Oslava u Škody: 13 milionů motorů a 1,5 mil. převodovek

Oslava u Škody: 13 milionů motorů a 1,5 mil. převodovek

Autor: Simona Rottová · Fotografie: Simona Rottová

Dnes bude řeč o jedné z našich nejznámějších firem a současně největších exportérů ŠKODA AUTO. Její historie se datuje až do roku 1895, kdy v Mladé Boleslavi Václav Klement a Václav Laurin založili společnost, která v letošním roce vyrobila po 118 letech svůj třináctimiliontý motor. Původně se ŠKODA AUTO zabývala výrobou agregátů pro motocykly. V roce 1899 vyrobila první agregát pro motocykl Slávia. Tento agregát byl jednoválec o výkonu 1,25 koňských sil. O šest let později, v roce 1905 vyrobila společnost Laurin&Klement první automobil, tím byl Voiturette A, vybavený kapalinou chlazeným motorem o objemu 1005 cm3 s výkonem 7 koňských sil.

V roce 1991 se značka ŠKODA stala součástí koncernu Volkswagen a o šest let později, roku 1997, dodala svůj první motor sesterským koncernovým značkám – první pohonnou jednotkou byl benzínový motor o objemu 1,0 litru s výkonem 50 koní (37kW), ten byl určen výhradně pro malé koncernové vozy.

 

Současný stav v Boleslavi

ŠKODA AUTO v posledních letech expandovala jak výrobní kapacitou svého hlavního závodu, tak i výrobou vozů, i v obblasti výroby motorů. V současné době zde vzniká až okolo 2300 kusů pohonných jednotek denně, které jsou dílem přibližně 1400 zaměstnanců.

 

V roce 2001 začínají v Mladé Boleslavi vyrábět motor 1,2 HTP řady EA 111, výroba řady EA 211 začala v roce 2012. Pro tuto řadu je charakteristický hliníkový blok motoru a dvě vačkové hřídele v hlavě válců, které ovládají po čtyřech ventilech v každém válci. V hlavě válců jsou integrovány výfukové svody. Modelová řada EA 211 dosahuje půlmiliontého kusu v roce 2015 a o rok později slaví jubileum s miliontým agregátem této řady.

 

Nový přírůstek

V letošním roce ŠKODA AUTO rozšiřuje své portfolio o motor 1,0 TSI. Tento moderní tříválcový motor má odlehčené kované ojnice a hliníkové písty, udává se, že má velmi kultivovaný chod. Proti čtyřválcovým motorům se srovnatelným výkonem je lehčí, kompaktnější a také pracuje s menším vnitřním třením, což má za důsledek větší hospodárnost motoru.

 

Mladoboleslavská ŠKODA také hojně investuje do vývoje i výroby motorů. Do provozu bylo v roce 2014 uvedeno nové vývojové centrum a již o rok později se toto centrum začalo rozšiřovat, finální úpravy by měli být hotovy na sklonku letošní zimy.

 

ŠKODA AUTO se však nezabývá pouze výrobou motorů, ale také výrobou převodovek své značky a značek sesterských. Jmenujme třeba manuální převodovky MQ 100 a MQ 200, automatické převodovky DQ 200 se vyrábí ve Vrchlabí. Závod ve Vrchlabí navíc nedávno oslavil výrobu 1,5-milionté převodovky DSG od roku 2012.

 

 

ŠKODA AUTO se tak velmi rychle po začlenění do koncernu VW stala významným výrobcem, jehož sláva již dávno přesahuje hranice evropského kontinentu. Přejeme mnoho dalšího zdaru.

 

Simona Rottová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..