Honda CB500F: parádní moderní „naháč“

Honda CB500F: parádní moderní „naháč“

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Honda, co se týče motocyklů, je stále na čele výrobců dvoustopých vozidel a tak není divu, že právě zde najdeme co nejširší nabídku přizpůsobenou mimo jiné i posledním trendům a formujícím se kategoriím. CB500F modelového roku 2016 spadá do skupiny řidičských průkazů A2, jejíž hranicí je 35kw a 18let. Zdánlivě se jedná o poměrně rozumnou volbu, i když motorkám se v žádném případě nedá upřít riziko při jakémkoliv výkonu a obsahu. Jak říkají někteří pesimisté: „Na motorce se dá umřít i v nulové rychlosti a nemusíte mít zrovna pod sedlem 100koní.“. Výkon rozhodně nebylo to, co by nám na novém pětikilovém naháči chybělo. Chybělo nám tedy vůbec něco?

 

Vzhled: jednoznačně zaujme!

Nemá cenu si něco nalhávat. Pro většinu z nás je motorka spíše výletním strojem, jehož úkolem je vždy do jisté míry zaujmout. Jedním způsobem to může být po straně designové, zde právě možná až neuvěřitelně boduje naše lakování v „trikolóře“. Nesnažím se naznačit jakoukoliv spojitost mezi barvami posledního designu japonského výrobce a České republiky, ale opravdu mířím na oči poutající vzhled. Druhým způsobem, jak upoutat kolemjdoucí, je řvoucí motor. Zde byste, alespoň se standardním výfukem, moc nepochodili. Dvouválec sice táhne už od nižších otáček, ale kvalitní „sound“ přichází až v těch vyšších a stejně máte pocit, že nejeden nadšenec s laďákem na deset let staré „dváce“ vás přebije. Věrní příznivci značky by mě v tuto chvíli ukamenovali, protože jako motorkáři přeci musíme vědět, že základní zvuk nelze porovnávat s laděným. Stačil by třeba takový Akrapovič nebo Leo Vince a byl bych spokojený.

 

Technicky: dvouválec šlape, jak má!

Z počátku byste ani nepoznali, že máte na povel dvouválec, na který většina motorkářů upozorňuje. Ani v nejmenším tomu není kvůli horší spolehlivosti nebo jízdním vlastnostem. Především by v jeho případě výkon měl být dostupný už odspodu a plynový pedál by obecně měl být hodně citlivý. Výsledkem je pak pocit, že byste mu ani těch 35kw vlastně netipovali. Jednička, dvojka, trojka a už jste na 120, hrozná raketa! Pak ale přichází bod zlomu. Už na hranici maximální povolené rychlosti totiž cítíte nepříjemný proud vzduchu. Když byste se pak snažili jet opravdu rychle, což zásadně nedoporučujeme, tak se dostanete na nějakých 160-180km/h a vydržíte to pouze krátkou chvilku. Zase bych vypadal jako opravdový laik, kdybych nezmínil důvod nevydržitelného proudu vzduchu, jezdíme přeci stále na naháči! Přiznám se, že příliš zkušeností s tímto typem motorek nemám a tak jsem z této charakteristiky překvapený a částečně smutný. Jak jsem zmínil, vyjíždíte ze zatáčky, chcete zrychlit, podřadíte, přidáte plyn, najednou je tam 110 a více už se vám ani motorce radši moc nechce. Pokud se ale budeme bavit o podvozku a brzdách, tak tady nová Honda opravdu exceluje. Jako by výrobce chtěl říci, že zadní brzdu používat nemáme, tak je dosti utlumená. Přední brzda je přesným opakem a máte pocit, že vás podrží téměř vždy, když budete potřebovat. Podvozkově je potěšením celkově lehké ovládání. Když mi importér nabízel tento stroj, ozývalo se z telefonu něco jako: „Motorka pro začátečníky. Kupují si jí spíš holky.“, tak jsem si říkal, že holka určitě nejsem, ale 35kw přeci není málo. Pro obě tyto skupiny se CB500F hodí zejména pro citlivost na řídítkách i plynu a celkově skvělá manévrovatelnost v nižších i vyšších rychlostech.

 

CB500F: příjemný společník pro víkendové cesty

S CB500F jsme strávili necelý jeden týden. Bohužel, jak už bývá v běžné novinářské praxi zvykem, ani tentokrát se úplně nezadařilo. Celkově jsem si užil pouze dva dny a ujel zhruba 500km, což stačilo mimo jiné na test spotřeby. Ta nám vyšla na zhruba 3l/100km, skvělá hodnota pro pětikilo. Za mě jednoznačně jednička za design. Potěšila mě i celková ovladatelnost a brzdy. Charakteristika motoru je také na skvělé úrovni. Nezmínil jsem ještě cenu. Doby, kdy jste supersportovní šestikilo kupovali za necelých 300tisíc Kč už jsou dávno pryč, a tak není divu, že ani u pětikila nebudeme hlásat nikterak vysoké částky. Tentokrát se s letním bonusem importéra vejdete do krásných 140tisíc Kč. To se nám zdá být jako jedna z nejlepších výhod. Krásná, dobře ovladatelná a cenově dostupná motorka od tradičního výrobce. Zhruba tak se dá shrnout naše hodnocení. Pro mě osobně představovala jen jedinou vadu na kráse, kterou byly vyšší rychlosti resp. neschopnost jejich dosáhnutí. Z druhé strany je pozitivní, že určitě nebudete mít co dočinění se správním řízení kvůli překročení dálniční stotřicítky přes více jak 50km/h.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.