Yamaha Tracer 700: víc než jen malý cesťák

Yamaha Tracer 700: víc než jen malý cesťák

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

O prázdninách jsme s šéfredaktorem Honzou dávali dohromady plán testování motorek. Jelikož jsme se zaměřili primárně na Yamahu, která toho v letošní sezóně nabízí opravdu hodně, domluvili jsme se na testování cesťáků. Tyto motorky jsou stále populárnější, mě osobně hodně bavěj a Yamaha má v této kategorii opravdu co nabídnout. První z testovaných motorek byl futuristický Niken s dvojitým předním kolem, pak následovala Super Tenére a na závěr letošní sezóny přišel na řadu Tracer. Původně jsme se domluvili na „velkém“ Traceru 900, ale nakonec jsem si vyzkoušel menšího bratříčka o objemu 689 cm3. Přeci jen Tracer 900 pohání stejný, skvělý tříválec, který jsem si vyzkoušel už v Nikenovi, tak proč nezkusit, jestli Yamaha umí udělat stejně dobrý cesťák i s menším dvouválcem.

Jak je u tohoto výrobce a nejen u něj standardem, stejný motor se používá pro více modelů motorek. Dvouválcový agregát použitý v Traceru tak pohání i skvělou MT-07 a také XSR 700. Tento přístup umožňuje výrobcům motorek optimalizovat cenu a jak to při nejmenším v případě Yamahy vypadá, tak i investovat do vývoje menšího počtu motorů, které šlechtí k dokonalosti. Jak ukazuje praxe, využití stejného agregátu ve více typech motorek rozhodně není problém, nýbrž spíše velké plus. Změnou posazu, palivových map, celkové geometrie motorky a samozřejmě různou kapotáží pak dokáže kolem každého motoru, který funguje jako perfektní základ, vyčarovat skvělé motorky pro různé příležitosti. A jaká je ta dnešní? To spolu můžeme dnes zjistit…

Design, který funguje…

Konečně jsem se tedy přesunul do motosalonu a mohl si Tracera 700 vyzvednout. Na první pohled je jasné, že se jedná o další kousek s povedeným designem od Yamahy. Motorka působí celkem sportovním až lehce agresivním dojmem a na cesťáka v dnešní době vypadá celkem subtilně. Přeci jen jsou v kurzu teď hodně velké cesťáky s objemem přes litr, velkýma kuframa, mohutnou kapotáží, výkonem překonávající osobní auta a s takovou spoustou elektroniky, že dráty můžete pomalu měřit na kilometry. Takhle Tracer 700 opravdu nevypadá a nemá nic z výše jmenovaného. Modro-černé barevné provedení motorce vyloženě sluší, ale to je otázka vkusu. Přední maska s dvojitým světlem a nezbytným znakem Yamaha plynule přechází do polohovatelného štítku. Ten výborně odvádí vzduch kolem řidiče a při mých 180 cm skvěle fungoval ve střední pozici. Jeho vršek je přesně v té poloze, kde má být, velmi dobře odvádí vzduch kolem řidiče a jízda na motorce je tak příjemná i v rychlostech nad 120 km/h. Zároveň ale vršek nepřekáží ve výhledu.

Veškeré důležité informace se řidiči zobrazují na pro Yamahu typickém černobílém LCD displeji. Stejnou technologii výrobce používá i na ostatních motorkách a nutno říct, že i když to není žádná horká technologická novinka, je displej jednoduchý, naprosto přehledný a skvěle funkční. Za jízdy je dobře čitelný jak ukazatel rychlosti, tak hlavně otáčkoměr, který zabírá velkou část obrazovky a kromě ukazatele paliva už vlastně nic víc ani moc nepotřebujete.

Zajímavou designovkou jsou výrazné přední deflektory před ovládacími páčkami s integrovanými blinkry. Musím přiznat, že, ač jsem to ani nečekal, fungují dobře a být jen o kousek větší, tak by byly naprosto super. Ale i tak pozitivně překvapily a v jejich případě se určitě nejedná jen o bezúčelný designový kousek plastu. Řemeslně je motorka výborně zpracovaná, všechno sedí, nikde nejsou mezery, nebo zbytečnosti. A designově povedené jsou i detaily jako blinkry, výfuk, stupačky, nebo třeba zadní LED světlo. Pochvalu si zaslouží i ergonomicky výborně tvarované sedlo, ve kterém vydržíte hodiny jet a vaše zadní část těla bude pořád jak v bavlnce. Pod sedlo se dokonce vejde i lékárnička a celá povinná výbava, takže nemusíte řešit Nerudovskou otázku kam s ním.

 

Hlavně zábava aneb jízda a jízdní vlastnosti

Posez na Traceru je na cesťák trochu netypický. Pocitově je to hodně blízko k motardu. Výsledek ale funguje bezvadně. Právě tenhle posez a dostatečně široká řídítka navozují pocit, že motorka je jako stvořená pro ostrou až lehce agresivní jízdu. Prostě vás tohle vše nutí otočit plynem a zrychlovat. Jakmile dostanete motor nad cca 4000 otáček, k posedu přidá i skvělé nastavení hnacího ústrojí. Po otočení plynové rukojeti dává motor skvělou odezvu, má krásně plynulý nárůst výkonu a ihned je vám jasné, že právě v horní polovině otáček se nachází ta nejlepší zábava. Motorka váží necelých 200 kg, je výborně vyvážená a v točitých úsecích cesty je radost si s ní hrát a přehazovat ji ze strany na stranu. Těch cca 50 kilo, o které je hubenější oproti velkým cesťákům, je opravdu znát a při ježdění s Tracerem rozhodně nebudete mít pocit, že se s motorkou máte přetlačovat. Ježdění je prostě radost a pohoda. I když má Tracer výkon “jen” 55 kW. což na první pohled nevypadá nic moc, dvouválec je parádní. A nejde jen o motor. V podstatě se dá říct, že všechny komponenty jsou perfektně sladěné, posaz, motor, podvozek, těžiště, kapotáž, sedlo. Všechno dohromady dělá z Tracera 700 takového svižného rošťáka. Je to sice cesťák, ale rozhodně to není žádná líná mula s kuframa. Na výletu s mnohem silnějšíma a většíma motorkama rozhodně neztrácel, díky hbitosti v pohodě držel krok a fungovala přesně tak, jak byste možná nečekali, ale určitě chtěli. Navíc, pokud zrovna netoužíte po velké motorce, s kterou se budete honit za maximální rychlostí, ale chcete jen takovou, s níž si užijete skvělou zábavu a nebudete se muset bát ani o život ani o řidičák, tak to je přesně to, co malý Tracer nabízí. Pokud budete částěji jezdit ve městě, tak už vůbec není co řešit. Motorka je rychlá, má dostatečný výkon a zároveň rozumnou váhu, skvělou ovladatelnost a díky poměrně subtilní konstrukci se vejdete tam, kam skoro každý skútr, ale pořád máte pořádnou motorku.

 

verdikt: Nejlepší cesťák?

Na první pohled je Tracer 700 takový menší cesťák, primárně určený na jízdu po normálních silnicích. Už po pár kilometrech ale zjistíte, že nabízí mnohem víc a ježdění s ním je nekončící zábava. Pokud bude třeba, celkem v pohodě zvládne i nějakou šotolinu, nebo lesní cestu, která se vám připlete do cesty, ale můžete ho vytáhnout i na dlouhou cestu přes celou Evropu. Na dnešní dobu je možná elektronická výbava motorky jednodušší, ale na druhou stranu co víc potřebujete? ABS se samozřejmě hodit může, na druhou stranu u sedmistovky cesťáku, který je určen primárně na silnici, asi nemusíte mít pět stupňů kontroly trakce, cestu zvládnete nejspíš i bez tempomatu a asi ani nepotřebujete přepínat různé palivové mapy. Teda aspoň já jsem to během testování nijak nepostrádal. Na druhou stranu dostanete skvělou jednoduchou motorku, která umí přesně to, co budete potřebovat. A jelikož neplatíte za zbytečnosti, tak ji dostanete za super cenu.

Jak jsem psal na začátku, Yamaha má v kategorii cestovních motocyklů opravdu co nabídnout. Co je ještě lepší, tak ani jedna motorka není stejná. Nejde jen o výkon, počet válců nebo kila. Podstatné je, že každá motorka má jiný charakter, je určená pro jiný styl jízdy a vy si můžete vybrat tu, která vám bude nejvíc vyhovovat. Je jedno, jestli se rozhodnete pro futuristického Nikena, expediční Super Tenere, nebo hravého Tracera. Všechny motorky přinášejí výbornou techniku a hlavně skvělou zábavu. A tímto “moudrem” bych rád zakončil letošní motorkářskou sezónu MOTORVIZE. Ta se dle mého subejktivního názoru opravdu hodně povedla. Tak zase na jaře…

  

Jirka Babický

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..