Rallye Šumava Klatovy 2016: atraktivnější nebo nudnější?

Rallye Šumava Klatovy 2016: atraktivnější nebo nudnější?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Nadpis bude možná lehce zavádějící. Na startu letošního prvního závodu mistrovství České republiky v rallye se totiž postavilo nespočet posádek se stroji nejvyšších tříd. Na mysli mám kromě starších typů WRC a S2000 hlavně poměrně mnoho nových speciálů třídy R5, ve které převažují nejnovější vozy Škoda Fabia R5. Z celkového počtu dvanácti přihlášených posádek s touto specifikací mělo 8 jezdců k dispozici technologii značky Škoda. A tak se nabízí otázka, jestli je to ještě pořád soutěž, když většina vrcholných aut je jedné značky? I na tuto otázku se budeme snažit odpovědět. Nicméně hlavní je, že se my, diváci, máme na co koukat. To opravdu máme, neboť 24 posádek v nejvyšších kategoriích slibuje určitě zajímavou podívanou.

 

Připomenutí z loňska: (staro)nový formát a nové odlišení rallysprintů a MČR

Loni přišla pro všechny rally nadšence v tuzemsku nejedna důležitá změna. Nebudu určitě zabíhat do podrobností. Většina ze změn přetrvala do letošního roku. Již bychom jako novináři neměli používat rozdělení na tzv. malé a velké mistrovství ČR v rally. V tuto chvíli máme v Čechách soutěže Rallysprint série a klasické MČR v rally. Na rozdíl od prvního podniku českého rally, Valašské rally, která se konala před 14 dny, je Rallye Šumava stejně jako ostatní podniky mistrovství dvoudenní záležitostí. Zmínit zde musím možnost startu starších specifikací WRC a nové specifikace RGT, do které patří zejména Porsche 997 GT3. V letošním roce s tímto autem nově startuje také pan řidič, Václav Pech, který po dlouhých letech opustil „vypiplané“ Mini Cooper S2000.

 

První den: start a krásné pozdě noční RZ

Dvoudenní formát s sebou zpravidla přináší noční tratě, které bývají náročnou zkouškou pro řidiče a vítanou diváckou atrakcí. Start se odehrál tentokrát v hlavním městě tohoto podniku, Klatovech. Na úvodní okruhové RZ, která taktéž bývá divácky atraktivní, tentokrát velmi překvapivě bodoval Václav Pech na novém voze. Ačkoliv si určitě hodně musí zvykat na novou techniku, která původně určitě nebyla určena na rally a každý více či méně zkušený pilot si musí umět poradit s velkou porcí výkonu přenášeného pouze na zadní nápravu, tak právě on byl s předstihem 5,5 vteřiny nejrychlejším v cíli Klatovské rychlostní zkoušky. Trasa pak dále pokračovala ven z města na již tradiční rychlostní zkoušky. Na programu byly dvě tratě, které se jednou opakovaly. První v pořadí byla možná zatím nejnáročnější zkouška pro všechny posádky, 18,2 km dlouhá trať s názvem Koráb dala při stmívání a ještě více za tmy zabrat snad úplně všem. RZ 3/5 dlouhá „jen“ 8,5km už byla sice lehkých zvolněním, ale přeci jen noční příjezd prvních posádek až po jedenácté hodině byl i tak dosti náročný. Na konci prvního dne už byly na čele posádky továrního týmu Škoda motorsport, Jan Kopecký/Pavel Dresler a švédská posádka Pontus Tidemand/Jonas Andersson. Překvapivě dobře si na novém autě vedl též Pavel Valoušek, který dojel třetí se ztrátou 35 vteřin na prvního. Pokrok zaznamenává i Jan Dohnal, který si pocitově letos více rozumí se svým skvostným Focusem WRC. Václav Pech si dále na páté pozici zvyká na novou techniku a ztrácí 40 vteřin.

 

Druhý den: pozdější budíček a atraktivní program

I program na druhý den byl atraktivní a zároveň náročný. Zdánlivě si jezdci mohli lehce přispat. Start první RZ byl plánován až na 11:01, ale věřím, že stejně byli všichni přítomni už okolo deváté hodiny ranní u svých stanů. Na sobotu byl připraven podobný scénář, jako pro pátek – 3 RZ s jedním opakováním, které byli uprostřed doplněny o městskou zkoušku. Opět na jezdce čekala dlouhá trať, a to nejen jedna. RZ Strašínská s délkou 16,8 km a RZ Drážovská s 16,33 km byly možná až přílišnou snahou o otestování řidičských dovedností startujících. Zejména mezi historiky bylo možno vidět pár úsměvných karambolů. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Opět musím uznat, že bylo na co koukat a znát byl zde také rozdíl mezi kvalitou jezdců i jejich techniky oproti o něco níže posazeným rallysprintům. Jak tovární jezdci Škodovky, tak i přední jezdci s moderní technikou, ale také o něco hlouběji ve startovním poli se umísťující jezdci s vozy R2, slibovali mnohdy kvalitní podívanou. Zmínit a pochválit musím novou posádku týmu Autoklub Peugeot Rally Talent, Filipa Mareše a Jana Hlouška, kteří se při jejich prvním startu celkově umístili na skvělé šesté pozici mezi dvoukolkami.

 

Hlavní cíl = bezpečnost aneb jak co nejméně přejíždět mezi rychlostními zkouškami

Dovolím si nyní takovou malou vsuvku. V podstatě v každém článku o rally se krátce zabývám i bezpečností, na kterou je bez pochyby důvodně kladen důraz. Prvním bodem je samozřejmě bezpečnost diváků na trati, které je možno docílit větším počtem pořadatelů na trati a jejich lepším proškolením. Zde asi nemám co dodat, nikde mi pořadatelé nechyběli a musím uznat, že někteří byli opatrní i více než bylo třeba. Taková situace, kdy potřebuje paní před startem přeběhnout trať ke svému domu a není jí to dovoleno, je spíše úsměvná. Kde si ale musím lehce postesknout, je rozvržení časového harmonogramu tak, aby diváci měli téměř nulovou možnost přejíždění mezi rychlostními zkouškami. Čtyři místa na devíti tratích za celý den nejsou vůbec špatným výsledkem, nicméně pořád pohled do programu není moc příznivý. Pauzy mezi zkouškami jsou možná až obří. V praxi to vypadá asi následovně: „Dvě za sebou se nedají stihnout nikdy a přejíždět ob jednu zkoušku představuje poměrně dlouhé čekání.“. Druhým příkladem bezpečnosti, která může omezovat diváky, jsou zvolené tratě respektive jejich kombinace. Mám na mysli stav, kdy téměř podél všech RZ je možno stát pouze na diváckých místech, kterých je sice více než dříve, ale přesto nečekejte více než 3 možnosti volby. Divácká místa mají výhodu větší atraktivnosti, ale nevýhodu v podobě velkého množství přítomných diváků. Nabízenou otázkou pak je, kolik toho opravdu uvidíme a jak komfortně, když se budeme mačkat se spoustou dalších a nutno podotknout, že diváků podél trati bylo i letos poměrně hodně, možná více než dříve. V neposlední řadě zmíním i kolikrát dosti dlouhé přejezdy, jak pro jezdce, tak pro diváky. Konkrétně ze sobotního poledního servisu na další rychlostní zkoušku nám to trvalo svižnou jízdou něco okolo hodiny.

 

Cíl: kralování Škodovky a pozitivní dojmy

Nemohlo tomu letos být jinak, než „doublem“ továrního týmu. Ten dokázal s přehledem vyhrát většinu RZ a zřetelné bylo i vítězství Honzy Kopeckého a Pavla Dreslera. Jestliže nechci znít jako anti sympatizant s domácím týmem, tak musím vyjádřit i jednu osobní pravdivou poklonu. Kromě určitě dobrých technických vlastností Fabie R5 a možná až neuvěřitelných kvalit jezdců, se mi rozhodně líbí tovární design. Kombinace bílé a zelené barvy prostě minimálně u mě hodně boduje. Po ujetí celkových 516km, ze kterých bylo 150km závodních, skončil v závěsu továrny Pavel Valoušek na stejném stroji. Čtvrtý pak dojel fantasticky Jan Černý se starší specifikací Fabia S2000. První tři pozice představují nejen double jednoho týmu, ale také absolutní kralování Fabie R5 a k nim čtvrtá příčka pak doplňuje absolutní vévodství Škody Auto. Páté umístění pak konečně patřilo Václavu Pechovi, který se tak nějak občas pral s novým vozem a občas velmi bodoval. Zvyknout si určitě musí a ještě chvilku mu to potrvá. Každopádně uvidíme, jak se vše vyvine a kde se bude umisťovat dále. No a s cílem šumavské rally se loučíme plni dojmů i my. O příštím podniku MČR vás budeme informovat lehce netradičně, o tom ale až příště…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..