Hyundai Nexo: jak moc reálná a blízká budoucnost?

Hyundai Nexo: jak moc reálná a blízká budoucnost?

Realita nebo sci-fi? Je toto budoucnost automobilové dopravy? Dokážeme opravdu snížit znečištění ovzduší?

Pokusíme se vám odpovědět na tyto otázky na příkladu nového modelu značky Hyundai, která uvedla na trh, zcela nový model SUV NEXO. Tento model je jedním z prvních elektromobilů s palivovým článkem uvedených na trh a dokáže dokonce čistit vzduch…Jak uvedla sama automobilka, NEXO posouvá ekologickou mobilitu na novou úroveň, protože během jízdy dokonce čistí okolní vzduch. „Vůz s nulovými lokálními emisemi navíc neprodukuje nic jiného než (teplo a) vodní páru a má brzdovou soustavu s funkcí rekuperace, která výrazně snižuje množství ostatních znečišťujících látek, jako je prach z brzdového obložení“. NEXO bude nabízeno od příštího roku s vyspělým systémem čištění vzduchu, který zachytí 99,9 % částic velmi jemného prachu (PM2,5). Pokud NEXO jede pouhou jednu hodinu, vyčistí 26,9 kilogramu vzduchu – to je stejné množství, které vdechne za hodinu 42 dospělých osob. Pokud uvážíme, že by v budoucnosti jezdilo na silnicích 10 000 vozů NEXO, znamenalo by to snížení emisí oxidu uhličitého, jež by bylo ekvivalentní vysázení 60 000 stromů. Zdá se vám to jako realita nebo pouze tvrzení? My jsme tento model neměli zatím možnost testovat, a proto se musíme spolehnout na vyjádření zástupců automobilky, kteráposkytne v rámci aktivityClean Driving™ obyvatelům Londýna příležitost vyčistit své ulice programem „NEXO Neighbourhoods“.

 

Použití se zdá být reálné, a to už brzy. Co na to konkurence?

Co na to konkurence? Naše redakce měla možnost vyzkoušet krátké svezení s modelem Toyota Mirai, která používá podobnou techniku a vozidlo je poháněno stejně jako model Nexo, palivovými články, produkující elektrickou energii s nulovými emisemi. Tento model se již ve světě také prodává a je otázkou času, kdy bude uveden na trh. Zajímavostí je stejně jako u modelu Nexo tankování do vozidla, které trvá cca 5 minut – tedy za podobnou dobu, která je zapotřebí k načerpání paliva do konvenčních automobilů s pohonem na benzin nebo naftu. Bohužel konkrétně toto jsme si vyzkoušet nemohli, jelikož v ČR není zatím žádná veřejná tankovací stanice na vodík.

 

Bezpečnost: i ta je prioritou

Jak je to s bezpečností takových to vozidel? Toyota byla vybavenanejmodernějšími asistenčními systémy a prvky aktivní bezpečnosti a jak sama automobilka informovala „vozidlo patří ve své kategorii k nejbezpečnějším vozidlům“. Jak je na tom model Nexo? Zcela nový Hyundai NEXO je prvním elektromobilem s palivovým článkem, který dosáhl nejvyššího pětihvězdičkového celkového hodnocení v testech bezpečnosti Euro NCAP. Druhá generace komerčně nabízených elektromobilů Hyundai s palivovým článkem se zařadila mezi nejbezpečnější automobily vůbec, a to zejména v kategoriích ochrany dospělých cestujících a dětí. NEXO svými asistenčními systémy a prvky aktivní bezpečnosti SmartSense překonává nejvyšší evropské bezpečnostní standardy. Euro NCAP navíc nedávno vyhlásila nejúspěšnější vozy jednotlivých tříd v jejich testech. Hyundai NEXO získal ocenění „Best in Class“ pro nejlepší vůz ve své třídě za rok 2018. V kategorii „velkých SUV“ se umístil před novými SUV ostatních dobře známých značek.

 

Nexo není jen planým výkřikem do tmy: o palivových článcích se píše i v dlouhodobých plánech celé automobilky!

Zdá se vám to po tom všem, co jsme si mohli o tomto modelu přečíst, jako realita nebo jako hudba budoucnosti? Pro nás je to realita, díky možnosti vyzkoušet si model Mirai, který v sousedním Německu již několik měsíců jezdí. Můžete namítnout, že toto v rámci naší republiky je pouze utopie nemáme, jak jsem se již zmínil dříve, žádnou veřejně dostupnou tankovací stanici na vodík, ale vzpomeňme si na dobu, kdy jsme si říkali, to by bylo fajn mít dostupný mobilní telefon čí přenosný počítač a kde jsme dnes? Ano bude to trvat ještě několik let, ale skutečnost, že máme již funkční automobily, které jezdí „na vodu“ a produkují nulové emise je jistě velkým přínosem pro udržitelný rozvoj lidstva a naší planety. O to lépe zní zprávy o Nexu v souvislosti se strategickými plány značky či dokonce celého koncernu. „Hyundai Motor Group v souladu se svým plánem dramaticky zvýší roční kapacitu výroby systémů palivových článků na 700 000 jednotek do roku 2030,“ zní z oficiálního programového prohlášení. V rámci plánu „FCEV Vision 2030“ navíc investuje koncern Hyundai Motor Group společně se svými dodavateli cca 7,6 bilionu KRW (153 miliard CZK) do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit. Podle prognóz by v rámci tohoto procesu mělo do roku 2030 vzniknout cca 51 000 pracovních míst.

 

A jaké jsou plánované cíle?

Koncern HMG plánuje dosažení výrobní kapacity 500 000 elektromobilů s palivovými články (FCEV) ročně do roku 2030, a to včetně osobních i užitkových vozidel. HMG očekává, že se v tomto časovém období zvýší globální poptávka po vozidlech FCEV na 2 miliony ročně.Prvním krokem v realizaci plánu „FCEV Vision 2030“ je rozšíření výroby systémů palivových článků. Tu má na starosti dceřiná společnost Hyundai Mobis Co., která 11. prosince slavnostně položila základní kámen pro výstavbu druhého závodu pro výrobu systémů palivových článků v jihokorejském městě Čchungdžu. Druhý výrobní závod umožní zvýšit společnosti Mobis roční výrobu na 40 000 systémů palivových článků do roku 2022 ze současných 3000.

 

Na závěr bych si ještě dovolil citovat paní Sylvii Childsovou, produktovou manažerku společnosti Hyundai, odpovědnou za model NEXO: „Všichni se zajímáme o kvalitu ovzduší a všechno, co ji ovlivňuje. Ve společnosti Hyundai se snažíme zvyšovat hospodárnost a ekologické vlastnosti všech našich vozidel a investujeme miliardy, abychom uvedli na trh kompletní řadu vozidel s nízkými a nulovými emisemi. Jsme přesvědčeni o tom, že dostupnost alternativ, jako je elektromobil NEXO s palivovými články, přiblíží celý svět k budoucnosti s nulovými emisemi.“ A s tímhle citátem mi nezbývá než se s vámi prozatím rozloučit. Ať chutná budoucnost tak či onak, v případě Nexa je rozhodně na co se těšit. I já se proto moc a moc těším, až budeme mít v redakci možnost se s ním nejen setkat tváří v tvář, ale zároveň jej i projet.

 

Pavel Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.