Rally Hustopeče 2019: chudší, teplejší a velmi radostná

Rally Hustopeče 2019: chudší, teplejší a velmi radostná

Možná jste se u nadpisu trošku zarazili, a to především u prvních dvou označeních použitých k letošní čtvrté zastávce MČR v rally. Tou je již tradičně Agrotec Rally Hustopeče, ke které my jako redakce máme a i já jako samostatný redaktor mám speciální vztah. Pokud bychom vzpomínali dva roky zpátky… Hned jedna ze sobotních RZ mi připomněla tu skvělou „show“ Jaromíra Tarabuse, který mě před dvěma lety prohnal podél plotu při svém výletu mimo trať. O tom ale třeba někdy příště nebo spíše mezi čtyřma očima. Teď je však čas vrátit se zpět sotva pár dní na tratě vedrem velmi vyprahlé rozléhající se v poměrně blízkém okolí malebného jihomoravského městečka Hustopeče. Ještě teď mi tu voní ta tradiční mandlovice. Ano, do jisté míry, byť stále odbočuji od tématu, se snažím ukázat, jak výjimečná tamější rally je. Přezdívá se jí „mezi vinicemi“, což má mimochodem společné i se slavnou ADAC Rallye Deutschland, tedy podniku o dvě třídy výše (MS v rally). To s sebou nese řadu specifik – tak třeba spousta šotoliny, která se vám díky větru dostane úplně všude. Zážitky jsou to ale nezapomenutelné. Narovinu ale musím říci, že předpoklady pro navázání na předcházející velmi úspěšné ročníky, tu letos nebyly zcela jednoznačné. V prvé řadě je to podstatné zúžení programu, ze kterého zejména v pátek vypadly dvě rychlostní zkoušky – tj. 1/3. Výsledkem jsou tak dvě tratě ve dvou opakováních. Skoro by ani nemělo smysl kvůli nim v pátek jezdit z Prahy, že? Na neštěstí měli všichni naši redaktoři řadu dalších povinností, a tak účast zbyla jen na mě, a to v podání krátké sobotní návštěvy. Ta byla opět velmi teplá (místy až nesnesitelných 35 stupňů). Nedokážu si představit, jak velké vedro to muselo pro jezdce a jejich navigátory být. Klobouk dolů pro ně. A právě těm, kteří se díky absenci fabrického týmu a jinak výjimečně skvělého Honzy Kopeckého s Pavlem Dreslerem (závodící tu dobu na Sardínii) poprali o pozice na letošní Rally Hustopeče, se budeme dneska věnovat…

 

Peugeot Rally Cup: sedm startujících, Talaš vítězem

Nesnesitelné horko, zvířený prach, ale také spousta diváků a dramatické souboje vytvářely neopakovatelnou atmosféru 15. ročníku Agrotec Petronas Rally Hustopeče. Na jihomoravskou soutěž dorazilo také sedm posádek Peugeot Rally Cupu. K tradičním účastníkům se připojil mimo jiné příležitostně startující Michal Vaňhara a po dvou odjetých evropských podnicích také loňský vítěz Peugeot Rally Cupu a mistr dvoukolek Jan Talaš.

Celkem čtyřiadvacet vozů ve skupině šest odstartovalo v pátek podvečer do první etapy a v hodnocení Peugeot Rally Cupu se na čele ustálilo trio Talaš, Dohnal a Kamenec.

Druhá etapa nezačala dobře pro Jirku Pohlídala, kterému vypadl výfuk, a horké plyny způsobily požár jeho auta, ten ale posádka rychle uhasila. Obrovskou smůlu má letos jinak velmi rychlý Matěj Kamenec, kterého ze hry vyřadila banální závada v podobě prasklé nádobky na brzdovou kapalinu. Po úmorných dvou dnech, kdy teplota v kokpitech vozů dosahovala až k šedesáti stupňům, dokončil náročnou soutěž na třetím místě Michal Vaňhara s Martinou Pickovou. Druhou posádkou v cíli byli průběžní lídři seriálu, René Dohnal s Romanem Švecem. Nejrychlejšími časy ve všech rychlostních zkouškách si pro zasloužené vítězství dojel Honza Talaš s Víťou Baďurou. Mladá posádka zvítězila také ve „dvoukolkách“ a lepší vstup do rozjeté sezóny si ani nemohla přát.

 

Honza Talaš komentuje úspěch:

 Super, opravdu skvělý pocit. Hustopeče jsme si moc užili, i když podmínky byly fakt náročné. S Víťou jsme si sedli, rozpis nám fungoval, drobné chybičky jsem sice udělal, ale jeli jsme celkem v pohodě. Z prvního místa v cupu i dvoukolkách mám velkou radost. Pojedeme ještě Bohemku a Barumku a našim cílem je vybojovat si účast ve Francii, což je v rámci Peugeot Rally Cupu hlavní cena pro nejlepšího jezdce do pětadvaceti let.

 

XTG Opel Adam Cup: hned devět posádek na startu s dosud neporazitelným lídrem

Devět posádek XTG ADAM Cupu přijelo ke třetímu klání do Hustopečí. Na posádky XTG Opel Adam Cupu čekaly (jak už bývá zvykem v továrním poháru určenému především mladým nadějným jezdcům) čtyři specifické rychlostní zkoušky s mixem asfaltu a šotoliny spadající do první etapy soutěže.

Hned úvodní kurdějovská rychlostní zkouška mnohé napověděla. Rozložila startovní pole XTG ADAM Cupu na čtyři dvojice, neboť devátého Patrika Brtníčka tentokrát v RZ1 zastavila technická závada poloosy. Ve dvou moravských závodech tak vyškovský jezdec vyšel bodově naprázdno.

Mírným překvapením byla po RZ1 vedoucí příčka Davida Štefana, když Stříteského porazil o 2,3 vteřiny. Na dalších pozicích se Dvořák potýkal se Žarlokem, Arnošt s Petrášem a Kolář s Ocelkou. A toto rozložení sil potvrdila i druhá zkouška H. Bojanovice – V. Pavlovice.

V druhých průjezdech, za použití světelných ramp, se historie opakovala. Štefan podruhé v Hustopečích dokázal Stříteského porazit, ale náskok tří desetin na zvrat nestačil. Mladý valašský jezdec si navíc v posledním testu vzal tuto ztrátu zpět a ještě k tomu něco přidal a mohl se radovat z třetího letošního vavřínu. Štefan s Ondrou Vichtorou ovšem nemusí smutnit, tentokrát měli k pohárovému prvenství hodně blízko.

V souboji o třetí příčku si Jan Dvořák pojistil bronzovou příčku dvěma třetími časy, které stačily na pokoření Žarloka. Polský jezdec tak tentokrát skončil těsně pod stupni vítězů.

Tomáš Arnošt odjel Hustopeče více na jistotu a výsledkem byla pátá příčka před nováčkem Jaroslavem Petrášem. Michal Kolář uzavřel pohárovou klasifikaci jako sedmý, Filip Ocelka ho na poslední zkoušce dokázal pokořit, ale na výsledkový zvrat to nestačilo.

 

Dominik Stříteský dodává k soutěži:

RZ byly opravdu náročné, délkou i profilem. Také počasí nám dalo opravdu zabrat. Horko bylo úmorné a i v nočních hodinách byly teploty stále vysoké. Neznámou byly pro mě noční průjezdy, kromě jedné zkoušky na Valašce jsem za tmy dosud nejel. Přizpůsobit se mi povedlo rychle, a tak jsme neztratili tolik, kolik jsme čekali. Souboj s Davidem jsme si užili, oba jsme jeli ve vysokém tempu, a tak nebyl prostor pro chyby. Celou soutěž jsme se však potýkali s řízením, problémy se nám ani v servisu nepodařilo odstranit, takže jsem místy musel zvolnit, obzvlášť v rychlých úsecích, jelikož auto se chovalo nevyzpytatelně.

 

To nejlepší nakonec: Mareš s Hlouškem berou první absolutní vítězství!

Další velký mezník ve své kariéře zaznamenal v Hustopečích ACA ŠKODA AUTOKLUB TEAM. Filip Mareš se svým spolujezdcem Janem Hlouškem vybojovali v 15. ročníku Agrotec Petronas Rally Hustopeče své první absolutní vítězství. A bojovat o něj museli až do poslední rychlostní zkoušky.

Posádka ACA ŠKODA AUTOKLUB TEAMu začala šestým a pátým časem v úvodních dvou testech. Oba večerní průjezdy ale zajela nejrychleji a v závěru první etapy se tak posunula na průběžnou první příčku.

Do extrémního vedra odstartovala také druhá etapa, ve které se naplno rozhořela bitva o první místo mezi Filipem Marešem a Janem Černým, který na vedoucí dvojici ztrácel necelé čtyři vteřiny. Posádka Mareš / Hloušek svůj náskok nepatrně zvyšovala, ale ani devět a půl vteřiny před poslední sekcí nebylo pro Filipa zcela komfortní zónou.

Velké finále se rozjelo v závěrečných třech testech a především na poslední, dvaadvacetikilometrové zkoušce. Napětí by se dalo krájet, stejně jako teplota v kokpitech závodních speciálů, která šplhala až k šedesátce. Závěrečnou fotobuňkou prolétli v nejrychlejším čase Filip s Honzou a můžou tak slavit první absolutní vítězství ve své kariéře.

 

Filip Mareš s neuvěřitelnou radostí komentuje klání v cíli:

Je to naše první vítězství a ještě nám to ani nedochází. Chtěli bychom poděkovat hlavně celému týmu, všem partnerům, bez kterých by nic z toho nebylo možné. Je to výsledek velkého úsilí mnoha lidí. Pneumatiky Michelin fungovaly i v horkém počasí bezvadně a dopředu nás hnala také neuvěřitelná podpora fanoušků. Tolik jsme jich na žádném závodě snad ještě neměli. Jelo se od začátku rychle, nemohli jsme se flákat a jsem rád, že jsme udrželi nervy na uzdě. Po roce a čtvrt závodění s R5, je to pro nás skvělý výsledek a snad také dobré znamení, že se můžeme posouvat ještě dál.

 

Na dálku nám nezbývá než poslat velké gratulace ke všem vítězným posádkám. Ve výsledcích je potřeba si všimnout ještě jednoho zajímavého poznatku – chybí ještě minimálně dvě velká jména tuzemské scény – Pech a Černý. Oběma se totiž během druhého závodního dne bohužel příliš nedařilo. Na prvních příčkách jsou tak především jezdci „vytrvalci“, kteří byli schopni podávat stabilní výkony po celou dobu soutěže a kteří neměli žádné technické problémy. Na rozdíl od neuvěřitelné smůly, která řadě z nás stále nedá spát, shoření posledního továrního Focusu WRC Honzy Dohnala v loňském ročníku, se letos posádce na „nově“ poskládaném Focusu poměrně dařilo a bere tak cenné druhé místo. Tak snad už bry na „Bohemce“. Právě tam si pro vás chystáme jedno malé překvapení – už brzy!

 

Celkové výsledky Agrotec Petronas rally Hustopeče:

1. Mareš Filip – Hloušek Jan Škoda Fabia R5 (14R 0393)

ACA Škoda Autoklub Team

2 1:22:56,1  
2. Dohnal Jan – Ernst Michal Ford Focus RS WRC ’06 (01R 0401)

 

13 1:24:01,9 +1:05,8

 +1:05,8

3. Grzyb Grzegorz – Wróbel Jakub Škoda Fabia R5 (SP 07-85)

Rufa Sport

2 1:24:11,8

0:30

+1:15,7

 +9,9

4. Štajf Vojtěch – Havelková Veronika Volkswagen Polo GTI R5 (01R 0472)

Racing 21 Klokočka Volkswagen Team

2 1:24:19,7 +1:23,6

 +7,9

5. Odložilík Roman – Tureček Martin Škoda Fabia R5 (02R 0097)

SK DER Rally Team

2 1:24:32,4 +1:36,3

 +12,7

 

Agrotec Petronas rally Hustopeče  – XTG ADAM Cup (4 RZ)

  1. Stříteský – Mikulík (Opel Adam Cup) 41:32,8
  2. Štefan – Vichtora (Opel Adam Cup) + 8,3
  3. Dvořák – Jindra (Opel Adam Cup) + 45,3
  4. Žarlok – Pietruszka (Opel Adam Cup) + 1:00,0
  5. Arnošt – Nešpor (Opel Adam Cup) + 2:09,3

 

Průběžné pořadí XTG ADAM Cupu 2019 (3/7, zápočet šest výsledků ze sedmi):

  1. Stříteský 75, 2. Žarlok 52, 3. Štefan 40, 4. Kolář 32, 5. Dvořák, Arnošt a Pilař

 

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..