Test Suzuki GSX-8R – za málo peněz orchestr muziky

Test Suzuki GSX-8R – za málo peněz orchestr muziky

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Suzuki GSX-8R je další v řadě skvělých motocyklů Suzuki pocházející z legendární řady GSX. Tyto tři písmenka znamenají, že se můžete těšit na jedinečnou kombinaci skvělé kvality, síly, ovladatelnosti, pohodlí a technických řešení. Modelová řada GSX má v historii značky Suzuki nezaměnitelnou stopu a pokud v názvu následuje “R”, znamená to, že motorka bude laděná do sportovního, neboli Racing nastavení. Od svého uvedení v 80. letech minulého století se stala symbolem sportovních motocyklů, které nabízejí nejen vysoký výkon a výborné jízdní vlastnosti. GSX-8R, představený v roce 2024, pokračuje v této tradici, ale přidává k ní moderní technologie a výrazný design. Historie modelu GSX-8R začíná jeho předchůdci, kteří nastavili vysokou laťku, pokud jde o výkon a jízdní komfort. Suzuki tak mohla stavět na dlouhé tradici a technice, ke kterým přidala moderní prvky a elektroniku. Výsledkem je motocykl, který je rychlý, ale zároveň dobře ovladatelný a přístupný i pro méně zkušené jezdce. Tady je jeho kompletní test! 

 

Design a ergonomie

Na první pohled GSX-8R zaujme svým agresivním designem, který evokuje rychlost, i když motorka jen stojí na stojánku. Ostře řezané linie kapotáže na přední části motorky přecházejí plynule až na štíhlý profil zadní části. Celkově motorka působí velmi aerodynamicky – čistě a sportovně. V přední masce jsou zasazené vertikálně uspořádané dvojité šestiúhelníkové LED světlomety, doplněné LED obrysovým světlem. Tohle uspořádání je nejen funkční, ale z hlediska designu ještě podtrhuje štíhlou kompaktní linii a futuristický vzhled. Celý design je nejen sportovní a aerodynamický, ale Suzuki GSX-8R je extrémně povedená z hlediska ergonomie. GSX-8R sice Suzuki v rámci své nabídky řadí mezi “ Supersporty”, ale narozdíl od “Ultimate Sport” Hayabusy to není vyloženě „zalehávačka“. I přes nesporné sportovní kvality a výkony je to překvapivě pohodlná motorka. Sedlo je umístěno tak, aby poskytovalo komfort i při delších jízdách. Poloha řídítek umožňuje sportovní, ale zároveň pohodlnou jízdu. Když mrknete na fotky, uvidíte, že jsou relativně široká a zahnutá primárně dozadu, ne dolů, navíc jsou o trochu zvednutá nad nádrž. Takže máte pohodlnou pozici na cestování, ale můžete i zalehnout na okruhu.

 

Technika na jedničku

Pod kapotou GSX-8R 2024 najdete moderní dvouválcový motor o objemu 776 ccm, který poskytuje výkon 83 koní při 8 500 otáčkách a 78 Nm kroutícího momentu. Suzuki se povedlo dvouválec skvěle naladit. K dispozici máte 3 základní jízdní režimy A,B,C – co se názvu týká, Suzuki si s tím moc hlavu nedělá… C je nejnižší výkon, třeba do deště, B – pohodový režim na cestování, A – ostrý režim na sportovní jízdu. Režimy jsou velmi dobře odstupňované a nastavení motorky se mění opravdu znatelně. Motor má navíc hladký průběh výkonu a rychlou odezvou na plyn, což hlavně při sportovní jízdě dělá z téhle mašiny ideální volbu pro ty, kteří hledají adrenalin i při každodenní jízdě. 

Pochvalu zaslouží rovněž celý podvozek a brzdy. Bez těchto kvalitních komponent prostě dobrou sportovní motorku neposkládáte a u Suzuki to vědí. GSX-8R dostalo do rodného listu nastavitelné přední upside-down vidlice hitachi Astermo (SHOWA) SFF-BP. Zadní odporužení je klasický mono-shock, oboje samozřejmě nastavitelné. Motorka má perfektní stabilitu, odpružení je sportovně nastavené, ale dokáže výborně fungovat i na horších silnicích. S vahou jen těsně nad 200 kg je tak motorka dobře vyvážená a skvěle ovladatelná.

 

Na Okruh i na okresku

První usednutí za řídítka a okamžitě poznáte dvě věci. Motorka má sportovní geny a všechno na vás křičí vezmi za plyn, ale zároveň cítíte ergonomii a pohodlí sedla, řídítek, nastavení stupaček atd., které dávají pocit, že byste se na GSX-8R mohli klidně prohánět hodiny a hodiny, aniž byste pocítili únavu. 

Start motoru je doprovázen hlubokým zvukem dvouválce a motorka je připravena vyrazit. Na silnici je GSX-8R synonymem pro nefalšovanou porci zábavy. Motor má špičkový výkon, rychlou odezvu a výbornou akceleraci, podvozek a brzdy vás podrží při řezání ostrých zatáček. Elektronické asistenty, jako je kontrola trakce, jsou nenápadné, ale účinné, což zvyšuje bezpečnost a jistotu při jízdě. Motocykl je snadno ovladatelný i v městském provozu, a ti z vás, kteří se protahujete mezi kolonama, oceníte jeho agilitu a svižnost. Největší zábava je ale samozřejmně na okreskách a s 8R bych se nevyhýbal ani okruhu. Motorka skvěle drží, překlápění v zatáčkách je naprosto lehké a přirozené. Hmotnost je dobře položená na přední kolo, nohy a hlava mají dost místa, stupačky jsou dobře umístěné, prostě všechno, co potřebujete pro dynamickou jízdu, a možné si dáte i kolínko… Skvělým pomocníkem je taky quickshifter, díky kterému vystřelíte ze zatáček jak raketa.

Na delší trase si můžete vychutnat nejen rychlost, ale i stabilitu, pohodlí a snadné ovládání všech funkcí motorky. GSX-8R reaguje přesně na všechny povely a máte pocit absolutní kontroly nad každým aspektem jízdy, který je u sportovního motocyklu tak důležitý.

 

Co dodat?

Suzuki GSX-8R ročník 2024 je výjimečný motocykl, který kombinuje moderní technologie s tradičním výkonem a kvalitou, na kterou jsou fanoušci Suzuki zvyklí. Je to ideální stroj pro ty, kteří hledají rychlost, ale zároveň si chtějí občas udělat dlouhý výlet, nebo jen dojet do práce. 

Upřímně tahle osmistovka mě moc bavila. A to jsem se ještě nezmínil o ceně. GSX-8R stojí 216 900 CZK! Fakt si nedělám srandu, na stránky jsem se koukal minimálně 2x. Za tyhle peníze je to nabídka z říše snů. Za tyhle peníze dostanete novou, sportovní osmistovku, navrch spoustu moderní techniky jako ABS, oboustranné rychlořazení, Suzuki Drive Mode Selector pro výběr jízdních režimů, pokročilý systém kontroly trakce, řízení ride by wire atd. A hlavně ta motorka funguje naprosto úžasně!

 

Jirka Babický 

Sdílet: