Zimní pneumatiky 2024: prémiovky vedou, řidiče ale zaujme i nová Barumka
Autor: Jiří Zelinka · Fotografie: Goodyear, Hankook, Michelin a BarumS blížící se zimní sezónou přichází čas na kontrolu a případný nákup nových pneumatik. Zatímco venku vládne podzim, odborné magazíny již mají otestované zimní modely pneumatik, aby vám poskytli cenné informace pro informovaný výběr.
Rok 2024 přináší několik zajímavých trendů ve světě zimních pneumatik. S rostoucím počtem elektrických vozidel, měnícími se klimatickými podmínkami a neustálým tlakem na snižování emisí čelí výrobci pneumatik novým výzvám. Jak se s nimi vypořádali? A co to znamená pro vás jako řidiče?
Michelin Pilot Alpin 5 – ověřená kvalita za prémiovou cenu
Když se podíváme na loňské výsledky testů, hlavní vítěze není těžké najít – jedním z nich je bezesporu vlajková loď Michelinu, model Pilot Alpin 5. Ten se zaměřuje kromě bezpečnosti i na zábavu za volantem, kdy testující opakovaně velmi pozitivně hodnotí její odezvu a trakci na zasněženém okruhu. Neztratí se fakt ani na suchu, kde na zimní pneumatiku dokáže nabídnout také velmi přijatelný handling i pro sportovní vozy. Od svého uvedení v roce 2020 prošla 11 testy, z nichž 6 vyhrála a v téměř každém dalším se umístila mezi třemi nejlepšími. Jejím nejčastěji zmiňovaným nedostatkem je tak u Michelinu obvyklá vyšší cena.
Silné stránky:
- Výjimečná jízdní dynamika na suchu
- Bezkonkurenční jízdní a brzdné vlastnosti na sněhu
- Přesná a sportovní odezva řízení
- Vysoká úroveň komfortu na suché i mokré vozovce
Slabší stránky:
- Vyšší cena
- Průměrný valivý odpor
- Mírně horší odolnost vůči aquaplaningu
Pneumatika je nabízena v rozměrech od 16″ do 23″, s největším výběrem variant v rozměru R19″. Je tedy vhodná spíše pro vozy střední a vyšší třídy a sportovní automobily. Pro SUV je k dispozici speciální varianta Pilot Alpin 5 SUV se stejnými vlastnostmi.
Zajímavá je ale i modelová řada pro běžnější vozy – nazývá se prostě jen Alpin a letos dostala nástupce v podobě sedmé generace, která přináší vylepšení v podobě o 9% lepšího valivého odporu a 6% lepší trakce na sněhu. Navíc jejím největším lákadlem adaptivní dezén, který se přizpůsobuje opotřebení a tak garantuje konzistentní jízdní vlastnosti po celou dobu životnosti pneumatik. Testů této novinky se však bohužel letos asi nedočkáme.
Continental WinterContact TS870 – ověřený model do každých podmínek
Druhým nejvýraznějším modelem loňských testů je WinterContact TS870, která, jak je už u zimních pneumatik Continental zvykem, je až trestuhodně neutrální a dobře vyvážená. Je bezpečná na všech površích a i když není tak sportovně zaměřená jako Michelin, tak zejména na mokru prakticky nemá konkurenci.
Silné stránky:
- Přesné a bezpečné chování na suchu i mokru.
- Vysoká životnost a nízké opotřebení.
- Vynikající odolnost vůči aquaplaningu.
- Nízká spotřeba paliva.
Slabší stránky:
- Průměrný hluk v interiéru.
- Průměrný výkon na sněhu.
Je nabízena v širokém spektru rozměrů pro většinu vozů – od R14 až po R22. Alternativou pro výkonnější vozy je pak varianta TS870P, která je o trochu více zaměřená na jízdu na sněhu. Letos tento model dostává náhradu v podobě modelu Winter Contact 8 S, na který jsme opravdu zvědaví – zatím ale pouze v rozměrech od R19 výše.
Goodyear UltraGrip Performance 3 – novinka pro každý vůz
Goodyear UltraGrip Performance 3 je největší novinkou loňského roku a navazuje na úspěšnou řadu UltraGrip. Byla vyvinuta s ohledem na dnešní větší a výkonnější vozidla, včetně SUV a elektromobilů.
Silné stránky:
- Vynikající vlastnosti za mokra a na sněhu.Krátké brzdné dráhy.
- Vyvážené jízdní vlastnosti za všech podmínek.
- Vysoký komfort a nízká hlučnost.
- Vysoká kilometrová životnost.
Slabší stránky:
- Zvýšený valivý odpor.
- Mírné nedostatky v přesnosti řízení a aquaplaningu v zatáčkách.
Pneumatika je nově letos k dispozici v celkem 94 rozměrových variantách, takže s největší pravděpodobností bude k dispozici i pro vaše vozidlo.
Modely série Hankook Winter i*cept – levnější prémiovka bez kompromisu
Hankook se v posledních letech etabloval jako prémiová značka, ale stále nabízí příznivější ceny než tradiční prémiové značky. V letošních testech se osvědčily dva modely:
Winter i*cept RS3 (14″ až 17″):
- Vynikající vlastnosti na mokré vozovce
- Vysoká bezpečnost v zimních podmínkách
- Nízká hmotnost přispívající k úspoře paliva
- Dobré aquaplaningové rezervy
- Účinné brzdění
Slabší stránky RS3:
- Mírná nepřesnost na suché vozovce
- Potenciálně nižší kilometrový výkon
- Zvýšená hlučnost v interiéru
Winter i*cept evo3 (17″ až 22″):
- Chvályhodné zimní vlastnosti
- Výborná trakce a ovladatelnost na sněhu
- Dobré brzdění na mokru
- Solidní odolnost vůči aquaplaningu
Slabší stránky evo3:
- Průměrný kilometrový výkon
- Prodloužené brzdění na suchu
Kleber Krisalp HP3 – na zimních pneumatikách jde i ušetřit
Pneumatika Krisalp HP3 je na trhu od roku 2017, ale i v roce 2024 dokáže držet krok se současnými pneumatikami. Vyniká výkonem na sněhu, dobře odolává aquaplaningu a má nízkou hlučnost, avšak mírně zaostává na suché vozovce a za mokra. Tajemství jejich kvalit je přitom poměrně jednoduché – značka Kleber už dlouhé roky patří do koncernu Michelin a dezény Kleberu jsou často nápadně podobné současným či minulým modelům mateřské značky. To samé platí i pro pneumatiku BFGoodrich G-FORCE WINTER 2, která také patří do skupiny Michelin. Tato pneumatika je v podstatě totožná s Krisalp HP3, takže se vyplatí porovnat i ceny této varianty.
Silné stránky:
- Vynikající výkon na sněhu
- Dobrá odolnost proti aquaplaningu
- Nízká hlučnost
Slabší stránky:
- Mírně horší ovladatelnost na mokru
- Průměrný výkon na suché vozovce
Další levnou alternativou je model Semperit Speed-Grip 5, což je levná pneumatika z koncernu Continental, která letos získala skvělé třetí místo v testu Autobild a která již pohledem na tvar a uspořádání dezénu naznačuje, že knowhow mateřské společnosti ji není cizí.
Barum Polaris 6 – dlouho očekávaná novinka
Barum Polaris 6 je nová dlouho očekávaná pneumatika, která i přesto, že Barum také patří do koncernu Continental, tak je stále vyvíjená u nás v ČR a oproti předchozí generaci je kompletně přepracovaná, ale také bohužel o něco dražší. Ačkoli je označena jako šestá řada, technicky jde o pátou generaci, protože Polaris 5 navazovala na Polaris 3. A právě díky Continentalu využívá pokročilé technologie, což je zřejmé třeba novém dezénu ve tvaru “V” optimalizovaném pro jízdu na sněhu, který je velmi podobný tomu, který používá právě řada WinterContact od Continentalu. Aktualizovaná je také směs s nižším valivým odporem a vyšší odolností s označením EV-READY, cože je u nízkonákladových pneumatik poměrně unikát. Oproti Polaris 5 nabízí o 8 % delší životnost, o 3 % lepší valivý odpor a hlučnost a o 2 % lepší výkon na sněhu, zatímco výkon na mokru a suchu zůstává stejný. Předchozí model byl kritizován za chování na mokré a suché vozovce, takže bude zajímavé sledovat, jak si Polaris 6 povede v nadcházejících testech. Pneumatika je dostupná ve 20 velikostech od R15 do R19 a je v průměru o 20 % dražší než předchozí generace. Zatím to bohužel vypadá, že ani u nové Barumky se odborného testu letos nedočkáme, nicméně na základě provedených změn vypadá novinka velmi slibně.
Shrnutí – co očekávat v roce 2024
Pro novou sezónu neočekáváme dramatické změny v žebříčku nejlepších zimních pneumatik, nicméně několik zásadních nových modelů přeci jen na trh přišlo. Kromě zmiňovaného Continental WinterContact 8 S přijde také novinka pro vozy nižší a střední třídy v podobě Michelin ALPIN 7 a také Bridgestone Blizzak 6, navazující na úspěšný model Blizzak LM-005. České řidiče pak potěší zmiňovaná levná novinka od Barumu Barum Polaris 6. Čeho se ale pravděpodobně dočkáme i u těchto modelů a co již vidíme v trendech z minulých let, jsou modely s nižším valivým odporem, optimalizované pro vyšší dojezd elektromobilů, což je samozřejmě ještě o to větší výzva pro výrobce v segmentu zimních pneumatik. Další prioritou je nižší hlučnost, která je také navázána na vzestup elektromobility – čím dál tím častěji se setkáváme s pěnovou výplní uvnitř běhounu, která k eliminaci hluku odvalování zásadně přispívá.