Ford Kuga PHEV: kandidát na čtenářské auto roku #27

Ford Kuga PHEV: kandidát na čtenářské auto roku #27

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Ford Czech republic (fordmedia.cz)

Čas plyne dál a s ním i letošní ročník ankety čtenářské auto roku. Ta tak již spěje ke svému konci, respektive k ukončení hlasování a my máme tu čest vám představit posledního kandidáta. Jak se ale třeba v angličtině říká „last but not the latest,“ tak věříme, že pořadí v představovaných nominacích nebude hrát žádnou roli pro výsledné umístění. Nové SUV značky spatřilo světlo světa již v roce 2019, do Čech ale přijely první kusy teprve v loňském roce a plug-in hybridní verze pak navíc stojí na vrcholu nabídky, což Kugu doslova předurčuje k účasti v MOTORVIZE Fans Award. Mým milým úkolem je vám teď kandidáta č. 27 představit a pozvat vás k posledním dnům hlasování, které jsme se výjimečně rozhodli prodloužit až do 3.11.

 

První seznámení

Nová Kuga je první SUV, založené na nové flexibilní globální platformě Ford. Ve srovnání s předchozí generací má lepší aerodynamiku a váží až o 80 kg méně (při porovnání ekvivalentních motorizací). Nově zkonstruovaná karoserie zároveň poskytuje lepší ochranu posádky při nehodě, o čemž svědčí i pět hvězdiček Euro NCAP. Má o 10 procent vyšší torzní tuhost a vytváří předpoklady pro efektivnější obestavění vnitřního prostoru.

Exteriérový design nové Kugy se vyznačuje zjednodušenými tvary a vyváženými proporcemi. Vůz má dynamičtější siluetu a delší rozvor náprav, který se pozitivně odráží v komfortu odpružení i jízdní stabilitě. Kapota je delší, zadní okno více skloněné a linie střechy nižší. Nová Kuga je o 44 mm širší a o 89 mm delší než dosavadní model. Rozvor náprav se prodloužil o 20 mm. Tyto změny se odrážejí ve výrazném zvětšení vnitřního prostoru. Místo pro hlavu, ramena i boky je na obou řadách sedadel lepší než dříve, přestože nová Kuga je o 6 mm nižší. Zadní sedadla jsou posuvná v rozsahu 150 mm. Nová Kuga je nabízena v několika jasně odlišených variantách – od stylové Kugy Titanium přes sportovně koncipovanou Kugu ST-Line až po luxusní Kugu Vignale.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Interiér plný inovací

Nová Kuga přináší ještě více intuitivních komfortních a asistenčních prvků. Nabídka výbavy obsahuje modem FordPass Connect, nově řešený 12,3“ digitální přístrojový štít, bezdrátové dobíjení, SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou nebo audiosystém B&O. Nový adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s čtením dopravních značek a s vedením uprostřed jízdního pruhu výrazně usnadní popojíždění v hustém provozu i cestování po dálnici. Prediktivní osvětlení zajistí řidiči lepší výhled v noci a průhledový displej mu umožní nespustit zrak ze silnice. Aktivní parkovací asistent 2 zvládne plně samočinné zaparkování, řidiči stačí pouze držet tlačítko.

Prostor pro hlavu, ramena i boky je na obou řadách sedadel lepší než dříve, přestože je nová Kuga o 6 mm nižší. Vnější sedadla ve druhé řadě mohou být poprvé vyhřívaná a celou druhou řadu je možné podélně posouvat. Lze tím ve své třídě získat nejlepší prostor pro nohy vzadu (1 035 mm), nebo naopak zvětšit zavazadelník až na 645 litrů, což opět reprezentuje nejlepší hodnotu ve své třídě. Sklápění zadních opěradel usnadňuje funkce jejich dálkového odjištění.

Oboustranná podlaha zavazadlového prostoru má z jedné strany kvalitní velurový povrch, zatímco druhá strana je v odolném a robustním pryžovém provedení. To přijde vhod například při přepravě zabláceného sportovního vybavení. Nová Kuga přináší také řadu komfortních funkcí, jež výrazně usnadňují nebo zpříjemňují každodenní život. Poprvé je pro tento model k dispozici zabudovaný modem FordPass Connect, díky němuž lze ve voze vytvořit WiFi hotspot až pro deset zařízení. FordPass Connect umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect2 používat několik přitažlivých funkcí dálkového přístupu.

 

Rozmanitost pohonných jednotek

Ford již dříve oznámil, že všechny jeho nově uváděné modely budou nabízeny s nějakou variantou elektrifikovaného pohonu. Nová Kuga je první model značky, vyráběný jako mild-hybrid, plug-in hybrid i full-hybrid.
Kuga Plug-in Hybrid: Nabízí hospodárnost a kultivovanost elektrického pohonu v kombinaci s dojezdem a svobodou tradičního spalovacího motoru.
Nová Kuga Mild-Hybrid staví na vznětovém motoru 2.0 EcoBlue 110 kW (150 k). K němu je připojen řemenem poháněný integrovaný startér/generátor, který při zpomalování zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do vzduchem chlazeného 48V lithium-ion akumulátoru.
Kuga Hybrid – samonabíjecí hybridní agregát tohoto modelu je tvořen kombinací zážehového čtyřválce 2,5 l s Atkinsonovým cyklem, elektromotoru, generátoru, lithium-ion baterie a samočinné převodovky, vyvinuté ve vlastní režii Fordu.

V nabídce jsou pak i standardní motorizace – Vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 140 kW (190 k), Vznětový motor 1.5 EcoBlue o výkonu 88 kW (120 k) a motor 1.5 EcoBoost je pro Kugu nabízen ve variantách 88 a 110 kW (120 a 150 k). Motory 1.5 EcoBlue 88 kW a 2.0 EcoBlue 140 kW lze kombinovat s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Ta se vyznačuje pohotovými reakcemi, plynulou změnou převodů a inteligentními algoritmy, které přizpůsobují strategii řazení jízdnímu stylu řidiče i aktuálním okolnostem. Kuga poprvé nabízí přepínatelné jízdní režimy, které řidiči umožňují přizpůsobit odezvu a chování vozu aktuální situaci. Vedle režimů Normal, Sport a Eco má Kuga také režim Kluzký povrch a režim Hluboký sníh/písek, určený speciálně pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu.

 

Vrcholný Plug-in hybrid

Ford Kuga Plug-In Hybrid (PHEV) byl v prvním pololetí roku 2021 celkově nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě1, vyplývá to z nejaktuálnějších dostupných údajů. Dle anonymizovaných provozních statistik Fordu absolvovali evropští řidiči Kugy PHEV 49 procent svého dosavadního letošního nájezdu v elektrickém režimu, při němž vůbec nedochází k aktivaci spalovacího motoru. Dle homologačního cyklu WLTP činí elektrický dojezd tohoto modelu až 56 km.

Kuga Plug-in Hybrid kombinuje zážehový čtyřválec 2,5 l, pracující v Atkinsonově cyklu, který spolupracuje s elektromotorem a 14,4kWh lithium-ion baterií. Soustava dosahuje nejvyššího výkonu 165 kW (225 k). Kuga Plug-in Hybrid má elektrický dojezd až 56 km (WLTP), spotřebu paliva od 1,4 l/100 km (WLTP) a emise CO2 od 32 g/km (WLTP).

Baterii lze dobíjet nabíjecím portem umístěným na předním blatníku. Automaticky se však dobíjí také při jízdě díky rekuperačnímu brzdění, které zachycuje kinetickou energii. K úplnému nabití baterie z externího 230V zdroje postačí méně než šest hodin. O nakládání s energií uloženou v baterii může řidič rozhodnout volbou režimu EV Auto, EV Nyní, EV Později nebo Nabíjení EV. Po vybití baterie se Kuga automaticky přepne do režimu EV Auto.

 

Závěrem: ještě stále můžete hlasovat a podpořit svého kandidáta

Kuga jakožto nejprodávanější evropské SUV značky Ford vyjela ve své současné generaci s řadou novinek a je vidět, že jí Ford rozhodně nepřikládá lehkou váhu. Potěšením pro čtenáře motorvize pak může být i fakt, že se do ankety podívá její vrcholná verze s hodně solidním výkonem, „EL značkami“ a rozumným dojezdem na elektřinu. Nebude ale jediným plug-in hybridem v letošním ročníku, a tak svou pozici rozhodně nemá jednoduchou. I proto byste měli zvážit, zda jí nedat svůj hlas. Pokud ještě váháte, pak byste určitě neměli dlouho. Určitě vás ale potěší, že jsme zcela výjimečně hlasování prodloužili až do 3.11. (3.11.2021 23:59).

 

Jan Novotný

Sdílet: