Rocksteel Valašská rally 2016: ve znamení nových talentů

Rocksteel Valašská rally 2016: ve znamení nových talentů

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Na termín 15.-16.4. se řada z nás velmi těšila. Na tento víkend totiž připadal první podnik letošního tuzemského rally. Pravda je, že se nejednalo o závod šampionátu Mistrovství ČR v rally nýbrž o Rallysprint sérii, ale i tak bylo o zábavu postaráno. Atraktivitu představovaly davy diváků okolo trati, a to zejména na divácké RZ v areálu Tatry Kopřivnice. Splnil první podnik svá očekávání?

 

108 posádek, ale žádný zázrak

Možná i díky zkušenostem z předešlých let jsme měli na letošní „Valašku“ poměrně velká očekávání. V loňském roce zde navíc startovalo nespočet zahraničních posádek (především z Polska a Slovenska) s technikou WRC, R5 a S200, které vždy nabízejí ty nejlepší průjezdu. Jedna R5 v podání Romana Odložilíka a Martina Turečka a čtyři S200 s řidiči J. Černým, P. Trnovcem, R. Adolfem a také s trochou překvapení norským pilotem P. Kristiansenem. Počáteční zklamání z nižšího počtu těch nejlepších vozů bylo poměrně dobře vynahrazeno zvyšujícím se počtem startujících v kategorii R2. Povětšinou mladých a nadějných závodníků v této skupině bylo až 19. Za všechny je určitě potřeba jmenovat talenta Autoklubu, Václava Černína. Ten startoval na Valašce vůbec poprvé a nutno podotknout, že si nevedl vůbec špatně. Jeho plánovaný týmový kolega Karel Kupec z neznámých osobních důvodů ukončil spolupráci s týmem Autoklub Peugeot Rally Talent těsně před samotnou rally. Opomenout nesmíme ani tovární cup Opelu. Automobilů se znakem blesku na masce bylo na startu celkově 10. 8 z nich patřilo vozům nižší specifikace, které startujíc v rámci šampionátů Opel Adam Cup. Oproti loňskému ročníku se tak jedná o zvýšení o 2 posádky. Výhodou tohoto juniorského šampionátu je kromě dostupné techniky také způsob odměn. Když se totiž závodník je schopen umístit na předních pozicích, získá kromě příspěvku na díly i peněžní obnos. Závody pak zas tak drahé nejsou. Zpět ale ke specifikacím R2, abych objasnil, kde se schovávají 2 zbylé posádky Opelu. Ano, Opel si do ČR pro letošní rok přivezl dva krásné Adamy ve specifikaci R2. Mimochodem za volantem tohoto auta dokázal mladík Emil Berkgvist vyhrát ERC Junior, tedy Mistrovství Evropy juniorů. Jednu z posádek bych rád zmínil, jelikož se na tiskové Opel chlubil jezdcem, který to prý už „v poli umí“. Není řec o nikom jiném než o Andreji Barčákovi, který už má bohaté zkušenosti z automobilového sportu, jen možná ty z rally jsou poněkud nedoceněné…

 

RZ1 Hukvaldy a RZ2 Tatra

Samozřejmě jako obvykle se nedalo ani zdaleka stíhat všechno. My jsme konkrétně viděli 4 RZ z celkových osmi, což je dle našeho názoru více než dobrý výsledek. Z prvních dvou jsme si vybrali již zmíněnou diváckou RZ v areálu Tatry Kopřivnice. Jednalo se o umístění jednak poměrně emotivní vzhledem k tradicím kopřivnického výrobce, ale také výhodné, protože servisní zóna se nacházela v podstatě hned u trati. Nutno podotknout, že diváckou RZ jsem ji nazval ze svého čistého svědomí, ačkoliv se nejednalo o okruh nýbrž jen jeho část. Divácká asi proto, že jste měli možnost každé vozidlo vidět v podstatě odkudkoliv delší dobu než obvykle. Nevýhodou pak byla rychlost auta, která byla vcelku nízká. I průjezdy byly poměrně opatrné, zatímco diváků bylo doslova „mraky“. Jak už jsem psal výše, velkou skupinou byly vozy R2 a nižších kategorií. Pěkný průjezd předvedl i výše zmiňovaný Václav Černín i Andrej Barčák. V obou případech bych ani neodhadoval, že se koukáme na jejich první ostré kilometry. No nic, je čas se přesunout dál.

 

RZ3 Lešná a krásná RZ5 Hukvaldy

Na klasických RZ je potřeba přikládat velký důraz na hledání ideálních míst ke sledování trati. Zároveň nesmíme ani zapomenout na naši bezpečnost. Já konkrétně vzhledem ke své „nesmrtelné“ novinářské vestě většinou volím z míst, která nejsou diváckými. Na RZ Lešná tedy připadlo místo kousek před cílem. Závodníci zde přijeli poměrně rychle z jedné pravotočivé zatáčky a nás míjeli rychlým průjezdem opravdu hodně mírnou pravotočivou zatáčkou s malým odskočením. Pokračovali pak dál, ostře na brzdy před zatáčkou téměř o devadesát stupňů. Hezký průjezd sliboval již tradičně Roman Odložilík. Moc dalších průjezdů jsme se bohužel nedočkali, RZ byla přerušena kvůli výjezdu sanitky k civilnímu případu. Tak se rychle stahujeme zpět do servisní zóny a hlavně na další trať. Ostatní mě nedůvěřivě sledují a nechápou jakými úzkými jednosměrkami do kopce je vedu. Výsledek ale opravdu stál za to. Stojíme na kopci, ze kterého vidíme opravdu rychlý příjezd, mírnou pravotočivou zatáčku, ve které závodníci dosahují dle odhadu okolo 150km/h a sérii dvou podobně rychlých levotočivých a pravotočivých zatáček. Pak rychle na brzdy do ostré pravé a odjezd do kopce. Celkově si myslím, že jsme měli možnost každé auto vidět tak 15-20vteřin, což opravdu není obvyklé. Musím uznat, že ačkoliv jsme ve startovním poli nenašli tolik „srdcařů“, tak takové místo slibuje určitě atraktivitu, kterou jen tak někde jinde nenajdete. Opravdu to bylo jedno z nejlepších míst ke sledování dění na trati, které jsem kdy zažil.

 

Na oběd do servisní zóny, poslední RZ a cíl..

Po předposlední RZ před obědovým servisem jsme se i my vydali servisní zóny. Občas je zajímavé vidět mechaniky napravovat poslední chybičky nebo dolaďovat přání jezdců či jen sledovat běžnou péči. My po krátké pauze opět utíkáme na další, teď už pro nás poslední RZ, kterou byla RZ7 Lešná, volíme tedy stejné místo jako dopoledne. Tentokrát už sanitka nemusela k civilnímu případu a my jsme viděli více průjezdů. A jak zhodnotit letošní první závod? Bylo už určitě líp. Startovní pole nebylo letos bohužel tak bohaté jako loni, 108 přihlášených ale rozhodně není málo. Objevuje se i řada mladých, talentovaných jezdců, což je určitě skvělé. Tratě se také změnili a oceňujeme určitě umístění divácké RZ do areálu Kopřivnice, tyto RZ jsou čím dál více populární. Ještě jsem ani nezmínil bezpečnost, kterou se zabývám pokaždé. No, mám takový pocit, že žádná z posádek neměla nějakou vážnou nehodu a snad ani žádná rychlostní zkouška nemusela být zastavena z jiného než civilního důvodu. Zde nemám co dodat, místní už mají pořadatelství poměrně dobře podchycené. Mě jako rally nadšenci se určitě na Valašsku letos líbilo a s menším počtem závodníků v nejvyšší kategorii jsem se smířil.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..