Renault Koleos: (ne)vyzývavý velikán

Renault Koleos: (ne)vyzývavý velikán

K této francouzské značce mám velice pozitivní vztah. Do této chvíle na mě tak nějak zapůsobil každý z jejich vozů. Mohu například zmínit předešlý test se sportovní verzí Clia. Ještě nyní se mi občas vrací krásné vzpomínky na týdenní svezení. Dnes se ale ze sportu přesuneme do větší třídy. Nacházíme se ve skupině SUV, kde se Renault může pochlubit modely Captur, Kadjar a v neposlední řadě Koleosem, který nedávno prošel modernizací. V aktuálním článku se budeme bavit o posledním jmenovaném. U našich sousedů na Slovensku jsem měl tu čest být mezi prvními, jenž mohli vyzkoušet tuto novinku. Mé dojmy byly přeci jenom pozitivní, ač se musím přiznat, že testování v terénu mě nikterak nepřesvědčilo. O tom ale tohle auto úplně není. Před několika měsíci jsem měl k dispozici Koleose pouze s automatickou převodovkou. Teď sedím ve voze s manuálem a ptám se sám sebe: „Budu spokojený jako tenkrát nebo snad více či méně?“

 

První dojem: působivý velikán mezi velikány

Vlastně každý vůz od značky Renault mě zaujme svými LED světlomety. Jejich podpis jak vpředu, tak i vzadu si získal mé srdce a vždy oceňuji francouzskou snahu být lehce nevšední. Bohužel u Koleose netradičnost zůstává pouze u světel, jinak na mě vůz působí poněkud obyčejně v porovnání s ostatními modely značky. Bohužel kdybyste přede mně postavili několik druhů cukroví, tak si zrovna u tohohle řeknu, že je svým způsobem nedopečený. Rád bych u Koleose viděl ještě nějakou tu „třešničku na dortu“. Přední část automobilu na mě působí, že bych si byl ještě schopný dopřát chutný kus cukroví, ale zadní už není natolik líbivá, aby nadchla mé smyslové orgány. Zadek je příliš kulatý bez výraznějších rysů, proto z něj neucítíte žádnou „duši“. Auto může na člověka působit zvenku jako poměrně veliké, ale při řízení se váš pocit euforie z velikosti vozu lehce zmírní.

 

Interiér: zde to už poznávám

Uvnitř už bych se dokázal plně ztotožnit s ostatním cukrovím. Omlouvám se, vlastně vozy. Hned při usednutí si uvědomím, že mě čeká něco úplně jiného než právě na Slovensku, kde jsem testoval automatickou převodovku. Tady mé smysly bude (ne)těšit šesti-stupňová manuální převodovka. Za poslední dobu jsem si zvykl spíše na automaty, a tudíž jsem mírně skeptický, díky své lenosti. Klasicky je pro nás připraven jednoduchý multifunkční volant s pár tlačítky a případné chybějící funkce na vás čekají páčkou pod volantem. Ještě před startem si prohlížím vůz a opět se mé oči pozastavují u displeje. U něj se mi opět chce spíše brečet, když vidím pozastavení v čase. Grafické rozhraní není na nejlepší úrovni a intuitivity se tu také nedočkáte. Poslední dobou mě začíná trápit u mnoha novinek ovládání hlasitosti dotykem, který nahradil fyzické ovladače. Přijde mi to v rámci bezpečnosti při nejmenším nevýhodné. Po svých prvních poznámkách se zamýšlím nad sedačkami. Ty mě tentokrát příjemně potěšily. V SUV sedím příjemně vysoko a i přesto, že je auto poměrně velké, nemám problém vyjet lehce jako tancující baletka z parkoviště a vydat se na cestu do neznáma. O pohodlí je postaráno všemi směry. Možná když bych zhodnotil pouze prostor u řidiče, někteří čtenáři by si o mě mohli myslet, že jsem sobec, proto se pojďme usadit na zadní sedadla. I vzadu je o mé pohodlí dobře postaráno. Měřím přes 180 centimetrů a nemám problém si najít prostor, kam umístit své nohy. S nohama tedy nebudete mít problém, ale jak to je s kufrem? Plocha pro vaše zavazadla by tu byla, ale i přes mohutnost Koleose mi přijde, že by se zavazadlový prostor mohl ještě o něco „nafouknout“. Ani udávaná hodnota základního objemu, 530 litrů, není totiž v dané třídě žádnou hitparádou.

 

Prvních “pár“ kilometrů. Vlastně trošku více.

Vždy přebíráme testovací vozy s plnou nádrží. Většinou se nedívám na dojezd hned při vyjetí z parkoviště, ale hrál jsem si palubním počítačem a najednou na mě vyběhla hodnota přes 900 km. Napadají mě hned myšlenky, že bych mohl s rodinou vyrazit například znovu na Slovensko a zopakovat si krásné chvíle s novým Koleosem. Přesto, že jsem byl skeptický vůči manuální převodovce, lenost mě po chvilce přešla a opět si říkám, že ta hravost s manuály je prostě lepší. Dráhy jsou poměrně dlouhé, ale nezdá se mi, že řídím traktor, nýbrž stále automobil. Určitě stojí za zmínku i motorizace. Dnes jsem se usadil do dieselového Koleose s (pouze) předním náhonem a výkonem 130 koní. Jistě tušíte, že jde o osvědčenou vznětovou jednašestku vyplňující nabídku ve většině současných modelů této značky. Ze začátku jsem se bál, že auto bude poměrně líné, ale po ujetí několika kilometrů jsem byl potěšen, že sedím přesně v takovém dříči, jak jsem už dle zkušeností s ostatními modely čekal. Příjemné sedačky mi dopřávají pohodlí a mě opravdu začíná mrzet, že jsem si v tomto týdnu neudělal čas na delší projížďku. Kilometry přibývají, ale spotřeba stále zůstává stejná. Celý test, i když jsme se snažili spotřebu snížit, a i při snaze dostat z a auta nebo spíše z motoru sportovního ducha, na nás stále svítil údaj 6,3 l/100km. Nevím, čím je tato stálost způsobena, nicméně výsledek je to určitě úctyhodný. Podvozkově se mi auto zdálo příjemné. Ve většině případů jsem neměl žádný problém vjet do díry a bát se po chvilce o kola. Myslím si, že i nepříjemný vítr, se kterým mají „esúvéčka“ problém, nepředstavoval tady žádné nebezpečí a já nemusel zpomalit.

 

Příjemné auto do rodiny? Určitě ano!

Nádrž jsem vyjel celou (a ne jednu). Spíš se jednalo o kratší trasy, ale dokázal bych si představit Koleose, rodinu a jejich úsměvy na rtech i při dlouhé cestě k moři nebo spíše do zasněžených Alp. Pro muže bude auto příjemné na každodenní ježdění, manželka, když si auto vezme s manželovo svolením do parády, nebude mít problém s velkými rozměry a jediné děti se budou jen stěží snažit neušpinit přední sedačky svými botami. Možná bych si ale do takového auta přál přeci jen ten automat než-li manuál. V žádném případě nechci hanit či urážet funkčnost převodovky manuální. Obě svůj účel splní a vy s radostí můžete vyrazit až na konec světa! Hurá k poznávání zeměkoule!

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.