Autosalon Ženeva 2018: „All you can eat.“ styl

Autosalon Ženeva 2018: „All you can eat.“ styl

Nebo také návštěva „restaurace se třemi michelin hvězdami“. Tak nějak by se dal popsat letoštní automobilový happening v malebném jezerním městečku-Ženevě. Uplynul právě jeden rok a opět jsme se s redakcí vrátili na místo činu, místo poznání i překvapení (a někdy i zklamání, bohužel). Ano, řeč je o tradiční akci automobilových nadšenců – Ženevském autosalonu neboli GIMS (Geneva International Motor Show). Letos se konal již 88. ročník a za posledních pár let se vrátil opět s famózní dávkou novinek, které stálo za to vidět na vlastní oči. A protože je tento „svátek“ lákadlem nejen pro „celebrity“ v žurnalistické branči, na závěr se s vámi podělím o pro mě po všech stránkách kuriozní zážitek, na který asi jen tak nezapomenu… Každopádně, veletrh letos obsadilo 180 vystavujicich, a protože jsme byli na vetšinu z toho jen čtyři a měli na to pouhý jeden den, pokusím se vám zde přiblížit primárně 5 automobilových výrobců: jak vypadala jejich letošní výstavka na GIMS, a co si pro nás na svých stáncích připravili. Pojďte se společně se mnou pokusit v následujících minutách nasát onu místní atmosféru, plnou motoristického nadšení.

 

Vítězným opojením aneb co bylo cool a in u Volvo brand

Jak již určite víte z našeho zpravodajství, v anketě Evropské auto roku 2018 zvítězilo poměrne drtivě a stejně tak překvapivě (alespoň z pohledu naší redakce) Volvo XC40. K vidění zde byly 2 exponáty tohoto modelu, lišící se na první pohled akorát interierovým a exteriérovým barevným provedením. Jedno neslo na C sloupku reliéf „Inspcription“ a druhé nápis „Rdesign“. Model XC40 a mé první dojmy z něj byly a jsou vesměs pozitivní, unvitř i zvenku typické „volvocar“. Dva detaily, nad kterými jsem se snad pozastavil a které mi nepřišly až tak cool, se týkají ergonomie. Prvním byl ztísněný pocit pro chodila vzadu a druhou červenou vlajkou byla pro mne absence střešních madel, též věc týkající se pouze pasažérů vzadu. Dalším a vlastně i jediným modelem, kterému byla věnována pozornost při tiskové konferenci i na výstavní ploše, byl typ V60. K vidění byly hned dvě verze T8 a T6, oba plug-in hybridní vozy.

 

Honda především ve znameni nového CR-V

Na výstavní ploše automobilky Honda bylo k vidění mnoho. Vystaveny byly všechny modely od modelové řady Civic, vodíkové a poněkud bizarně vypadající senzace „Clarity“, přes v rohu uklizený Jazz nebo například parádní sporťák NSX (klasika) a hned vedle ve verzi GT3, u které byste nenašli snad jediný díl karoserie, který by nebyl vyroben z karbonových vláken. Nechyběly zde ani fenomenální Type-R, a to hned v několika provedeních. Nicméně novinkou pro tento veletrh bylo očekáváné nové SUV CR-V. Změny doznal vůz na vizuálním úseku především v exteriéru, na zádi vozu, kde byly přepracovány světlomety a celkově zadní profilová linie. Auto nyní působí ještě o něco svěžeji a dynamičtěji. Za to inetriér nabídne kvalitnější materiály a s novou Hondou CR-V (2018) přijdou i nové motorizace, které mají poskytnout o něco lepší ekonomičnost i požitek z jízdy. Ani Honda už však nepočítá s dieselem. Zajímavostí byl též nový koncept Sports EV, který volně navazuje svým stylem i myšlenkou na loňskou Hondu Urban EV (zde také k vidění).

 

„Prodali jsme hodně aut a my vám ukážem, zač je toho elektromobil… plug-in hybrid… nebo taky SUV budoucnosti.“ – Mitsubishi

Titulek samozřejmě berte s humorem a nadsázkou. Nicméně pokud jde o můj dojem, tak nějak na mě působila press konference automobilky Mitshubishi. Peckou pro novináře měla být (a skutečně i dle mého mínění byla) koncepční studie elektromobilu budoucnosti, tzv. E-Evolution koncept. V Mitsubishi věří v sílu SUV, a tak i tohle auto má tento typ karoserie. I ostatní představovaný vozový park zahrnoval převážně hybridní či naprosto elektrifikované modely od této značky. Vše výlučně cross-overy či SUV. Jmenovitě zde byly vidět vozy ASX 2018 (které budu mít brzy šanci reálně otestovat i v provozu) a novinka letošního roku–Eclipse Cross. Další a od Mitsubishi vlastně i poslední novinkou nebo řekněme spíše drobnou technickou moderzniací, která spatřila světlo světa zde na autoshow, byl model Outlander PHEV pro modelový rok 2019, osazen plug-in hybridním pohonem s delším dojezdem a rychlejším dobíjením.

 

Ještě zůstaneme na dálném východě – Hyundai

Následně jsem měl za úkol prozkoumat a zjistit, s jakou odpovědí na automobilismus dneška i světlých zítřk přišla mnohdy a mnohými mohu-li říci lehce „opovrhovaná“ značka HYUNDAI. Tzv. nejlepší „český“ vůz za rozumnou cenu známe jistě všichni z místních reklam automobilky. To, co jsem zjistil, mě osobně velmi, velmi mile překvapilo a již po mé minulé, byť krátké zkušenosti s vozem od této značky, i utvrdilo, že vývoj v této automobilce dělá až dechberoucí pokroky. Jejich automobily na veletrhu představovaly z mého pohledu skvělou ergonomii, komfort, poutavý design a dokonce i luxus, styl a vytříbenost, které jinak očekáváme od trochu jiných výrobců aut. Sympatická presskonference nezapřela jejich pokoru a houževnatost v budoucím vývoji a neutuchající vizi pro kontinuální pokrok vpřed, respektive vzhůru. Hlavními hrdiny této patnáctiminutové prezentace se staly Hyundai koncepční vůz „Le Fil Rouge“ (v překladu „Červená nit“ pozn. Red.) a druhou parádou (nejen) byla nová generace modelu Santa Fe. Byl jsem uchvácen oběma. Dále zde byly k vidění Ioniq Hybrid i Electric, Kona Electric a taky, dle mého mínění, peckově vypadající a technologií pohonu „fuel cell“ slibný model, Hyundai Nexo, který už byl značkou poprvé představen letos z kraje roku na superakci CES (Consumer Electronics Show) 2018. Zajímavé bylo i shlédnutí průřezů tímto full-cell vozidlem (viz fotogalerie).

 

Kvalitní víno, sýry, geinální lanýž a módní elegance, to jsou domény Francie, aneb co si připravil Renault pro GIMS 2018?

To by bylo, aby nebylo. Nešlo minout i velkou výstavku této letos oslavující firmy. Je tomu přesně 120 let, co nám již Renault ulehčuje život. Příznačně ozdobil stěny svého lounge sloganem „Easy Life“. Kromě toho, že jim ke krásnému milníku blahopřeji, musím zmínit, že zde byly k vidění především již známé modely. Objevily se akorát s novými motorizacemi (viz galerie). Vypíchnout však musím famózní roh výstavní plochy, osázen modely z R.S. (Renault Sport) segmentu, konkrétně modely Megane, Clio a Twingo. Parádní auta, bez chybičky, minimálně po estetické stránce. Hodně pozornosti k sobě připoutal i letošní konceptuální vůz, tak nějak navazující na to, co bylo k vidění loni zde ve Frankfurtu, usilující o propojení relaxu, obýváku (domácnosti) a pohodičky s automobilsmem. Vznikl z toho „green“ koncept EZ-GO, autonomní vozidlo, které pojme až 6 lidí. Mně osobně celkem zaujal. Co na něj říkáte vy? Nahlédněte do galerie :-).

 

Další zajímavosti z veletrhu, kterým jsem měl čas se věnovat spíše okrajově…

Jak jsem avizoval již v úvodu, na veletrh přijelo na 180 firem. Světovou premiéru si zde odbylo hned 110 vozů. Letos bylo k vidění opravdu mnoho. Pokusil jsem se tedy zachytit na fotkách alespoň úryvek z toho, co nám přinesl nový rok, u automobilek jako je Porsche, Rolls-Royce, Mazda se svým úchvatným (!) konceptem „Vision coupé“ anebo třeba méně známé firmy jako je Eadon Green, David Brown Automotive či čínské Techrules anebo borci z Holandska: Pal-V, jedni z mála, co se pokouší posunout transport zase o level výše, a to doslova, se svým ready-produkčním modelem létajícího automobilu PH-Pav. Mohl bych zde uvést o tolik více. Například již druhý, do detailu propracovaný a ještě o něco lepší Rimac supersport, který letos v Ženevě přitáhl skutečně mnoho pozornosti… Tak či tak. Právě proto si určitě nenechte ujít tuhle skvělou příležitost a přijměte moji pozvánku do galerie k tomuto odstavci. Možná sami uznáte, že letošní veletrh se opravdu povedl.

 

Závěrem: Když si podáte ruku s legendou, aneb z trochu jiného soudku než toho automobilového

Jakmile se chystáte na mezinarodní autosalon, tak nějak očekáváte, že se potkáte s kolegy z branže. A to i těmi velmi slavnými, kteří mají již velice početné čtenářské a divácké základny v tuzemsku či zahraničí. To je samo o sobě senzační, obvzláště pro mě jako začínajícího novinávře. I já mám pokoru, a tak inspiraci i nové podněty čerpám například právě i u těchto ostřílených matadorů. Nicméně, překvapením se stává, pokud potkáte někoho slavného, velice slavného a není z novinářských kruhů. Tentokrát jsem stál u Jaguar lounge se svými kolegy, když v tom přišel člověk, koho by zde nikdo z nás nečekal – bubeník britské heavy metalové kapely Iron Maiden, Nicko McBrain. I když nejsem úplně stoupencem tohoto hudebního žánru, uznávám, že si vážím této příležitosti a také toho, jak byl pan McBrain přátelský a velkorysý. A to i přes svůj status, defacto hudební legendy. Pozdravili jsme se a podal si s námi ruku. Mimochodem, právě pro něj individuálně připravený, zrenovovaný, upravený, Jaguar XJ8 z roku 1984, jež byl automobilkou vypiplán do posledního detailu, byl zde též ke spatření. Ať už jste či nejste velkými fandy Jaguaru, myslím, že dost možná uznáte krásu tohohle exempláře i unikátnost takovéto symbiózy: spojení této vážené persony s uznávaným britským výrobcem aut, a to přímo zde na autosalonu. Byla to třešnička na dortu jednoho úžasného jarního dne stráveného na Palexpu, v Ženevě. A já za to děkuji.

 

Jakub Kameníček

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.