Hyundai Staria – i do Čech konečně přichází nové rodinné auto, MPV
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Hyundai Motor Czech s.r.o.Vždy, když se mě někdo zeptá, jaké auto si má koupit do rodiny, musím si smutně uvědomit, že ta dobrá rodinná auta jsou v podstatě na vymření. Tím myslím kategorii vozů MPV, které byly v čase nahrazeny vozy typu SUV, která většinou reálně nenabízí o mnoho víc, než kombi odpovídající kategorie. Ale taková je doba a takový je aktuální trend. A nebo možná byl. Minimálně to tak vypadá u vozu, který mi byl představen ještě chvilku před oficiálním uvedením na náš trh. Tím vozem je zcela nový Hyundai Staria. Opravdu velkoprostorové, osobní MPV. Já měl tu čest ujet s ním prvních pár kilometrů, odnést si první dojmy a to nejdůležitější z nich mám nyní prostor vám předat.
Vzor pro vozidla PBV, Purpose Built Vehicle – výsledkem je exteriér moderní i za 10 let
Hyundai Staria je výsledkem nové tvůrčí metody a ztělesňuje vzor pro vozidla PBV, určená ke specifickým účelům a vyvíjená pro budoucí éru mobility. Design byl navržený způsobem „zevnitř ven“. Napřed se tedy řešilo vhodné rozvržení a ideální využití interiéru a až poté se věnovala péče designu exteriéru.
Alespoň mě připadá, že tenhle vzhled bude moderní i za zmíněných 10 let. Takhle pěkné MPV tady dlouho nebylo a možná bych řekl, že dokonce nikdy. Naživo je to opravdu velké auto, ale minimalisticky pojatá přední část mě absolutně vyrazila dech. Z fotek jsem ji samozřejmě už nějakou dobu vnímal a přiznám, že se mi líbila. „Tváří v tvář“ je to ještě o hodně lepší. Boční profil je typicky MPVéčkový, dodávkovitý. Ano, je to tak a kromě pěkných kol se tu mnoho vymyslet nedá. Jemné bronzové detaily na klikách a zpětných zrcátkách ale přidají prémiový dojem a vhodným způsobem „rozbijí“ velké plochy. Celkově boční pohled odlehčuje opravdu bohaté prosklení, které dává tušit, že v interiéru se budu cítit vzdušně a příjemně. Zadní části dominují především velké zadní lampy, které se táhnou téměř přes celou výšku vozu a samozřejmě jsou tu i obrovská zadní vrata.
Interiér: současný, digitální a především prostorný
Míra komfortu bude odpovídat potřebám a požadavkům zákazníků. Představený model byl tzv. „v plné polní“ a tady si není na co stěžovat. Centrální infotainment odpovídá současné nabídce korejského výrobce a nabízí pěknou grafiku, rychlou odezvu a intuitivní ovládání. Komu by to nestačilo, má k dispozici Apple CarPlay nebo Android Auto. Kaplička přístrojů je plně digitální, dobře přehledná a nabídne i různé možnosti zobrazení podle jízdního nastavení. Ovládací prvky jsou po ruce, prostoru je zde doslova nadbytek. To pravé ale přichází spíš v zadní části vozu. Především prostřední dvě křesla pocházejí z vlajkové lodi Hyundai Ioniq 5. Jsou to tedy široce nastavitelná, polohovatelná relaxační sedadla. Tyhle sedačky bych rozhodně chtěl, ale ve skrytu duše bych pasažérům vzadu to pohodlí trochu záviděl. Více se budeme všem možnostem věnovat v plnohodnotném testu. Už teď je ale jasné, že se máme na co těšit.
Technika: 2.2 CRDi a 8stupňový automat
S motorem je to zatím celkem jednoduché. Na výběr je v současné době jeden. Je to ale 2,2litrový turbodiesel, který nabízí 177 koní a 431 Nm, což je naprosto dostatečná porce. Podpultová informace říká něco o možnosti benzinového hybridu v příštím roce, to se ale ještě musíme nechat překvapit. Tenhle diesel tady v každém případě dává smysl. To největší překvapení ale možná přichází hned vzápětí, je možné ho totiž kombinovat s manuální šestistupňovou, nebo automatickou osmistupňovou převodovkou a dokonce je možné zvolit pohon předních a nebo všech čtyř kol. Uvidíme, co přinese příští rok, ale myslím, že 2.2 v naftě bude u nás tak jako tak preferovanou variantou. Mimochodem konkurenci v tomto směru mezi mainstream značkami takřka nemá – stačí připomenout, že bývalé PSA (trio Peugeot, Citroen a Opel) ze své nabídky u konkurenčních vozů na začátku letošního roku spalovací verze zcela vyřadilo, VW do nové generace Multivanu pohon všech čtyř kol zatím nenabízí, a tak nám zbývá snad už jen Toyota a Mercedes-Benz.
Jízdní dojmy: ve zkratce
Starii jsem měl k dispozici jen na krátké svezení, takže hodnocení nechám na klasický redakční test. Už nyní ale mohu říct, že zklamání se konat nebude. Podvozková platforma je samozřejmě upravená pro vůz tohoto typu, ale její původ je ve velmi dobře jezdícím Hyundai Santa Fe. Hyundai Staria jezdí na první dojem opravdu dobře a kultivovaně. Samozřejmě jsou cítit její rozměry a hmotnost, ale také je zde velmi silně patrné zaměření na pohodlí a komfort. Přesně takové by auto typu MPV mělo být, takže já alespoň prozatím odcházím s pozitivními dojmy.
Uvedení na trh a ceny
Hyundai Staria se začne nabízet v cenách od 899 000,- po 1 449 990,- Kč vč. DPH. Základní cena Vám nabídne opravdu velký a prostorný vůz s 9 místy a dostatkem prostoru. Konfigurace za bezmála 1,5 mil. nabídne vše, co bylo v testovaném voze a to včetně automatu, pohonu všech kol, třízónové klimatizace a maximálně komfortních sedadel ve druhé řadě. Až se někdo bude ptát, jaké si má koupit rodinné auto a bude u toho myslet, které SUV bych doporučil, pošlu ho do Hyundai pořádně si prohlédnout a projet Starii. Tohle totiž mohu považovat za opravdu dobré rodinné auto, a to vím už teď, bez plnohodnotného testu.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Staria 2.2 CRDi |
Výkon | 130 kW |
Točivý moment | 430 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1500 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 12 s |
Max. rychlost | 185 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3800 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 2199 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 8 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 11 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 8 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 8 l/100km |
Velikost nádrže | 75 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/55R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2960 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2367 kg |
Přívěs s brzdami | 1500 kg |
Náklad | 593 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | US4 |
Uveden | 08/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Autobus |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 5253 mm |
Rozvor | 3273 mm |
Šířka | 1997 mm |
Prostor pro zavazadla | 117 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 431 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1990 mm |
Světlá výška | 186 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 7 |