Nový Suzuki Jimny je tu: nový, ale pořád výjimečný!
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýJe to doslova neuvěřitelných dvacet let, co na trhu setrvala předcházející generace kultovního terénního vozu Suzuki Jimny, který v dnešních dnech přijíždí jako zcela nový vůz i do ČR. My jsme u toho samozřejmě nemohli chybět. Čekala nás vcelku logicky jen kratičká jízda po silnici a pak pořádný terén, do kterého je právě Jimny víc než kdokoliv jiný stavěný. Na tento model jsme se dle mého názoru všichni už docela dost těšili, a to třeba i díky té lety prověřené a kultovní předcházející generaci nebo faktu, že oproti trendu se snažili v Suzuki podpořit tradice a z osvědčeného SUV udělat ještě lepšího „teréňáka“, který ve své třídě jen těžko nachází konkurenci. Nikdy z něj nemělo být masově prodávané auto, přesto je v automobilovém sektoru jeho přítomnost tolik důležitá. Tradice modelu Jimny sahá do roku 1970, kdy Suzuki jako první výrobce v Japonsku představil malý vůz s pohonem všech kol. Od té doby je Jimny ikonickým modelem Suzuki s pohonem 4×4, prodává se ve 194 zemích světa a dosáhl již 2,85 milionu prodaných kusů. Co vše tedy slibuje tato novinka? Jak je to s tou vylepšenou průchodností terénem, co říká na klasický provoz, koho dokáže oslovit a za jakou cenu? To jsme zjišťovali jednoho krásného dne v malebné krajině kolem Kostelce nad Černými lesy. Zůstaňte s námi…
První dojem: v pestrých barvách opravdu lákavá novinka!
Suzuki Jimny vzbuzuje rozruch snad v každém směru. Když se odprostím od toho, že tu s námi dlouhou dobu byla předcházející generace a že díky tomu nyní téměř nejsem schopný rozpoznat 2 roky starý kus od toho patnáctiletého, musím uznat, že se po silnicích Jimníků pohybuje poměrně dost. Dle slov zástupců značky má právě tato novinka spojovat odkazy všech tří předcházejících generací, brát si z nich to nejlepší a připojovat některé moderní prvky. A já si alespoň na základě prvních dojmů myslím, že je to pravda. Nový Jimny je navíc výstřední než kdy dříve. Své na tom dělá i nová „launchovací“ barva označovaná Kinetic Yellow – ta totiž autu doslova sekne. Vůbec bych tak na první pohled neřekl, že jde o toho starého dobrého teréňáka a že snad má něco společného s dnes již opravdu zestárlým předchůdcem. Nechybí navíc ani denní svícení či FULL LED světlomety (ve vyšší výbavě), pozoruhodé. Celkový dojem z designu pak dotváří i nově designovaná 15“ kola z lehkých slitin.
Novinky a interiér: základní zaměření zůstává samozřejmě stejné – funkčnost
Pokud jsme zmínili, že se zvenku jedná o příjemnou designovou změnu, a to dosti výraznou, v interiéru najdeme opět mnoho novinek, byť vyloženě o revoluci nejde. Nechybí samozřejmě dnes už typický multimediální systém Suzuki a další moderní prvky. Navzdory tomu zůstává ale hlavní zaměření auta, funkčnost, zřejmé už od prvního pohledu. Základní prvky off-roadu Jimny zůstávají. Nová generace stojí na nově navrženém žebřinovém rámu, který nese vpředu podélně uložený motor, připojitelný pohon všech kol s redukční převodovkou a tuhé nápravy v tříramenném závěsu s odpruženými vinutými pružinami. Suzuki navíc pro nový Jimny vyvinulo zcela nový atmosférický čtyřválcový motor K15B o objemu 1,5 litru. Čistě černý interiér se obejde bez barevných dekoračních prvků, které by mohly rozptylovat řidiče při manévrování. Vše, co obklopuje řidiče a spolujezdce vpředu, je navrženo pro profesionální použití. Přístrojový štít je vyroben z materiálů odolných proti poškrábání, ukazatele zasazené do krychlových krytů mají jasné podsvícení, které zaručuje dobrou čitelnost v rychle se měnících světelných podmínkách. Vyšší úrovně výbavy se standardně dodávají s multimediální jednotkou Smartphone Linkage Display Audio, která má sedmipalcový dotykový displej a připojení Bluetooth.
Jízda: na silnici překvapí nepřipraveného, v terénu pak exceluje
Jak jsem již naznačil o pár řádků výše, první část trasy nás čeká po klasické silnici a právě na ní přichází mé vůbec první překvapení. Ze silničních aut, která mají kolikrát za jeden z hlavních cílů co nejstrmější řízení – ku příkladu nové Alfy nebo Renaulty se systémem 4Control, přesednout do Jimnyho je jako do tanku – i vzhledem k vysokému profilu kol a vyšší stavbě karoserie se pro zatočení i do sebemenší zatáčky musíte opravdu vynasnažit. Každý milimetr na volantu tu hold není tak znát. A v zásadě to ani není špatně, jen si prostě musíte zvyknout. Hned první kilometry mi tak jasně dávají najevo, že jako doma se bude Jimny cítit především v terénu, i proto po chvíli sjíždím na nezpevněnou komunikaci a hodně se těším. Aktivně hned přepínám z dvoukolky na čtyřkolku efektní pákou nacházející se hned za tou klasickou, řadící. Možná jsem ale ani nemusel – ony ty výše zmíněné aspekty zhoršující chování auta na silnici jsou totiž obrovským plusem v terénu, dodejme ještě poměrně nízkou hmotnost 1.165 kg a relativně velký rozvor způsobující velmi malé převisy vpředu i vzadu, a máme takřka geniální terénní vůz i bez zapnuté čtyřkolky. Po chvilce seznamování ale dorazím na další stanoviště, kde už jsem instruován k přepnutí „redukce“. Ano, slyšíte dobře – ještě stále se dělají poctivá auta s parádním pohonem všech čtyř kol a redukční převodovkou. Říkám si, že asi půjde do tuhého. Přede mnou je totiž dráha jak z tankodromu a ta lze označit za doslova příhodnou právě pro námi testovaný vůz. Není ani široká, ani příliš úzká, má pár zablácených kousků a spoustu menších i větších kopců. Občas se i já sám docela bojím, terénní hranice auta jsou ale zřejmě ještě dál, než jsem si vůbec dokázal představit. Kdybych náhodou já sám selhal, je tu stále několik systémů, které mi mohou pomoci – třeba takový asistent sjezdu z kopce nebo rozjezdu do kopce, a to se ani nebavíme o té kupě bezpečnostní výbavy určené především na silnici. Po několika příjemných a pro mě i občas napjatých chvilkách se dostáváme do pomyslného cíle. A já jsem (zase) velmi mile překvapen. Kruci – jak je tohle vůbec možné? S příjemným pocitem a spoustou myšlenek se vydávám pomalu zpět, na stanoviště, kde mě čeká závěrečné loučení…
Cestou na cestou: na zpestření v podobě týdne s Jimnym se fakt moc těším!
Je to až zvláštní – my, motorističtí nadšenci, máme velmi rádi výjimečná auta. Když si ale vezmu, že se dnes už v podstatě nevyrábí špatná auta, těch výjimečných hodně ubývá. Občas se ale taková najdou a za svezení s nimi jsme opravdu rádi. Dnes představovaný Jimny je však výjimečný tak nějak úplně jinak, než jsem si vůbec dokázal představit. I proto mě první svezení s ním „tolik chytlo“. Nemůžu vám říci, zda je to skvělé auto. Pravděpodobně navíc pro zhruba 90 % z vás nebude mít smysl a já to naprosto chápu. Je ale úctyhodné, že někdo vůbec má snahu vyrábět něco pro tak malou cílovou skupinu, jakou Jimny má. Pokud bych si představil, že mám chalupu někde v horách či mým největším koníčkem jsou terénní pojezdy, neumím si vybavit lepšího novodobého kandidáta do své garáže, než právě nové Suzuki. Zatím jsme toho spolu ještě moc neprožili, i tak jsem mile překvapen a nemůžu se dočkat na pořádné prověření, které bude při klasickém testu opravdu důkladné!
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Jimny 1.5 |
Výkon | 75 kW |
Točivý moment | 130 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 12.8 s |
Max. rychlost | 145 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 5 |
Vstřikování paliva | Vstřikování |
Objem | 1462 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 6.8 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 7.7 l/100km |
Velikost nádrže | 40 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI |
Velikost pneumatik | 195/80R15S |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | neznámé |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1435 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1165 kg |
Přívěs s brzdami | 1300 kg |
Náklad | 270 kg |
Přívěs (bez brzd) | 350 kg |
modelová řada | |
Název generace | GJ |
Uveden | 10/18 |
Dveře | 3 |
Karoserie | Terénní vozidlo |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 3645 mm |
Rozvor | 2250 mm |
Šířka | 1645 mm |
Prostor pro zavazadla | 85 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 830 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům) | 377 l |
Max. zatížení střechy | 50 kg |
Výška | 1705 mm |
Světlá výška | 205 mm |
Průměr otáčení | 9.8 m |
Sedadla | 4 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.