Německá rally: v cíli těsně jak nikdy

Německá rally: v cíli těsně jak nikdy

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Ano, je tomu tak. ADAC Rallye Deutschland 2017 už je minulostí. Ty čtyři dny utekly opravdu hrozně rychle. Tempo letošních vozů WRC asi převzal už i čas. Nemožné se totiž stává skutečností. A výsledky? Neuvěřitelně těsné. Mezi prvními třemi je za celkových 309 závodních kilometrů pouhých půl minuty, další tři mají mezi sebou jen 14 sekund. Dařilo se Fordu a kupodivu docela i Citroenu. Naopak smolný podnik zažil Hyundai. Toyota zůstala někde řekněme vprostřed. Od výsledků tu ale nejsme, teda alespoň ne v úvodním odstavci. Pojďme si shrnout tyto náramně užité čtyři dny, připomenout si nejdůležitější momenty a podívat se k těm nejlepším jezdcům a týmům.

 

Náročné dny pro jezdce i diváky

Asi se nemusím opakovat, celkových 309 závodních kilometrů hovoří za vše. Nejdelší a nejnáročnější zkouška s délkou bez mála 42 km pak jen dotváří celý obraz Německé rally. Hnidopich by mohl namítat, že od toho WRC je. Já souhlasím, každá rally je náročná a každý podnik je jiný. Desátou zastávku měli závodníci v letošním roce naplánovanou právě tady v Německu. Nutno podotknout, že destinace to byla vskutku zajímavá. Zamyslete se, pili jste někdy německé víno? Já bych přísahal, že alespoň za sebe mohu říci, že ne. A pokud ano, nebylo to nic extra. A teď si představte, že i této rally se může v klidu přezdívat „mezi vinicemi“. Vzpomínáte si, že o něčem podobném jsme vám před nedávnem psali? Ano, šlo o tuzemskou Rally Hustopeče, která poslední roky slibuje hodně zajímavé podívané. Že by nějaká podobnost? Minimálně v tom, že u obou případů bylo jednoznačně na co koukat. V případě Německa ještě v celkové náročnosti doplním k vzdálenostem ty přejezdové. Dohromady totiž jezdci ujeli přes 1.165km během celých 4 dnů. Co naznačuji? Přeci jediné – extrémně dlouhé přejezdy, které nečekaly jen na jezdce, ale samozřejmě i na diváky. Včetně naší cesty z Čech jsme na novinářském autě najeli skoro 2.000km, a to není rozhodně vůbec málo. Upřímně, kdo tohle vymýšlí, nevím. Samotného mě to mrzí. I tak ale nelze pořadatelům upřít skvělou připravenost, neuvěřitelnou diváckou atraktivitu a dobrou úroveň bezpečnosti, i když kolikrát hodně spornou. O tom ale raději pomlčím…

 

To nejnáročnější? Sobota a Panzerplatte

O sobotě jsem se sice rozepsal už v předchozím článku, ale pokud jsme u Highlightů, sobotu jako takovou a nejdelší zkoušku celé soutěže si prostě nemohu odpustit. Čtyři dny v Německu nebyly pro nikoho odpočinkem, pokud nepočítáte ten psychický, ale všeho s mírou. A pokud se mě někdo dneska zeptá, kde se rozhodovalo, tak odpovím, že právě ve velkém vojenském prostoru nedaleko Baumholderu. Samozřejmě nemám na mysli dvě/tři super RZ, které se dohromady nevyrovnají ani ¼ celé délce Panzerplatte. Nejde však pouze o samotnou vzdálenost, kterou v plném tempu musí posádky a jejich vozy zvládnout, ale také o trať jako celek – terén a nástrahy. Jednou z nejzajímavějších vidím skok Gina, na kterém někteří atakují vzdálenost 40 metrů. Nemyslete si, že by někdo zpomaloval, alespoň né ti s novými WRC. Jedou plný plyn, co to jen jde. Úžasný pohled. A právě před touto rychlostkou, na přeskupení v St. Wendelu jsme vyzpovídali nejlepšího českého startujícího – Jana Kopeckého jedoucího na tovární Škodě Fabii R5.

 

Honza Kopecký o Rally Německo a Panzerplatte

Samozřejmě ani posádka Kopecký/Dresler není zcela stálou v Mistrovství světa. Jejich úkolem je hlavně ovládnutí domácí MČR a příležitostně tak dopomáhají druhé stájové posádce Tidemand/Andersson, jak to vnímá Honza? „Není to po dlouhý době. Je to pro nás zhruba čtvrtý závod na MS v letošním roce a jsme samozřejmě rádi, že tu můžeme být.“ Po prvním průjezdu Panzerplatte to vypadalo z pohledu diváka jako naprosto suverénní jízda této posádky, co se týče kategorie WRC2. Zajímalo nás, jak to vypadá z pohledu řidiče. „Myslím si, že to úplně v klidu není. Teď na Panzerplatte nás hodně stáhnul Camilli, my jsme mu zase trochu dali teď na poslední RZ před přeskupením, takže ještě nekřičmě.“ A jak se Honzovi líbila nejdelší zkouška? Je to hodně velká změna oproti tradičním českým mistrákům? „Je to úplně něco jiného, jede se ve vojenském prostoru, na betonu a je to tam celé takové zvláštní. Když to člověk nevidí na vlastní oči, tak se to nedá snad ani popsat.“ O jednom z nejzásadnějších momentů pro jednoho z nejlepších českých řidičů vůbec jsme vám už říkali, podařilo se mu vyhrát úvodní městskou RZ a porazit tak i všechny posádky WRC. Jaké to je pro jezdce porazit s podstatně slabším vozem všechny královny motorsportu (alespoň toho rallyového)? „Tadyty momenty se občas stanou, kdy ty slabší auta porazí silnější. Tentokrát šlo o RZ celou ve městě, takže to ani tolik nebylo o autě, šlo spíše o práci nohou a na volantu než o výkonu.“ Mimochodem mě osobně udivuje a samozřejmě v pozitivním smyslu překvapuje, jak Honza Kopecký dokáže být klidný. Je zcela bezesporu jeden z nejrozvážnějších jezdců, což je kolikrát tím nejdůležitějším.

 

V cíli 8 z 12 továrních WRCů: úspěch pro všechny…

Samozřejmě největším úspěchem je vítězství, to asi pro každého. Já osobně si ale myslím, že takové malé vítězství letos bylo i dojetí. Letošní Německá rally se obešla bez větších nehod a za to je potřeba jezdcům i pořadatelům pogratulovat. Nezdržujme a pojďme rovnou k výsledkům – z prvního místa se může těšit posádka Ott Tänak a Järveoja M. na Fordu Fiesta, za neuvěřitelných 309km na ně ztratil jen 16,4 vteřiny Andreas Mikkelsen se svým spolujezdcem. Třetí místo a (skoro)double patří další Fiestě, tentokrát s nikým jiným než Sébastienem Ogierem. Doplním ještě čtvrté místo pro první Toyotu v podání Juha Hänninena, který už ale ztratil na třetí příčku přes 1 minutu, na pátém místě Craig Breen s dalším Citroenem předjel v poslední RZ Elfyna Evanse s další Fiestou a nadělil mu tak celkovou ztrátu pouhých 1,9 vteřiny. Honza Kopecký se po defektu a výměně kola na druhé Panzerplatte umístil na celkovém desátém místě a ztratil na prvního ve WRC2 Camillho celkem 48 vteřin. Sláva vítězům a čest poraženým. Gratulujeme všem, kteří dojeli a těšíme se na další takovou povedenou soutěž!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..