Úvaha o tom, jaký by měl být (dobrý) redaktor

Úvaha o tom, jaký by měl být (dobrý) redaktor

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

 (v očích a dle názoru Jakub Kameníčka)

Vedl jsem nedávno dialog se svým novým přítelem na téma automobilového průmyslu. Říkal jsem mu, že už je to nějaký čas, co rád čtu o autech i o všem, co s nimi souvisí. Tu a tam si koupím nějaký ten magazín. Ovšem nejraději a nejčastěji nasávám informace o novinkách z tohoto odvětví skrze různé internetové auto-moto magazíny, tedy formou elektronickou. Protože mne samotného láká podělit se s okolním světem o své názory na rozličné problémy tohoto prostředí, otázal se mě tento kamarád, jaká je má vlastní představa ideálního, toho správného, redaktora. Tato otázka mi hned zprvu přišla zajímavá a myslím, že mám v tomto ohledu celkem zdravě vyhraněný názor, rozhodl jsem se o tom trochu rozepsat.

V dnešní době internetu, přehršle informací a médií všeobecně, kdy má možnost i zájem mnoho a mnoho lidí přispívat a „obohacovat“ svými názory okolní svět, může být těžké nějak vyniknout. Osobně si tedy myslím, že pokud zde má být vůbec nějaká šance uchytit se a získat si své publikum jako redaktor, je několik klíčových vlastností, které dle mého názoru musí tento adept mít.

Pravdomluvnost jako základ úspěchu

Především by v mých očích ideální tvůrce článků měl psát pravdu. Není skoro „nic horšího“ než trávit čas čtením polopravdivých nebo zcela smyšlených výplodů. To je zkrátka nezáslužná práce a věřím, že hlavní a stěžejní kvalitou jakéhokoliv článku by měla být autenticita- tedy, že text pojednává o pravdě a nijak nepřekrucuje skutečnost.

 

(Nad)standardní jazyková gramotnost

Jako další důležitou kompetenci úspěšného redaktora vnímám jeho schopnost používat správně a barvitě jazyk, ve kterém dané články píše. Nic nepůsobí (kromě lhaní) tak neprofesionálně, jako když se v daném článku vyskytují gramatické a stylistické nesmysly. Zkrátka a jednoduše úspěšný redaktor musí být mistrem slova (neb to je jeho nástrojem) a čtení jeho tvorby by nikoho nemělo „tahat za oči“. Ba naopak.

Výše 2 popsané kvality jsou nezbytný základ, který by dle mého mínění měli mít všichni, i ti „nejhorší“, redaktoři. Níže se rozepíši a uvedu další faktory, které dle mého názoru rozdělují tvůrce článků na průměrné (tedy méně/málo čtené) a ty dobré, až nejlepší, kteří se díky své kvalitní práci těší velké popularitě a širokému obecenstvu čtenářů.

 

Humor je tím správným kořením

V prvé řadě si myslím, že by měl člověk aspirující zaujmout potenciální čitatele míti smysl pro humor. To je totiž tak osvěžující a příjemné, když čtete článek, třeba o automobilech (tím nechci říci, že by automobily nebyly zajímavým a svým způsobem zábavným tématem), a dokážete se u toho v některých chvílích i pousmát nebo přímo zasmát. Již několikrát jsem si osobně ověřil, že to vždy hodnotím skutečně jako něco navíc, něco skvělého a že prožití této emoce mi dokáže zpříjemnit čtení a chuť do dalšího čtení hned několikanásobně. Navíc je prokázáno, že člověk se mnohem lépe učí a vstřebává nové informace právě, pokud je s tímto procesem spjata i nějaká emoce (například radost). Lidi se odjakživa rádi smějí a tak to zkrátka bylo, je a bude.

 

Odborník na slovo vzatý

Další vlastností správného a perfektního redaktora by měla být vysoce pokročilá znalost dané problematiky. Občas čtu články, které jen suše informují o jedné jediné události či skutečnosti, a to je celé. Ovšem jindy se mi naskytne příležitost nasávat informace z redaktorského počinu, který jaksi nastiňuje danou událost a zároveň ji uvádí do hlubšího kontextu s ostatními zdánlivě nesouvisejícími skutečnostmi. Čili čtení takového výtvoru je daleko více obohacující, a i proto jej upřednostním a osobně ocením spíše.

 

Originalita a individualismus jako součást novinářského života

To mi dostává k další kvalitě, kterou by měl perfektní novinář, redaktor v sobě pěstovat, a tou je originalita. Myslím, že pokud chce člověk uspět a vyniknout mezi již tak početnou konkurencí, zde například na trhu auto-moto recenzí, článků, reportáží, musíte zkrátka být sví. Hodně sví. Váš styl psaní musí být osobitý a silně jedinečný. Jedině potom lze doufat v reálnou šanci, že se najdou tací, kteří tento přístup ocení a bude to pro ně motivací vracet se pro další a další nálože informací.

 

Novinářů máme spousty: o těch lepších rozhodnete jen vy, čtenáři…

Takže, abych tuto úvahu shrnul, a vypíchnul na závěr ty dle mého názoru nejvíce žádoucí vlastnosti úspěšného redaktora, byly by to právě tyto: pravdomluvnost, skvělá a bezchybná jazyková vybavenost a flexibilita nebo vytříbený smysl pro humor. Perfektně v obraze by měl být asi každý, kdo se pokouší tímto směrem „tvořit“ a zároveň by mu neměl chybět zevrubný přehled o dané problematice a nakonec i originalita, která je projevem kompetentnosti v předchozích bodech a zároveň dává prostor předvést vlastní redaktorovu invenci. Zdravě kritická mysl, která snad nabídne i možná východiska a zajímavá řešení, je součástí každého zdravého novinářského počinu. Číst takové články a učit se novým poznatkům od člověka, jež by tvořil s výše uvedenými kvalitami, by alespoň pro mě byla, jak se říká, jedna radost!

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..