Německá rally: den druhý a třetí ve znamení změn…

Německá rally: den druhý a třetí ve znamení změn…

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

O prvních dojmech z letošní ADAC Rallye Deutschland jsme vám už psali. Drobně zásadní nehoda Krise Meeka v úvodní super RZ by šla označit za (ne)rozmar malého a nezkušeného kluka, který tlačí na pilu i tam, kde se až tolik získat nedá. Malým klukem samozřejmě Kris není, ba naopak. Teď ale konečně ke druhému dni, ve kterém nás čekají už pořádné zkoušky. 108 km v 7 rychlostkách zní při nejmenším hodně slibně a zároveň náročně. To nejzásadnější pak přijde ale až v sobotu, kdy všechny jezdce čeká známá a především dost náročná zkouška Penzerplatte s délkou necelých 42 km. I díky své délce, několika velkým skokům a umístění ve vojenském prostoru se jedná nejen o jednu z nejnáročnějších zkoušek v rámci celého WRC, ale také o jednu z těch divácky nejatraktivnější. Dost bylo teorie, jdeme se podívat na tratě. Komu se nejvíc dařilo, kdo zvládl nejlépe změny počasí a kdo má největší naději na vítězství?

 

Rána vlažná a rozvážná

Možná se ptáte, proč se schyluji k takovému nadpisu. Jak jsem již psal v předchozím článku, letošní „monstra“ (vozy WRC) jsem měl možnost naživo vidět vůbec poprvé a upřímně po čtvrteční městské RZ, kdy skoro ze všech průjezdů současných WRCů vyzařovala taková nějaká absolutní jistota a přesnost při rychlosti, jakou si ani nedokážete představit, jsem čekal těchto 105% nasazení i pro páteční ráno. Možná bylo důvodem nevhodně zvolené první místo, na kterém jezdci měli relativně rychlý příjezd, ostrou pravou, krátkou rovinku (cca. 150m) a ostrou levou. Každopádně právě zde se opticky už projevovali rozdíly mezi jezdci. Mě osobně asi nikdy nezklame Sébastien Ogiér, příjemným překvapením byl i Ott Tänak nebo třeba Thierry Neuville. Když už jsme u něj, mimochodem nečekali byste, že i „levný vůz z nošovic“ bude tak pekelně dobrý. Ne opravdu, myslím to vážně. Hyundai nejvíc řve, vypadá nejzávodněji a z mého pohledu je minimálně stejně dobrým vozem na trati jako konkurence (né-li lepší). O tom, že Citroenu se letos příliš nedaří, už asi všichni víme. Každopádně jedním z nejlepších kroků, který týmoví manažeři letos udělali, bylo najmutí Andrease Mikkelsena. Nedokážete si představit, jaký rozruch a zájem tenhle sympaťák všude na rally vzbuzuje, samozřejmě v tom pozitivním slova smyslu. A právě s ním se nám podařilo během pátečního regroupingu udělat rozhovor. Tady je!

 

Andreas Mikkelsen o Německé rallye: spokojenost ve wrc (nejen v německu)

Jelikož jsme Andrease zastihli lehce po pátečním poledni, kdy figuroval v pořadí na samotném čele, zajímalo nás jaké jsou jeho pocity a jak moc jej ovlivňují. „Pocity jsou dobré, měli jsme fakt povedené dopoledne a hlavně jsme zůstali úplně v klidu. Jsem hodně šťastný za tu pozici, a to obzvlášť tady v Německu, na asfaltu a na těžkých tratích, takže ano, mám opravdu dobrý pocit.“ Andreas sám v Citroenu není příliš dlouho, vlastně až od půlky sezóny, jak on vnímá svůj kariérní posun, to nás také zajímalo. „S Citroenem je to opravdu úžasné a speciálně tady na asfaltu. Hlavně je to skvělé být opět ve WRC. V tomhle autě se cítím šťastně.“ Jak jsme se ptali už několikrát, i Andreas nám odpovídal na otázky směřující k „novým“ WRCům, jak se on cítí v nové specifikaci a zda jde o to nejlepší auto, ve kterém seděl, nás také zajímalo. „Možná se budu opakovat, ale největší potenciál je znát právě na asfaltu. Všechno skvěle funguje, auto má neuvěřitelné zrychlení, funguje podvozkově, má suprovou přilnavost a hlavně úžasně brzdí. Tady opravdu cítíte tu rychlost. Je to fakt COOL s tímhle autem jezdit!“ Rally ale není jen o tlačení na pilu. Je to taky jedna velká rodina. A jak že je velká ta u Citroenu? „Já sám se cítím opravdu dobře v Citroenu, už jsem pár rally s ním odjel a už teď se cítím skvěle začleněn v týmu. Každý tým je samozřejmě jiný, ale já si to tady užívám.“ Čas zbyl už jen na jednu poslední otázku, jejíž odpověď zajímá asi každého. Andreas jakožto velký profesionál začínal sezónu „jen“ s Fabií R5 a až nedávno se dostal k novému WRC. Jaká byla/je tato sezóna právě pro něj? „Je to skvělé být opět za volantem WRC, ale i ve Škodovce se mi líbilo. Jejich R5 je výtečným autem a jsem rád, že jsem za ně mohl startovat, ale znáte to. WRC je WRC. Nová auta jsou opravdu rychlá, hodně překvapí v brzdné síle, takže není úplně jednoduché si na to zvyknout. Ale jsme tu a přinášíme výsledky, takže jsme si už asi docela zvykli.“ To byla jen krátká vsuvka do celého závodního víkendu. Ode mě stačí jen dodat, že Andreas je nejen opravdu hodně populární, což bylo vidět i podél tratí a ve městech třeba jen na přejezdech, ale také velký sympaťák, se kterým je čest dělat rozhovor.

 

Změny počasí: takhle jezdí srdcaři

Pokud jsem o pátečním dopoledni mluvil jako o drobném zklamání, tak odpoledne minimálně mě doslova vyrazilo dech. Ten důvod snad ani nebyl v jezdcích a jejich jízdě, ale v počasí. Představte si, že stojíte někde uprostřed vinic, hrozně prší a vy jen čekáte, kdy se kolem vás pomalu někdo proplouží. Pak ale přijde první jezdec, vy slyšíte vytočený motor do omezovače a říkáte si, jestli se vám to nezdá. Zpoza zatáčky se pak vyřítí Thierry Neuville s jeho i20 WRC a vy snad ani nevěříte, že je opravdu reálné jet takovou „kládu“. Ještě teď mám mráz v zádech. To auto, pneumatiky a hlavně řidič musí spolu fungovat jako filharmonie při vánočním koncertě. Není to ale jen o první jezdci, opět potěšil Ogier či Mikkelsen nebo i Latvala s Toyotou.

 

Panzerplatte: nejnáročnější pro všechny

Abych příliš dlouho nepsal o ničem, tak přejdu k tomu asi nejdůležitějšímu za celý víkend – nejdelší a nejnáročnější rychlostní zkouška s přiléhavým názvem Panzerplatte. Ve vojenském prostoru jsme hned po ránu i my a s námi možná i pár set tisíc lidí. Nekecám. Tolik lidí byste nečekali nikde. Ať je Barumka populární jakkoliv, tak tohle bylo ještě násobně navštěvovanější. Bodeť by ne, právě zde jste měli možnost vidět průjezd jednotlivých jezdců dokonce 5x za celý den. Divácky zajímavý byl určitě i populární skok přezdívaný Gina. Pokud jste někde někdy slyšel nějakého blázna povídat o tom, že jezdci rally dokážou skákat se svými vozy několik desítek metrů, tak vězte, že i já už jsem mezi těmi blázny. Nejvíce skákal Jari-Matti Latvala a Kris Meeke, kteří oba atakovali hranici 40 metrů. Ano, čtete správně. Zajímavý pohled i ráno byl právě na Neuvilla, který bohužel utrhl zadní levé kolo a na Panzerplatte se nepodíval. V první superspeciálce ale právě už s takhle poškozeným autem docela pěkně skákal. Klobouk dolů pro něj.

 

Výsledky: nejblíže vítězství Tänak, Kopecký ztratil vedení ve WRC2

Svými projevy už nebudu dál zdržovat a přejdu rovnou k výsledkům. Takovým malým velkým překvapením je suverénost Otta Tänaka, který je tady zatím zcela suverénní. Mnoho zkoušek vyhrál, v ostatních byl na prvních pěti místech. Na něj ztrácí relativně malých 21 vteřin Andreas Mikkelsen, na třetí příčce pak se ztrátou dalších 8 vteřin figuruje Seb Ogiér. Elfyn Evans na čtvrtém místě nabral ztrátu přes 1 minutu a nejvíce se tak vzdálil vedoucí trojici. Smutným završením dnešního dne byl defekt Honzy Kopeckého právě na nejdelší zkoušce. Díky nutné výměně kola právě v RZ ztratil společně s Pavlem Dreslerem na prvního Camilliho celkově 1m a 15 vteřin, což rozhodně není málo. I proto mu budeme držet palce!

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..