Hyundai to s elektromobily myslí vážně: vyvíjí Ioniq Mobile Charger

Hyundai to s elektromobily myslí vážně: vyvíjí Ioniq Mobile Charger

To, že Hyundai, jihokorejská automobilka s českou výrobou, do alternativních pohonů hodně šlape, asi není žádnou tajností. Však jen od nás už jste toho o většině vozů z jejich ekologické rodiny slyšeli opravdu hodně. Všechny Ioniqy jsme již testovali a vždy jsme byli vesměs pozitivně naladěni. Tu a tam se navíc objeví nějaká zpráva, že jeden z ekologicky šetrných modelů této značky získal nějaké to ocenění nebo vyhrál nějakou významnou anketu. To samozřejmě není nic špatného. Navíc zrovna tento výrobce stále produkuje i klasická auta a mezi nimi pár těch i vyloženě zajímavých a tím myslím především řidičsky. Zpět ale k elektromobilitě, ta je totiž tak trochu stále ošemetným tématem. Řada lidí a hlavně motorističtí nadšenci ji kritizují. Krom vyšší ceny vzhledem k novým technologiím tkví asi největší úskalí v uchovávání elektrické energie – současné akumulátory jsou totiž stále docela drahé, mají poměrně malou kapacitu (neumožňují dojezd srovnatelný s konvenčními vozy) a relativně dlouho trvá jejich nabíjení. Dostáváme se tak k jádru celé informace a zdůvodnění, jak „to“ konkrétně Hyundai myslí vážně. Ve vývoji jde opravdu dál než jen k samotným automobilům, nyní představuje své plány s produktem označovaným „Ioniq Mobile Charger“, což není nic jiného než mobilní nabíječka. Ještě pořád mi tahle myšlenka zní trošku jako sci-fi. Pojďme se podívat, jak to má celé fungovat…

 

Jak funguje v praxi? S testováním pomáhá německý ADAC

V pilotním projektu, který byl spuštěn ve spolupráci s ADAC Service GmbH, patřící ke společnosti ADAC SE, jsou v Hamburku a Duisburgu provozovány dva elektromobily Hyundai IONIQ Electric jako tzv. „mobilní nabíječky“.

Na cestách tak mohou být vybité elektromobily zásobeny potřebnou elektrickou energií. Elektromobil s vybitým akumulátorem se nesmí tlačit na velkou vzdálenost, ani odtáhnout na tyči. Pomocí nabíjecího vozidla Hyundai IONIQ Mobile Charger se prázdné akumulátory znovu nabijí na místě. Nová služba pro vybité elektromobily je určena nejen pro členy autoklubu ADAC. Jedná se o lokálně omezenou asistenční službu, provozovanou na zakázku výrobců.

V těchto případech přichází ke slovu IONIQ Mobile Charger v režimu nabíjení V2V (Vehicle to Vehicle). IONIQ Electric dodává ze svých akumulátorů elektrickou energii do vybitého vozidla. Speciálně vybavené nabíjecí vozidlo nabízí nejvyšší výkon nabíjení 20 kW. Vybitý elektromobil díky tomu obdrží během 15 minut dostatek energie pro dojezd cca 25 kilometrů, což postačuje k dojetí k nejbližší nabíjecí stanici. IONIQ Mobile Charger přitom používá zásuvku CCS (Combined Charging System), která byla Evropskou unií stanovena jako standardní zásuvka pro rychlé nabíjení.

 

Třetí Hyundai Mobile Charger již na cestách

Samotný IONIQ Mobile Charger je během nabíjení chráněn před vybitím po nabíjecím procesu. Proces nabíjení se automaticky přeruší, pokud stav nabití dárcovského vozidla klesne pod 30 procent. Tento případ by však neměl nastat, protože IONIQ Electric má se zcela nabitými akumulátory dojezd cca 280 kilometrů, takže po poskytnutí nabíjecí pomoci může v ideálním případě ujet vždy ještě 100 kilometrů.

V provozu je již třetí IONIQ Mobile Charger. Autohaus Sangl ve městě Landsberg am Lech má ve svém vozovém parku jednu pojízdnou nabíjecí stanici. A to má svůj důvod, protože jednatel Jürgen Sangl prodal na konci uplynulého roku již 500. IONIQ Electric během dvou let. Většina zákazníků přitom pochází z okolních vesnic. IONIQ Mobile Charger společnosti Autohaus Sangl plnil loni v říjnu dokonce oficiální misi a doprovázel „Road to Paris“. Při soutěži o nejdelší dojezd z Frankfurtu až do Paříže, s tehdy novým modelem KONA Electric, nemusel však IONIQ Mobile Charger poskytovat žádnou pomoc v nouzi. Vítězný tým překonal na jedno nabití 506 kilometrů a dojel bez problémů do cíle. Hyundai KONA Electric s průměrnou rychlostí jízdy 75 km/h navíc ani nebyl překážkou v provozu a zároveň překonal hodnotu dojezdu dle WLTP o pět procent.

 

Co dodat závěrem? Na tohle jsem hodně zvědav…

Někdo může namítat, že je reálné využití elektromobility pořád tak trochu sci-fi. Já však odvětím, že se všemi těmito krůčky postupně přibližuje realitě a výrobcům je nemám vůbec za zlé. Možná by pro mě byl trochu přijatelnější fakt, kdyby Ioniq Mobile Charger nabíjel rychlostí rychlodobíječky a za 15 minut mohl Ioniqu poskytnout zhruba 20 % kapacity baterie, i těch 25 km dojezdu k první veřejné nabíječce je ale rozhodně zásadním pokrokem, který může pomoci nejednomu řidiči, jež zrovna v danou chvíli neodhadl náročnost trasy a zůstal někde viset tzv. „bez šťávy“. Jsem upřímně zvědav, kdy a jestli vůbec se tato technologie do Čech dostane a upřímně se na ní fakt těším!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..