Březen plný novinek = Ženevský autosalon 2018 2. část

Březen plný novinek = Ženevský autosalon 2018 2. část

O alespoň pro mě největším překvapení na Ženevském autosalonu, který kupodivu souvisel s novými auty jen hodně vzdáleně, jsem vám řekl již na závěr prvního dílu pohádky o GIMS 2018. Jak jsem již předeslal, letošní údajně nejprestižnější autosalon na světe byl doslova nabytý novinkami. V prvním díle jsem se věnoval samostatně expozici od značek BMW, Jaguaru, KIA a Land Rover. Nyní jsem tu zpět a budu pokračovat ve svém vyprávění. Pohodlně se usaďte a pojďte se opět ponořit do světa motoristických nadšenců, který své dějiště přesunul minimálně poslední dva dny na břeh ženevského jezera, do Palexpa.

 

Citroën

Francouzká značka z koncernu PSA také prezentovala své koncepty a novikny. Jejich náznaky byly již odhaleny na internetu několik dní až týdnů před zahájemím autosalonu.
Citroën představuje novou verzi hatchbacku C4 Cactus. Model C4 Cactus není uplně nový, ale prošel zásasním faceliftem. Nový cactus se drží základu svého předchudce a od konkurence se odlišuje svým jedinečným charakterem a komfortem. Nová generace je vybaven novým odpružením podvozku s tlumiči s hydraulickými dorazy, na trhu by se měl objevit ještě do konce prvního čtvrtletí roku 2018.

Na stánku byla prezentovaná i nejočekávanější novinka francouzké značky, Citroën Berlingo, který vznikal pod taktovkou skupiny společně s Peugeotem Rifter a Opelem Combo. První generace Berlinga udala před 22 lety  etalon této třídy rodinných a rodinně-pracovních vozů.
Nové berlingo přebírá design přední části společný s ostatními Citroëny. I techické vymoženosti čerpá z koncernového portfolia, Nové berlingo bude vybavento třeba i volitelným head-up displejem nebo automatickým parkováním, adaptivním tempomatem, elektronickou parkovací brzdou a mnoha asistenčními prvky. V interiéru nás čeká vyjímečná ergonomie a velké množství odkládacích ploch, mezi které patří i velká odkládací scránka pod střechou.

C4 Picasso a Grand C4 Picasso mění jména na C4 SpaceTourer a Grand C4 SpaceTourer, s touto změnou přichazejí i určíté technické novinky jako třeba nová osmi stupňová automatická převodovka, která by se měla velmi brzyt objevit v mnoha dalších modelech koncernu PSA

 

Lexus

Ani japonský prémiový výrobce, Lexus, si nemohl nechat ujít možnost představit světu v Ženevě své tři novinky. První z nich je Lexus LF-1 Limitless Concept, který již byl prezentován na motorshow v americkém Detroitu a zde si odbývá svoji evropskou premiéru. Limitless v překladu znamená „bez limitů“. Je to více než jen název konceptu. Podle Lexusu jde o pohled do budoucnosti. V současné době má Lexus 98% prodejů v západní Evropě elektrifikováno a bere si za úkol hrát vedoucí úlohu v trendech elektrifikace v globálním automobilovém průmyslu.

Již reálným vozem je nový lexust RX450h L, prodloužená verze již známého modelu RX. Důvod prodloužení je přidání další řady sedadel, kde je elektrické sklápění třetí řady sedadel již ve standardu. Rodiny si nyní budou moci vychutnávat ještě více prostoru v kabině.

Poslední a i mnohem dostupnější novinkou je světová premiéra modelu Lexus UX – historicky první kompaktní crossover Lexus. Nový druh crossoveru, kde UX znamená „Urban eXplorer“, nabízí podle Lexusu nový pohled na luxusní životní styl. V designu se nový UX neliší od ostatních modelů značky, ostře řezané linky karoserie a velmi specifický tvar masky chladiče jsou zachovány.
Model UX měří na délku 4 495 mm, je vysoký 1 520 mm, široký 1 840 mm a přijíždí s rozvorem 2 640 mm.
Premiéru mají i dva nové motory. Nový je hybridní pohon 4. generace s autonomním dobíjením, dosahující výkonu 131 kW/178k v kombinaci s pohonem samotných předních nebo všech kol a ve verze UX 250h, kde je základem nový benzínový motor 2,0 litru s vysokou termodynamickou účinností a možností kombinace s novou bezestupňovou automatickou převodovkou.

 

Toyota

Toyota Supra racing concept = návrat legendy? Ano Supra, na stánku Toyoty byl k vidění, podle vyjádření samotné automobilky. Koncepční model GR Supra Racing Concept oživuje úžasnou tradici jednoho z nejproslulejších sportovních vozů Toyota. Concept má klasické uspořádání motoru vpředu a pohon zadních kol. Design tohoto konceptu vystihuje sportovní zaměření modelu, a to například i nízko položená přední část vozu s aerodinamickými tvary samotné kabiny pro posádku až po monstrózní přítlačné zadní křídlo. Důraz byl při vývoji kladen i na materiály, kde se pro maximální snížení váhy využívá v hojné míře kompozit. Podle vyjádření českého zastoupení značky by měla sériová verze japonské ikony následovat velmi brzo.

Z opačného spektra modelové nabídky Toyoty je nové Aygo
Nové AYGO si zachovává typické ‚X‘ na přední části vozu, na rozdíl od předchozí verze je nové X prostornější, na přední části jsou i přepracované světlomety se zabudovanými světly denního svícení. Nové jsou i LED světlovodné trubice na zádi vozu. Vše je přizpůsobeno určení tohoto vozítka – do města. I v interiéru se objeví modernizovaná grafika přístrojů sdruženého displeje a novou barvou podsvícení.

A poslední novinkou je nová Toyota Auris, celosvětově úspěšný model se v Ženevě ukazuje ve své třetí generaci. Ta sebou přináší kompletně novou platformu TNGA (zkr. Toyota New Global Architecture), která představuje základ budoucího vývoje hnacích ústrojí a vozů automobilky. V Toyotě si dali za cíl vytvořit nějvýraznější hatchback v nižší střední třídě, a když jsem ji viděl, tak musím přiznat, že to zvládli na výbornou. Nový Auris je delší a nižší než předchůdce, má výraznější dynamický design. Délka vozu narostla o 4 cm, kde celá tato hodnota byla využita k natažení rozvoru náprav. Nový hatchback je o 25 mm nižší než předchůdce a u kapoty motoru je pokles oproti předchůdci plných 47 mm. Výsledkem je elegantnější tvar a opticky přitažlivěji nižší kapota. To by mělo zlepšovat bezpečnost díky lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed. Pohonné jednotky pro nový Auris odrážejí nepolevující zaměření Toyoty na hybridní technologie. Nabídne zákazníkům pouze jeden klasický spalovací motor, a to přeplňovanou benzinovou jedna dvojku, a pak hybridní ústrojí 1,8 litru o výkonu 122 k, resp. 2,0 litru o výkonu 180 k, a ano toyta uz nebude nabízet žádné naftové pohonné jednotky.

 

Teď by snad stačilo dodat „s tímhle smutným zjištěním“ je čas se rozloučit. V zásadě by to byla samozřejmě pravda. Na druhou stranu Toyotě asi nelze mít za zlé koncepci bez nafty, i když asi stále žádný hybrid není dokonalý. Uvidíme, kam svět dospěje, a ten automobilový snad i dvakrát. I my se velmi těšíme na budoucnost. Malých i velkých náznaků už bylo letos v Ženevě dost. O nich ale až příště.

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.