BMW R18 Classic – rock and roll Berlin built

BMW R18 Classic – rock and roll Berlin built

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Teď si asi říkáte, co má ten podivnej nadpis znamenat. Většinou se snažíme do titulku dostat alespoň nějakou informaci, která vám, čtenářům přiblíží, o čem ten článek vlastně bude. Normálně něco rozumného vymyslet zabere celkem dost času a stojí dost piva, ale v případě tohohle krásného cruisera to bylo jasné na první svezení. Rock and Roll jsou jízdní režimy a na nápis “Berlin built” se budete dívat při každé projížďce snad stokrát. A musím říct, že v Berlíně mají být na co hrdí. Stvořili ultimátní cruiser – obří monstrum, ale zároveň umělecké dílo ve formě perfektně zpracované motorky bez kompromisů.

 

Kým vlastně je?

S R18 BMW vstupuje na teritorium ovládaném převážně americkou produkcí. Cruiser je prostě něco, kde si na první dobrou představíte Indian a Harley Davidson, kteří jsou v tomto rybníku zdaleka ty největší ryby. BMW do této třídy nepřináší žádnou revoluci. Ono to dost dobře asi není ani možné. Všichni výrobci se tak drží stejné filozofie, kdy základní prvky jsou u cruiserů stejné. Ať se již podíváme na BMW R18, nebo třeba na HD Softtail slim, koncepce cruiseru je daná – nízký a dlouhý posez, kolébkový rám a velký dvouválec, který je dominantou celé motorky. To celé je zabalené do chromu, u R18 do hromady chromu. Toho je na motorce požehnaně a BMW to vyloženě sluší. Není to ale jen poctivě zpracovaný a dostatečně silný lak a chrom, co dělá design R18. BMW udělalo téměř umělecké dílo a na každé části motorky je vidět spousta detailů, které dohromady odkazují na tradiční technologii BMW a historii značky.

Cruiser není úplně moje krevní skupina, ale když jsem dostal možnost motorku testovat, neváhal jsem ani na chvíli. Když tohle vidíte, nezkuste to… Jak jsem psal, BMW není v oblasti cruiserů zrovna etalon, ale při bližším pohledu do historie najdeme několik motorek, se kterými se BMW zkusilo v tomto segmentu prosadit. Samotný výrobce se v případě R18 odkazuje až k BMW R5 z roku 1936 a celkem decentně vynechává nepříliš povedené intermezzo s R 1250C, ale kdo by se chtěl šťourat v detailech. BMW zkrátka ukazuje, že má dlouhou tradici a dokáže i pro nově postavené motorky čerpat jak se současnosti tak z historie a vytvořit moderní motorku s kořeny až na počátku minulého století. Při bližším zkoumání takových skrytých i viditelných prvků najdete opravdu hodně. Ať již to jsou nápisy Berlin built odkazující na továrnu BMW, klasické světlo, nebo i když s digitální výbavou, pořád klasický budík, odkrytý kardan představující tradiční převod od BMW, samozřejmně tradiční dvouválec, ale podle normy EURO 5, nebo třeba výfuk zakončený do klasické rybiny.

 

Jak se jezdí na obřím cruiserovi?

Jelikož jsem na cruiserech v podstatě nováček, některé moje postřehy asi nebudou pro skalní příznivce těchto mašin žádné překvapení, ale ostatním to snad něco přinese. To první, co vidíte, když se podíváte na R18, je obrovský motor, hlavy válců, chrom a máte pocit, že to je fakt obrovská motorka. Když si sednete na sedadlo, zjistíte, že jste vlastně dost nízko, motorka nevypadá tak velká a je příjemně pohodlná.

Nastartování boxeru o objemu 1802 ccm škubne celou motorkou lehce na stranu. Jakmile se motor rozběhne, ustálý se otáčky volnoběhu na 950 ot./min. Tohle je zážitek sám o sobě. Big Boxer v R18 sice vypadá jak z parního válce, ale je to moderní motor, jen je prostě fakt velkej. Válce mají 107 mm x 100 mm, jsou vybaveny čtyřmi ventily, které jsou ovládány tlačnými tyčemi. Vačkové hřídele jsou umístěných nad klikovým hřídelem na obou stranách motoru. Na vstřikování paliva a zážeh dvojice svíček v každém válci dohlíží ECU. Hlavní krása motoru je pak v krouťáku, který má dost plochou křivku a plný výkon dostáváte už někde od 2 500 otáček za minutu. Na zadní kolo dostanete výkon přes jednokotoučovou suchou spojku. Ta je prozíravě vybavená prokluzovým systémem, který zabraňuje přeskakování kol při silném brzděním motorem. 

Plyn je elektronický, takže i když to na první pohled nevypadá, máte k dispozici i tři jízdní režimy –  Rock, Roll a Rain. Je vidět, že i precizní německé hlavy mají smysl pro humor. Já jsem používal hlavně režim Rock. Je trochu agresivnější, motorka má rychlejší odezvu a neskutečně nádherný zvuk. ECU je zkrátka perfektně seřízená, takže ani když se budete hodně snažit, motor neškytá, neprská a jede skvěle. 

Na rozjezd s takhle velkou motorkou si to chce trochu zvykat. Těžiště je hodně nízko a rozhodně poznáte, že motorka něco váží. Minimálně ze začátku jsem měl navíc pocit, že díky obřím válcům má motorka docela tendenci přepadat na stranu, takže si to chce při rozjezdu fakt dávat bacha, abyste si potupně neustlali. S trochou praxe se na to dá celkem dobře zvyknout, ale pořád mějte na paměti, že krotíte drobečka, co má provozní hmotnost jako je dnů v roce – tj. 365 kilo. Cruiser, jak již z názvu této kategorie vyplívá, je motorka na křižování dlouhých krásných silnic. Já s ní na začátek musel vyrazit do města. Upřímně, tenhle terén pro R18 není úplně ideální. Na druhou stranu stačí, když si zvyknete na tu váhu, proti “normální” motorce trochu jiné brždění a celkově na velikost motorky. Pak můžu říct, že i po městě se s ní dá docela normálně jezdit. Jakmile naberete trochu rychlost, tak je díky nízkému těžišti i docela mrštná. To, že je R18 docela příjemná i ve městě, má na svědomí také obutí, kdy zadní kolo o rozměru 180/65 B16 poskytuje velmi dobrou stabilitu. Druhou vychytávkou, kterou určitě oceníte, je hill assistant. Při každém rozjíždění do kopce budete BMW děkovat a asi dokážete oželit i tempomat.

 

Rock and roll

Ten správný terén na vás ale čeká mimo město. Tady můžete dát konečně vyniknout kvalitám toho největšího boxera, jaký kdy BMW stvořilo. Charakteristiky jsou skutečně impozantní. Maximální krouticí moment 158 Nm je k dispozici již při 3000 ot./min. V rozmezí 2000 až 4000 ot./min. máte vždy k dispozici přes 150 Nm. To je spousta krouťáku, který si prostě musíte zamilovat. Pokud se budeme bavit o konících, při 4750 ot./min. jich dostanete rovných 91, ale upřímně, na takhle vysoké otáčky jsem se snad ani jednou nedostal. Mnohem hezčí je nechat motor válet ve spodním spektru otáček a užívat si nádherný zvuk a pohodovou jízdu. Díky tomu obřímu krouťáku má však i z nízkých otáček motorka slušnou dynamiku. 

Příjemným překvapením pro mě byl podvozek. Na první pohled je to standardní rám – taková slušná kovářská práce a navíc je R18 posazená hodně nízko. Když se podíváte zblízka, zjistíte, že moc velký prostor pro zvládání nerovností hlavně zadní tlumiče nemají. Zkrátka na velké pohodlí to na první dobrou nevypadá. BMW se ale povedlo podvozek a tlumiče ZF Sachs hodně dobře odladit a pokud vyloženě netrefíte nějakou velkou díru, funguje to bezvadně. Dokonce se ani nemá tendenci rozhoupat, ale je tak akorát tuhý. Na přední vidlici pak najdete tlumiče od firmy Showa a v tomto segmentu velmi nadstandardní přední brzdu s dvěma kotoučema. 

Pozice jezdce při jízdě je typická pro cruiser – pohodlná, vzpřímená a příjemná na dlouhé cesty. Jedinou výjimkou například s porovnáním s HD je, že si nedáte nohy dopředu. Můžou za to válce obrovského boxeru. Ty přece jen trochu omezují, kam si můžete posunout nohy. Zkrátka tady si kopyta daleko dopředu nedáte.

Co platí o městě, platí 2x na okreskách. Motorka je na svojí váhu a velikost hoooodně mrštná. Do zatáček se ohýbá až překvapivě snadno. Přechody ze strany na stranu jsou snazší, než by se dalo čekat, jen si musíte dát pozor na broušení stupaček. Ty jsou proklatě nízko. To, co jsem si na motorce zamiloval, je ale řazení. Pro příznivce tohohle typu motorek to je stanard, ale pro nás, co máme rádi “normální” motorky, je to super vychytávka. Když se na fotkách podíváte na tu obří stupačku na levé straně, všimněte si řadicí páky. V podstatě jsou tam páky dvě, spojené ve středu. Takže sedíte na motorce, nohy položené na plošinách, které nahrazují stupačky a kvalty dolů řadíte špičkou boty a nahoru patou. Možná to vypadá divně, ale je to velmi návykové…

 

Cruiser pro novou generaci

R18 představuje skvělou kombinaci všech vlastností, které má mít správný cruiser – perfektní dílenské zpracování, nádherný design a naprosto úžasný motor. BMW stvořilo prémiovou motorku ve třídě, kde doteď dominovaly americké značky. Cílí ale na trochu jiné zákazníky. Na ty, kteří se nebojí zkusit něco nového, ale zároveň chtějí exkluzivitu a nekompromisní kvalitu. R18 je výborná motorka a jízda na dobré silnici s bublajícím motorem o objemu 1 802 ccm vám vyčaruje úsměv na tváři a budete si užívat každý kilometr. Jen je třeba naučit se trochu pracovat s velkou váhou a dávat pozor, abyste si neobrousili stupačky v zatáčkách…

 

Jirka Babický

Sdílet: