Peugeot 301: levný Francouz na českých silnicích

Peugeot 301: levný Francouz na českých silnicích

Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr Bahenský

Navštívili jste někdy Pažíž? Viděli jste Eiffelovu věž? V redakci jsme zažili menší francouzský výlet na českých silnicích. Společnost nám dělal automobil značky Peugeot, který i přes svou poměrně nízkou cenovku vzhlíží poměrně dosti luxusně. Řeč není o jiném modelu než o samotné 301. Bylo svezení takovým zážitkem jako spatřit nejznámější pařížskou dominantu nebo byla pro nás jízda zklamáním jako bylo pro Francii 2. místo na domácím fotbalovém mistroství Evropy? Pojďte si společně s námi užít jeden typický francouzský den strávený za volantem domácího automobilu…

 

První dojmy

Auto svým designem oslní především díky zajímavé barvě, kterou jsme v naši redakci měli. Šlo o příznačné hnědé lakování v metalickém provedení RICH OAKZ. Z prvního usednutí mám obrovskou radost. Sedačky jsou příjemné a osvědčily se i při delších trasách, kdy vás ani po několika hodinách jízdy nebolí záda. Pohybujeme se v nižší střední třídě, a proto nemůžete očekávat, že se za vámi otočí masy kolemjdoucích lidí. Ovšem na první projížďku si nevede špatně. Poslech hudby je příjemný a interiér, když snížíte své nároky na digitální displeje a vystačíte si jen s radiem, tak budete potěšeni. Co nepřinese radost je nepříjemně hlučný motor.

 

Krok dopředu nebo krok vedle.?

V tomto odstavci chci zmínit multifunkční volant, který je svou atypičností u francouzské automobilky věhlasný. Jistě všichni znáte kontroverzní ovládání pod volantem. Když si nastavíte volant dle vašeho pohodlí, tak to mnohdy jde na úkor přehlednosti ovládacího „centra“ umístěného daleko pod volantem. Možná po určité delší době si na tuto „vychytávku“ zvyknete a nebo jako zrovna já budete spíše trpět. Čemu dám palec dolů je neprakticky přístupný kufr, který se otevře jen do půlky, proto nebude jednoduché manipulovat s věcmi, jež do kufru budete chtít odložit. Navíc jej lze otevřít jen zevnitř vozu nebo z klíčku. Standardní ovládání umístěné kdekoliv zvenčí zavazadlového prostoru budete hledat marně. Co se mi naopak líbilo, a tím se nejspíše auto snažilo odlišit, bylo stahování oken ve středu na místo standardního umístění po vaší levé straně na dveřích. Tento krok se mi dosti líbil zvláště u řidiče a spolujezdce. Na zadních sedačkách mi naopak přišel zbytečný a s nadsázkou bych jej označil za „nebezpečný“, protože v případě potřeby stáhnutí obou zadních oken by hrozila srážka hlav obou zadních spolucestujících. Další vlastnost, která pro budoucí majitele vozu nebude zcela vyhovující každodenní činností je zavírání dveří. Teď nemyslím, že by se dveře nedaly zavřít. Jde  o to, že jakmile chcete opustit svého miláčka a uslyšíte zvuk dveří, pomyslíte hned na plech. To vám nedá a tak vyzkoušíte mírně poklepat na kteroukoliv část v autě. Z počátku budete mít pocit, že vaše koupě byla trefa vedle. Odstupem času si ale na „plechovost“ vašeho miláčka zvyknete, nekupujete si totiž manažerský sedan, i když svým vzhledem k němu nemá nikterak daleko.

 

Technické okénko…

Spotřeba během našeho testu se ustálila na hranici 7 l/100 km. Podle technických parametrů by měl tento vůz měřit něco okolo 4 m. To mnoho typických zákazníků, kteří mají strach z parkování, nepotěší. Jenže pocitově je auto malinké a dá se s ním zaparkovat i v centru Prahy nebo chcete-li v našem případě v Paříží. Automatická převodka řadí na můj vkus až zbytečně ve vyšších otáčkách. V zásadě to Peugeotu nemůžeme mít za zlé, protože se přeci jen pod naší kapotou nacházela atmosférická šestnáctistovka, které prostě musíme pár otáček navíc odpustit. Obecně bych navíc snad v každém autě s automatickou převodovkou při porovnání s ekvivalentním manuálem řadil o něco dříve. Automat 301 nicméně nemůžeme zařadit mezi ty nejlepších, ve kterých jsme se s kolegy měli možnost v posledních letech svézt. Naopak oceňuji brzdy, kterými se Peugeot trefuje do černého.

 

Komfort vpředu a jak vzadu?

Pro řidiče a jeho spolujezdce v přední části vozu není v komfortu žádný problém. Tedy, pokud byste neměřili dva metry a více. Díky o trochu menšímu volantu máte i větší prostor pro nohy, a toho si cením. Jak je tomu pro další cestující? Když by člověk chtěl jet se čtyřmi spolucestujícími o vesnici vedle, nejspíše by nebyl žádný problém. Krátkou vzdálenost přežijete, ale představme si, že odcestujeme na pár dní z Prahy do námi vybrané destinace. Bude nás čekat dlouhá trať, proto si budete vážit každého volného prostoru pro vaše tělo a nohy. Já s kolegou bychom jako dva cestující měli asi takřka vyhráno. Když zrovna opominu ztrátu dynamických jízdních ambicí, protože jako řidič svoji touhu po radosti z jízdy musíte nechat lehce stranou, komfortu máme dostatek. Osobně bych si však žádného z mých kolegů na zadní sedadla posadit nedovolil, ne z jakýchkoliv osobních sympatií nebo spíše antipatií, ale spíše bych každému z nich koupil letenku, která dnes do Paříže vyjde podobně jako jedna místenka v našem prémiově vzhlížejícím sedanu. Luxusu se totiž dostane jen zhruba 2/5 z posádky.

 

Pojedeme do Francie x Fotbal?

S autem jsme projeli pár stovek kilometrů a zažili nespočet zajímavých chvil. Pro osamoceného vlka, který netouží po žádném mimořádném luxusu, je auto vyhovující a věřím tomu, že bude nadmíru spokojen, že koupil vůz přiměřený k poměru cena/výkon. Pokud jste ale pomalu rostoucí rodina s ambicemi na více než jedno dítě či máte rádi výlety ve více lidech, sáhnul bych po jiném kandidátovi nebo spíše jiné třídě. Osobně samotný Peugeot umí nabídnout několik alternativ. Za zmínku stojí veleúspěšná poslední generace 308 nebo 2008, která svou koncepcí láká čím dál více zákazníku. V obou případech si ale za lepší kvalitu něco málo připlatíte. Pokud hledáte auto finančně dostupné a neočekáváte od auta nic „navíc“, tak právě toto auto může být ve vašem hledáčku a my jej rozhodně neodsoudíme. Koneckonců většina nejprodávanějších vozů nižší střední třídy je kupována právě svou skvělou užitou hodnotou, nikoliv nadbytečnými, elegantními nebo dynamickými prvky. Nechám tedy na každém z vás, zda dá přednost francouzskému fotbalu nebo výletu s typickým francouzským automobilem do kterékoliv cílové destinace.

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..