Czech Truck Prix 2018: skvělý celý víkend v centru dění!

Czech Truck Prix 2018: skvělý celý víkend v centru dění!

Už ve svém posledním článku o motorsportu, reportáži z Barum Czech Rally Zlín, jsem naznačoval, že nás čeká ještě jeden vrchol sezóny. Věřím, že nikoho nepřekvapím, když za něj budu považovat již velmi tradiční Czech Truck Prix. V ročníku 2018 se na Autodrom Most velikáni vrací již po 26. Pro mě jde o kromě opravdu zábavou nabitého víkendu zároveň také o vzpomínání na léta dětská. I já totiž do Mostu jezdím nějaký ten pátek a ačkoliv jsem nejradši za volantem, koukat na závodní trucky je opravdu úžasným zážitkem. Letos byl navíc ještě okořeněn deštěm v prvních dvou sobotních závodech a pro české závodníky také hodně našlapanou konkurencí. První zářijový víkend máme za sebou, spoustu dojmů a pojmů také, tak jak to na konci léta vypadalo v Mostě? Jak si vedli čeští závodníci a co všechno bylo k vidění? Pojďme se do toho ponořit…

Co očekávat v deštivou sobotu?

V obecném povědomí podle mého stále převládá domnění, že za závodní den na okruzích se považuje především neděle. Možná bych se měl stydět, i já jsem totiž donedávna jezdil na okruhové závody jen v tento „sváteční“ den. Stejně jako Barumku (Barum Czech Rally Zlín) mám i Trucky v Mostě (Czech Truck Prix) docela dost u srdíčka. Díky tak opravdu hlavně bohu, že se tyhle dvě důležité soutěže v posledních letech termínově nepřekrývají. Přeci jen kombinace pátku a soboty ve Zlíně a neděle v Mostě zní při nejmenším jako hodně náročný víkend. Zpět teď ale k ročníku 2018. Je sobota ráno, 8 hodin, já pomalu mžourám očima v posteli a přemýšlím jednak, co nesmím zapomenout, ale hlavně co dnes zažiji. Je pro mě totiž sobota na okruhu přeci jen tak trochu nová. Letošní ročník je však zpestřen ještě jednou závodní sérií, jež může diváky lákat na svou atraktivitu. Na Kia Platinum Cup (dříve lotos race) v podání ultramalých, srandovních a poměrně divácky atraktivních Kia Piccanto už jsme v Mostě zvyklí. Škoda jen, že ve startovním poli tohoto původně hlavně polského šampionátu nenajdeme jediného Čecha. Podobně tradiční jsou v Mostě i obdobně malé vozy s „diamantem“ ve znaku, ano mluvím o Renault Clio Cupu. V něm už naštěstí svého zástupce máme, je jím loni zlatý a celý šampionát ovládající Tomáš Pekař. A právě tahle osůbka nás v klidu napojuje v povídání na poslední ze závodů, jehož znovuzrození jsem naznačoval o pár řádků výše. Pokud jste někdy ještě zhruba před deseti lety občas zavítali na okruh, pak určitě tušíte, o čem mluvím. Ano, slavný Octavia Cup je zpět. Teď už mu sice oficiálně nemůžeme říkat Škoda Octavia Cup, protože nově nejde o tovární šampionát a domácí automobilka s ním nechce být příliš spojována, i tak se ale jezdí na identických vozech v podobě třetí řady Škody Octavie. Právě Pekař je opět suverénní postavou tohoto startovního pole, kde už ale Češi tvoří výhradní zastoupení. Jo, abych utnul shrnutí předpokladů zajímavého dění na mosteckém autodromu, musím říci, že se máme na co těšit.

 

Sobota: všechno dobrý, ale ty Trucky? Aneb Lacko je bůh…

Jak zněla předpověď počasí a jak Murphyho zákony platí, opravdu se na nás novinářské štěstí neusmálo. Teda vlastně možná i trochu jo. Bylo sice celý den zataženo, místy pršelo, ale minimálně jednomu z nás to nevadilo – je jím Adam Lacko. Zajel sice v superpole kvalifikaci až osmý čas, vinou prohřešků jeho soupeřů ale startoval už ze čtvrté příčky. Vzhledem ke své velikosti jedou závodní Trucky závod v dešti pouze o 11 kolech, i proto neměl Adam moc času. A výsledek? Fandilo se do posledního dechu a vyšlo to. S přehledem bere první místo a stahuje náskok na prozatím letos zcela famózního Jochena Hahna. Promiňte, že jsem teď upustil od ostatních závodů či klání, která byla v plánu na dráhu mosteckého autodromu pro tento den. To, co přišlo v Trucích je prostě tak dominantní, že si dovoluji ostatní body programu prozatím zastínit. Čtyři závody v rámci ETRC (Mistroství Evropy tahačů) na pouhý jeden víkend sice zní poněkud náročně a hlavně divácky atraktivně, daní je ale poslední závod na hranici večera. Když však v sobotu odjíždíme z areálu až po šesté hodině večerní, vlastně se ani trochu nezlobím. Domu to mám sice ještě něco přes hodinu, ale rozhodně to za to stálo. Pravidlo obráceného startovního pořadí pro druhý závod tahačů není žádnou novinkou. Jen pro zopakování tedy jde o postavení prvních osmi na startovním roštu pro v pořadí druhý závod v každém dni, první osmička z předchozího klání se tak zrcadlově obrací pro další start. Jednoduché pro diváky, těžké ale pro závodníky, a to hlavně pro Adama Lacka. Netrvá však dlouho a… No co vám budu povídat – Antonio Albacete nechtěl pustit svou pozici a dostal se do kontaktu s favoritem, Jochenem Hahnem. Představte si, že jste na trati. Pár kol se vozíte na druhém místě a snažíte se zuby nehty držet nebo dokonce dotáhnout a předjet prvního. Pak ale přijde poslední zatáčka, vy zjistíte, že jste Adam Lacko a máte toho v Mostě odjeto pomalu nejvíce ze všech. Kdo je první v cíli? Přeci český závodník a velikán! Naprosto nádherným manévrem se Adam po vnějšku a hodně na hraně pravidel dostal před René Reinerta. Naštěstí už je to i přes jeden sražený patník oficiální – komisaři jej nepotrestali (i vzhledem k nulovému prostoru od protivníka) a my konečně můžeme s klidným svědomím říci: „BRAVO!“

 

Neděle: konečně čas i na všechny ostatní

I v neděli jsem opět vyrazil do Mostu. Nestačil jsem zírat, kolik návštěvníků letošní Trucky přilákaly. Už včera jich bylo opravdu hodně, a to i přes opravdovou nepřízeň počasí. Jejich konečné číslo si ale nechám až na závěr článku. Teď se pojďme podívat na pro nás zatím druhý den v Mostě. Vyjíždíme o něco dříve, neboť je neděle poněkud o trochu více našlapaná v programu. Čeká nás závod od každého ze značkových šampionátů. Trochu nemilou zprávou hned časně z rána je diskvalifikování ze sobotního závodu již zmíněného Tomáše Pekaře z Clio Cupu, a to kvůli údajně nevyhovujícímu náboji na kole. Asi mu není ze strany promotéra přáno obhajoby titulu, o tom ale pro dnešek raději pomlčme. Každopádně byť tenhle nadějný závodník startuje v jeden víkend hned ve dvou závodních sériích, což se jen tak nevidí, Octavia Cup zvládl v sobotu s přehledem ovládnout. S menším Cliem to bylo o poznání složitější i nyní – docela dobrý start, stejně ale dokončil „až“ na čtvrtém místě. Naopak v Octavia Cupu opět jeho typicky výrazný oranžový speciál bodoval na pozici nejvyšší – zlaté. A co se dělo u tahačů? Tak především už tolik nepršelo nebo spíše nebylo tak mokro, jak by si Adam Lacko přál. Kvalifikaci sice ještě s přehledem vyhrál, což se zdálo být jako nejlepší možný start dalšího dne, start se mu ale bohužel nepovedl a už v první zatáčce bojoval o druhé resp. spíše třetí místo. Tak tomu bylo v průběhu celého závodu, kdy mu nakonec patřila krásná stříbrná pozice, i když po včerejšku při nejmenším hodně hořce chutnající. V posledním víkendovém závodě startoval oproti předchozímu dni v alespoň o trochu lepší pozici. Sedmička mu však také nepřinesla štěstí a poprvé za celý víkend tak nevystoupal na stupně vítězů, zůstal bohužel jednu příčku za nimi. Abych nezapomněl, dařilo se i novému týmovému parťákovi. Ne sice až tak jako Adamovi, ale v poháru nováčků byl několikrát na stupních vítězů a hlavně bral body, což se mu doposud povedlo zatím jen jednou. Bravo Oli! Ještě je tu jeden pohár, na který bychom snad i zapomněli. Polský Kia Platinum Cup jel svůj závod také v neděli. O podívanou rozhodně bylo postaráno, výsledky však vzhledem k absenci českého želízka v ohni asi není potřeba komentovat.

 

Po náročném víkendu opět domů: je vidět, že tohle nás (všechny) stále zajímá a baví.

Už je konec. Možná si říkáte, že je škoda, když to tak rychle uteklo. Odjíždíme opět ale nabyti pozitivními dojmy. Snová hranice sta tisíc návštěvníků bohužel opět nepadla, bylo jich však údajně na 91 tisíc, což už není daleko. Navíc má návštěvnost vzestupnou tendenci, takže určitě není všem dnům konec. Kdybyste to nevěděli, Trucky se jezdí v Mostě na okruhu už od roku 1992, mají tedy opravdu dlouhou tradici, kterou jim nikdo nikdy nevezme. I díky této skutečnosti se těší takové popularitě a já se rozhodně nedivím. Zároveň musím říci, že se vyplatí věnovat závodům celý víkend. Není to nic přehnaně náročného – já jsem byl naopak více v klidu, na vše jsem měl více času a vše si tak nějak pořádně užíval. Pro letošní rok držíme palce českému týmu z Roudnice nad Labem, Buggyra Racing, pod který patří Oliver Janes a hlavně Adam Lacko bojující o obhajobu mistrovského titulu. Tak zase někdy příště nebo spíše brzy nashle!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.