Zdroj úvodní fotky: Lexus NEWS (Toyota Motor Company Limited)
Lexus NX: kandidát č. 1 na čtenářské auto roku 2022

Lexus NX: kandidát č. 1 na čtenářské auto roku 2022

Autor: Jakub Vodička · Fotografie: Lexus NEWS (Toyota Motor Company Limited)

Populární anketa čtenářské auto roku se nezadržitelně blíží i letos a my vám v souvislosti s blížícím se startem on-line hlasování začínáme představovat jednotlivé nominace. Všichni kandidáti budou již tradičně rozděleni do třech kategorií – mainstream, premium segment a elektromobily. Své hlasy pak budete moci prostřednictvím on-line formuláře odevzdat už od 17.11., symbolicky na den 8letého výročí činnosti redakce motorvize.cz. Nejen ale, že se stanete součástí oslav v případě, že anketě věnujete 5 minut svého času, získáte také možnost vyhrát 1 z 20 hodnotných cen nebo „vstupenku“ na finálové testování TOP 3-4 kandidátů z každé kategorie. Ano, i letos vybereme zhruba 15 z vás, kteří se budou moci svézt těmi nejlepšími automobilovými novinkami letošního roku, pořádně je otestovat a zvýšit nebo naopak snížit jejich šance na vítězství. On-site testování letos navíc proběhne formou atraktivní road tour, na níž se rozhodně nebude nikdo nudit. Mým potěšením je představit vám dnes prvního z kandidátů. Nebyli bychom to my, kdybychom nezačali pěkně zhurta, prostě stylově. Ať už je to odshora či odspoda, je tu první zástupce premium segmentu, nový Lexus NX, který sice spatřil světlo světa už v roce 2021, první kusy do Čech ale dorazili až na sklonku loňského roku, a tak se prostě a jednoduše nemohl stát součástí loňského ročníku MOTORVIZE Fans Award. O to sladší bude jeho letošní účast. Rychle proto na jeho představení!

 

Představení a designová (r)evoluce

Lexus prostřednictvím zbrusu nového NX otevírá novou kapitolu ukazující budoucí designový směr v oblasti exteriéru i interiéru, nové pohonné jednotky vč. prvního plug-in hybridního pohonu Lexus, vylepšení na poli dynamiky ve prospěch příjemných jízdních vlastností, a v neposlední řadě i novou generaci multimédií a konektivity a vyspělé technologie pro ještě vyšší úroveň bezpečnosti, pohodlí a praktičnosti. Nové NX nahrazuje model, který Lexus na evropských trzích velmi úspěšně prodával již od roku 2014 – a pro který se od uvedení na trh rozhodlo přes 170 tisíc zákazníků. Většinou se jednalo o zákazníky nově přicházející ke značce, a tak NX zásadním způsobem přispěl k růstu značky v daném regionu.

V rámci exteriéru si v pořadí druhá generace modelu NX drží podobné proporce, byť velikostně narostla ve všech hlavních rozměrech, například v rozvoru o 3 centimetry, v celkové délce a šířce o 2 centimetry. Přední část vozu staví a čerpá vizuální inspiraci především z nejnovějších modernizací modelů LS či vzdáleněji z modelu ES. Přední maska, charakteristický znak všech vozů Lexus, nyní hraje v celkovém designu vozidla ještě důležitější roli: vzpřímenější maska s jemnějším orámováním akcentuje dlouhou kapotu a definuje celkový tvar a objem karoserie, výrazně se rozšiřující směrem k zadním blatníkům. Menší sklon masky zároveň zlepšuje parametry chlazení. Dojem výkonného a agilního vozu posiluje širší rozchod předních i zadních kol – který umožnila podvozková platforma ‚Global Architecture K‘ (GA-K) – jakožto i dlouhá a elegantní kapota, krátké převisy a široké lemy podběhů ukrývajících až 20″ kola. Záď NX přijala aktuální trend, a tak nabízí světelné prvky přes celou šíři zadní části. Stejně tak trendovým očistcem prošel emblém na víku zavazadelníku, který nyní vystřídal nápis “LEXUS”. Dá se tedy říci, že si nadcházející Lexus NX drží své hlavní rysy, ale jeho vzhled je uhlazenější, elegantnější a zároveň stále velmi dynamický a organický tak, jak jsme byli zvyklí doposud.

Odevzdat svůj hlas můžete ZDE

 

Interiér a jeho zásadní proměna

Tu nejvýraznější proměnu doznal NX v rámci interiéru. Zejména design volantu, celkové rozložení palubní desky a zvolené ovládací prvky jsou diametrálně odlišné. A již na první pohled vypadají velice slibně. V nové generaci se můžeme těšit na obrovský dotykový centrální displej, inovovaný digitální přístrojový štít a nakonec i vyspělý head-up displej– to vše zejména v těch nejvyšších výbavových variantách F Sport a Luxury.

Nové NX jako první vůz značky prezentuje kokpit řidiče navržený v souladu s novou architekturou Tazuna. Koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží se zaměřuje na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“. Nová koncepce též zvyšuje požitek z jízdy, neboť řidiči dodává více jistoty a umožňuje lepší kontrolu nad vozidlem i okolím.

Dříve celkem kontroverzní infotainment a jeho ovládání skrze touchpad tak nyní střídá volant s analogovými tlačítky, která mají zároveň i kapacitní dotykovou funkci a s jejíž pomocí lze ovládat zobrazení na přístrojovém štítu a head-up displeji vozu. Při použití kteréhokoli ze spínačů se na head-up displeji zobrazí jeho tvar, aby řidič nemusel sklánět zrak k volantu za účelem výběru funkce.

Druhým hlavním ovládacím prvkem je pak centrální dotyková obrazovka infotainmentu. Nicméně i ta je doplněna o několik analogových regulátorů a tlačítek, které propojí uživatele s nejčastěji využívanými parametry (teplota ventilace a hlasitost zvukového výstupu z audiosystému). Samotný centrální displej pak nabídne velmi kvalitní rozlišení i rychlou odezvu. Dalšími novinkami v rámci interiéru je nová verze ambientního osvětlení či poměrně unikátní technologická novinka týkající se zámků v bočních dveřích. Ty jsou ovládány elektronicky a tak de facto jak při nástupu, tak i výstupu z vozu je závírání/otevírání dveří prováděno pouhým stiskem tlačítka. Tato funkce elektronicky ovládaného zámku (západky) dveří, tzv. “E–LATCH”, je taktéž propojena s funkcí monitoringu mrtvého úhlu, a tak při vystupování z vozu nabídne bezpečnostní bariéru v případě, že pro provoz či pohybující se překážky v blízkosti vozu nebude bezpečné v danou chvíli vystoupit. Systém jednoduše elektronicky zamkne dveře, a tak v případě náhlé nepozornosti budete mít jistotu, že vám dveře nikdo při vystupování neurazí. Pro tu část řidičské populace, která se ráda spolehne na interní navigaci vozu, má Lexus v rámci nové generace modelu NX dobré zprávy: dostupná bude navigační funkce na cloudové úrovni a tedy s neustálým spojením o skutečně aktuálním stavu provozu. Ta bude nabízena již jako součást standardní výbavy. A pro ostatní milovníky technologijí tu bude k dispozici bezdrátové rozhraní Apple CarPlay a skrze kabel i Android Auto.

 

Hnací ústrojí a technické vlastnosti – mj. první plug-in hybrid značky

Postavení nového NX coby reprezentanta proměny značky Lexus s potenciálem většího podílu na trhu se dále odráží v širší nabídce pohonů s využitím nových a vylepšených technologií zprostředkujících výrazné jízdní schopnosti na vrcholu třídy. Nabídka pohonů zahrnuje i první plug-in hybridní ústrojí Lexus. Modelová řada rovněž nabízí nové hybridní elektrické provedení s výrazně vylepšenými parametry hybridního pohonu čtvrté generace. Ke vzniku modelu NX 450h+, prvního vozu značky s plug-in hybridním pohonem, zužitkoval Lexus přes 15 let zkušeností s hybridními technologiemi. Nový model současně urychlí uvádění elektrifikovaných vozidel značky v rámci strategie ‚Lexus Electrified‘.

Nejatraktivnější elektrifikovaný zástupce nové řady NX používá hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém disponuje výkonem až 306 koní a měl by vozu udílet zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund. Oproti tomu odhadované emise CO2 (v kombinovaném cyklu podle WLTP) pod 40g/km a spotřeba paliva necelé 3 l/100 km budou pravděpodobně nejlepší ve třídě NX. Zmiňovaná kapacita baterie a široké know-how značky Lexus na poli elektrifikace společně znamenají v této třídě špičkový elektrický dojezd 63 km a možnost cestovat v čistě elektrickém režimu rychlostí až 135 km/h. Neméně důležitý je i fakt, že plug-in hybridní Lexus zůstává velmi hospodárným vozem i po vyčerpání energie z baterie. Řada konkurentů v takových situacích standardně přechází na pohon pomocí spalovacího motoru, avšak výchozím režimem NX 450h+ je hospodárný hybridní pohon s autonomním dobíjením. Zástavba plug-in systému však nijak NX neubírá na praktičnosti – objem zavazadelníku se shoduje s hybridním modelem, jelikož komponenty hnacího ústrojí neubírají žádný prostor. Pod podlahou je zde také schránka o objemu 21 litrů pro bezpečné uschování nabíjecích kabelů. Jelikož zájemci o vůz v segmentu NX typicky cestují na delší vzdálenosti, nijak se nezměnil ani objem palivové nádrže (55 litrů).

 Uvedení čtvrté generace hybridní technologie Lexus přineslo kvalitativní posun výkonu i efektivity hybridního provedení NX 350h. Nový pohon disponuje o 22 % vyšším výkonem než dosavadní model (max. výkon nyní činí 242 k) a akcelerace z místa na 100 km/h se zkrátila o 15 % na 7,7 sekundy; současně se očekává pokles emisí CO2 přibližně o 10 %. NX 350h se bude nabízet ve verzi s pohonem samotné přední nápravy nebo systémem pohonu všech kol. Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu u provedení FWD se zvýšila na 1500 kg, čímž se vyrovnala schopnostem verze AWD.

Při odlaďování jízdní dynamiky nového NX se vývojáři soustředili na zachování typického jízdního projevu Lexus – tj. ideální kombinace jízdního pohodlí a reakcí řízení, škrticí klapky a brzdové soustavy v dokonalém souladu se záměry řidiče s cílem dodat řidiči pocit jistoty a neocenitelný pocit propojení s vozidlem. Klíčem k uvedeným vlastnostem je využití podvozkové platformy GA-K (Global Architecture K) automobilky Lexus. Ta přinesla nižší těžiště (-20 mm), zvětšení rozchodu předních i zadních kol a lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami, tedy vlastnosti souhrnně přispívající k lepšímu handlingu a vyššímu požitku z jízdy. Nová konstrukce zavěšení kol používá vzpěry McPherson na přední nápravě, resp. dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny vzadu.

Výsledky ankety čtenářské auto roku 2021 jsou tu – reportáž i fotogalerie

 

I pro Lexus NX bude možné již od 17.11. hlasovat – dokáže obstát?

Ano, je tomu skutečně tak. Nový Lexus NX je prvním kandidátem MOTORVIZE Fans Award 2022 a i vy budete moct ovlivnit jeho osud v anketě už od 17.11. Jedním z důvodů, proč hlasovat právě pro něj, může být možnost vyhrát zajímavé ceny hodnotné pro každého motoristického fanouška ale i řidiče. Zbývá jen doplnit, že nové NX startuje s ceníkovou cenou na 1.340.000 Kč. Pokud vás ani to neodradí a podaří se vám právě Lexus umístit mezi TOP 3 své kategorie, pak se můžete na hodně zajímavé svezení v rámci finále MOTORVIZE Fans Award, které proběhne již během víkendu 10.-11.12.2022. Zůstaňte proto určitě s námi!

 

Jakub Vodička

Sdílet: