Fiat 500 hybrid: moderní mild-hybridní technika v módním kabátku
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie PřádováAčkoliv je spoustu lidí spíš fanoušky větších aut – vzbuzujících respekt a bezpečí – i malá auta mají své místo na našich silnicích (a na trhu). Ráda bych vám proto představila Fiat 500, který si právě ono uznání zaslouží především díky zachování odkazu na tradice a především jakožto povedená retro reinkrarnace úspěšného modelu, jehož historie sahá až do 50. let 20. století. V roce 2020 ale strčí do kapsy svou technikou i vzhledem kdejaký crossover či SUV. Řeč je o největším automobilovém výrobci v Itálii, působícím na trhu již od roku 1899, kdy se nosily dlouhé, elegantní šaty a dámy natupovaly do vozů s daleko větší opatrností. Již u slova Itálie se snad každému vybaví značka Fiat. Typická poznávací indicie této země. Ještě typičtější je pak její model 500, který se v novém provedení, avšak po 13 letech se stále stejnými základními znaky, dostal i mně do rukou. Není to však obyčejná “pětistovka”, nýbrž hybrid. A jak si vede nový „hybridní motor“ u našeho městského vozítka? To a mnohem více se dočtete o pár řádků níž.
Pralinka mezi bonbóny
Na první pohled působí modernizovaný Fiat 500 mintové barvy (oficialně zapsána jako zelená) jako typické ženské auto. Sluší se ale zdůvodnit označení pro modelový rok 2020. Na trhu je totiž i zcela nová 500, ta však před námi nyní nestojí. Ač, jak už bylo zmíněno, je současný veleúspěšný minivůz z Itálie na trhu od roku 2007, teď je před námi už druhý facelift a do blízkého budoucna i díky zástavbě nového pohonu není počítáno s další obměnou. Ona „nová 500“ je totiž dostupná pouze a jen v elektrické verzi. Zpět tedy k té naší, standardní, mild-hybridní variantě. Svou velikostí je auto přizpůsobeno městskému provozu, a to včetně parkování, které dělá občas ženám velký problém. S tímto „drobkem“ se ale nemusíte ničeho bát, neboť jej vměstnáte opravdu na každý volný flíček. Kulaté přední světlomety na auto perfektně pasují a dodávají celkovému dojmu takzvaně „cute“ vzhled. Aby auto nepůsobilo až tak nevinně, černá maska chladiče u mlhovek spolu s prolisem na přední kapotě značí onu nutnou sportovnost a „unisexový“ dojem. Velkým potěšením byla lehkost dveří, které u třídveřových aut bývají o něco těžší, a to především kvůli své velikosti. Tento zvyk je ovšem u Fiatu vymýcen. V námi testované verzi černou střechu zdobilo panoramatické okno, které světelně oživilo celé auto. Jeho stažení poskytlo boční výhled a osobitý sportovní nádech. Celkově mě design zadní části myšlenkově předimenzoval do malebných uliček Portofina. V neposlední řadě, zpracování zadních světel do čtvercového tvaru spolu s jemnými prolisy na kufru dodává staronovému Fiatu ten pravý doušek bellissimi.
Krása spočívá v jednoduchosti a moderním provedení
I přes svůj drobný vnější vzhled vás jeho interiér překvapí svou prostorností. Není sice zrovna určené pro čtyřčlennou posádku urostlé mafie, ale na přední sedačky se s přehledem vejde dospělá osoba a dozadu děti či trpaslíci jako jsem já. Pro rodinný výlet ve stylu jako dělané. V duchu vnějšího image skrývá Fiat i uvnitř velkou dávku jemnosti, avšak v moderním a jednoduchém provedení. Není to každého vkus, ale já osobně za velké pozitivum považuji volant, který se nejenom perfektně drží, ale ani neobsahuje nadbytečné množství tlačítek, a tak je velmi lehké se v něm při jízdě orientovat, i po “slepu”. Neberte to ovšem tak, že by autu měly chybět nějaké funkce, obsahuje prostě přesně ta tlačítka, která jsou na volantu potřeba. Ani sedadla nezaostávají a zahalují se do podobné, lehce tmavší, mintové barvy, stejně jako kabátek našeho Fiatu. Po pár hodinách jízdy zjišťuji, že co se komfortnosti týče, je naše testované vozítko zlatou střední cestou. Jak již bylo zmíněno, celkově je interiér stavěn spíše do moderní jednoduchosti, a to včetně ovládání klimatizace a dalších užitečných služeb. Každá funkce má své přidělené tlačítko umístěné krásně na očích, což zajišťuje stoprocentní pozornost řidiče. Zajímavostí jsou třeba i tlačítka k elektrickému ovládání předních oken – ta se nacházejí vedle řadící páky na středovém panelu. K mému překvapení námi testovaná verze obsahovala výhřev volantu. Ten se do nadcházejícího zimního počasí opravdu hodí. S technologií Fiat nezahálí a nabízí samozřejmě i dotykový displej s konektivitou Apple CarPlay na zpříjemnění vaší jízdy městským provozem. Osobně mě jen překvapilo, že ve Fiatu ještě nepřišli na českou jazykovou mutaci svých systémů (prostě ani slovíčko česky).
Hybridní dráček na kolech
Vzhledem k hmotnosti pouhých 980 kg a zástavbě jednolitrového hybridního benzínového motoru o síle 51,5 Kw zvládne víc než hlemýždí jízdu. Právě naopak, k mému překvapení, byl Fiat relativně dravým autem. S použitím manuální šestistupňové převodovky byl dokonce aktivnější než v případě ekvivalentu s robotizovanou automatickou převodovkou. Na druhou stranu by se automat na takové autíčko hodil víc, především při klasickém městském popojíždění v kolonách. Sluší se ale podotknout, že s automatem není k dispozici shodná pohonná jednotka, nýbrž „staronová“ atmosférická jednadvojka. Na druhou stranu jsou jí ale k dispozici hned čtyři válce, a tak zůstává otázkou, zda je lepší či horší volbou.
Malá hmotnost auta určitě neubírá na jistotě při průjezdech zatáčkami. Podvozek příjemně drží i na relativně malých 16“ kolech. Díky již zmíněným šesti stupňům a hybridnímu pohonu je i spotřeba naprosto uspokojující. Vypínání spalovacího motoru v rychlostech nepřevyšujících 30 km/h a vyřazení na neutrál spotřebu také šetří. Při zpomalování se nejen redukuje spotřeba, ale také dobíjí akumulátor, který využíváme při dalším rozjezdu. Jízda s novým Fiatkem byla zkrátka jedno velké potěšení. Tříválcový jednolitr mi i díky malé elektrické dopomoci k autu celkově velmi sedl.
Hodně muziky a retro stylu za kupodivu rozumnou sazbu
Blížíme se ke konci testování, a proto je na místě zhodnotit celkový zážitek. Našemu mintovému Fiátku bych vytkla snad jen pomalejší odezvu infotainmentu nebo i absence češtiny. Fiat velikostně pohodlně zapadá do městského provozu. Interiérově naplňuje všechny estetické potřeby běžného řidiče. Jízdními vlastnostmi pak uspokojí i náročnější uživatele, a to především, co se týče zmiňované spotřeby a živého hybridního motoru. Třešinkou na dortu je cena, která v základu činí 279 900 Kč i s pětiletou zárukou.
Pro řidiče pořizujícího si malé městské vozítko tedy naprosto ideální volba. Svou nízkou spotřebou šetří životní prostředí i vaši kapsu. Ať už je vaše volba barva mintová, černá či dvoubarevné lakování, ať jste muž či žena, drobného Fiat 500 si zamilujete, stejně jako já.
Lucie Přádová