Vyzkoušeli jsme tříkolku Polaris Slingshot: Drahá nebo levná sranda?

Vyzkoušeli jsme tříkolku Polaris Slingshot: Drahá nebo levná sranda?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Když se podíváte do katalogu a technických dat zprvu brutálně působící tříkolky Polaris Slingshot, první otázka, která vás napadne, bude, jestli je její cena odpovídající zábavě, kterou od ní můžete čekat. Možná bych i tuto otázku lehce převrátil na verzi, zda stanovená cena (810.000Kč s DPH) není příliš vysoká na jízdní zážitky, které za jejím volantem zažijete. Odpověď jsme se vydali najít i my. Nedaleko Prahy na Karlštejnsku na nás čekaly dvě „tříkolá monstra“, na které jsme se všichni už hodně těšili. Říkáte si, že dělám moc humbuku kolem jedné obyčejné tříkolky? A že to stejně nemůže fungovat, když tomu stroji chybí jedno kolo? Jako odpověď mám pro vás jeden údaj. Nebude to ani výkon, ani točivý moment, ani zrychlení z 0 na 100km/h nebo spotřeba. Údaj, který by všechny nedůvěřivé měl při nejmenším uzemnit, je 4,4kg na jednoho koně výkonu. V překladu to znamená, že má auto v poměru k hmotnosti opravdu nabušený výkon. Nebudu ho teď srovnávat s auty typu Octavie RS nebo Astry OPC. Mohu totiž zabrouzdat do kategorie aut jako je třeba BMW M2, jehož jeden kůň z celkových 370 se musí vypořádat s hmotností 4,1kg, což je jen o něco málo lepší než naše tříkolka. Už mi začínáte věřit?

 

Jízdní vlastnosti: pořád je to (jen) tříkolka

Zcela schválně jsem dal „jen“ do závorky. Kolikrát to může být dokonce dobře, nicméně občas vám to jedno kolo prostě může chybět. Nejčastěji se tomu stává při podřazování ve sportovním stylu jízdy. Pozor si musíte dávat i na vyšší otáčky při rychlých průjezdech zatáčkami, kdy stačí malé přidání plynového pedálu a pustí vás do lehkého přetáčivého smyku. Jak jsme byli ubezpečeni, tříkolka není homologována jako standardní automobil, ale jako takový hybrid mezi automobilem a motorkou (prostě tříkolka typu E). To s sebou nese několik nesporných výhod i nevýhod. Mezi technické výhody bych zařadil famózní zvuk způsobený umístěním výfuku přímo za našemi hlavami a žádné povinné emisní normy, které by jakkoliv dusily nebo tlumily motor. Jednou dodatečnou vychytávkou je nepotřebnost registrační značky vpředu, jistě víte, kam tím mířím… Mezi negativní vlastnosti bych zařadil menší ohled na bezpečnost. Ani v nejmenším nechci říci, že by se tvůrci nesnažili nebo že by vyrobili nekvalitní vůz. Z jejich vlastní iniciativy dali autu systém ESP, který často umí opravdu hodnotně pomoci. Na druhou stranu zde nenajdeme ani jeden airbag. Konstrukce, jejíž pevnost dokazují i trubky, které nás obklopují, je sice dobrou ochranou, ale pořád jedeme ve vozítku bez střechy. Kolega, náš testovací jezdec, měl zajímavou připomínku. Dobrým bezpečnostním prvkem by byly čtyřbodové bezpečnostní pásy. Jak nás ale uklidnili zástupci dovozce, jedná se o prvek zařazený do příplatkové výbavy a tak nezbývá než doporučit jeho volbu. Pojďme ale zpět k technice. Jako naši čtenáři už určitě víte, že mám rád čísla. U tohoto stroje za mě může hovořit benzínový čtyřválec ECOTEC o objemu 2,4l a výkonu 173k s točivým momentem 227Nm. Podle názvu řady motorů už jste možná pochopili, že se jedná o pohonnou jednotku původně od GM, která je v dnešní době určena výhradně na americký trh. I díky jejímu určení můžeme odhadovat charakteristiku, která se potkává s praxí. Sice v důsledku přímého vstřikování a vyššímu objemu nechybí točivý moment v nižších otáčkách, ale ta správná porce výkonu přichází až opravdu v těch vyšších. To je ta správná charakteristika pro rychlé svezení! Pokud by náhodou někoho zajímala spotřeba, tak ta se v závislosti na stylu jízdy pohybuje mezi 7 a 9l/100km. Daleko důležitější bude asi pro potenciálního zájemce zrychlení z 0-100km/h, které činí 6,5s. Svojí oblíbenou kapitolu o číslech ukončím maximální rychlostí 220km/h, které dosahuje na poslední, pátý, rychlostní stupeň manuální převodovky.

 

Zábava: Je to pořád ještě jen o jízdě?                    

Možná se divíte znovu. Jak by mě mohlo napadnout přemýšlet o jiné zábavě za volantem tohohle monstra než té z řidičských zážitků? I když patřím do skupiny těch, kteří se při koupi něčeho s téměř geniálním poměrem výkonu a hmotnosti baví jen otáčením volantu a šlapáním na plynový pedál, tak zabrousím i do jiného druhu zábavy. Pokud byste auto chtěli brát jako každodenní přepravní stroj, tak pro vás Polaris má několik zajímavých nabídek. Ve standardní výbavě dostanete kromě skvělé techniky také klasické rádio s displejem o 4,3“. Mimochodem právě na něm se vám zobrazuje i standardně dodávaná parkovací kamera a nechybí ani Bluetooth handsfree, což možná lze chápat i jako nepotřebný nadstandard. Pro případ nepříznivého počasí je připraven systém „odvodnění“ neboli několik odvodňovacích kanálků v podlaze. Jako příplatkovou výbavu se k Slignshotu dá dokoupit oddělené čelní krycí sklo pro řidiče a spolujezdce a mimo jiné i plátěnou stříšku. Na druhou stranu já si teda jeho každodenní použití představit nedokážu. Dle nařízení dané homologace sice nemáte povinnost nosit za jízdy přilbu, ale já osobně bych na si nedovolil na ní zapomenout. Přeci jen by se vám snad chtělo jezdit do práce každý den s přilbou? Možná by vás i původně na víkendy určený mazlíček omrzel. Zvuk je navíc sice výrazný a příjemný, ale po nějaké době by vás a hlavně vaší hlavu mohl přestat bavit.

 

A jaký je? Těžko říct, komu ho doporučit, ale každopádně skvělý stroj…

Ano, je pravda, že jsme s ním ujeli jen pár kilometrů na Karlštejnsku, kde se nachází spoustu krásných, kroucených zatáček, a tak naše krátká jízda na základní obrázek stačí. Pokud bych k němu měl říci jedno klíčové slovo, tak to bude zábava. Přeci jen z něj nedostanete výkon nebo rychlosti, ze kterých by vám stály i vlasy na hlavě. BMW M2 asi taky neujedete, ale troufnu si říci, ať už mě odsuzuje, kdo chce, že si s ním užijete stejně a možná i více srandy a dokonce se za vámi kolikrát otočí i více lidí. Zvuk má jedním slovem krásný a můžete se spolehnout, že na romantickou večeři či na krátký nákup do oblíbeného obchodu nepřijede stejný vůz. Šance je odhadem tak jedna ku půl milionu. Pokud toužíte po dalších jízdních dojmech stejně jako my, tak vás můžeme uklidnit, že se v budoucnu určitě objeví i tato výjimečná hračka v našem videotestu.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..