Czech Truck Prix 2017: den s velikány na jedničku

Czech Truck Prix 2017: den s velikány na jedničku

Asi už jste zvyklí, že naše publikace z jednotlivých akcí nejsou tak úplně reportážemi. Většinou pro vás připravuje příběhy, jejichž rámec se orientuje přesně na jednu jedinou akci, závody či nějaké výstavy. Když už jsme u těch zvyků, tak přidám ještě jeden, který se minimálně u nás v redakci váže k poslednímu prázdninovému víkendu. Ne, tentokrát není řeč o Barumce, která se dlouhá léta pořádala ve stejném termínu jako jedna z dalších nejvyhledávanějších motoristických akcí v republice – Czech Truck Prix (zastávka Evropského mistrovství v závodech tahačů). Teprve druhým rokem mohou být pořadatelé z obou konců republiky (Zlína a Mostu) spokojeni, neboť se termínově konečně rozcházejí. Když jsem minulý týden psal o Barumce, nedalo mi to a začal jsem komentářem, že konec prázdnin může být něco jako svatá bašta pro motoristického nadšence. Jakoby nám někdo z Autoklubu chtěl říci, že není důvod kazit si život koncem léta a v případě těch mladších i nástupem do školy. Teď jen žertuji, každopádně tyhle dva po sobě jdoucí víkendy stojí za to! Pojďme už se teď konečně ponořit do hlavního dějiště na jeden z nejstarších okruhů v Čechách, Autodrom Most.

 

Dopolední program láká, ale není nutno spěchat

Jako správní nadšenci nevyspáváme a vyjíždíme z Prahy směr Most hned ještě před devátou hodinou ranní. Pojďme si malinko rozvést ten podnadpis. Dopolední program pro běžného smrtelníka není asi vyloženě žádnou peckou. Tréninky a kvalifikace, tj. stručně harmonogram prvního závodního dopoledne na Czech Truck Prix. My svou „Tour de Most“ začínáme zhruba ve čtvrt na 11, kdy parkujeme to obyčejné auto a jdeme se věnovat něčemu naprosto ojedinělému. První na trati spatřuji mladé talenty v rámci šampionátu Kia Lotos Race na shodných vozech Kia Piccanto. No, nemůžu říci, že by mě zrovna tyhle malé (relativně) rychle jedoucí boudičky nějak lákali. O to méně vás budou závodní Piccanta zajímat, že v tomhle šampionátu zatím nemáme svého zástupce. Pak se program diváků a redaktorů/fotografů lehce začíná rozcházet, my jdeme do tiskového střediska na rychlé školení, procházíme všechny důležité informace a pak až se vydáváme k trati. Hned po Renault Clio cupu a kvalifikaci těchto vozů přichází konečně čas na samotnou dominantu celého víkendu, na Trucky. Nebojte, ještě nemluvím o závodě, nýbrž pouze o jejich kvalifikaci. I když nejde o to hlavní lákadlo pro diváky, tak pořád je i teď na co koukat. V první části startuje celé startovní pole, do druhé se pak dostává pouze nejlepších deset. Pro české diváky může být potěšením, že již tradičně do této TOP skupiny se v sobotu dostaly dvě tradiční české želízka v ohni – Adam Lacko a David Vršecký. Naopak další sympaťák a český oblíbenec, Frankie Vojtíšek se na trať podruhé nevydal.

 

Polední program: s doprovodným programem a (bez) Octavia Cupu

Kdo sledujete dění na české scéně motorsportu, asi jste zaznamenali obnovený šampionát Octavia Cup, který v loňském roce znovu debutoval a letos měl na naprosto nezanedbatelnou tradici navázat. Ptáte se, proč jsem „zapomněl“ do názvu přidat naši domácí automobilku? Nezapomněl… Oficiálně totiž Škoda své jméno do šampionátu už propůjčovat nechce. Fabrika totiž už nemá s těmito závody nic společného, vlastně jen auta, která přes dealery promotérům/týmům dodává. Od toho tu ale dneska nejsme. Jen jsem se vám ve stručnosti pokusil vysvětlit, proč se závodní Octavie do Mostu při letošním Czech Truck Prix nepodívaly. Kvůli technickým problémům (údajně s řídící jednotkou) se zatím neodjel ani jeden závod. I proto mohla být většina diváků vcelku oprávněně zklamaná, že letos po deset let ověřený šampionát na okruhu v Mostě neuvidí. Teď už ale konečně k tomu zábavnějšímu – doprovodnému programu. Ten bývá na autodromu poměrně ojedinělý, výjimečný a záživný. Nechybí kaskadérské kousky a exhibiční jízdy. Nic nenamítám, aspoň si vyplníme pauzu mezi dopolednem a odpolednem. I když pro toho správného fanouška by tu mohly být závody od rána do večera. O tom ale až za chvíli.

 

Závody monster: popasovat se s první zastávkou a jet co to dá

Vybavujete si mostecký okruh? Pokud jste nikdy nebyli na závodech tahačů právě tady, tak mi určitě dáte za pravdu, že si neumíte představit, jak se tihle obři napasují do první zatáčky. Těch prvních pár vteřin je rozhodně vždycky to nejzajímavější. Když už jsme mluvili o těch kvalifikacích, asi jsme pozapomněli na výsledky, které jsou pro nás o to důležitější, že Adam Lacko mohl startovat ze třetí příčky a David Vršecký ze druhé. Frankie Vojtíšek pak doplnil česká želízka v ohni z 12. Pozice. Další zvláštností, pokud jste ještě na trucích nebyli, je tzv. letmý start. Asi také vzhledem k jejich velikost a (ne)bezpečnosti se prostě závodníci nerovnají po zaváděcím kole znovu na startovní rošt, ale jedou všichni vedle sebe konstantní rychlostí a plný plyn mohou sešlápnout až na startovní čáře. Pak přichází teprve ten správný humbuk. K mému štěstí jsem viděl onboard záběr z jednoho z předních závodníků při startu do prvního závodu. Upřímně jsem nikdy nečekal, že by vůbec auta k sobě mohli být někdy tak blízko, natož ještě kamiony. Za mě opravdu velký klobouk dolů za všechny závodníky. Pojďme už ale konečně na závod, na ten první alespoň. Boj to byl rozhodně zajímavý. Adam Lacko, který mimochodem stále s přehledem vede letošní Evropský šampionát, nechal projevit svou dravost hned na startu. Všechno to vypadalo hodně nadějně. Pokud znáte mostecký autodrom, tak víte, že posledních zhruba 10 let se závodníci jako první musí popasovat s dvojící zatáček uspořádaných do tzv. šikany. To asi není nic neobvyklého, už na začátku tohoto odstavce jsem se rozepsal o podívané, jakou trucky v této sekci nabízí. Není asi moc jezdců, kteří by ji znali tak skvěle jako Adam, David či Frankie. I proto se naši drali ihned po startu dopředu. Adamovi na roudnické Buggyře se to na chvilku i podařilo, pak byl ale zablokován a na druhé místo se dral až v dalších kolech. Nakonec se mu to podařilo, stejně tak si o jednu pozici polepšil i týmový kolega David Vršecký. Pokud vám není znám formát druhého závodu, tak vás opět asi překvapím. První osmička se zrcadlově otáčí pro startovní příčky. I proto Adam startoval sedmý, David čtvrtý. V cíli z toho bylo čtvrté pro Adama, páté pak připadlo Davidovi. Mimochodem za celý závodní víkend musím smeknout i před dlouholetou startující, stálicí Stephanie Halm, která zvládla dvakrát obsadit podium a dvakrát čtvrté místo! Bravo!

 

Tahače na okruhu = bláznivost nebo skvělá zábava?!

Taky jste se už někdy zamýšleli nad smysluplností těchhle závodů? Nejste sami. Proč se mají obří vozy, jejichž určení je z téměř 100% omezeno na přepravu velkých nákladů, honit po okruzích, dosahovat vysokých rychlostí, týmoví inženýři se předhánět nad naprosto nepředstavitelnou technikou a sponzoři cpát peníze do něčeho, co by smrtelník na okruhu opravdu nečekal? Jednoduchá odpověď – ta podívaná prostě stojí za to. I proto si na letošní Czech Truck Prix udělalo cestu na bez mála 100 tisíc nadšenců. Umíte si to představit? Opravdu se v Čechách (a okolí) najde tolik lidí, kteří se zajímají o motorismus a konkrétně tuhle zvláštní, výjimečnou a asi kupodivu hodně atraktivní disciplínu! I my jsme mezi nimi, a tak asi nezbývá než pogratulovat všem (včetně pořadatelů) za úspěch. Do Mostu se konec konců i já rád každý rok vracím a pokud má být cokoliv smysluplného v tuzemském motorsportu na vzestupu, nelze to než podpořit.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.