BMW X6: (nej)lepší společník na cestách

BMW X6: (nej)lepší společník na cestách

Jistě si jako naši čtenáři vzpomenete na poměrně nedávný test odcházející generace BMW řady 5, jehož podtitulek zněl: „k dokonalosti nemá daleko“. V posledním díle rubriky Za volantem jsme se podívali na zoubek dalšímu kousku z dílen BMW, Mini Clubman, k němuž padaly také spíše superlativy než kritika. Tak nějak už můžete tušit můj postoj vzhledem k značce BMW. Ta je totiž v mém vidění na svém technologickém výsluní. Poslední testovaný exemplář, nová X6 v „základní“ specifikaci 30d, toto zařazení značky jen potvrzuje. Pokud jsem navíc označil 525d za téměř dokonalé auto, tak už nevím, jak bych mohl nazvat to dnešní. Jako objektivní publicista totiž nemůžu použít jen „dokonalé“, ale k tomuto slovu dodat ještě označení jako „téměř“ nebo „skoro“ aj. Nezbývá mi tedy než skvělé vlastnosti dokázat na nepřímém popisu, takže se pohodlně usaďte, jdeme se podívat na zoubek autu, které je k dokonalosti snad vůbec nejblíže z těch, které jsem kdy řídil.

 

První dojem dělá hodně: (ne)vkusná červená a skvělý design

Možná se budete divit, že jsem hned začal na půl negativně, když jsem si dovolil polemizovat o názoru na lakování vozu. Jedná se totiž sice na jednu stranu o dosti běžnou barvu pro X6, a to zejména v její první generaci, ale přeci jen na té nové nikoliv tak frekventovanou a na ostatních autech opravdu nevídanou. Řeč je o Flamenco červené metalíze, která může připadat až opravdu netradičně. Barva ale není jediným prvkem, který zasahuje do našeho prvního dojmu, i když v tomto případě jej minimálně hodně ovlivňuje. V naší specifikaci si nelze nevšimnout několika decentních prvků „M paketu“, mezi nimi i třeba zde poměrně běžně působící 19“ „bačkory“. Ani devatenáctky totiž v případě rozměru pneumatiky 255/50R19 nejsou kola působící příliš velkým dojmem. Oproti minulé generaci auto nepůsobí už tak mohutně, uhlazené rysy mu sice celkové rozměry nezmenší, ale při nejmenším opticky nám připadala nová X6 menší. Zdání zde ale opravdu hodně klame. Pocit, že se někde nevejdete, vás čeká opravdu často. O tom, ale až za chvíli. K celkovému dojmu snad zbývá doplnit jen vzhled světlometů. Ty přední jsou zde dnes již pro BMW typicky osazeny kompletní LED technologií. Klasické „BMW eyes“ v podání LED denního svícení působí stejně efektně jako celý zbytek auta.

 

Usednutí za volant: efektně snobské

Čekali byste, že uvnitř vás už nic nepřekvapí. Je pravda, že kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování je už u značek typu BMW téměř samozřejmostí. Importér konkrétně pro námi testovaný exemplář použil hodně povedenou kombinaci laku a zpracování interiéru v hnědo-černém čalounění a černém dekoru. Výčet milých překvapení tak pokračuje i zde. Následuje chvilka pro nastavení sedadla, se kterým strávíte trošku více času než obvykle. Ptáte se proč? Odpověď netkví v komplikovanosti celého nastavení, ale v nespočtu možností, která sedadla v BMW nabízejí. Asi nemusím připomínat zkušenosti z 525d, která měla vlastně stejnou techniku. Obecně si já poměrně dosti potrpím na kvalitu sedadel a zde vás mohu ubezpečit, že ani po tisíci kilometrech vás bolet nebude žádná část těla. Často lehce polemizuji nad konektivitou audiosystémů prémiových značek. U systému iDrive tomu konkrétně ani dnes nebude jinak. V době „frčících“ Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink konektivit mě prostě nezbývá, než se zeptat: „Kdy prémiové automobilky omrzí nedotykové displeje s ovládání pouze pomocí dříve velmi moderních koleček s pár tlačítky?“. BMW odpovídá alespoň částečně, a to novým touchpadem, kterým je možno zadávat písmena a je navíc poměrně chytře umístěn – přímo na zmíněném otočném ovladači. Moderní technologie dohání bavorská automobilka kompletním propojením vozidla s internetem. Máme tak možnost sledovat počasí, prohlížet webové stránky a využívat další služby s tím spojené. Z vestavěného systému jde tedy přes telefon stále „jen“ volat a přehrávat hudbu, na víc si asi ještě nějaký ten pátek počkáme. Nutno naopak ale podotknout, že třeba grafika celého systému je na špičkové úrovni. Když už jsme byli u té kritiky, dovolte mi zmínit ještě jeden prvek, ze kterého nejsem vůbec moudrý. Jedná se o dva „ovladače“ klimatizace umístěné přímo uprostřed mezi oběma středovými průduchy. Na jedné půlce modrá a z druhé strany červená, co to asi může být? Pokusím se vám fungování těchto dvou „koleček“ popsat v praxi. Nejde o nic jednoduššího, než výběr mezi studeným a horkým proudem vzduchu. Proč mi to jen přijde tak nesmyslné v době, kdy auta mají kolikrát tří i čtyř-zónové klimatizace a tohle není výjimkou?

 

Teď už ale na start: ten motor…

Všechny drobné trable v interiéru ale autu odpustíte okamžitě po rozjezdu resp. ihned po nastartování. Po zmáčknutí startovacího tlačítka totiž začínám i já přemýšlet, zda se na importu nespletli a opravdu mám k dispozici verzi s označením 30d. S klidným srdcem mohu říci, že v tomhle autě odbouráte všechny své předsudky vůči dieselům. Nesmíme se totiž nechat zmást pouze „základní“ motorizací. Pod kapotou se totiž skrývá dvojitě přeplňovaný třílitr s výkonem 190kw a možná až neuvěřitelnou porcí 560Nm. V praxi ale ani jednu z těchto skvěle působících hodnot nepotřebujete. Stačí vám sametový zvuk šestiválcového dieselu, neuvěřitelný zátah, síla a rozumná spotřeba. Zapomněl jsem dodat, že samozřejmostí už v základu je pohon všech čtyř kol xDrive, který opět patří na špičku ve své třídě. Teď už ke spotřebě, ta během testu kolísala mezi 7 a 10l/100km, což na tak velké a hlavně těžké auto (2140kg) nejsou vůbec špatné hodnoty. Rejpnout si hnidopich může akorát do tabulkových hodnot, jejichž 6l/100km v kombinovaném provozu a ještě více 5,5l mimo město vypadá spíše úsměvně. Mile vás naopak opět překvapí podvozek, který je na jednu stranu poměrně měkký a tlumí všechny nerovnosti příkladně a na druhou stranu nedovolí autu sebemenší náklony. V tomto směru je potřeba zmínit ovládání režimů „Driving experience control“, které dosti zásadně mění celou charakteristiku auta. Asi vám nemusím dělat přednášku o jednotlivých prvcích, jež jsou ovlivněny jízdními režimy. Každopádně zatímco my jsme většinu času jezdili na „ECO-PRO“, comfort je spíše standardním nastavením a SPORT z X6 udělá až nemyslitelného závoďáka. Pokud jsem v úvodu zmiňoval, že budete mít kolikrát problém se vejít na některé úzké české silničky, ve SPORTu bude toto dvoutunové monstrum najednou spíše agilním drobečkem, který podrží za každé situace.

 

BMW X6: k dokonalosti má opravdu hodně blízko

Nad závěrem je snad ještě těžší se zamyslet, než nad jednotlivými částmi celého testu. S autem jsme za týden ujeli bez mála tisíc kilometrů, což není samozřejmě dostatek pro odhalení všech skrytých neduh. My jsme jich každopádně objevili opravdu po málu. Možná by vás zajímala cena. Ta startuje na 1.810.900Kč vč. DPH, ale zapomeňte na to. Tohle auto si nekupujete kvůli výhodné nabídce nebo poměru cena/výkon. Možná si jej ani nekupujete tolik srdcem. Většina potenciálních zákazníků bude hledat spíše lehce výjimečný vůz s příjemnou dávkou extravagance, skvělou kvalitou zpracování a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Pokud bych měl vypíchnout pozitivní vlastnosti, asi bychom tu byli ještě dlouhou. Ty zásadní jsou ale tři: extravagantní a nestárnoucí design, kvalita auta jako celku a opravdu skvělý motor. Jak ukončit tedy naše krátké povídání? Snad jen smutkem… Smutkem, který jsme v redakci sdíleli po vrácení povedené X6.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.