Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e, Peugeot e-Rifter a e-Partner – elektrické dodávky jsou v ČR
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: P Automobil Import s.r.o. (Peugeot Media)Skupina Stellantis nedávno v Čechách poprvé představila osobní a užitkové elektrické dodávky Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e, Peugeot e-Rifter a e-Partner. Vyrazili jsme proto do pražských Čestlic, abychom si poslechli novinky a svezli se alespoň jedním z uvedených vozů. Naše volba padla na Peugeot e-Rifter v osobní verzi.
Nové elektrické verze osobních a užitkových dodávek mají údajně mít všechny přednosti spalovacích verzí a přitom ve svém nitru uchovávat baterie. Díky tomu se ale zákazníci dokážou dostat do bezemisních center měst s omezeným výjezdem. Nabízí se tak možnost, jak těmito vozy zavážet oblasti, kam se spalováky nedostanou. Vozy jsou postaveny na modulární platformě EMP2. Nabízí 100% elektrický motor s výkonem 100 kW. Maximální točivý moment činí 260 Nm. Všechny elektrické vozy mají z uživatelského hlediska řazení obdobné jako v případě automatické převodovky. Současně je auto tiché a nevydává žádný zápach či emise.
Modely se nabízí ve dvou verzích – standardní a prodloužené. Lithium-iontová baterie má 18 modulů a nabízí kapacitu 50 kWh. Díky tomu může automobil dle WLTP ujet až 280 kilometrů na jedno nabití. Samozřejmě celkový dosah závisí i na stylu jízdy a vnějších podmínkách. Co se týče AC nabíjení, v nabídce je buď jednofázová palubní nabíječka 7,4 kW nebo za příplatek se jedná o třífázový proud 11 kW. Pro doplnění pak z rychlonabíjení umožňuje využití až 100 kW výkonu, z domácí zásuvky 1,8 kW.
Využití přepravní kapacity
Široké víko zavazadlového prostoru je opatřeno otevíratelným oknem, což je v této kategorii unikátní. Díky němu je možné dostat se do zavazadlového prostoru bez nutnosti otevírat celé víko. Je to velmi praktické a užitečné řešení, pokud si uživatel vozu potřebuje vzít věc položenou na krytu zavazadlového prostoru nebo pokud je vůz zaparkován blízko překážky. Tažná kapacita byla zachována, vůz je schopen táhnout náklad až 750 kg. Tažné zařízení bude k dispozici již při uvedení vozu na trh.
Interiér Peugeotu dle prvních dojmů
Interiér vozu je vybaven digitálním i-Cockpitem, který zákazníci znají již z jiných modelů značky. Prostředí je prostorné a nabízí několik chytrých odkládacích ploch. Sedí se vysoko, tak jak je pro dodávky obvyklé. Výhled je dobrý a mnoha zákazníkům jistě bude vyhovovat i takřka neviditelný přepínač jízdních režimů. Jedná se pouze o malý přepínač, který je v úrovni středového tunelu.
Prodeje a plány
Na prezentaci modelů skupiny Stellantis nám byly sděleny i čísla prodejů. V první polovině roku se zaznamenal vysoký počet objednávek na osobní verzi e-Rifteru. Na opačném konci je Opel se svými osobními dodávky, který zaznamenal nejméně registrací v období od ledna do května tohoto roku. Jiné to je v případě užitkových verzí, kdy první příčku obsazuje Citroën, za ním hned Opel a jako poslední je Peugeot.
První jízdní dojmy závěrem
Na jízdu nebyl až takový časový prostor, jaký bývá jinak obvyklý. S vozem jsme najeli zhruba 15 kilometrů. Čeho jsem si ale všimli, je způsob chování. Pokud tedy člověk jede klidně v režimu Eco (s omezeným výkonem 60 kW), je dojezd opravdu vyšší, ale jakmile přepnete do sportovního a zběsilého ovládání plynového pedálu, tedy režimu Power, který naservíruje maximální výkon, pak se kilometrový dojezd markantně propadne. Platí tedy známé pro všechny elektromobily – tady je to na pohodu, kdo chce spěchat, bude muset častěji nabíjet. To v případě firemních dodávek není příliš na místě. Nicméně i toto krátké seznámení bylo celkem zajímavé. Navíc úroveň zpracování interiéru hodnotím na poměry daného segmentu jako vysoké. Člověk si minimálně v přední části nepřipadá jako v dodávce, nýbrž v klasickém osobním voze, už se tedy rozhodně těším na další testovací kilometry.
Michaela Rubešová