Zdroj úvodní fotky: JLR Newsroom (Jaguar Land Rover Automotive PLC)
Range Rover: kandidát č. 18 na čtenářské auto roku 2022

Range Rover: kandidát č. 18 na čtenářské auto roku 2022

Autor: Jan Novotný · Fotografie: JLR Newsroom (Jaguar Land Rover Automotive PLC)

Anketa čtenářské auto roku je opět tu. Od 17.11. do 30.11. máte možnost hlasovat pro všech 21 nominovaných kandidátů i vy. Mým potěšením je představit vám dalšího zástupce premium segmentu. Jde o vůz od automobilky, která posledních několik let v rámci MOTORVIZE Fans Award nemohla chybět. Není divu, když stihla nasbírat tolik důležitých ocenění. Vše začalo už v roce 2017, kdy Range Rover Velar anketu zcela opanoval. Teď tu máme ale přeci jen ještě o něco těžší kalibr, vlajkovou loď, nejvyšší řadu, nejluxusnější a nejmodernější vůz vyjíždějící ze stáje koncernu Jaguar Land Rover, nový Range Rover. Pokud i vás zaujal, svůj hlas můžete odevzdat on-line přes interaktivní formulář a ještě přitom soutěžit o jednu z 20 zajímavých cen. Abych nezapomněl, 15 z vás se nakonec bude moct zúčastnit závěrečného testování TOP 3 – 4 novinek z každé kategorie. O tom, které z nich to budou, se rozhodne právě on-line za pomoci vašich hlasů. Teď už ale zpět k nové generaci Range Rover. Čím vším dokáže okouzlit?

 

Představení páté generace

Nová generace modelu Range Rover definuje moderní luxus, poskytuje ještě větší propracovanost a zákazníkům přináší možnosti výběru i prostor pro personalizaci širší než kdy dříve. Range Rover je originální luxusní SUV, které inspiruje již padesát let. Tento model kombinuje pohodlí a klid s nepřekonatelnými schopnostmi. Nynější model představuje dosud nejatraktivnější generaci tohoto modelu, ve které se snoubí modernost, estetický půvab, technologická vyspělost a dokonalá konektivita. Modulární platforma MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture) automobilky Land Rover tvoří v každém ohledu základ tohoto luxusní SUV, ať už jde o schopnosti, agilní jízdní vlastnosti nebo zpracování. Range Rover přináší zcela novou úroveň kvality díky kombinaci nejmodernějších inženýrských postupů, nové úrovně virtuálního vývoje a náročného vývojového programu automobilky Land Rover.

Odevzdat svůj hlas můžete ZDE

 

Design – odkaz na tradici kombinovaný s modernoou

Nejnovější model páté generace je definován třemi hlavními liniemi, které lze vysledovat u všech dosud vyrobených generací: klesající linií střechy, výraznou linií boků a stoupající linií prahů. Tyto typické prvky jsou kombinovány s charakteristicky krátkým předním převisem a novou výraznou zádí inspirovanou loděmi, která opět zahrnuje také prakticky dělené páté dveře.

Nepřerušená boční linie ukazuje důraz automobilky Land Rover na detaily. Zaoblená hrana dveří těsně pod bočními okny přímo navazuje na sklo díky speciálně navrženému skrytému těsnění oken. Nové technologie kombinované se zapuštěným prosklením, osvětlením viditelným pouze pokud je aktivováno a precizním detailům vytváří dojem, že byl celý vůz vyfrézován z jednoho kusu materiálu. Sofistikované povrchy poskytují čistý a moderní vzhled, ale také zlepšují aerodynamiku vozu. Součinitel odporu vzduchu 0,30 dělá z nové generace modelu Range Rover aerodynamicky nejúčinnější luxusní SUV na světě.

 

Interiér – větší míra individualizace a kvalitní i ekologicky šetrné materiály

Luxusní interiér vychází z moderních a intuitivních technologií navržených tak, aby pracovaly v dokonalé harmonii s nejlepšími materiály a inovacemi v oblasti komfortu. Výsledkem je klidné útočiště pro všechny cestující, které dokáže změnit každou cestu v zážitek, jaký si vychutnáte.

Paleta odstínů barvy karoserie povyšuje elegantní proporce a čisté linie nového Range Roveru, zatímco interiér přináší modernější a ekologicky šetrnější možnosti než kdy dříve. Zákazníci dostávají širší možnosti výběru co do materiálů a zpracování povrchů, a to včetně inovativních a na dotek příjemných textilií Ultrafabrics. Zároveň pokračuje průkopnická spolupráce automobilky Land Rover se společností Kvadrat – evropským leaderem v oblasti výroby prémiových textilií. V kombinaci s tkaninou Ultrafabrics vzniká alternativa, která je lehčí a při jejíž výrobě vzniká jen čtvrtina emisí CO2 ve srovnání s tradiční kůží.

Vůz kombinuje nejnovější technologie s moderním luxusem a tím poskytuje komfort pro každého cestujícího včetně těch ve třetí řadě sedadel. Díky eliminaci nežádoucích zvuků, vibrací a rušivých vlivů – a redukci kognitivní zátěže řidiče i pasažérů – cestující dorazí do cíle dokonce i po těch nejdelších cestách odpočatí.

Pokroková technologie reproduktorů staví na základní kultivovanosti poskytované platformou MLA-Flex a zajišťuje naprosté ticho v interiéru. Systém využívá ozvučení Meridian Signature Sound System o výkonu 1600 W k vytvoření jednoho z nejtišších automobilových interiéru na silnici mimo jiné také s využitím dvacetiwattových reproduktorů umístěných ve čtyřech hlavních hlavových opěrkách.

Třetí generace systému Active Noise Cancellation(8) monitoruje vibrace kol, hluk od pneumatik i zvuky motoru pronikající do interiéru a prostřednictvím vestavěného audiosystému zahrnujícího 35 reproduktorů generuje signál, který tyto zvuky aktivně potlačuje. Součástí audiosystému je také dvojice reproduktorů o průměru 60 mm umístěná v každé hlavové opěrce každého ze čtyř hlavních cestujících. Tím pro každého z této čtveřice vytváří vlastní tichou zónu přinášející podobný efekt, jako kdyby si cestující nasadili špičková sluchátka.

Nový Range Rover přináší do segmentu luxusních SUV novou úroveň příjemného cestování také díky systému Cabin Air Purification Pro3. Ten kombinuje technologii dual-nanoeTM X pro redukci alergenů a odstranění patogenů, což pomáhá výrazně snížit zápachy a viry, zatímco řízení CO2 a PM2.5 Cabin Air Filtration zlepšují kvalitu vzduchu v interiéru. Je vědecky dokázáno, že moderní technologie nanoeTM X významně snižuje viry a bakterie včetně SARS-CoV-2(3). Inovativní technologie působí přímo ve vzduchu, takže částice nemusí být zachycovány filtrem a následně neutralizovány. Druhé zařízení nanoeTM X ve druhé řadě optimalizuje účinnost systému pro všechny cestující.

 

Jízdní vlastnosti – rafinované schopnosti

Každý nový Range Rover má ve své výbavě systém řízení zadní nápravy přinášející vyšší stabilitu ve vysokých rychlostech a zlepšenou obratnost v nízkých rychlostech. Automobil tak s přehledem zvládá jak jízdu na otevřených silnicích, tak provoz v úzkých městských ulicích.

Elektricky ovládané řízení zadní nápravy umožňuje vytočit zadní kola až do úhlu 7°. V nízkých rychlostech se kola otáčí proti kolům přední nápravy, což poskytuje novému Range Roveru poloměr otáčení menší než 11 m(4). Tato hodnota je nejnižší ze všech vozů Land Rover. Ve vyšších rychlostech se zadní kola natáčí po směru těch předních, což zvyšuje stabilitu a komfort.

Range Rover je také první Land Rover nabízející systém Dynamic Response Pro. Nové výkonné aktivní stabilizátory pracující s napětím 48 V představují rychlejší a efektivnější řešení než hydraulické provedení. Systém je schopný vygenerovat točivý moment až 1400 Nm a díky tomu udržet pohyby karoserie pod kontrolou.

Zcela nezávislé vzduchové odpružení izoluje kabinu od nerovností povrchu efektivněji než kdy dříve a zajišťuje klidné cestování za všech okolností. Range Rover kombinuje špičkové objemy vzduchových pružin s dvouventilovými tlumiči. Vše řídí software Adaptive Dynamic vyvinutý přímo automobilkou Land Rover.

Inteligentní pohon všech kol (iAWD) řízený systémem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) automobilky Land Rover monitoruje úroveň přilnavosti a práci řidiče stokrát za sekundu. Systém je schopný prediktivně rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu, respektive mezi jednotlivá kola zadní nápravy a zajistit optimální trakci na silnici i v terénu.

Každý Range Rover je také vybaven aktivním zadním diferenciálem. Ten optimalizuje trakci zadní nápravy při rychlých průjezdech zatáčkami, na kluzkém povrchu i během jízdy terénem a zajišťuje tak lepší schopnosti automobilu a vyšší jistotu řidiče.

Všechny tyto technologie jsou součástí oceňovaného systému Terrain Response 2, který využívá nejrůznější systémy podvozku k automatické volbě jednoho ze šesti jízdních režimů nejvhodnějšího pro dané prostředí a tím minimalizuje zátěž řidiče.

 

Elektrifikovaná pohonná ústrojí

Nový Range Rover si uchovává kombinaci jemného výkonu a kultivovanosti díky rozsáhlé nabídce moderních šesti a osmiválcových pohonných jednotek. Model poskytuje úctyhodný elektrifikovaný výkon díky dvojici nových plug-in hybridních jednotek (PHEV) s prodlouženým dojezdem (P440e a P510e). Zároveň se pyšní i nejmodernějšími mild-hybridy (MHEV) P360 a P400 řady Ingenium, respektive mild-hybridními naftovými motory D250, D300 a D350. Výkonný vrchol nabídky – dvakrát přeplňovaný osmiválcový motor P530 – přináší ještě lepší dynamiku i kultivovanost a zároveň je o 17 % úspornější než předchozí Range Rover V8.

Nové plug-in hybridní motorizace kombinují přirozenou kultivovanost zážehových řadových šestiválcových motorů Ingenium s 38,2kWh lithium-iontovou baterií (využitelná kapacita je 31,8 kWh) a elektromotorem o výkonu 105 kW integrovaným v převodovce. Dohromady systém poskytuje dojezd až 100 km v téměř dokonale tichém čistě elektrickém režimu. Díky okamžitému nástupu točivého momentu od elektromotoru zrychlí nový Range Rover P510e z nuly na 100 km/h za 5,6 s.

Nejmodernější plug-in hybridní motorizace umožňují zákazníkům užívat si nový Range Rover v čistě elektrickém režimu až do rychlosti 140 km/h a při většině cest po městě a jeho okolí. Celkové emise CO2 jsou přitom nižší než 30 g/km. Typický majitel modelu Range Rover bude schopný dokončit až 75 % svých cest pouze s využitím elektrické energie, pokud vyrazí s plně nabitými akumulátory. Chytré uspořádání baterií pod podlahou v prostoru mezi nápravami znamená nulové kompromisy jak co do velikosti zavazadelníku, tak po stránce terénních schopností vozu.

 

Oslovit určitě dokáže, dokáže se ale obhájit před nabitou konkurencí?

Otázka, zdali má nový Range Rover co nabídnout, rozhodně není na stole. Jak si můžete všimnout výše, je toho opravdu hodně. Ať už jde o nepřebernou míru komfortu na palubě nebo nové, moderní, výkonné a překvapivě úsporné motory, v plné míře naplňuje poslání vlajkové lodi. Pokud oslovila i vás, stačí věnovat zhruba 5 minut času vyplnění on-line hlasování, a to kdykoliv od 17. do 30. listopadu. 20 z odevzdaných hlasů odměníme hodnotnými cenami, 15 z vás se pak bude moct pro účely ankety stát na jeden den (10.12.) členy odborné poroty, která v rámci finálových testovacích jízd vybere celkové pořadí i absolutního vítěze. Dostane se Range Rover mezi TOP 3 – 4 kandidáty své kategorie? Rozhodněte o tom i vy už nyní….

 

Jan Novotný

Sdílet: