Změny v silniční vyhlášce: co přináší nový rok

Změny v silniční vyhlášce: co přináší nový rok

Novela silničního zákonu, vstoupí v platnost od 1.Ledna 2016, je v poslední době alespoň mezi motoristy velmi diskutovaným tématem. Je to zcela pochopitelné – mění se pravidla hry na silnicích. Ačkoli novely silničního zákona nebo různé nové vyhlášky nejsou úplně neobvyklé, ta letošní přinese některé významné změny. Samozřejmě že nemohou být nijak zvláště razantní a nezačneme ze dne na den jezdit na druhé straně vozovky, avšak i tak je dobré se s schystanými úpravami seznámit.

Změny se dotknou mnoha oblastí silničního provozu – dopravního značení, samotné kategorizace silnic, zvýšení pravomocí krajů a okresů v otázce kamionů projíždějících obydlenými oblastmi, či emisních omezení na jeden vůz. Hlavním cílem novely je, jak to tak bývá, zjednodušení. Zjednodušení označení našich vozovek. Postupně si zde řekneme některé nejdůležitější změny, které nejvíce ovlivňují běžný provoz a běžné situace na silnicích.

Změny v dopravním značení

Těmto změnám se nevyhne nikdo – ani ten, kdo jede jen do obchodu na nákup. Již dlouhou dobu se spekuluje o tom, že na českých silnicích je příliš mnoho značek. To má způsobovat zhoršenou orientaci jak v prostoru na silnici tak i v tom, jakými všemi příkazy se řídit. Některé značky zmizí úplně, jiným se jen změní význam, či vizáž a nejméně je těch, které přibudou. Naštěstí se však zde nechystají změny těch úplně nejzákladnějších značek. Změní se například barva značení dálnice. Zato značka silnice pro motorová vozidla již nepovoluje maximální rychlost 130km/h, ale nově pouze 110km/h . Další důležitou změnou je, že zimní výbava bude na vyznačených územích povinná po celý rok a ne jen ve vymezeném období.

Nejvíce změn je v oblasti zákazových značek, které většinou rozšiřují svoji pravomoc i na další typy vozů. Zákaz vjezdu pro nákladní automobily nyní bude platit i pro nákladní automobily s hmotností do 3,5tuny, tedy podle druhu vozidla zapsaného v technickém průkazu. Nově přibude například značka Emisní zóna, která bude omezovat vaši volnost pohybu v autě podle jeho ekologické kategorie, nebo také Stezka pro chodce.

Změny v dálniční síti

Do teď na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla platila totožná pravidla pro maximální povolenou rychlost, avšak již od nového roku tomu má být jinak. Zavádí se tzv. jednotné pojetí dálniční sítě, jehož cílem je, opět, usnadnění pro české i zahraniční řidiče. Úpravy v této oblasti nejsou nijak drastické či dramatické. V zásadě se jedná pouze o to, že na silnici pro motorová vozidla již nyní nebudete moci jezdit 130km/h, ale pouze 110km/h na té silnici pro motorová vozidla, která je směrově rozdělená. Na směrově nerozdělených (mají pouze jeden pruh pro oba směry), je nejvyšší povolená rychlost 90km/h . Díky této úpravě ubude silnic pro motorová vozidla a přibude téměř 500 kilometrů dálnic. Bohužel pouze na papíře.

Euro 6

Jistě všichni známe Euro 5, stejně dobře jako Euro 4, 3… První z těchto úprav emisí vyšla v roce 1993 a je nutné říci, že za svou existenci tato opatření skutečně radikálně snížila znečištění od motorových vozidel. Upravuje se hlavně množství spotřebovaného dusíku na kilometr, což je hlavní předsevzetí a poslání této nové vyhlášky. Pro příklad prvního září 2014 je pro vozidla se vznětovým motorem nastaven limit spotřebovaných částic dusíku na 80mg a limit se neustále snižuje. Je to jen jedna z věcí, kterou Euro 6 upravuje.

Pro obyčejného řidiče se však nemění téměř nic. Tedy alespoň nic, o čem by měl vědět. Je pravdou, že vás nikdo nebude nutit pořídit si vůz splňující nejnovější podmínky, ale díky zavedení Emisních zón se někam se starým modelem auta prostě nemusíte dostat. Dalším rizikem je kvalita a cena automobilů. Všechny automobilky, které chtějí na evropském trhu prodávat musí automobily vyrobené po vstoupení Eura 6 v platnost, jej musí respektovat. To pro ně znamená, že budou muset veškeré své motory upravit anebo vyměnit za nové. Je otázkou, jak se tohoto úkolu zhostí a zda v rámci úsporných opatření nesníží kvalitu svých automobilů.

Novela zákona však v sobě zahrnuje mnohem více úprav a opatření. Proto by každý, kdo chce bez problému jezdit po českých silnicích, si měl novelu silničního zákona alespoň jednou přečíst – je volně dostupná na internetu a má jen padesát stran. Nechystají se však žádné dramatické či nestravitelné změny, jenž by provoz na vozovkách stěžovaly, spíše naopak. Stejně jak tomu bývá u každé novely silničního zákona, chystají se prvních několik měsíců zvýšené policejní kontroly vozidel. Zřejmě aby se stát ujistil, že jsme se s pravidly všichni důvěrně seznámili.

Tým MOTORVIZE.cz přeje všem čtenářům šťastný nový rok 2016 a také co nejméně pokut za drobné přestupky z neznalosti.

Jan Pilát

Sdílet:

3 Comments

  1. F.Petr
    F.Petr07-09-2016

    Dobrý den.
    Při jízdě na silnici se setkávám hodně často s tím, že řidiči nepoužívají blikače, při změně směru jízdy. Kdy se mají a kdy nemusejí používat?
    Děkuji.

    • Jan Novotný
      Jan Novotný08-10-2016

      Dobrý den Petře,
      obecně platí, že blinkry se používají po celou dobu jízdního úkonu, a to ať už se jedná o předjíždění, změnu směru či jízdního pruhu. Pokud se budeme bavit konkrétně o křižovatkách, tak platí pravidlo „změny směru“. Blinkr by tedy měl použít správně ten řidič, který směr mění bez ohledu na hlavní/vedlejší silnici. Laicky řečeno: „Pokud jedu po hlavní, která zatáčí, musím blikat. Pokud sjíždím z hlavní ve směru rovně, když hlavní silnice zatáčí, tak já neblikám.“. Ohledně blinkrů se často vedou diskuze a rozhodně existuje jen málo řidičů, kteří jich používají opravdu správně. Pokud máte zájem, rádi připravíme širší rozpravu na toto téma.

      Za redakci Motorvize.cz
      Jan Novotný

  2. topluc
    topluc04-01-2016

    Velice rád bych poznal toho BLBCE,který vymyslel mít zimní gumy i v létě tam kde bude značka zimní výbava a dále vjezd do zákazu vjezdu nákladních vozidel nad 3,5 t pro vozidla jejichž celková hmotnost zdaleka nedosahuje tuto hmotnost,ale jsou DEBILNĚ označena v TP a OTP jako NÁKLADNÍ !!!! toto považuji za nejvyšší stupeň BUZERACE občanů !!!!!

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.