Ojetý Chrysler PT Cruiser: kmotrův dostavník
Autor: Milan Jirouš · Fotografie: Milan JiroušJe to jedna z nejdostupnějších „amerik“ vůbec a vypadá, jako kdyby přijela z kultovního mafiánského snímku Kmotr. Retro vzhled „pí-týčka“ si dokáže získat nejednoho motoristu, jízdní vlastnosti vozu ale nijak oslnivé nejsou, a tak si jeho pořízení někteří zase rozmyslí.
Americký Chrysler představil model PT Cruiser v roce 1999 a následující rok jej začal prodávat. Pětimístný hatchback se v roce 2003 dočkal i výkonné verze GT, jejímž srdcem je přeplňovaný motor o objemu 2,4 litru, pracující s výkonem 164 kW (223 koní). Konstruktéři ale zcela ignorovali základní poučku, že podvozek má být rychlejší než motor, a tak vzniklo cosi rychlého, dost těžkého – což bylo znát na brzdách i v zatáčkách, a to vše na podvozku, který ani trochu tyto parametry nezvládal. S verzí GT se tak dá jezdit rychle jen rovně. Rok 2004 se pak nesl ve znamení příchodu čtyřmístného kabrioletu. I ten se dočkal téměř neovladatelné verze GT. V roce 2006 prošel vůz modernizací. Už o dva roky později se však přestal vyrábět kabriolet a produkce hatchbacku byla stažena na jediné provedení Classic s benzinovým motorem 2.4 16V o výkonu 105 kW a čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Ruku v ruce s tím šlo i ukončení prodeje modelu v Evropě. Definitivní ukončení výroby přišlo v roce 2011.
„Pí-týčko“ si nezřídka pořizují ženy, vnímající jej více jako módní doplněk, než jako automobil. Někdy po něm sáhnou muži toužící po americkém autě. Chrysler PT Cruiser je jednou z nejlevnějších cest k „americe“. Každý, kdo se pro tento model rozhodne, by si však měl dávat dobrý pozor, co kupuje. „Pozor na dovozy z Ameriky. Většinou jde o vozy s motorem o objemu 2,4 litru. Identifikujete je podle odlišného zadního nárazníku a chybějících bočních směrových světel na předních blatnících. Jen málokdo se totiž obtěžoval uvést auto do souladu s evropskou homologací, což může způsobit nemalé problémy na STK,“ varuje před těmito automobily Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.
Auto jako z americké gangsterky
A jaký je PT Cruiser uvnitř? Jednoduše řečeno, designově sladěný s exteriérem. Jako mafián si za jeho volantem sice nepřijdete, za což mohou prvky moderní výbavy, přesto na vás retro zpracování udělá silný dojem. Už ne tak veselé je, že tento pocit ještě podpoří jízdní vlastnosti. Těmi se „pí-týčko“ s vyšším těžištěm a měkce naladěným podvozkem zrovna chlubit nemůže. Z tohoto pohledu patří spíše k podprůměru. Ale vraťme se zpět do interiéru. Velká sedadla jsou dost pohodlná i pro urostlejší jedince, místa nabízí vůz dostatek nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech. Zavazadelník není na mrtvolu, ale spíše na dvě. Nakonec svým objemem 538 litrů uspokojí i náročnější motoristy. Navíc je díky rozměrným výklopným pátým dveřím velice dobře přístupný.
Dva kohouti pod jednou střechou
Byť se to může zdát nemožné, pod kapotou můžete najít agregát jak od Mercedesu, tak od jeho odvěkého rivala BMW. A čtyřválcová „dva-čtyřka“? To je zase klasická „amerika“. PT Cruiser dostal jak benzinové tak přeplňované naftové motory. Ještě než se na ně podíváme podrobněji, sluší se poznamenat, že ani turbodiesely zde neplatí za spořílky, přesto jsou z tohoto pohledu jasnou volbou rozumu. Těžký vůz s aerodynamikou letící cihly si zkrátka na čerpací stanici umí dopřávat.
Benzinová i naftová srdce
Základním motorem je zážehový čtyřválec 2.0 16V pracující s výkonem 104 kW, o 6 kW více pak dává čtyřválec 2.4 16V. V roce 2001 se začal montovat čtyřválec od BMW. Agregát 1.6 16V poskytuje výkon 85 kW, což pro těžké “pí-tý-čko“ není zrovna mnoho. V roce 2004 se objevil upravený agregát 2.4 16V disponující výkonem 105 kW. Přeplňované provedení „dva-čtyřky“ pohánějící nejvýkonnější verzi GT má výkon 164 kW. Turbodiesel z dílny mercedesu se dostal pod kapotu v roce 2002. Pohonná jednotka 2.2 CRD se systémem vstřikování common rail produkuje výkon 89 kW. V roce 2005 přišel silnější turbodiesel Mercedes 2.2 CRD o výkonu 110 kW, který je určitě lepší volbou.
Na co si dát pozor?
„Turbodiesely mohou potkat potíže se vstřikovači common railu. Pokud má motor nepravidelný volnoběh, raději sáhněte po jiném vozidle,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Vyloučit nelze ani vadné turbo. Vstřikovače i turbodmychadlo se dají repasovat, což náklady na opravu snižuje. „Pozor si dejte na automatickou převodovku, ne vždy je v dobré kondici,“ varuje zástupce AAA AUTO. Nakonec čtyřrychlostní automat není zrovna výkřikem moderny, manuální řazení bude jistě lepší volbou. Na přední nápravě se objevují vůle, vyloučit nelze ani poruchy klimatizace nebo elektroniky. Známé jsou případy vadných páček pod volantem. „Vůz je také vyhlášený horší kvalitou laku. Okamžité řešení si mohou vyžádat brzdy, které jsou poddimenzované a proto mají kratší životnost,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Pozornost si zaslouží také výfuk, který může být napaden korozí.
Chrysler PT Cruiser je prostě americké retro a kdo jej chce vlastnit, musí nad řadou věcí přimhouřit oko. Je to skutečná „amerika“ za velice příznivou cenu, ale ta má samozřejmě svůj důvod. Přesto může být tenhle na první pohled mafiánský dostavník pro řadu motoristů splněným snem.
Milan Jirouš
Technická specifikace
motor | |
Model | PT Cruiser 2.2 CRD |
Výkon | 89 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 12.1 s |
Max. rychlost | 183 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4200 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 5 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 2148 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 6.9 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 9.1 l/100km |
Velikost nádrže | 57 l |
Emisní norma | Euro 3 |
Velikost pneumatik | 205/55R16H |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1980 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1585 kg |
Přívěs s brzdami | 1000 kg |
Náklad | 395 kg |
Přívěs (bez brzd) | 450 kg |
modelová řada | |
Název generace | PT |
Uveden | 01/02 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Van |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4288 mm |
Rozvor | 2616 mm |
Šířka | 1704 mm |
Prostor pro zavazadla | 521 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 2150 l |
Max. zatížení střechy | 68 kg |
Výška | 1601 mm |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.