Ženeva 2016 – ve znamení SUV a rodinných kombi

Ženeva 2016 – ve znamení SUV a rodinných kombi

Autor: Jakub Špaček · Fotografie: Jakub Špaček

Ženevský autosalon je každoročně výkladní skříň evropského automobilového průmyslu a prestižním setkáním všech automobilových značek. Ani letos tomu nebylo jinak a automobilky nás nechaly nahlédnout pod pokličku toho, co chystají a nastínily budoucnost svých modelů. Dalo by se říci, že novinky zde přestavené, až na výjimky patří do skupiny velkoprostorových vozů, tedy MPV, SUV, a kombi. Vybrali jsme pro Vás pár nejzajímavějších.

Audi Q2

Audi Q2 má doplnit modelovou řadu Audi s označením Q (Q5,Q7,Q3). To by mělo zaujmout mladé řidiče a především zcela nové zákazníky. I díky tomu má trochu odvážnější design. Hlavně kontrastně zbarvený koncový sloupek, který má evokovat boční lamely. Povšimnout si můžeme také zcela nové čelní masky s unikátním výpletem či hranatějších světlometů.

Zpočátku bude nové Audi Q2 k dispozici se třemi benzinovými a třemi dieselovými motory, jež svým objemem pokrývají škálu od jednoho do dvou litrů. Základem je přeplňovaný litrový tříválec TFSI naladěný na 115 koní, dále 1,4 TFSI disponující deaktivací poloviny válců. Vrcholem je pak dvoulitrová pohonná jednotka, která produkuje 190 koní.

V případě dieselů je možné vybírat mezi 1,6litrovým a dvoulitrovým objemem, přičemž slabší agregát má 115 koní a silnější 150, respektive 190. Standardem je šestistupňový manuál, který lze vyměnit za příplatkový sedmistupňový automat. Ten je základem pro dvoulitry, stejně jako systém quattro.

Také pohon všech kol je samozřejmě u méně objemných motorů možné dokoupit, přičemž jde o systém Haldex počítající primárně s přední nápravou a také vektorováním točivého momentu. Při volbě této technologie přitom dostanete také zadní čtyřprvkovou nápravu. Dále je možné sáhnout po variabilních tlumičích nebo po sportovním podvozku redukujícím světlou výšku o 10 milimetrů. stabilizavi je možné nastavit na off-roadový režim.

Po stránce bezpečnostní lze počítat s přednárazovým systémem, jehož součástí je detekce chodců a autonomní brzdy. Mimo to nechybí semi-autonomní řízení Traffic Jam Assist či adaptivní tempomat, jenž můžete dále doplnit čelní kamera s monitoringem jízdních pruhů a detekcí dopravního značení. K dispozici je pak rovněž parkovací asistent či varování před překážkami vzadu.

Uvnitř může být nové Audi Q2 vybaveno virtuálním kokpitem či head-up displejem, v jehož rámci je možné počítat s informacemi navigačního nebo multimediálního systému. Dále tu máme kompatibilitu s mobilními telefony či technologiemi Apple CarPlay a Android Auto, vše pak rámují měkčené plasty, kožené čalounění nebo kontrastní švy.

Kia Optima Sportwagon

Kia Optima jako vlajková loď automobilky Kia již dlouho útočí v segmentu manažerských vozů na VW Passat, nebo třeba i Škodu Superb. Dlouho jí však v nabídce chyběla karosářská varianta Kombi. Nyní jí automobilka představuje v Ženevě. Bude k dispozici hned trojice motorů, přičemž diesely zastupuje 1,7litrová pohonná jednotka CRDi naladěná na 141 koní. Ty přitom na přední kola může přenášet buď šestistupňový manuál, nebo sedmistupňový dvouspojkový automat. Mimo to je ovšem možné u základních modelů sáhnout ještě po benzinovém dvoulitru SVVL, který produkuje 163 koní.

Zavazadlový prostor oproti sedanu byl zvětšen o 48 l, teda na konečných 553 l. Spíše než na praktičnost sází sportswagon spíše na agresivní a dramatický vzhled. Vrcholem řady se stává Optima SportsWagon GT, která se pyšní zcela novým přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem. Ten byl naladěn na 245 koní a 353 Nm točivého momentu, k dispozici je ovšem pouze se šestistupňovým konvenčním automatem.

Renault Scenic

Renault Scenic je kategorii MPV velmi oblíbeným modelem a nyní příchází na trh nová generace. Ta narostla o nemalých 40 milimetrů na 170 mm, mimo to se ale logicky měnily také ostatní venkovní rozměry. Na délku tak nový Renault Scénic měří 4 406 mm (+40 mm), na šířku 1 865 mm (+20 mm), na výšku 1 653 mm (+13 mm) a v rámci rozvoru 2 734 mm (+32 mm).

Novinka dostala do vínku výrazně skloněné čelní okno, krátkou kapotu motoru či světlomety ve tvaru písmene „C“, jenž mohou v závislosti na výbavě LED. Za příplatek je pak možné ještě sáhnout po dvoubarevném laku, který celkový dojem „šik“ vozu jen umocňuje.

Zavazadlový prostor narostl na 572 litrů, jeho objem je ovšem možné navýšit skloněním opěradel zadních sedadel dělených v poměru 60:40. Za příplatek je pak k dispozici elektronicky sklopná lavice, kterou lze ovládat tlačítkem přímo v zavadelníku či skrze multimediální systém. Samotná kabina pak nabízí dodatečných 63 litrů úložných schránek.

Po stránce motorické asi u Renaultu nepřekvapí, že k dispozici jsou pouze maloobjemové agregáty, a to jak v benzinovém, tak dieselovém provedení. Benzínové s výkonem 115 nebo 130 koní a šestistupňovým manuálem, v případě dieselů je již nabídka širší. Motory 1,5 dCi a 1,6 dCi totiž produkují 95, 110, 130 či 160 koní, přičemž spřáhnout je lze také s automatem EDC.

Jízdní dynamiku či spotřebu značka nezmiňuje, nicméně dodává, že k mání bude také hybridní verze, která 110koňový diesel pojí s šestistupňovým manuálem a elektromotorem poháněným z baterií.

Seat Ateca

Z našeho pohledu asi nejlákavější novinkou letošní Ženevy je SUV od Seatu. Design vychází částečně ze Seatu Leon a částečně z VW Tiguan, ze kterého také Ateca vychází konstrukčně. Přídi dominuje lichoběžníková maska a příplatkové LEDkové světlomety, jimž společnost dělá imitace stříbrně lakovaného ochranného plátu podvozku. Stejný vizuální doplněk najdeme také vzadu, kde taktéž nechybí diody a v případě některých motorizací rovněž dvojitá koncovka výfuku. Dále můžeme zmínit střešní spoiler a ližiny či černé plasty lemující spodní část karoserie.

Seat Ateca je 4,36 metu dlouhý a je tedy o dva centimetry kratší než konkurenční Nissan Qashqai. U šířky 1,84 metru a výšky 1,6 metru můžeme taktéž hovořit o shodě s japonským SUV, 2,64 metrovým rozvorem pak španělská novinka dorovnává spřízněný hatchback Leon. Vůči němu i Nissanu se ovšem může pochlubit rozměrnějším zavazadelníkem, který standardně pobere 510 litrů, respektive 485 litrů u verzí s pohonem všech kol.

V motorovém prostoru značka skutečně počítá s benzinovým litrovým tříválcem, který bude produkovat 115 koní. Se stejným výkonem bude nabízen i 1,6litrový turbodiesel, přičemž u obou modelů bude k mání pouze pohon předních kol a nejspíše jen šestistupňová manuální převodovka. Verze TDI bude v této konfiguraci nejúspornější z celé nabídky, neboť by v průměru měla dle norem jezdit za 4,3 l/100 km.

Přesunout se tak můžeme k výkonnějšímu spektru pohonných jednotek, v jejichž případě již bude za příplatek k mání jak sedmistupňový automat DSG, tak i pohon všech kol. Spřáhnout je budete moci s benzinovou jedna-čtyřkou TSI, která počítá se 150 koňmi a deaktivací poloviny válců, nebo s dvoulitrovým turbodieselem. Ten byl přitom ve své slabší formě naladěn rovněž na 150 koní, jako vrcholná jednotka pak dává k dobru 190 koní.

Z bezpečnostních prvků tu máme především semi-autonomní řízení Traffic Jam Assist, které za vás zvládne převzít kontrolu při rychlostech do 60 km/h. Nová je rovněž funkce Emergency Assist, jenž dokáže samovolně brzdit i zcela zastavit vůz, pokud řidič delší dobu nereaguje na jakákoliv varování. Pomalu samozřejmostí je pak dnes detekce vozů ve slepém úhlu nebo rozpoznávání dopravních značek.

Toyota C-HR

C-HR je kompaktní crossover, takže bude mít na mušce právě již zmíněný Juke. A že stojí na platformě TNGA, na které stojí i nový Prius. To znamená, že se sem dostane jeho hybridní technika, postavená okolo 1,8litrového atmosférického čtyřválce a podávající celkem 122 koní.

Kromě hybridní verze má být v nabídce 1,2litrový turbomotor z Aurisu o 116 koních, který bude spojen s manuálním šestikvaltem nebo CVT a který má být možno spárovat i se čtyřkolkou, alespoň v případě volby převodovky CVT.

Jasně vidíme snahu designérů dát tomuto crossoveru kontury kupé, zejména ve schování zadních klik. Nevíme, jak je auto vysoké, ale odhadujeme, že menší děti na kliky „svých” dveří budou mít problém dosáhnout, protože jsou až u střechy. A také, že z auta neuvidí bočními okny ven kvůli jejich stoupající dolní lince. Až na tyhle očividné nedostatky se ale povedlo designérům zadní pár dveří zamaskovat docela dobře. Tohle auto je designem vlastně docela zajímavé, i když trochu svérázným způsobem.

Volvo V90

Dlouho očekávané a také hodně diskutované Volvo V90 se dočkalo svého odhalení. Jak se dalo očekávat designově je velmi podobné nové XC90tce. Působí však velmi důstojně a také velmi luxusním dojmem.

Švédský kombík, který kromě vzhledu oslňuje i plejádou bezpečnostních systémů. Již ve standardu lze totiž počítat s adaptivním tempomatem, kontrolou vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, monitoringem jízdních pruhů nebo detekcí únavy řidiče, dopravních značek a velkých zvířat. Chybět pak samozřejmě nemůže ani plejáda airbagů, autonomní brzdy či asistenční systém zabraňující neúmyslnému vyjetí mimo zpevněný asfalt. Dále je třeba zmínit Pilot Assist druhé generace, pod čímž si můžeme představit jistou formu autopilota fungujícího při rychlostech do 130 km/h. Zapotřebí již není „vedoucího“ vozu, nicméně Volvo dodává, že řidič je vždy zodpovědný za každou vzniklou situaci. Pokud navíc nebude mít obě ruce na volantu, dojde k automatickému přepnutí do standardního režimu. Tohoto úkonu pak navíc můžete dosáhnout jednoduše tím, že sešlápnete pedál plynu či brzdy nebo pohnete volantem.

Pokud vám tato selekce nestačí, je dále možné objednat příplatkový paket IntelliSafe Surround Package zahrnující kupříkladu detekci vozů ve slepém úhlu, varování před vzadu jedoucími vozy či překážkami nebo parkovací asistent. Tím bychom ale bezpečnost mohli považovat za probranou, přesunout se tak můžeme do motorového prostoru. Zde přitom stejně jako u sedanu bude na výběr dvojice benzinových agregátů, dvojice dieselů a jedno hybridní provedení.

U benzínu máme co do činění s verzemi T5 a T6 AWD, které z dvoulitrového čtyřválce dolují 254 koní a 350 Nm, respektive 320 koní a 400 Nm. Osmistupňový automat je standardem v obou případech (a také u zbývající trojice agregátů), přičemž zrychlení na stovku s ním zabere u slabší verze rovných 7 sekund, u silnější pak 6,1 s. Nejvyšší rychlost byla stanovena na 230 a 250 km/h, průměrná spotřeba pak na 6,8 l/100 km, respektive 7,4 l/100 km.

U dieselů jsou k dispozici varianty D4 a D5 AWD, které počítají se 190 koňmi a 400 Nm nebo 235 koňmi a 480 Nm. U prvního modelu se zrychlení odehraje za 8,5 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 225 km/h, normovaná spotřeba pak byla vypočítána na 4,5 litru na sto kilometrů. V případě silnější motorizace lze počítat se 7,2sekundovou akcelerací, 4,9litrovým průměrem a maximálkou 240 km/h.

Vrchol řady představuje hybridní verze T8 TwinEngine, která benzinový dvoulitr stejně jako model T6 kombinuje s přeplňovaním pomocí kompresoru a turbodmychadla. Máme tu tedy opět 320 koní, k nimž se však přidává elektromotor naladěný na 117 koní. Celkem pak soustava dává 407 koní a 640 Nm, se kterými není problém zrychlit z klidu na stovku za 5,2 sekundy.

 

Jakub Špaček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..