Suzuki GSX-S1000GT – pekelně rychlý cesťák
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýV záplavě modelů a nových motorek se letos konečně objevil kus, který se na první pohled vymyká. Suzuki se nebojí jít svojí cestou a její přístup k modelové řadě, kterou nabízí, je při porovnání s konkurencí dost odlišný. Suzuki se nesnaží konkurovat množstvím elektronických vychytávek, nebojí se prostě nabídnout motorky, které jsou postavené na skvěle zvládnuté technologii bez elektronických vychytávek, které nikdy nepoužijete a hlavně se nebojí nabídnout specifické modely, které ostatní firmy odsouvají na druhou kolej. A díky bohu za to!
Kdyby značka Suzuki neměla tenhle přístup, asi bychom byli ve světě cestovních motorek odsouzeni jen k cestovním endurum. Ne že by to byly špatné motorky, ale co když vám nevadí se na motorce trochu ohnout, užít si trochu toho sportovního cestování. Ruku na srdce, moc na výběr nemáte… až do teď. Suzuki představila úžasnou sportovně cestovní motorku s označením GSX-S 1000 GT a sakra se jim povedla. Jak už z charakteristiky vyplývá, sportovně cestovní motorka kombinuje rychlost, výkon a dobré cestovní vlastnosti dohromady. Tj. v téhle mašině dostanete výkoný motor vyladěný na sportovní ježdění, podvozek stavěný pro rychlou jízdu, ale zároveň dost pohodlný na to, abyste v pohodě přežili i pořádnou porci kilometrů, k tomu skvělou ergonomii, pohodlné sedlo a kolem toho slušnou porci elektroniky a asistentů abyste si to všechno užili bezpečně a v pohodlí.
Suzuki na první pohled
U Suzuki už jsem si v posledních letech zvykl na hodně specifický design. Tvary jsou ostře řezané, motorky mají agresivní design a vypadají trochu jako japonský samuraj od Picasa. Karoserie GT tento trend následuje. Příď GT je výrazná a hranatá, s výrazným klínem, který vyčnívá ostře dopředu. Při pohledu zepředu zaujme poziční LED světlo ve tvaru písmene V a dvojice LED světlometů. Pokud máte zapnuté standardní potkávací světlo, svítí pouze pravá svítilna a motorka tak trochu šilhá na jedno oko, ale na druhou stranu to svítí celkem slušně a vy to stejně nevidíte. Na horní části kapotáže jsou připevněna výrazná zpětná zrcátka, respektive výrazné jsou zejména dlouhé stopky, na kterých jsou zrcátka upevněna. To je asi jediná věc, která mi na designu motorky úplně nesedla. Jsou to prostě obrovské kusy plastu a možná by se to dalo vyřešit nějak decentněji. Se zrcátky jsem nutno říct trochu bojoval, ale motorka za to nemůže. Otázkou za 10 bludišťáků je, jak nastavit zrcátka u motorky, na které cestujete pohodlně ve vzpřímeném sedu s nataženýma rukama a když se vám zachce, tak zalehnete na nádrž, schováte hlavu za pevný štítek a se svěšenýma rukama pomalu brousíte kolena o asfalt… Upřímně není to úplně jednoduché a pokud nechcete na motorku přidělat zrcátka z autobusu, tak budete muset najít nějaký rozumný kompromis. Ale tohle není chyba ani problém, to je prostě vlastnost.
Nastavení zrcátek ale není to nejsložitější, co musela Suzuki při vývoji GT vyřešit. Zásadním faktorem při vývoji sportovně cestovní motorky je to, jak nastavit řídítka, stupačky, držadla pro spolujezdce a další prvky, abyste v základu sportovní motorku posunuly do kategorie GT. Ve srovnání s GSX-S1000F, z které GT vychází, jsou řídítka o pár centimetrů širší, o kousek vyšší a posunuté blíže k jezdci. Je to jen pár centimetrů, ale právě to dělá zásadní rozdíl a umožňuje při jízdě téměř vzpřímenou polohu. Je až neuvěřitelné, co pár centimetrů na řídítkách udělá s celkovou ergonomií motorky.
Sportovní motorka jak se patří a…
Jelikož je GSX S1000GT odvozená od superbiku, jako je GSX-R1000, v prostředku masivního rámu z litého hliníku najdeme ověřený litrový řadový čtyřválec, který dává velmi slušných 152 koní při 11 000 otáčkách a krouťák 106 Nm. Motor má perfektní odezvu na elektronický plyn a krásně vyhlazenou křivku výkonu. Jelikož je to sportovní motorka, mnohem lépe je motoru ve vyšších otáčkách, ale dokáže táhnout i hezky od spodu. Prostě ideální kombinace jak na dlouhé přejezdy, tak když chcete vzít za plyn a pořádně to rozpálit. Sportovní motorky ale nejsou jen o motoru a výkonu. Skoro stejně důležité jsou brzdy a dobře naladěný podvozek. Na odpružení GT Suzuki zvolila to od KYB – 43mm upside down přední vidlice a centrální zadní tlumič jsou plně nastavitelné, ale upřímně – ani jsem na to nešáhnul. Cestovní motorku prostě berete na dálnici, krásné hlavní silnice, ale občas vám do cesty skočí i nějaká ta klasická rozmlácená třetí třída. Nastavit odpružení na všechny různé povrchy zvládnou asi jen tovární inženýri Suzuki. Podvozek funguje až nepochopitelně dobře za všech podmínek. Je trochu tvrdší, ale zároveň dokáže výborně žehlit všechny nerovnosti. Díky tomu jsem si opravdu užil sportovní jízdu a vůbec nevadí, jestli máte nebo nemáte nasazené boční kufry. Motorka funguje na jedničku.
Nejvíc překvapující je univerzálnost, kterou nabízí. Suzuki se opravdu povedlo zkombinovat supersport s cestovní motorkou. Jako na správném GT se můžete vzpřímeně usadit v pohodlném sedle a hltat kilometry. Nebo si můžete lehce poposednout dozadu, ohnout záda a pořádně zatahat za plyn. Vytočte motor, trochu se na motorce hýbejte a dostanete ten pravý sportovní zážitek a obří porci zábavy. GSX-S1000 GTse ochotně skládá do zatáček, sportovní posez vám posune těžiště dopředu, svěsíte lokty a zábava začíná. V zatáčkách „GTéčko“ dělá všechnu čest své sportovní části DNA. Skvěle se ovládá, skvěle sedí a motor s podvozkem odvádí perfektní práci. Můžete i docela tvrdě na brzdy a motorka pořád perfektně sedí a drží směr. Přední 4pístkové radiální monobloky od Brembo jsou spojeny s plovoucími 310mm kotouči a dávají skvělou zpětnou vazbu. Na zadním kole pak najdete 1pístkový Nissin a kotouč o průměru 240 mm.
….. GT se vším všudy
K pohodlnému cestování vám navíc v Suzuki přibalili i slušnou dávku techniky. Výrobce vybavil motocykl 6,5 palcovým plně barevným TFT displejem. Zobrazení všech ukazatelů je tradiční a připomíná klasický analog. Hlavní část displeje zabírá digitální rychloměr a palivoměr na levé straně, na pravé straně jsou pak dodatečné údaje o aktuálním stavu motocyklu, najetých kilometrech atd. Displej má také senzor, který automaticky přepíná pozadí z bílé při jasném osvětlení na černé při slabém osvětlení. Podsvětlení, zejména za dne je dost intenzivní a zaručuje plnou čitelnost displeje, i když na něj svítí sluníčko. Jelikož se jedná o cesťák, Suzuki přidala i slušný balík konektivity. Přes bluetooth můžete spárovat telefon a dostanete přístup ke kontaktům, telefonu, mapám, hudbě a funkcím kalendáře, které se zobrazují na displeji. Můžete tak přijímat hovory, i když na sportovní motorce je to skoro stejně tak rozumné, jako zkoušet zavřít oči před zatáčkou. Můžete ale poslouchat hudbu a nebo na displej propojit mapy, což je mnohem užitečnější. Mašina má i USB port na přístrojové desce, takže jde telefon i dobíjet.
Tlačítky na řídítkách také můžete volit jízdní režimy. GSX-S1000GT disponuje elektronickým plynem a Suzuki Intelligent Ride System. Ten zahrnuje tři jízdní režimy (Active, Basic a Comfort), které upravují odezvu plynu a mění dávkování výkonu. Zároveň si můžete zvolit z 5 stupňů kontroly trakce, nebo při dlouhých cestách využívat tempomat. Do elektronického arzenálu patří i asistent nízkých otáček a obousměrné systémy rycho-řazení. To funguje velmi hladce a je o poznání rychlejší než řazení se spojkou. Prostě jen držíte plyn a kopete rychlostní stupně.
Verdikt: cesťák na steroidech
GSX-S1000GT je mimořádně zajímavá motorka a úžasný závodní cesťák. Je to skvělá sportovní mašina s lehce obroušenýma hranama a spoustou drobných změn, které umožnily zachovat jak sportovní charakter, tak pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti. Motor GSX-S1000GT je perfektně vyladěný, dokonale hladký a dává lineární náběh výkonu. Ovládání přes elektronický plyn je velmi jisté, přesné a má okamžitou odezvu. Společně se skvělým podvozkem a vyladěnou elektronikou je to motorka, která vám přinese spoustu zábavy. Zároveň je pohodlná a skvěle vybavená pro dlouhé cesty. Kromě techniky a posezu má i slušně velkou nádrž (na 19 litrů paliva), takže nemusíte každé dvě hodiny hledat pumpu. Jako bonus pak Suzuki připravila boční kufry, které jsou právě tak akorát velké, aby se do nich vešla většina celoobličejových přileb. Prostě Suzuki udělala sportovní mašinu, ale nezapomněla na nic, co byste mohli potřebovat na cestách. Za mě je to jedna z nejzajímavějších novinek a jedno z nejpříjemnějších překvapení tohoto roku, palec nahoru!
Jirka Babický