BMW X2 M35i xDrive: sportovní městský crossover.?

BMW X2 M35i xDrive: sportovní městský crossover.?

Jakožto „staromilec“ v naší redakci jsem se tenhle týden postavil výzvě. Zadáním bylo rozklíčování hádanky: „X2 M35i a co mi dané spojení říká?“ Přišel moment přemýšlení, až po malé nápovědě mi blesklo hlavou – to bude BMW! Ale X2, tzn. nějáké SUVéčko, to já určitě nemám rád. Na druhou stranu M35i znamená vrchol nabídky a jistý dynamický potenciál. Přivítal jsem možnost vyzkoušet absolutní novinku v portfoliu BMW a ochotně se ujal testu pro tento týden. Vzhledem k mé neskrývané oblibě automobilů právě tohoto výrobce jsem zvědavý, co nabízí něco tak protichůdného jako výkonem obdarovaný crossover do města. Najdu tedy zalíbení v nové kategorii? Zároveň jde o jeden z prvních modelů s preferovaným pohonem přední nápravy, a to včetně verze X-Drive, která je tu nyní řešena připojováním zadní nápravy „haldexově“. A jak se tedy chová? Můj pohled na věc naleznete na následujících řádcích…

 

EXTERIÉR: DESIGN AŽ V PRVNÍ ŘADĚ 

Na první pohled na mě X2 zapůsobila odvážným lakování. Auto je menší, než se z dostupných fotek zdá a není ani tak vysoké. Vypadá trochu jako přizvedlý Hatch-Back. S každým dalším příchodem na mě upřímně působilo lepším dojmem. Zaměření na mladou generaci je evidentní. Moderní, ostře řezané rysy opticky fungují s „klínovitým“ bočním profilem, který vytváří zvyšující se linka dveří směrem zpředu dozadu, zakončená křídlem na víku kufru. Díky vnějším dílům karoserie souvisejícím s nejsilnější verzí M35i a 20“ příplatkovým kolům působí vše ostřejším dojmem a tahle konkrétní X2 tak dává jasně najevo, že nepůjde jen o transport dětí do školy, nebo převoz sojového latté na poradu. Lak karoserie v odstínu Misano Blue, který je jednoduše nádherný a s tmavými sportovními prvky je v přímém kontrastu, vše výše zmíněné podtrhuje. Vybrané detaily naleznete v naší galerii. Pokud bych měl design jako takový hodnotit svým subjektivním dojmem zarytého nesympatizanta s moderními městskými SUV, BMW X2 M35i se mi i tak jednoduše líbí. Vše tu totiž hraje jak symfonický orchestr pražské filharmonie a i zdánlivě nesmyslný koncept tady díky dobře odvedené práci dává smysl.

INTERIÉR: BMW SKORO  SE VŠÍM VŠUDY

Po nasednutí si poměrně rychle nacházím vyhovující pozici za volantem, i když od zvýšeného vozu bych čekal víc prostoru na hlavu. Začínám také vnímat, co vše mám vlastně k dispozici. BMW má dnes jedny z nejlépe do ruky padnoucích volantů, navíc jsou kulaté, to je příjemný bonus. Kombinace klasického tvaru a jednoduchosti ještě nikdo nepřekonal. Nabízí samozřejmě také pár funkčních tlačítek, která pomáhají s ovládáním palubního počítače a základních funkcí infotainmentu. S ohledem na cenu téměř atakující 1,7 mil jsem však očekával kompletně nový interiér jako je například v novém BMW řady 3. X2 je ale klonem X1, a tak je zde vše o něco jednodušší. Budíky jsou sice digitální, mají ale analogovou ručičkou, což je v pořádku. Nenabízí však další možnosti zobrazení v návaznosti na nastavení vozu, a to mne trochu zamrzelo. Zábavní systém nalezneme v plovoucí pozici ve středu palubní desky. Samozřejmostí je dnes konektivita Apple CarPlay nebo Android Auto. Díky nim máte své multimediální centrum kompletní a snadno přístupné. V našem případě díky audiosystému Harmann Kardon máte k dispozici doslova mobilní koncertní sál. Pokyny je možné v rytmu doby podávat autu dotykem, nechybí ani moderní I-drive ovladač a k dispozici jsou i funkční tlačítka pro základní kroky systémem, menu, nastavení vozu, audia, nebo třeba navigaci. Zvolené materiály a dílenské zpracování je kvalitní a odpovídá prémiové třídě. Skvělé jsou i sedačky, které jsou tak akorát. Ani tvrdé, ani měkké. Nabízejí výborné boční vedení a široké možností nastavení – doslova na míru, a to včetně šíře boční opory zad či výsuvného sedáku. Díky tvaru karoserie je ve voze i za mnou dostatek místa na cestu a vyšší stavba usnadňuje nastupování do vozu. Jediné, co utrpělo, je zavazadlový prostor. Jeho velikost snad ale nebude s ohledem na zaměření vozu zásadní problém. Až na pár drobností zde není co kritizovat.

TECHNIKA: 2.0 TURBO A 306 CROSSOVEROVÝCH KONÍ

Označení M35i představuje v tomto případě dvoulitrový benzinový motor Twin Power Turbo. K dispozici dává 306 koní a 450 Nm, které na silnici velmi efektivně přenáší díky pohonu všech kol xDrive v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zároveň, jak je u nejsilnější bavorské motorizace zvykem, nabízí funkci Launch Control, jejíž spuštění vyžaduje trochu cviku, ale s trochou nadsázky můžu po chvilce poměrně rychle a dětinsky trápit auta na semaforech. Z 0 na 100 km/h se dostane za 4,9 s, a to s touto funkcí na suchu – kdykoliv, kdekoliv. Naladění podvozku je i v režimu Comfort z mého pohledu narovinu na danou kategorii zbytečně tvrdé. Ano, nabízí jisté ovládání, přesné vedení stopy a stabilitu, ale ta komfortní část – kvůli které bych možná někdy přemýšlel o vyšším automobilu s očekáváním pohodlné jízdy, nedorazila. Jízdní projev samozřejmě není špatný, jen od nastavení s názvem Comfort očekávám větší míru propružení a pohodlí na palubě. Nevalné následky na komfortu mají zřejmě i opravdu obrovská 20“ kola. Opět jsem přistihl sám sebe častým využitím Eco režimu při přesunech v metropoli. Důvodem je utlumení zvukového projevu a celkové zklidnění vozu. Věřím, že nejen pro mě je zajímavější ta sportovní část, na kterou tato konkrétní specifikace láká. Najíždím tedy na oblíbený úsek, přepínám vše na „ostro“ a jdu do toho. Zátah motoru a zvukový projev odpovídá zaměření a X2 vyráží směle vpřed. Nájezdy do zatáček rychle rozptylují moje počáteční obavy z vyššího postoje karoserie. Xdvojka se odhodlaně drží asfaltu a nechá se vézt poměrně agresivně z jedné zatáčky do druhé. Rovinky mezi nimi jednoduše mizí a následné zpomalování řeší výkonné brzdy. Trochu zklamáním je neurčité řízení, které ve sportovním režimu ztuhne, ale co se děje s přeními koly poznám spíš pohledem, než pocitem. Dále, a to bude pravděpodobně změnou koncepce pohonu, kdy je nově preferovaná přední náprava a v případě potřeby se řeší přesun výkonu směrem dozadu, dochází k nezvyklému jevu u BMW – volant trochu tahá za ruce. Není to nic strašného, jen ve spojení s modro-bílou vrtulí je to pro mě novinka. Při rozumném zacházení s nájezdovou rychlostí a akcelerací v zatáčce dává při překročení limitu přilnavosti pneumatik najevo přirozenou nedotáčivost. Chování xdvojky je očekávatelné a přesvědčivé. Jen ten pocit z řízení BMW je zde už nenávratně pryč. Chová se jako těžší, cca 1650kg, dobře postavený HotHatch, kde těžko řešitelný přenos vyššího výkonu na přední nápravu vyřešili technici instalací systému pohonu všech čtyř kol namísto samosvorného diferenciálu. Každému, co jeho jest, osobně nejsem z projevu X2 M35i vyloženě nadšený, jakkoliv bude ježdění na sněhu určitě zajímavou kratochvílí. Asi největší problém tak vidím v pocitu, že implementace té vytříbené techniky, kterou X2 M35i disponuje, do klasického hatchbacku (třeba řady jedna nebo kupé řady dvě) by představovala daleko povedenější kombinaci a s tím spojené i lepší jízdní vlastnosti, byť ani ty X2 nejsou vyloženě špatné. A právě tenhle pocit mám za volantem pokaždé, když se jinde než na rovince rozhodnu z tohohle M35i dostat oněch 306 koní. Možná se tak vracíme zpět na začátek, kdy jsem předesílal, že SUV nejsou zrovna mým šálkem kávy, a ta tvářící se závodně už bohužel vůbec ne – nejde tak primárně o problém tohohle konkrétního auta, nýbrž tak trochu i dnešní doby a jestli někdo kvůli lákavému designu a snad i vyššímu posazu oželí jízdně lepší koncepci malého hatchbacku / kupé, pak to BMW dělá jako výrobce naprosto skvěle.

 

 ZÁVĚR: NOVÁ DOBA JE TADY…

Je otázkou, pro koho je tato konkrétní X2 M35i vlastně určena. Musel bych přijmout mnoho kompromisů a akceptovat vysoko nastavenou cenovku, abych zatoužil právě po tomhle modelu značky. Jedná se o designově přitažlivější, ale uvnitř poněkud zmenšené BMW X1. Tímto zásahem trpí především praktická stránka věci. Na druhou stranu vypadá opravdu dobře, vyšší stavba pomáhá prostupnosti nezpevněných cest. Pohon všech kola nabízí jistotu ve všech klimatických podmínkách. Celkově se tak jedná o dobře postavené auto, které je zaměřeno na určitou mezeru na trhu. Pokud se vám líbí, svezte se a uvidíte. Třeba je X2 ve vrcholné variantě určena právě vám. Já osobně se však daleko více těším na tuhle technickou specifikaci v novém BMW řady 1 nebo v limitované sérii nového Mini Cooper JCW, v němž doufám (a věřím), že bude fungovat naprosto famózně…

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..