Rally Bohemia 2016: stále tradiční Bohemka nebo jen náhražka?

Rally Bohemia 2016: stále tradiční Bohemka nebo jen náhražka?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Velkým nadšencům a patriotům se velice omlouvám za použitý nadpis. Přiznám se, že jsem však ještě použil docela mírná slova. Při pohledu do harmonogramu totiž naskakuje mráz po zádech. V tuto chvíli bohužel v negativním slova smyslu. Letošní věhlasná „Bohemka“ byla totiž složena pouze z osmi rychlostních zkoušek. Nemluvě o tom, že se vlastně jednalo o čtyři tratě ve dvou opakováních. Náročnost podniku se snažili pořadatelé dohnat délkou jednotlivých úseků. Nejdelší trať tak měřila 32,28km a průměr všech RZ na letošní Rally Bohemia činil bez mála 20km, což rozhodně není málo. Jak se tedy vyplnila naše očekávání, která před startem rozhodně nebyla příliš pozitivní?

 

Zůstaňme u čísel: 153 závodních kilometrů je více než loni. Jak je to možné?

Ještě před rozklíčováním délky letošního ročníku bych uvedl všechna důležitá fakta. 2015: 151,6km vs. 2016: 153,3km, 2015: 13RZ vs. 2016: 8RZ. Zdá se být téměř nereálné vtěsnat více kilometrů do nižšího počtu rychlostních zkoušek. K vysvětlení nám dopomůže ještě jedno porovnání, a to sice v celkové délce přejezdů: 2015: 307,2 vs. 2016: 465,4. Jednoduše řečeno se vybrali nejdelší tratě tak, aby na menším počtu utvořily stejně závodních kilometrů. Výsledkem jsou předlouhé přejezdy. Posuďte sami, jaké je pro jezdce i diváka přejíždět zhruba hodinu z jedné zkoušky na druhou, při nejmenším rozhodně otravné. Na druhou stranu musíme uznat jeden přínos prodlužování tratí. Vymyslet totiž uzavření tratě o délce 32km není ani náhodou jednoduchou záležitostí. Tak to samozřejmě není ani na Bohemce. Tato, nejdelší, trať byla totiž částečně okruhovou. Samotný okruh, tedy jedno opakování určité časti tratě, měřil okolo úctyhodných 10km.  My konkrétně jsme si na RZ 5 a 7 Radostín našli poměrně hezké místo u památného Sychrova, kde jsme viděli takřka všechna auta dost dlouho. Asi už ani nemusím připomínat, že okruh znamená pro diváky neojedinělou možnost vidět každé závodní auto dvakrát.

 

Startovní pole: stále zajímavé, ale už ne tak bohaté

Kromě čísel a počátečního neuspokojení našich představ z počtu RZ a délky přejezdů je důležitým předpokladem k dobrému respektive špatnému závodu jeho startovní pole. Ani zde, stejně jak je tomu na ostatních podnicích, nechyběli stálíci řekněme první desítky. Mezi ně řadíme úřadujícího šampiona Honzu Kopeckého s tovární Fabií R5, matadora a pána řidiče Vencu Pecha na novém Porsche 997 GT3, Honzu Černého se staronovou Fabií S2000, Honzu Dohnala s překrásným Fordem Focus WRC, Vojtu Štajfa na další Fabii R5. U továrního týmu Škoda Auto jsme se na domácí rally dočkali jedné novinky. Vůz posádky Honzy Kopeckého a Pavla Dreslera totiž nasadil velmi netradiční barvy. Ze stálice v podobě bílo-zeleného designu nové Fabie R5 se stal v rámci vzpomínek na film Upír z Feratu doslova černý kabát. Letos tomu je 35 let, co se tento kultovní film a jedna z jeho hlavních hvězd, Škoda 110 SUPER SPORT, zrodily. Z tiskové zprávy se dozvídáme, že nemusíme mít strach, protože Fabie R5 Honzy Kopeckého sice černá je a dokonce ani červené F na kapotě mu neuniklo, ale krev ke svému pohonu nepotřebuje. Tak trošku netradičně nás poctil svou návštěvou tovární jezdec německé Škodovky Fabian Kreim. Druhým neobvyklým startujícím byl na Fordu Fiesta R5 Novozélanďan Peter Scharmach. Zapomenout pak nesmíme ani na hvězdu značky Peugeot – Vojtěcha Štěpána a jeho staronový Peugeot 206 WRC, který je sám o sobě opravdovým skvostem. Minimálně první dvacítka startujících nevypadá vůbec špatně, tak kde je problém? Kromě zvyku z předešlých let, kdy startovka byla ještě vzhledem ke jménům o něco více našláplá, jsme se potýkali s větším problémem. Opět se projevila délka jednotlivých tratí a celková délka rally. Nejen jednotlivé závodní vozy mají kolikrát problém zvládnout v kuse vzdálenosti přes 20km v závodním režimu, ale i na jezdce se jedná o opravdu velkou porci. Na sobotní nejdelší trati (Zlatá – 21,43km) hned v prvním průjezdu havarovali dva jezdci první desítky – Roman Odložilík a Honza Dohnal, výčtem bych mohl pokračovat dál. Ani v nejmenším nechci odsuzovat jezdce, kteří byli mimo trať. V případě Vojtěcha Štěpána nebo Karla Trněného bylo jejich odstoupení způsobeno závadou na vozidle, ale určitě i na jejich autech se podepsala náročnost samotných tratí. Posuďte pak sami, jaký je výsledek, když do cíle dojelo pouhých 50 posádek z celkových 90-ti přihlášených. V první, nejatraktivnější, třídě dojelo z 18-ti přihlášených 11. Z řad diváků se ke konci podniku ozývali nelíbivé hlášky, že už tak nějak není na co koukat.

 

Letošní Bohemka? Těžká, dlouhá, netradiční, ale opravdu i atraktivní?

Abych nezapomněl, musím uvést i naši bilanci shlédnutých průjezdů. Z celkových osmi rychlostních zkoušek jsme se postavili k trati šestkrát. Nutno podotknout, že kdyby nám nevadilo strávit na přejezdech něco málo přes 400km, tak jsme stihli opravdu všechny tratě. Zážitek každého diváka byl navíc umocněn okruhovými částmi, ve kterých bylo možné vidět závodní auta víckrát. V procentech jsme viděli 75% všech tratí, což je zřejmě nejlepší výsledek za dobu, kdy rally sleduji. Bohužel jsem si ale neužil letošní Bohemku tak, jako předchozí ročníky nebo například nedávné Rally Hustopeče. Chyběl mi zde trochu takový ten duch tradice. Pořadatelé se odkazují na více než čtyřicetiletou historii podniku, ale letošní ročník byl v duchu tichých revolucí. Hlavním problém vidím v délce přejezdů a úporné snaze o těžkou soutěž na menším počtu tratí. Já osobně tomuto trendu nenamítám, ale dnes mi to připadalo opravdu extrémní. Pro příští rok bych za sebe doporučil najít kompromis. Rozdělit 150 závodních kilometrů mezi 10 nebo 11 RZ by bylo určitě lepší volbou. Pokud bychom se chtěli držet počtu pouhých osmi, tak věřím, že by většina diváků uvítalo použití odlišných tratí, nikoliv čtyř stejných ve dvou opakováních. Každopádně bylo i letos na co koukat. Pokud se nepletu, tak žádná vážná nehoda nás nepotkala. Bezpečnost byla také na skvělé úrovni, koneckonců právě na ni se klade v poslední době největší důraz. Budeme doufat, že se pořadatelé z letošních neduhů poučí, a že tradice Rally Bohemia bude pokračovat.

 

Jan Novontý

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.