Březen plný novinek = Ženevský autosalon 2018 1. část

Březen plný novinek = Ženevský autosalon 2018 1. část

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Jako každý rok, tak i letos se otevírá evropská sezóna autosalonů začátkem března v malebném švýcarském hlavním městě Ženeva. Letošní ročník je navíc správně zakulacený, protože právě v roce 2018 se koná již 88 ročník této výstavy. Za ta léta zde bylo představeno tisíce novinek v automobilovém světě. Ženevské výstavište PalExpo je velmi kompaktní a proto jsou jednotliví vystavovatelé jeden vedle druhého, což je obrovská výhoda pro ty, jako jsme my, co chtejí vidět vše. V Ženevě jsme nachodili ani ne polovinu toho, co třeba vloni na podzim na Frankfurtském výstavišti, ale i tak mám ku příkladu za sebou já krásných 12 kilometrů.

 

BMW

Stánek mnichovské automobilky byl našlápnutý novinkami od jednoho konce k druhému, a to se ještě na tiskové konferenci říkalo, že BMW chce v tomto roce představit celkem 20 kousků, samozřejmě tím nemysleli jenom nové modely, ale i různé facelifty.

První novinka, kolem které se motalo velké množství novinářů, je před nedávnem odhalené BMW X2. Jako již při prezentacích na internetu, tak i zde byla vystavená v jasně zlato žluté barvě, která na sebe upoutávala již z dálky. X2 je nejnovější produkční přírůstek do modelového portfolia X od BMW. X2 technicky vychází z X1, i když index označení roste, velikostně je X2 ve srovnání s X1 cca o 8 cm kratší a také o 7 cm nižší. Rozvor 2670 milimetrů je pro X1 i X2 shodný. Platforma UKL předpovídá pohon předních kol s motory uloženými napříč. Od současných modelů značky se liší hlavně tvarem ledvin v masce a třeba také C sloupku, ve kterém je vložen znak automobilky. Nicméně v interiéru je již vše, jak jsme zvyklí.

BMW X4 je druhá generace menšího bratříčka SUV Kupé X6 a jako její předchůdce vychází technicky z modelu X3, jehož premiéra proběhla nedávno,
Nová X4 vcelku povyrostla a to více jak 8cm na délku na 4.752 mm, s tím se prodloužil i rozvor o 54 mm na 2.864 mm, což má obrovský vliv na prostor na zadních sedadlech. Do šířky se zvětšila o 37 mm na 1.918 mm. Jen výška zůstala téměř beze změn. Co se interiérů týká, ten je shodný s již zmiňovanou X3, a to ať už jde o palubní desku s digitálním přístrojovým štítem, tak o zpracování a materiály.
Dostupné motory a převodovky kopírují BMW klasiku, a to přeplňovaný benzínový dvoulitr ve dvou výkonových variantách, označován jako xDrive20i se 135 KW, dále xDrive30i se 185Kw a také s deselovými motory xDrive20d s 140Kw a xDrive25d 170KW. Současnou vrcholovou variantou je naftový třílitr s označením M40d a 240 kW. Všechny motory budou standardně spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Na otočném piedestalu se otáčelo takové zelenobéžové monstrum s popisem BMW X7 koncept. Na tiskové konferenci se hodně mluvilo o tom, jak úspěšné jsou modely X a že automobilka se na ně v současnosti dost zaměřuje. To je vcelu zřejmé, pochopitelné a právě X7 má být to nejvíc, největší a nejluxusnější Xmodel mnichovské značky.

Poslední očekávanou novinkou BMW v Ženevě byl avízovaný model BMW M8 grand coupe concept, jehož impozantní příjezd předcházel zvuk řvoucího mnoho válcového motoru. Tento koncept by měl ukazovat budoucí designovou cestu značky a hlavně by měl být předzvěstí nové vlajkové lodi řady 8.

Samozřejmě zde byly vystaveny i již známé modely, vedle tří různých vozů řady 7 s prostým označením „THE 7“ se na rohu krčilo zářivě bílé BMW 640Xd GT Mperformance, od prvního pohledu impozantní a elegantní auto. A shodou okolností se i vy můžete těšit v blízké době na test přesně tohoto modelu na našem webu.
Samozřejmě u BMW nesmí chybět modely s označením M, v řadě vedle sebe stály černý M2, matně modře lakované M3 a M5 také v modré, ale metalíze.

Při opouštění stánku BMW jsme se potkali s PR manažerem českého zastoupení, který s námi prohodil pár slov o současné výstavě a přislíbil, že se již brzy můžeme těšit na nové BMW řady 3 a prý to bude opravdu brzy!

 

Jaguar

U jaguaru byl největší poprask okolo právě zveřejněného čistého elektromobilu nazvaného I-pace.
I-PACE, model navržený úplně od nuly jako elektrický vůz (EV), nabízí odvážný aero-efektivní design a vnitřní prostor pro pět dospělých a zavazadla.
Elektrický pohon všech kol dosahuje kombinovaný výkon 400koní a 696 Nm, což I-pace vystřelí z 0 na 100 km / h za 4,8 s, energie se uchovává v Lithium-iontových bateriích o kapacitě 90kWh, což vozu poskytne dojezd až 480 km. Rozložení váhy mezi nápravami je ideálních 50:50, Jaguár prezentuje, že I-pace by se měl nabít z veřejné sítě na 80% kapacity za pouhých 40 minut a za 15 minut dobíjení by mělo na dojezdu přibýt až 100km. Nový elektrický model od Jaguáru je pro mě určitě milým překvapením, už se těším až se nám dostane do redakce na testy, aby jsme prověřili všechny hodnoty slibované výrobcem.
U jaguáru byly samozřějmě k vidění všechny současné modely XE a XF nebo luxusní XJ a samozřejmě nechyběly ani velmi populární SUV značky. Vedle těchto nových modelů stál i jeden klasický jaguár XJ z osmdesátých let, patřící bubeníkovi heavy metalové kapely, tento model byl prezentován pro zahájení oslav 50ti letého výročí modelů XJ.

 

KIA

Lákadlem u jihokorejské automobilky KIA byla bezesporu premiéra modelu nižší střední třidy, a to kompaktního hatchbacku Ceed a verze kombi označené jako Ceed SW (sport wagon). Už to není Cee’d, ze kterého si utahoval Jeremy Clarkson, ale opravdu jen Ceed „Community of Europe, with European Design“ (pro evropskou veřejnost s evropským designem). Podle mého názoru se Kia vyvíjí správným směrem, každá nová verze je designově povedenější, než ta předchozí. Design nového ceedu je hodně dynamický, zpředu je výrazná maska chladiče a protáhlé světlomety. Zadní části dominují LEDkové světlomety. V interiéru Kia hodně zapracovala na ergonomii a díky nové platformě je nové auto i prostornější. Nový Ceed bude mít vždy pohon pouze na přední kola přes šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Zatím bylo představeno 5 pohonných jednotek, tři benzínové 1,0 T-GDI / 120 k, 1,4 litru T-GDI / 140 k a 1,4 litru MPI / 100 k a dva naftové 1,6 CRDi / 115 k a 1,6 CRDi / 136 k.

Mimo hlavní novinky Kia také přivezla do Ženevy omlazenou Optimu. Vnější změny jsou spíše jen drobné až kosmetické, jako třeba upravené nárazníky nebo nový design zadních LED světel.
V interiéru je třeba nový volant nebo možnost ambientního podsvětlení a další drobné změny. Největší novinky jsou ale pod kapotou – staré naftové 17-stovky budou nahrazeny modernějšími jednotkami o objemu 1,6 litru o výkonu 100KW splňující emisní normu Euro 6c. Nový bude i přeplňovaný zážehový agregát taktéž o objemu 1,6 litru s výkonem 132 KW a označením T-GDI.

 

Land Rover

Hned vedle Jaguaru se rozprostírala plocha sesterské značky Land Rover, kde bylo k vidění několik verzí modelu Discovery a Range Rover. Tím největším tahákem, a to doslova, bylo obří tří dvéřové luxusní SUV Range Rover VS coupe. To kombinuje atraktivní design karoserie a přepychový interiér s velmi propracovanými materiály a řemeslným zpracováním s velkými možnostmi řešení na míru pro každého zákazníka. Tento kolos bude pohánět třílitrový přeplňovaný vidlicový osmiválec s výkonem 565koní a kroutícím momentem 700Nm, který by měl z SV Coupé udělat to nejrychlejší full-size Range Rover historie se zrychlením z 0 na 100km\h za pouhých 5 sekund a maximální rychlostí 266km/h. Divize Special Vehicle Operations vyrobí 999 modelů tohoto speciálního vozu, které budou dostupné pro všechny zákazníky po celém světě.

 

Abych shrnul své první povídání o Motorshow Geneva 2018, pro mě byl 88 ročník jednoznačně jedním z nejlepších autosalonů posledních let, protože takovou nálož novinek prakticky u každé automobilky již dlouho nepamatuji. A to ne úplně obyčejných – Toyota supra, BMW M8, Range rouver SV coupe a nebo elektrický i-pace, to je jenom hrstka toho, co bylo v Ženevě k vidění.
Ale nakonec ten úplně největší zážitek jsem v Ženevě kupodivu neměl s žádnou novinkou žádné vystavující automobilky, ale pro mě neočekávané setkání s rockovou hvězdou světového věhlasu. Jako host a zřejmě i brand ambassador byl na stánku automobilek Jaguar a Land Rover Michael Henry McBraina známý jako Nick McBrain aneb bubeník kapely Iron Maiden, který okolo sebe rozdával úsměvy a rozhovory a i se mnou se dal do řeči. Vím, že to nemá nic společného s auty, ale pro mě jako pro velkého fanouška této kapely, to byl zážitek na celý život, protože jsme se bavili, jako bychom se znali léta. 🙂 O to více se těším na další auto, kterým ze stáje koncernu Jaguar/Land Rover jezdí třeba i tahle hvězda.

 

A vy se zatím můžete těšit na další díly povídání o letošní Ženevě. Mohu vám zaručit, že je určitě ještě spousta informací, které se vám chystáme v nejbližších hodinách přinést!

 

Jiří Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.