Svezli jsme se modernizovanou Škodou Rapid: co vše se změnilo?

Svezli jsme se modernizovanou Škodou Rapid: co vše se změnilo?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Pomalu vysvítá sluníčko a začíná nový den jako každý jiný. Počkat. Slunce tak nějak pořádně ještě ani nevylezlo a já už jsem na nohou. Ano, čeká nás akce natolik důležitá, že se musíme považovat za “nenormální” lidi, kteří vstávají ještě před noční sedmou hodinou (né, že bychom normálně vstávali později než prezident). Tou dobou už jsme totiž dávno na cestě do Frankfurtu, kde si pro nás mladoboleslavská Škoda připravila dynamickou prezentaci modernizovaného Rapidu, jednoho z nejdůležitějších vozů modelové řady. Já si jej dokonce i přes jinak vypovídající tabulky prodejů dovolím považovat za možná podobně důležitý jako je třeba nejprodávanější Octavia. Ptáte se proč? Rapid = rozumné auto, relativně agilní a malé zvenčí, avšak obrovské uvnitř, prostě jeden z nejlepších vozů v současnosti z hlediska poměru cena/výkon příp. cena/kvalita. Určitou důležitost mu přikládají i ve vývojovém centru Škodovky, a tak po necelých pěti letech přijíždí modernizovaná verze. Z hlasů některých kolegů znělo “jedeme se podívat na nový světla a jednolitr u nového Rapida”, opticky se tak může zdát, že se moc nezměnilo. Jak je tomu ve skutečnosti jsme se vydali prozkoumat osobně. Pohodlně se usaďte a pojďte se s námi podívat na zoubek tomu nejrozumnějšímu z rozumných.

 

První dojem: hraje si s námi…

Rapida jsme samozřejmě měli možnost vidět staticky už hodněkrát, ale když jich vidíte vedle sebe na pětatřicet, prostě na vás tak nějak zapůsobí… Viděli jsme spoustu barevných kombinací, avšak všechny s téměr maximální výbavou. Zastavit bych se chtěl hlavně u “nových” bi-xenonů. LEDky denního svícení jsou díky použití xenonu i pro dálková světla integrovány právě v hlavních světlometech. Ve spojení s LEDkovými blinkry jde o asi nejmarkantnější rozdíl oproti starší verzi. Samozřejmě je pravdou, že ne každý Rapid jimi bude vybaven, ale námi testovaná auta s nimi působila při nejmenším hodně honosně. Při příchodu do našeho areálu bych tak vůbec neřekl, že jsem opravdu na testování “lidového vozu”. No nic, jde se pracovat. V úvodu nás už dle zvyků čeká krátký technický brífink, kde se dozvídáme doslova o každé nové lištičce, kterou je Rapid vybaven. Narážel jsem pouze na drobné změny v interiéru, díky kterým to uvnitř tak trochu prokouklo a auto působí o něco luxusnějším dojmem. Až na nový audiosystém, jeho funkce, nabídku dvou USB portů pro zadní cestující a možnost vyhřívání zadních sedadel se toho asi příliš nezměnilo. Zásadní změnou pak má být změna základních jednotek. Místo dvou výkonnostních variant 1.2 TSI přichází podobně jako do ostatních modelů i do Rapida diskutovaný tříválec 1.0 TSI opět se dvěma možnými variantami. Výkon podobný (mnohdy lepší), dynamika srovnatelná a spotřeba a emise razantně nižší, tak zní lákadla z Boleslavi. Na jejich obhajobu je asi potřeba dodat, že v Rapidu má určitě taková pohonná jednotka daleko větší opodstatnění než třeba u větší a dospělejší Octavie.

 

Jdeme se svézt: tak co, jednolitre?

Shodou okolností je nám přiřazeno právě na vůbec první jízdní seznámení vozidlo vybavené oným revolučním jednolitrem. Do ruky se nám dostává konkrétně jeho slabší verze s výkonem 70kw/95k a pětistupňovou manuální převodovkou. Možná jde až paradoxně o nejzajímavější variantu. Pokud by měly statistiky Škody pokračovat ve stejných tendencích, bude právě tato jednotka (společně se silnější verzí) nejprodávanější. Dost už teorie, vyrážíme. Z počátku jej neslyšíte, vůbec. Zvuk přichází až ve středním pásmu otáček (nutno podotknout, že k jeho dosažení se dostanete vzhledem k absenci výkonu v otáčkách nižších poměrně často). Prvních pár kilometrům se věnujeme klidné jízdě, zkoumáme dojmy z auta jako celku – hledáme změny. V interiéru jich opravdu moc není. Díky novým ozdobným lištám sice působí trošku dospělejším dojmem, ale lesklé tvrdé plasty v Rapidu stále přetrvávají a lowcostový původ auta tak nelze zapřít. Pak kolega začíná šlapat pořádně na plyn. V nejvyšších otáčkách se dá dostat z druhého převodového stupně celých 100km/h, tudíž jde, uznejte sami, o opravdu dlouhé zpřevodování. Nejlíp se kupodivu cítí motor právě v těch nejvyšších otáčkách (od 4tis/min). Naopak ve středním pásmu (mezi 2,5 a 3tis ot/min) jsou cítit snad na každém centimetru v autě nepříjemné vibrace. Jojo, chybějící jeden válec se prostě musel někde projevit. Na druhou stranu, asi bych v klidu uvěřil nižší reálné spotřebě a charakterem je tato pohonná jednotka opravdu mnohdy lepší než dřívěji používaná jednadvojka. Silnější varianta navíc prý odstraňuje tu největší neduhu – hlučnost a vibrace. Samozřejmě jsme se vydali testovat i ostatní varianty. Zajímalo nás, která je nejlepší. To největší překvapení se ale stále skrývá. Mě totiž osobně nejvíce překvapil Rapid s dieselovou čtrnáctistovkou. Ta sama o sobě je v ceníku tou vůbec nejslabší variantou, a pokud ji tak i chápeme, velice mile nás může překvapit. Výkonnostní křivka sice končí poměrně brzo a vrcholu ani úplně nedosáhne, ale naopak v nižších otáčkách umí zátah pěkně překvapit a nejpozitivnější budete při pohledu na palubní počítač ukazující aktuální spotřebu. I při tom nejrazantněšjím jízdním stylu se totiž nemáte šanci dostat přes 6,5l/100km. To jsem snad v žádném autě ještě nezažil!

 

Škoda Rapid: nižší třída dává trošku víc smysl…

V třídě levnějších vozů začíná být poslední dobou docela nabito. Kupodivu se jim navíc dostává i daleko větší popularity u zákazníků. Však si připomeňme třeba obrovský vzestup značky Dacia hovořící sám za sebe. I my jsme si s takovými auty zažili poměrně hodně. K Rapidu je potřeba dodat, že není úplně typickým levným autem. Možná by bylo lepší jej zařadit spíše někam mezi nižší střední třídu a levné vozy. Mezi Ford Focus, Opel Astra nebo Renault Mégane bychom jej stále vpasovali asi poměrně těžko. Naopak by ale obě dvě karosářské verze kontrovali obrovským zavazadlovým prostorem, solidním vnitřním prostorem, moderním designem a kvalitou značky Škoda. Modernizaci lze považovat za opravdu hodně decentní, i drobné změny ale mohou pomoci tak nějak k dospělosti vozu jako takového. Rapid už je (skoro) dospělý, my jsme si toho vědomi a dáváme modernizaci palec nahoru! Líbí se nám nejen nové přední světlomety a moderní systémy, ale tak nějak téměř dokonalá všestrannost. Úspěchům zdar!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..