Mercedes-Benz třídy C: kandidát na čtenářské auto roku #23

Mercedes-Benz třídy C: kandidát na čtenářské auto roku #23

Autor: Jan Novotný, Yasmine Borůvková · Fotografie: Daimler AG (Global Media Site)

Dalším, opět luxusnějším adeptem ankety čtenářské auto roku 2021 je nový Mercedes třídy C. Nová řada je kompletně elektrifikovaná díky částečnému hybridnímu pohonu se 48 V. Plug-in verze pak nabízí dojezd zhruba 100 km v režimu výhradně elektrického pohonu. Obecně patří třída C k nejprodávanějším vozům automobilky, s příchodem nových technologií a samozřejmě i elektrifikací se proto u tohoto modelu dalo počítat. I nové „céčko“ se bude ucházet o vaše hlasy. Pokud se i vám líbí, pojďte se podívat, co vše nového mu trojcípá hvězda vnukla. Tady je krátké představení!

 

Exteriér

Kombinace krátkého převisu karoserie vpředu, dlouhého rozvoru náprav a zadního převisu vytváří u vozu dynamické proporce. Sportovní kapota s podélnými vybouleními pak dodává autu ten správný drive. Přední okno a prostor pro cestující jsou posunuty dozadu – v odborné angličtině se pro tyto klasické proporce používá označení „cab backward design“.

Z profilu vytvářejí složitě členěné plochy jedinečnou hru světla a stínu. Designeři ale redukovali linie na minimum. O to výraznější jsou pak ramenní linie (tzv. „catwalk line“). Sportovní charakter karosářské varianty kombi zvýrazňuje klesající linie střechy v kombinaci se skloněným zadním oknem, aniž by to bylo na úkor funkčnosti. Dalším rysem sportovně suverénního vzezření jsou široké rozchody kol, která se dodávají s průměrem ráfku od 17 do 19 palců. Kola mají moderní design a plynule navazují na okolní plochy karoserie. Příď charakterizuje maska chladiče v typickém stylu značky. Všechny modely se na kapotě pyšní centrální hvězdou a jejich masky chladiče se liší designem a charakterem v detailech. Základní model nese centrální hvězdu s lamelami. U verze Avantgarde jsou lamely doplněny ozdobnými prvky chromovaným rámečkem kolem masky chladiče. Rozpoznávacím znakem varianty AMG Line je chromovaná maska chladiče s diamantovými a hvězdnými motivy. U sedanu je tvarové řešení zádě typické pro vozy Mercedes-Benz s tímto druhem karoserie. Osvětlovací funkce jsou rozděleny mezi svítilny v bočních stěnách a na víku zavazadlového prostoru. Precizně tvarované vnitřní plochy splňují požadavky na mimořádně vysokou kvalitu i v detailech. Ozdobné prvky na zadním nárazníku, dodávané na přání, resp. standardně pro příslušné výbavové linie, završují esteticky vytříbené tvary zadní partie. Paletu barev rozšířily tři nové laky – modrá Spektral, stříbrná High-Tech a bílá Opalith.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Interiér

Interiér třídy C přebírá významné prvky z nové Třídy S a stejně jako u exteriéru je interpretuje v kompaktnějším sportovním stylu. Přístrojová deska je rozdělena na horní a spodní část: na křídlovité těleso s novými, menšími kruhovými výdechy ventilační soustavy a opulentní plochu ozdobného obložení, která přechází bez přerušení ze středové konzoly do přístrojové desky. Ke sportovnímu charakteru přispívá její zaměření na řidiče. Přístrojová deska a centrální displej jsou mírně natočeny k řidiči (o šest stupňů). Zóna řidiče se vyznačuje displejem LCD s vysokým rozlišením. Zákazníci mají na výběr verze s úhlopříčkou 10,25 palce (26,0 cm) nebo 12,3 palce (31,2 cm). Stejně jako přístrojová deska je i plocha displeje mírně natočena směrem k řidiči. Centrální displej má ve standardní verzi úhlopříčku 9,5 palce (24,1 cm). Na přání se dodává větší verze s úhlopříčkou 11,9 palce, resp. 30,2 cm. Středovou konzolu člení výrazná chromovaná lišta. Její zadní část, čalouněná měkkým materiálem, slouží jako loketní opěrka, zatímco přední zóna má lesklou, tmavě černou povrchovou úpravu. Moderní, minimalisticky navržené výplně dveří objímají přístrojovou desku. Prostřední část výplní dveří s integrovanou loketní opěrkou přechází z vertikální plochy do horizontální. Podobně jako u středové konzole má přední část i zde podobu kovového prvku ve stylu high-tech. Z funkčního hlediska slouží jako madlo a nese ovládací prvky elektrického ovládání oken. Design na přání dodávaných avantgardních nebo sportovních sedadel nové Třídy C si hraje s vrstvami a zaoblenými plochami, což jim propůjčuje vizuální lehkost. Zcela nově jsou u nich tvarovány opěrky hlavy a jejich spojení s opěradly pomocí uzavřeného obložení, pod nímž je umístěn nastavovací mechanismus. Pro Třídu C se dodává přístrojová deska a panely pod bočními okny potažené umělou kůží se vzhledem kůže Nappa. Nabídka ozdobného obložení zahrnuje inovativní povrchové úpravy.

 

Jízdní vlastnosti a technika

Nabídka motorů nového Céčka zahrnuje výhradně čtyřválcové agregáty z aktuální rodiny modulárních motorů Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Paleta motorů tak zásadně přispívá ke zvýšení flexibility mezinárodní výroby a současně reaguje na požadavky elektrifikace. Jak vznětové, tak i zážehové motory disponují kromě přeplňování prostřednictvím výfukového turbodmychadla poprvé také inteligentním zvyšováním točivého momentu v oblasti nízkých otáček integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) v rámci částečně hybridního pohonu druhé generace. ISG je součástí elektrické sítě s napětím 48 V, která umožňuje funkce setrvačné jízdy, zvyšování výkonu nebo rekuperace kinetické energie, jejichž přínosem je znatelné snížení spotřeby paliva.

Nový motor OM 654 M vybavený integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) druhé generace obdržel řadu dalších inovací zvyšujících hospodárnost. Kromě elektrifikace, která zahrnuje také použití elektrického kompresoru chladiva klimatizace, došlo ke změnám, které umožňují nejvyšší výkon až 195 kW plus 15 kW poskytovaných zařízením ISG. To dodává také dodatečný točivý moment 200 N.m. Mercedes-Benz v motoru M 254 poprvé kombinuje všechny inovace modulární rodiny zážehových a vznětových čtyřválců a šestiválců. Zcela nové je segmentové turbodmychadlo s propojeným prouděním, které je dalším zdokonalením technologie Twin Scroll (dva oddělené kanály pro přívod výfukových plynů k turbodmychadlu). Jeho přínosem jsou ještě spontánnější reakce systému přeplňování na sešlápnutí pedálu plynu. U modelu C 300 (kombinovaná spotřeba paliva: 7,0-6,6 l/100 km, kombinované emise CO2 : 159-150 g/km) lze navíc krátkodobě zvýšit výkon až o 20 kW.

Převodovka 9G-TRONIC byla optimalizována pro použití se systémem ISG a nalézá uplatnění u všech modelů Třídy C. Elektromotor, výkonová elektronika a chladič převodovky jsou uloženy ve skříni převodovky, resp. na ní. Některé dosud nezbytné prvky vedení bylo možné eliminovat, což zmenšilo požadavky na prostor a snížilo hmotnost. Pro varianty s pohonem všech kol byl vylepšen systém 4MATIC. U rovněž nové podélné rozdělovací převodovky se podařilo technikům snížit třecí ztráty.

Brzy po uvedení Třídy C na trh budou následovat externě nabíjitelné hybridní pohony čtvrté generace. Základní spalovací motory jsou stejné jako doposud, ale v oblasti elektrifikace byl učiněn další velký krok. Elektrická část pohonu poskytuje nejvyšší výkon 95 kW (129 k) a zásoba elektrické energie umožňuje dojezd na jedno nabití cca 100 kilometrů (WLTP) s výhradně elektrickým pohonem. Třída C ve verzích Plug-in Hybrid bude proto jezdit v mnoha případech a v mnoha dnech pouze s elektrickým pohonem, bez použití spalovacího motoru. Tím je dvoulitrová varianta velmi moderního čtyřválce M 254.

Zásadními komponenty nového podvozku s dynamickou charakteristikou jsou nová čtyřprvková náprava vpředu a zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny, uložená v pomocném rámu. Nový podvozek tvoří základ pro komfort odpružení a akustický komfort, agilní jízdní vlastnosti a potěšení z jízdy. Nová Třída C se na přání dodává také s plynule nastavitelnými tlumiči a sportovním podvozkem. Verze Plug-in Hybrid v obou karosářských verzích sedan a kombi jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy. Nová Třída C s řízením zadních kol, dodávaným na přání včetně strmějšího řízení předních kol, je mimořádně agilní a současně stabilní. Úhel natočení zadních kol je až 2,5 stupně. Průměr otáčení se tím zmenší o 43 centimetrů na 10,64 metru. Řidiči kromě toho stačí na plný rejd menší počet otáček volantu. S řízením zadních kol nezávisle na konceptu pohonu stačí mezi krajními rejdy 2,1 místo 2,35 otáčky (pohon zadních kol s komfortním řízením), resp. 2,3 otáčky (verze 4MATIC s komfortním řízením). Při rychlosti jízdy méně než 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola – při parkování je to až o 2,5°. V závislosti na jízdní situaci se tím virtuálně zkracuje rozvor náprav a vozidlo se chová obratněji a agilněji. Od rychlosti jízdy více než 60 km/h se zadní kola natáčejí až o 2,5° ve stejném směru jako přední kola. Tímto způsobem virtuálně prodloužený rozvor náprav nabízí citelné výhody v podobě zvýšené jízdní stability a bezpečnosti ve vysokých rychlostech, při rychlých změnách jízdních pruhů nebo náhlých vyhýbacích manévrech.

 

Závěr a pozvání k hlasování

Možná se to na první pohled nezdá, ale s trochou nadsázky se dá říci, že stejně jako předešlý „soutěžící“ ze stejné stáje, Mercedes EQS, se i třída C posunula hodně dopředu a automobilka se nový model snažila uzpůsobit požadavkům svých – troufneme si říct – náročnějších klientů. Ostatně, co jiného od Mercedesu také čekat, že? A stejně, jako se automobilka přizpůsobuje klientům, musí se začít profilovat trochu více i podle evropských směrnic, které jsou u spalovacích motorů neúprosně a čím dál tím víc klimaticky smýšlející. Zkrátka a jednoduše jde nová třída C s dobou. Jestli ji svůj hlas, je už na vás. Jedno je ale jisté – ani v rámci premium segmentu to nové „céčko“ nebude mít jednoduché, rozhodnout můžete ale právě teď a právě vy.

 

Jan Novotný & Yasmine Borůvková

Sdílet: