motorsport v něměckém Alzenau, došlo na ukázku i naprosto nového, super–ekologického generátoru elektřiny, který bude sloužit k dobíjení všech závodních vozů (bez ohledu na značku) během těchto podniků v příštích letech. Generátor využívá k výrobě elektřiny vodík a až 2 auta zároveň mohou být dobíjena z tohoto generátoru v rychlodobíjecím režimu.

Nakonec stojí za zmínku i fyzické představení nové hybridní verze modelu Kona. Ta přirozeně navazuje na enormní úspěchy modelů Kona a Kona Electric z minulých let a rozšiřuje tak nabídku o další ekologicky i ekonomicky šetrný automobil. Pohonem mu je benzinový 4-válcový motor o objemu 1,6 litru a malý elektromotor o celkovém maximálním továrním výkonu 141 koní a přívětivým kroutícím momentem až 265 Nm. Tuto hybridní soustavu doplňuje sada moderních akumulátorů, které jsou vyvinuty pro zrychlené nabíjení i výstup energie a napomáhají tak vysoké efektivitě v provozu rekuperace i dynamické jízdy.

 

Nová Puma, Kuga a Explorer i další FORDY nyní ve znamení hybridizace

Přestože doposud neukázal americký výrobce, Ford, zatím ani jeden produkční, čistě elektrický model, na tomto autosalonu zároveň nebyl jeden jediný neelektirifkovaný. Mohli jsme tu být svědkem hned 7 různých modelů s hybridním či přímo plug–in hybridním pohonem. Své premiéry zde zažily crossover Ford Puma, veliké SUV Ford Explorer a také nová, třetí generace Fordu Kuga. Navíc, Puma ukázala zbrusu novou variantu výbavy „Titanium X“. V hybridní variantě zde nechyběl ani Ford Mondeo Kombi.

Venkovní atrakcí pořádanou pod záštitou automobilky, na kterou se stály dlouhé fronty, bylo „Ford. Go electric… E-launch,“ během které mohl člověk pocítit efekty rapidního horizontální přetížení ve speciálním tunelu, který byl sestrojen firmou ImaginationLabs. Tímto chce Ford zprostředkovat pocity z akcelerace, které budou moci zažívat zákazníci v jejich budoucích plně elektrických vozech.

Vysoké ambice komunikují proklamované prodejní plány pro nadcházíjící pětitiletí: v roce 2022 předpokládá Ford v prodejích dosažení celosvětově hranice 1 milionu hybridních/plně elektrických EV vozidel. Do roku 2024 pak plánuje spustit výrobu 17 nových elektrifikovaných modelů. Tak či tak je zřejmé, že ve Fordu jsou spíše zdrženlivější (např. ve srovnání s Audi) a zaměření půjde spíše cestou hybridních pohonných jednotek – spojení technologie EcoBoost a elektromotoru. Dalším, z pohledu zástupců automobilky důležitým krokem nyní bude vývoj a distribuce vlastních výkonných dobíjecích stanic.

 

Jaguar a Land Rover: především ve znamení Defenderu

Jednou z nejvýraznějších a nejvíce očekávaných premiér letošního autosalonu ve Fraktufurtu je ovšem nový Land Rover Defender. Po dvou letech absence v portfoliu byla konečně obnovena tato off-roadová legenda hned v několika variantách, a jak proklamuje výrobce: jedná se o nejodolnější a nejschopnější off-road, který kdy vytvořili. Nosnost samotného auta je až 900 kilogramů v zavazadlovém prostoru a až 300 kg, které bude možné připevnit na střešní konstrukci. Zároveň je možné zaháknout za auto přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Nakonec nabídne ještě o něco vyšší světlou výšku (téměř 30 cm) a brodivost do výšky až 90cm! Výrobce jej bude nabízet ve dvou délkových variantách, jednu kratší – více pracovně zaměřenou a druhou, vhodnou i na silnice a pro přepravu až 7 pasažerů.

Motorově bude nový Rover nabízený jak ve dvou naftových verzích (čtyřválcový dvoulitr o výkonu 200, respektive 240 koní) a ve dvou benzinových: jeden čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 2.0 l a výkonu 300 koní a vrcholná benzinová hybridiní motorizace přeplňovaného šestiválce o celkovém maximálním továrním výkonu nemalých 400 koní.

Premiéru si v tomto modelu odbyde i úplně nový operační systém infotainmanetu Jaguar Land Rover. V nejvyšších specifikacích interiér nabídne velmi zajímavé zpracování snoubící pravé dřevo, kov a kožené plochy. Působí tak high-tech, luxusním a zároveň robustním dojmem ryzího SUV automobilu, kterým tento nový Defender každopádně bude. Na výběr se hlásí hned v 6 různých základních výbavových provedeních.

 

Závěrem: stále největší autosalon světa.?

Jistě by se našli lidé, kterým se letošní autosalon zdál jako ten nejchudší za posledních několik let. Možná zde nebylo k vidění mnoho a mnoho novinek, jak by si možná někteří přáli. Nicméně, pokud bych měl hodnotit čistě subjektivně právě IAA Franfkurt 2019, nemohu být zdaleka tak kritcký. Vývoj není nikdy konstantní a nikdy nejde cestou přímky, leč na vlnách. Tedy, ať už byla v době letošního zářijového autosalonu vlna ve své spodní amplitudě nebo ne, rozhodně zde byly k vidění zajímavé vozy a já se osobně budu těšit na případnou další návštěvu Frankfurtu v roce 2021.

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..