HONDA CR-V hybrid 2WD: SUV ve stylu tiché bouře
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie PřádováByla léta, kdy jsme jako malí chodili pěšky a po silnicích se proháněla auta s burácivým zvukem opředeným velkými atmosférickými motory. Jak šel čas, zvuk začal ustupovat. Auta byla tišší, úspornější a pohodlnější. Není se tak čemu divit, že na půdu vstoupila éra hybridních aut. Postupem času se i tyto typy vozů začaly zdokonalovat. Dnes můžeme říci, že je hybridní pohon velmi využívaný. Já vždy dávala přednost spíše zvuku s kusem charakteru, tudíž jsem byla velmi v rozpacích, když jsem měla testovat své první hybridní auto. V pátek ráno jsem si auto převzala od kolegy Honzy a test mohl začít. Přesněji test Hondy CR-V 2.0 i-MMD Hybrid – 2WD. Jaké byly první pocity z jízdy v tomto autě a co říkám na svůj první hybrid v životě? Dokáže mě oslovit a přesvědčit o tom, že výhody oproti dieselu převažují nad nevýhodami?
Obyčejné SUV? Ne tak docela
Na první pohled vypadá tato Honda jako klasické SUV. Přední maska je charakteristická dané automobilce, obohacují ji navíc LED světlomety spolu s LED předními mlhovkami, kterými je mimochodem doplněn pouze (náš) hybrid. Na boční straně vozidla si pak zajisté všimneme, že se nejedná o obyčejný vůz. Dané je to proužkem s nápisem hybrid, který nás uvede v pravý obraz. Honda není postavena na ničem jiném, než na 18palcových kolech z lehkých slitin s dynamickým tvarem. Zadní část automobilu obsahuje nápis modelu vozidla CR-V a na druhé straně opět nutné označení hybrid. Zadní světla jsou protáhlá až do boku, což působí velmi nespoutaně a rozhodně tím Honda decentně vybočuje z řady stereotypu. Naše testovací verze oplývala černou metalízou, která je k dispozici za rozumný příplatek 13 900 Kč (stejně jako ostatní metalízy). Ačkoliv je otázka lakování spíše subjektivního rázu, námi zvolená varianta trochu tu extravaganci spojenou s eko životním stylem (a hybridy) zabíjí. Celkově na mě tak tato Honda působila jako klasické (rozuměj plnohodnotné) SUV bez sebemenšího podezření skrytého hybridního pohonu, což může z určitého úhlu pohledu být vlastně i docela dobře.
Interiér: prostor pro hvězdy
Jestliže se vám tato Honda zamlouvá exteriérově, interiérově tomu nebude jinak. Překvapivě k dnešním crossoverům má CR-V uvnitř hromadu místa. Nemluvíme jen o předních sedadlech, nýbrž i o těch zadních. Na rozdíl od většiny SUV, která místem především na zadních sedačkách lehce pokulhává, naše testované hybridní CR-V pojme s lehkostí tři basketbalisty. V provedení ELEGANCE nechybí ani zadní výdech klimatizace, který za dlouhé parné jízdy jistě oceníte. Kožený multifunkční volant má na sobě hromadu tlačítek, které jsou však vcelku přehledně uspořádány. Nebýt inteligentního adaptivního tempomatu, tlačítek je na volantu o něco méně, ale o tom raději až někdy příště. Jediné, co vám může v dnešní době chybět, a to především v zimě, je vyhřívaný volant, který je dostupný pouze pro vyšší verzi EXECUTIVE. Naopak rozmanitost 12V zásuvek, které najdeme ve předním panelu, středovém panelu, ale dokonce i v zavazadlovém prostoru, ocení snad každý z nás.. Opomenout nesmíme multimediální LCD displej s navigací a sedmipalcovou dotykovou obrazovkou. Mně osobně dotykové displeje nevyhovují, a to obzvlášť při jízdě. Dotyková ovládací políčka v Hondě jsou však přiměřeně velká a stačí na ně opravdu jen klepnout, tudíž nemusíte příliš odpoutávat svou pozornost od řízení vozidla. Vymoženosti moderní doby jsou otázkou i hybridní Hondy, která potěší majitele konektivitou BlueTooth, Apple CarPlay, Android Auto a dvěma USB vstupy k možnosti přehrávání médií a dobíjení zařízení. V poslední řadě zmíním velikost kufru, která je vzhledem k rozměrům auta obstojná. U některých SUV vám přijde, že je kufr menší než u malého auta, avšak u Hondy je se svými základními 497 litry objemu (pro Hybrid ve 4×4) adekvátní i pro rodinný výlet.
Už je to nastartované? Nic neslyším…
Jaké byly mé dojmy z prvního nastartování hybridní Hondy? Upřímně, byly velmi vtipné. Jelikož nejsem zvyklá na tak neskutečně tichý chod motoru, zmáčkla jsem tlačítko poprvé, podruhé, potřetí a říkám si: ,,Sakra tak co s tím je, proč se to nechce nastartovat“? Poté jsem se ale pozorněji podívala a zjistila, že auto vlastně vypínám a zapínám. Musela jsem se až zasmát, jak úžasně tiché CR-V je. To vše je ale samozřejmě hlavně proto, že nic „nestartujete“ – auto se totiž rozjíždí převážně na elektřinu a spalovací motor připojuje pouze při větším zatížení. Další bombou, která vás ohromí, je řadička, v autě totiž není. Jelikož jde o sériový hybrid, kdy spalovací motor pohání generátor a tím pádem v případě potřeby i elektromotor (v opačném případě používá energii pouze z baterií), který pak pohání kola, najdeme ve voze místo řadičky jen tlačítka s klasickými písmeny P, R, N, D. Samotná jízda se dá charakterizovat ze dvou úhlů pohledu. Prvním je zaměření čistě na hybridní pohon a tím druhým pohled klasického vozu (s využitím i spalovacího motoru).
Jízdní vlastnosti: tichost versus svižnost
Ten první, již zmíněný pohled je velmi pozitivní. Běh motoru je natolik tichý, že můžete jet za někým na chodníku a dotyčný o vás nebude vědět. Lithium-iontová baterie uložena v CR-V stačí nejvíce na dva kilometry jízdy. To nám jednoznačně ukazuje, že jde převážně o výpomoc spalovacímu motoru. Zároveň udává „akčnost“ hybridu, který v poměrně krátkém čase dokáže rekuperovat takřka z nuly až po plnou baterii, zároveň ji ale velmi rychle umí i vybít. Po této skutečnosti přichází na scénu spalovací motor, který do přibližně šedesáti až sedmdesáti km/h pohání pouze generátor. Díky tomuto prvku je jízda tichá a plynulá, nejčastěji navíc s velmi slušnou spotřebou pohybující se mezi 4 a 5 l/100 km. Z pohledu atmosférického motoru (dvoulitrovému i-MMD čtyřválci o výkonu 107 kW), kterým Honda taktéž decentně vybočuje z řady, je překvapení na světě. Po zmáčknutí tlačítka režimu sport se CR-V změní v nezkrotnou mašinu. Mně osobně tato akcelerace velmi překvapila, neboť jsem byla toho dojmu, že hybridy prostě jezdí pomalu a tečka. Oslňující stejným způsobem je i spotřeba, protože při obou stylech jízdy nepřesáhla 6,5 l/100 km. Pohodlí při jízdě je celkově na jednom z nejvyšších stupňů pomyslné škály automobilového trhu a i v mé testované verzi 4×2 při projíždění zatáček auto krásně drželo a požitek z jízdy byl více než pozitivní. Po diskuzi s kolegy bych si dokonce dovolila tvrdit, že je pohon pouze jedné nápravy v CR-V nejen dostačující, ale i lepší volbou. Dokáže být totiž i díky váhovému rozdílu (60 kg ve prospěch dvoukolky) o něco rychlejší, agilnější a mimo jiné také úspornější, a to především při dálničních rychlostech, se kterými obyčejně hybridy mívají problémy největší. Ani s tímhle autem narovinu ale nechtějte absolvovat rychlejší dálniční přesuny (rozuměj nad úrovní 150 km/h), neboť i vzhledem k variátorové převodovce e-CVT vytáčející atmosférický dvoulitr až do neznámých výšin takovou jízdu za zábavu považovat nelze, navíc zde začíná růst i spotřeba. Ne nadarmo nedávno jeden můj kolega prohlásil, že život s hybridem je něco jako životní styl. Jako v dnešní době každý vůz i Honda samozřejmě nabízí mnoho bezpečnostních prvků jako je brzdový asistent nebo systém pro udržování jízdy pruhu, mě jejich nastavení vyhovovalo a nemám k nim tak co vytknout.
Nová doba, nové možnosti: CR-V ukazuje svůj potenciál, a to opět především jako dvoukolka
Blížíme se ke shrnutí tohoto testu, a tak bychom si měli také uvést cenu, za kterou si můžeme námi testovaný exemplář pořídit. Nejlevnější provedení hybridu s pohonem 2WD (2.0 i-MMD Hybrid 2WD) začíná dle ceníku Hondy na 769.900 Kč vč. DPH, a to s nejnižší výbavou Comfort. Námi testovaná verze se vyšplhala na 874.400 včetně příplatku za metalický lak a paketu Silver Elegance. Po uvedení vlastností a možností, kterými toto vozidlo disponuje považuji cenu za adekvátní. Můj osobní pocit z toho auta navíc zůstává velmi pozitivní, a to navzdory menšímu zájmu o vozy typu SUV a „alternativní“ mobilitu jako takovou. S prvním odzkoušeným hybridem mohu konstatovat spokojenost a případnou radost z dalšího testování hybridu. Jsem totiž zvědavá, zda mě tolik uchvátilo konkrétní zpracování námi zvolenou japonskou automobilkou nebo hybridní technologie jako taková. Nová doba přináší nové možnosti a cíle, takže s touto hybridní Hondou CR-V neuděláte krok vzad, nýbrž vpřed a já vám ho možu jen doporučit.
Lucka Přádová
Technická specifikace
motor | |
Model | CR-V 2.0 i-MMD e:HEV |
Výkon | 135 kW |
Točivý moment | 315 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8.8 s |
Max. rychlost | 180 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6200 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Objem | 1993 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.9 l/100km |
Velikost nádrže | 57 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/60R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2240 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1684 kg |
Přívěs s brzdami | 750 kg |
Náklad | 556 kg |
Přívěs (bez brzd) | 600 kg |
modelová řada | |
Název generace | RW |
Uveden | 08/19 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4600 mm |
Rozvor | 2663 mm |
Šířka | 1855 mm |
Prostor pro zavazadla | 497 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1692 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům) | 1064 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1679 mm |
Světlá výška | 190 mm |
Průměr otáčení | 11.8 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.