Opel Cascada: (ne)obyčejné cabrio 

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Léto už sice dávno skončilo, ale v našem případě asi nikoho nepřekvapí, že jsme se nenechali zastrašit ošklivým počasím a vydali se otestovat typicky letní záležitost – kabriolet. Možná by vás napadlo, proč rovnou nenapíši, že se jedná o kupé-kabriolet. Ono se o něj totiž nejedná. Opel, který vlastně přišel jako jeden z prvních s pevnou střechou u kabrioletu Astra v „háčkové“ generaci od ní pro tentokrát upustil. Jaké jízdní zážitky tedy nabízí poslední generace kabrioletu od Opelu, jak jsme se sžili už s poněkud stárnoucí technikou a splní své slibné první dojmy i při pohledu pod pokličku?

 

Kabriolet: vždy extravagantní, ale co dál? 

První otázkou, kterou bych si v dnešním testu položil, by mohlo být, jak takový správný kabriolet má vlastně vypadat a jaké má mít vlastnosti. Budete se divit, ale najít odpověď není vůbec jednoduché. V prvé řadě zákazník pořizující si kabriolet chce být do jisté míry výjimečný a k tomu mu má částečně pomoci i jeho vozidlo. Výjimečností se v tuto chvíli nemyslí ale jen jinak vypadající střecha či trošku jiná koncepce vozidla. Takovými nejméně odvážnými představiteli je třeba VW Golf nebo Audi A3, jejichž verze „bez střechy“ jsou stále dosti podobnými těm klasickým. Na opačném pólu stojí vozy jako Volvo C70, Mazda MX-5 nebo Fiat 124 Spider. Naše Cascada stojí tak nějak mezi nimi. Její podobnost k Astře přechozí generace se upřít nedá. Nejenom, že z ní vychází vzhledově, ale sdílí s ní i většinu technických prvků, i přesto se ale jmenuje úplně jinak a Opel v jeho novodobé historii kabrioletů v ní vkládá opravdu velké naděje. Na druhou stranu je nutno přiznat, že třeba světla jsou kompletně jiná, rozměry se také dosti liší a třeba podvozek je převzat spíše ze sportovního GTC, které má s klasickou Astrou společné opravdu snad jen jméno. Cascada na první pohled působí přesně tak extravagantně, jak by měla. Nutno přiznat, že ačkoliv je bílá v dnešní době opravdu hodně moderní a oblíbenou barvou, zrovna tomuhle auto by trošičku odvážnosti neškodilo. Auto je každopádně hodně elegantní a spíš si jej všimnete jako kabrioletu než jako „peckového“ auto jakožto celku. Střecha zůstala černá. Ptáte se proč barvu střechy vůbec zmiňuji? Opel totiž převzal luxusní prvek od některých dražších výrobců a pro Cascadu nabízí možnost připlatit si za vínovou, šedou či hnědou střechu, což rozhodně přidává na atraktivitě. Snad vám pak ani nebude vadit, že se jedná stále „jen“ o plátěnou variantu.

 

Interiér: starší, ale přeci jen stále fungující a hlavně elegantní 

I v interiéru je mnoho prvků převzatých ze starší Astry. Není potřeba rozebírat, kolik tlačítek najdeme na palubní desce, obzvláště v případě verze s navigačním systémem jich je opravdu hodně, ale to nechme stranou, přeci jen je to jen a jen o zvyku. Rád bych se zaměřil naopak na výbavu, která je zde úplně nová a dělají z kabrioletu do jisté míry výjimečný. V prvé řadě je to kůží čalouněná palubní deska s efektním prošíváním shodným s barvou potahu, v našem případě se jednalo o světle hnědou kůži (brandy) a černou palubní deskou s černým stropem. Již ve standardu velká barevná obrazovka jen dodává, že se jedná o spíše exkluzivnější vůz z modelové řady celé značky. Trochu jsem již načal téma sedadel, které v našem případě byly naprosto exkluzivní. Nešlo však jen o prémiové kožené čalounění, ale zejména o pohodlí, které Opely ve spojení s AGR ergonomickými sedadly nabízejí. Mě pak na palubě těší ještě volant s poměrně tlustým věncem, který navozuje pocit robustního a zároveň opravdu pevného vozu. Pak nastává samozřejmě chvilka sžívání s tlačítky a spíše staršími systémy na palubě. Já osobně si zapínám hlídání jízdních pruhů, vypínám Start&Stop systém a připojuji svůj telefon. CarPlay tu budete hledat zatím marně. Osobně bych si dovolil i lehkou výtku směrem k soundsystému, který by v cabriu prostě a jednoduše měl být na skvělé úrovni. Není.

 

Technika: vylepšený osvědčený základ, který funguje 

Konkrétně v našem případě šlapal pod kapotou tradiční naftový dvoulitr z dílen motorářů Opelu. No tradiční, sice se jedná o jeden z nejčastějších motorů vyjíždějící z fabrik Opelu, ale přeci jen do kabrioletu jde už spíše o méně užívaný agregát. Sem se prostě jen hodí trošku více benzín. Na druhou stranu má dvoulitr dostatek síly v každé situaci a uspokojí vás i svou spotřebou. My jsme se pohybovali okolo 7l/100km, což není rozhodně špatná hodnota. Trochu vám bude chybět akorát nějaký pořádný zvuk motoru. Takovým z vás mohu doporučit benzínovou šestnáctisovku s 200 koňmi, zde musíte počítat se spotřebou zhruba o 3 litry vyšší a o tolik více dynamiky z něj zas nedostanete. Za mě tedy vůči motoru bez výhrad. Opět se pozitivně musím vyjádřit i k podvozku, který vychází ze sportovněji laděného GTC. Auto se chová hodně dospěle, příkladně tlumí nerovnosti a naopak umí podržet i v hodně těžkých situacích. Tomu přispívají i elegantně působící ALU kola (v rozměru 18″-20″). Opelu se především v předešlých letech vytýkala vyšší hmotnost jejich vozů a model, který na toto období doplatil snad nejvíce, je hned po Insignii právě Cascada. Samotná konstrukce skládací střechy totiž hmotnosti příliš nepřidala, dobrý podvozek taktéž není nejlehčí a objemově nejsilnější vznětová jednotka na předku nějaký ten kilogram navíc prostě má. Výsledkem je hmotnost pohybující se okolo 1750kg, což rozhodně není málo. Auto pak doplácí o něco vyšší spotřebou, o trochu horší dynamikou a lehce vyšším opotřebením všech spotřebních dílů, zejména pak brzd, které mají co dělat. Potěšit pak naopak může příkladná pasivní bezpečnost, na jejíž úroveň se v poslední době v Rüsselsheimu hodně hraje. Když jsme zmínili i relativně těžkou střechu, Opel přináší se staronovou plátěnou střechou několik výhod. První z nich je rychlost stažení (17s) a natažení (19s), což je opravdu rychlé. Druhá skvělá vlastnost je možnost provedení celého procesu i za jízdy (do 50km/h). Možná se vám to bude zdát jako zbytečné, ale nedokážete si představit, jakou parádu uděláte se stahováním střechy za jízdy.

 

Opel Cascada: dostupný a nad míru exkluzivní kabriolet 

Cascada se může na první a dokonce i druhý pohled zdát jako auto již lehce zastaralé. Asi zde není ani co namítnout. Zákazníka si ale rozhodně získá svou dostupností, protože si za něj automobilka neříká nikterak přehnané částky. Zároveň si troufnu říci, že si vývojáři při jeho vývoji dali poměrně hodně záležet. Moje pochvala míří ke kvalitnímu podvozku a o dotažené snaze k odlišení auta od ostatních modelů. Subjektivně také musím ocenit i interiér Opelu, jehož orientace na řidiče sice lehce ubírá na prostoru, ale zase působí hodně efektně. I na delších cestách vám bude v takovém autě do úsměvu, a to hlavně díky skvělým sedadlům. Má samozřejmě chyby, zasloužila by si už facelift, některé nové technologie a třeba lepší audio. Fajnšmekr si ji navíc pořídí v benzínu, který jsme neměli možnost vyzkoušet, i když i volba dieselu má své odpodstatnění. K pohonné jednotce jsme totiž bez výhrad.

 

Pavel Novotný

Technická specifikace

motor

ModelCascada 2.0 CDTI ecoFlex Start&Stop
Výkon125 kW
Točivý moment400 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost218 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách3750 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruTurbo
Objem1956 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)4 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)6 l/100km
Velikost nádrže56 l
Emisní normaEuro 6b (NEFZ)
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/50R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2200 kg
Prázdná hmotnost (EU)1816 kg
Přívěs s brzdami1250 kg
Náklad384 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceP-J/SW
Uveden07/15
Dveře2
KaroserieKabriolet
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4696 mm
Rozvor2695 mm
Šířka1839 mm
Prostor pro zavazadla380 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům)750 l
Výška1443 mm
Průměr otáčení12 m
Sedadla4

Podobné vozy

Ford Transit Connect
ford Logo 2024SK
Body type
Malý dodávkový vůz
Délka
4500 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1856 mm
Rozvor
2755 mm
Dveře
4
Porovnat
VW Nutzfahrzeuge Caddy
2020SB
Body type
Malý dodávkový vůz
Délka
4500 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1819 mm
Rozvor
2755 mm
Hmotnost
1543 kg
Dveře
4
Porovnat
Fiat Tipo
fiat Logo 2020356
Body type
Kombi
Délka
4571 mm
Šířka
1792 mm
Výška
1514 mm
Rozvor
2638 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1385 kg
Dveře
5
Porovnat
DS Automobiles DS 7
2022J
Body type
SUV
Délka
4593 mm
Šířka
1891 mm
Výška
1625 mm
Rozvor
2738 mm
Boot capacity
555 l
Hmotnost
1651 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Kodiaq
skoda Logo 2024PS
Body type
SUV
Délka
4758 mm
Šířka
1864 mm
Výška
1679 mm
Rozvor
2791 mm
Boot capacity
910 l
Hmotnost
1733 kg
Dveře
5
Porovnat
Vehicle icon
2025YK
Body type
Terénní vozidlo
Délka
4850 mm
Šířka
1960 mm
Výška
1825 mm
Rozvor
2865 mm
Boot capacity
784 l
Hmotnost
2070 kg
Dveře
5
Porovnat
Peugeot 508
peugeot Logo 2023F
Body type
Hatchback
Délka
4750 mm
Šířka
1859 mm
Výška
1403 mm
Rozvor
2793 mm
Boot capacity
487 l
Hmotnost
1557 kg
Dveře
5
Porovnat
Casalini 550
2022
Body type
Hatchback
Délka
3000 mm
Šířka
1500 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
1795 mm
Hmotnost
425 kg
Dveře
3
Porovnat
KIA Sorento
kia Logo 2024MQ4
Body type
SUV
Délka
4815 mm
Šířka
1900 mm
Výška
1695 mm
Rozvor
2815 mm
Boot capacity
705 l
Hmotnost
1825 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Tayron
vw Logo 2025R4
Body type
SUV
Délka
4792 mm
Šířka
1853 mm
Výška
1666 mm
Rozvor
2790 mm
Boot capacity
885 l
Hmotnost
1824 kg
Dveře
5
Porovnat
Aixam Ambition
aixam Logo 2023
Body type
Hatchback
Délka
2800 mm
Šířka
1500 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
1795 mm
Hmotnost
425 kg
Dveře
3
Porovnat

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.