KIA Sportage: kandidát č. 14 na čtenářské auto roku 2022

KIA Sportage: kandidát č. 14 na čtenářské auto roku 2022

Autor: Autohled.cz - Yasmine Borůvková · Fotografie: KIA exPRESS (Kia Czech s.r.o.)

Po čtyřleté pauze se do ankety čtenářské auto roku vrací značka KIA, která mimochodem právě v ročníku 2018 silně zabodovala. Do historie se sice nezapomenutelně zaznamenal především Stinger, který v ještě tehdy dostupné naftové verzi opanoval premium segment. Díky druhé z tehdy zúčastněných novinek značky umístěné na druhé příčce kategorie mainstream to byl ale v podstatě takový double. Světe div se, tenhle úspěch se nyní KIA pokusí zopakovat právě s tehdy úspěšný zástupcem mainstream segmentu, Kiou Sportage. Ta nyní přijíždí ve zcela nové generaci a po boku elektrického modelu Niro EV se bude prát o vaše hlasy. On-line můžete oběma kandidátům svůj hlas odevzdat od 17. do 30.11. TOP 3 – 4 automobily z každé kategorie pak budou přítomné i v rámci závěrečného on-site testování, kam pozveme i 15 z vás. Abychom nezapomněli, 20 odevzdaných hlasů odměníme hodnotnými cenami. Teď už ale zpět ke KIA Sportage a jejímu představení. Jdeme na to! 

 

Exteriér 

Design nové Kia Sportage je postaven na souznění protikladů, které se promítá do všech vizuálních aspektů i charakteru vozu. Při pohledu zpředu přichází s precizní a komplikovanou podobou designu vč. propracovaného směrového rastru černé mřížky chladiče, roztažené napříč celou přídí vozidla. Technická grafika spojuje klíčové prvky přední partie nové Sportage s markantním vzhledem. Maska chladiče propojuje moderní formu typické „tygří masky“ Kia s markantními futuristickými LED světly denního svícení ve tvaru bumerangu, která jsou zase robustním ohraničením nápadných maticových LED světlometů systému inteligentního předního osvětlení.

Boční profil nové Sportage zůstává věren tradičním rysům SUV s napnutými křivkami napříč čistými a kultivovanými plochami karoserie, které hladce spojují všechny protikladné objemy dohromady ve prospěch celkového vzhledu. Dále chromová okenní čára stoupající k zádi tvoří harmonickou křivku se zadním spoilerem, který opět poukazuje na sportovní ráz tohoto vozu. Další novinkou je pak v rámci nové modelové řady Sportage pro Evropu na přání dodávaná nová černá střecha (pro variantu GT-line). 

Odevzdat svůj hlas můžete ZDE

 

Interiér

Středobodem kabiny je vymodelovaný integrovaný zakřivený displej včetně dotykové obrazovky a jemných detailů, jako jsou například dynamicky tvarované výdechy ventilace. Zakřivený displej je protažen napříč přední částí kabiny, které tak dodává působivou šířku i hloubku.

Digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3″ je postaven na nejnovější generaci TFT technologie pro plnobarevné displeje. Nová Sportage s propracovanou a bezpečnou technologií konektivity využívá online aktualizací softwaru a mapových podkladů, které jsou tak vždy aktuální. Konektivita v nové Sportage umožňuje evropským zákazníkům vzdálené propojení s vozem prostřednictvím mobilní aplikace Kia Connect. Na jedno kliknutí se uživatel dozví, zda má Sportage zavřené dveře, je zamčená anebo pohodlně zobrazí informaci o tom, kde přesně SUV zaparkovali. Součástí středového panelu je pak i nepřehlédnutelný kruhový ukazatel systému elektronického řazení. Přihrádka pro nabíjení chytrých telefonů zase nabízí vysokorychlostní bezdrátové nabíjení o výkonu 15 W. 

Sedadla řidiče a spolujezdce spojují inovace, pohodlí a funkčnost v podobě štíhlé sportovní konstrukce. Interiér Sportage je postaven na kompaktním rozvoru 2680 mm, šířce 1865 mm, délce 4515 mm a výšce 1645 mm. Výsledkem je řešení nabízející jedny z nejlepších parametrů prostoru pro nohy, výšky stropu nad sedákem a objemu zavazadelníku. Evropská Sportage poskytuje zadním pasažérům 996 mm místa pro nohy (955 mm v případě plug-in hybridu), zatímco výška stropu nad sedákem činí 998 mm. Zavazadelník u verzí poháněných spalovacím motorem nabízí objem 591 litrů. Při sklopení zadních sedadel se pak celkový nákladový prostor zvětší na celkových 1780 litrů.

 

Jízdní vlastnosti

Novinkou v rámci řady je systém Terrain Mode s premiérou právě v modelu páté generace. Terrain Mode byl vyvinut pro ty majitele, kteří chtějí Sportage využívat k výpravám do přírody a volnočasovým aktivitám; uvedený systém přizpůsobuje nastavení Sportage tak, aby vozidlo zajišťovalo optimální jízdní dynamiku s ohledem na aktuální stav vozovky a prostředí. K jízdní charakteristice nové Sportage též valnou měrou přispěla nová podvozková platforma ‚N3‘, kombinující kultivovanou, stabilní a pohodlnou jízdu s živým a agilním handlingem. Nový Sportage pak přišel v rámci jízdních vlastností s těmito novinkami: 

Elektronicky řízený systém odpružení nové generace (ECS), který rychle reaguje na pohyby karoserie i pokyny od volantu, kdy bleskově uzpůsobuje účinek tlumičů Sportage k potlačení náklonů karoserie, pohybů kolem příčné osy i houpání při průjezdu zatáčkami. Rovněž uzpůsobuje tlumicí sílu systému odpružení pro pohodlné překonávání překážek a potlačení otřesů přenášených do volantu.
Elektronicky řízený systém pohonu AWD garantuje optimální rozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na stavu vozovky a jízdní situaci, čímž opět zlepšuje jízdní schopnosti a přispívá k bezpečnosti i hospodárnosti provozu. 

 

Asistenční systémy

Oceňovaná technologie na podporu řízení (ADAS) – rovněž označovaná „DriveWise“ – pomáhá nové Sportage potlačit řadu všudypřítomných rizik a zároveň snižuje únavu při řízení a nepřetržitě chrání posádku i další účastníky silničního provozu. Asistent pro jízdu na dálnici (HDA) udržuje přednastavený odstup od vozidla vpředu a ustálenou rychlost při jízdě na dálnici a současně pomáhá novou Sportage udržovat uprostřed daného pruhu. HDA krom toho může upravovat rychlost vozidla podle aktuálního rychlostního omezení. Adaptivní tempomat propojený s navigací (NSCC) pomáhá na dálnici udržovat bezpečnou rychlost nové Sportage s využitím údajů navigace v reálném čase. Na dálničních úsecích se zatáčkami a oblouky tato technologie automaticky snižuje rychlost jízdy ještě před nájezdem do zatáčky. Když vozidlo opět najede na přímý dálniční úsek, NSCC obnoví rychlostní omezení na původní úroveň. 

Pokud řidič při přejíždění z pruhu do pruhu použije znamení o změně směru jízdy a hrozí riziko střetu s vozidlem jedoucím vzadu po straně, nový asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA) aktivuje varovný signál. Nová Sportage dále disponuje kamerovým asistentem sledování slepého úhlu (BVM), který opět zvyšuje bezpečnost a informovanost řidiče při přejíždění mezi pruhy tím, že v reálném čase zobrazuje v přístrojovém štítu obraz vozidla jedoucího vzadu. Dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent (RSPA*) pomáhá řidiči na dálku zaparkovat nebo vyjet z parkovacího místa s ovládáním zvenčí vozidla. 

 

Pohon

Všechny tři nejmodernější hybridní modely (HEV, PHEV a jedna ze dvou variant MHEV), zařazené do modelové nabídky Sportage páté generace, používají oceňovaný motor Kia 1,6 litru T-GDI. Vyspělý čtyřválec kromě sportovního charakteru, agility a skvělé odezvy disponuje propracovanou technologií plynule proměnného zdvihu ventilů (CVVD), která navíc reguluje dobu otevírání a zavírání sacích ventilů ve prospěch výrazného zlepšení jízdních schopností, spotřeby paliva i emisí.

Kompaktní přeplňovaný motor pro Sportage Plug-in Hybrid je součástí vyspělého hnacího ústrojí, které dále používá 66,9kW trakční elektromotor s permanentními magnety a lithium-iont polymerový akumulátor o kapacitě 13,8 kWh. Celkový systémový výkon v tomto případě činí 265 koní, přičemž samotný motor T-GDI dosahuje maxima výkonu 180 k. 

Hybridní Sportage kombinuje oceňovanou jednotku 1,6 T-GDI s trakčním elektromotorem (44,2 kW) s akumulátorem o kapacitě 1,49 kWh. Celkový systémový výkon činí 230 koní. Jednotku 1,6 T-GDI využívá i Sportage s benzínovým mildhybridním (MHEV) pohonem, kde technologie hybridizace napomáhá snižovat emise i spotřebu. Sportage s benzínovým pohonem MHEV je k dispozici ve dvou výkonových variantách – 150 nebo 180 koní. V nabídce nadále zůstává i běžná verze 1,6 T-GDI (bez MHEV) o výkonu 150 koní. Společně s uvedením nové evropské Sportage na trh se nabízí hospodárná naftová jednotka 1,6 litru s nízkými emisemi a maximem výkonu 115 nebo 136 koní.

Pohon nové Sportage je sladěn se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou (7DCT). K dispozici je i šestistupňová manuální převodovka (MT); výhradně pro mild-hybridní pohony je určena šestistupňová inteligentní manuální převodovka (iMT). Sportage v provedení Hybrid i Plug-in Hybrid používá nejnovější generaci šestistupňové automatické převodovky (6AT). Ve snaze naplnit potřeby všech zákazníků je nová Sportage k dispozici v provedení s pohonem všech kol (AWD), nebo samotných předních kol (FWD). Varianta Sportage Plug-in Hybrid používá technologii AWD. 

 

KIA Sportage a vaše hlasy – jak naváže na úspěchy předchůdce?

Nová Kia Sportage, jak už napovídá sám název, je dynamičtějšího stylu – ať už jde o vzhled nebo jízdní charakter. Vůz je uzpůsoben běžným potřebám zákazníků, kteří vyhledávají SUV. V případě, že si motorista pořídí verzi AWD, je auto ideální volbou na výlety přírodou, zejména pak v zimě, kdy mnozí z nás vyrážejí na sněhem obsypané hory. Ideálním adeptem ke koupi je tedy nejspíš rodina, jejíž členové rádi společně vyráží ven z hlučného města. Nezahanbí se ale ani vnitřní prostorností. Neopomíjejme ale především její snový, elegantní design, díky němuž nejspíš osloví i ty řidiče, kteří si potrpí zejména na extravagantní styl. Pokud i vás výše uvedené atributy zaujali, pak určitě stojí za to věnovat 5 minut interaktivnímu on-line formuláři a zaškrtnout u Sportage nejvyšší možný počet bodů. Pouze TOP 3 – 4 kandidáti z každé kategorie se totiž dostanou na finálové testovací jízdy. Abychom nezapomněli – 20 z vás odměníme hodnotnými cenami a 15 umožníme účast na finálovém testování. Nenechte si proto ujít tuto šanci a vyrazte honem rychle do hlasovacího prostředí! 

 

Yasmine Borůvková

Sdílet: