BMW iX1: prémiový elektromobil, který nadchne komfortem i dojezdem – obhájí ale cenovku?
Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Jan NovotnýJe všeobecně známo, že BMW vyrábí vynikající auta se spalovacím motorem (TEST BMW 220d Coupé), ale i skvělé elektromobily. BMW i3, které se objevilo v roce 2013 jako blesk z čistého nebe, zamotalo hlavu nejen odborné veřejnosti. Postupem času se parametry zlepšovaly, baterii narůstala kapacita, přibyl range extender a i3 je dodnes považováno za ikonu elektromobility. Poté bylo kolem elektromobility z pera mnichovské automobilky nějakou dobu ticho a někteří lidé si mysleli, že automobilce BMW ve využití potenciálu elektrického pohonu ujel vlak. Posléze se nám ukázala skvělá i4, u níž nám BMW dokázalo, že je stále schopno vyrábět prvotřídní elektromobily.
Na rozdíl od mnoha jiných výrobců se však BMW rozhodlo jít vlastní cestou. Zatímco například VW a Mercedes-Benz spoléhají pro své plně elektrické modely na speciální platformy, BMW se rozhodlo pro modulární platformu. To znamená, že modely, jako X1 nebo řada 7, jsou k dispozici s benzinovým, dieselovým, plug-in hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Čisté elektromobily jsou pak jednoduše označeny počátečním písmenem i (iX1, i7). V našem týdenním testu jsme se podívali mimo jiné na to, zda BMW iX1 dokáže držet krok s konkurencí i přes svou „smíšenou“ platformu.
Jedna baterie, 2 druhy pohonu
Většina značek nabízí své elektromobily s několika motorizacemi, což často znamená různé kapacity baterií. V závislosti na modelu to dává smysl, protože ne každý potřebuje 80kilowatthodinovou baterii s obřím dojezdem, pohonem všech kol nebo výkonem 500 koní.
BMW se však rozhodlo nabízet pro iX1 pouze jednu baterii a 2 druhy pohonů – základní eDrive20 s poháněnou přední nápravou a námi testované BMW iX1 xDrive30 s pohonem obou náprav. Baterie disponuje využitelnou kapacitou 64,7 kilowatthodin, systémový výkon v našem případě pak činí 230 kilowattů (313 k), kroutící moment pak dosahuje 494 Nm. Kompaktní SUV s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a v testovacím cyklu WLTP má elektrický dojezd až 439 kilometrů.
Co za „ceníkovku“ zákazník dostane?
Základní model s poměrně spartánskou výbavou stojí téměř přesně 1 337 700 Kč a seznam příplatků je dlouhý. Pokud se rozhodnete pro dynamičtější „M“ exteriér, kůži v interiéru a technické doplňky, jako jsou adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světel, vyhřívaná sedadla, kvalitnější reproduktory a panoramatickou prosklenou střechu, můžete snadno překonat hranici 1 700 000 korun. To je sice na poměry BMW stále ještě rozumná částka, ale ve srovnání s ostatními elektromobily této kategorie patří BMX iX1 rozhodně k těm dražším.
Podobně jako i7 a iX se iX1 do značné míry spokojí s minimem fyzických a pro dnešní designery obstarožních spínačů a tlačítek. Téměř vše lze intuitivně a snadno ovládat prostřednictvím bezrámového BMW Curved Display s dotykovým a hlasovým ovládáním. To v našem testu fungovalo perfektně. Kdo chce, může samozřejmě využít i Apple Carplay nebo Android Auto. Mně osobně odklon od klasického ovládání BMW iDrive vcelku mrzí a tak nějak ve skrytu duše doufám, že se ještě jednou vrátí.
Jízdní komfort a především radost z jízdy zaručeny
Když poprvé usednete za volant iX1, okamžitě poznáte, že sedíte v BMW. Výběr materiálů i zpracování jsou prvotřídní. Vše působí bytelně a vy se okamžitě cítíte uvolněně. Za zmínku stojí také zavazadlový prostor, který má základní objem 490 litrů. Vzhledem k tomu, že iX1 měří na délku pouhých 4,50 metru, je to docela působivá porce.
Při jízdě se iX1 prezentuje jako typické BMW: podvozek je komfortní, ale zároveň sportovně naladěný. Zatímco mnohá SUV se při rychlejší jízdě v zatáčce příliš nepředvedou, BMW sedí na silnici opravdu jistě. Je to samozřejmě dáno i tím, že iX1 může podle situace přepínat z pohonu předních kol na pohon všech kol.
Pokud jde o samotné jízdní vlastnosti, BMW iX1 vyniká díky svému stabilnímu a tuhému podvozku, který i přes tvrdší naladění efektivně tlumí nerovnosti silnice. Při průjezdu zatáčkami zůstává vůz pevný a jistý, což přispívá k pocitu bezpečí a jistoty, a to i při dynamické jízdě. K tomu přispívá i sound generátor, který sice může být pro některé kontroverzním prvkem, ale zvyšuje subjektivní vnímání dynamiky jízdy a dodává pocit, že je vůz výkonnější, než by se mohlo zdát. Díky elektrickému pohonu, který má k dispozici svůj maximální výkon v podstatě již od nulové rychlosti, iX1 logicky poskytuje skvělé zrychlení za všech okolností.
BMW iX1: Dojezd a výkon při nabíjení
Ačkoli se o BMX iX1 často hovoří jako o „přestavěné spalovací verzi“, mnichovské automobilce se podařilo vytvořit mimořádně výkonný elektromobil. V našem testu se spotřeba pohybovala spotřeba mezi 17,5 a 20 kilowatthodinami na 100 kilometrů v závislosti na stylu jízdy a profilu trasy. V zimě může být samozřejmě někdy vyšší, ale celkově si v tomto ohledu není na co stěžovat. Jedná se přece jen stále o velice příznivé hodnoty.
Pokud jde o dojezd, je při těchto hodnotách spotřeby reálných 320 až 380 kilometrů. To z iX1 nutně nedělá ideální vůz pro obchodní cestující, ale většina lidí by si s ním měla při každodenním používání dobře poradit.
Trochu ambicióznější mohlo být BMW ale v oblasti nabíjecího výkonu. Výkon 130 kilowattů už v prémiovém segmentu opravdu není ničím, co by ohromilo. U prémiovky by se slušelo něco víc, zejména proto, že tohoto maxima je iX1 schopno dosáhnout jen do nějakých 40 % nabití. Při 60 % pak nabíjecí výkon klesá na méně než 100 kilowattů. Jediným důvodem, proč BMW může udávat dobu nabíjení na rychlonabíječce na 80 % za 29 minut, je spíše nižší kapacita baterie. Snad se podaří při modelové péči navýšit nabíjecí výkony, když uvážíme, že někteří konkurenti od mainstreamových značek umí nabíjet daleko rychleji.
BMW iX1: Elektromobil vhodný pro každodenní použití
BMW iX1 je v podstatě úspěšný elektromobil, který i přes své kompaktní vnější rozměry nabízí dostatek prostoru. Za zmínku v této souvislosti stojí zejména objem zavazadlového prostoru 490 litrů (a téměř 1 500 litrů po sklopení zadní lavice). Z hlediska jízdního komfortu, volby materiálů nebo kvality zpracování není vozu co vytknout. Vše odpovídá prémiovým standardům BMW. Totéž platí pro informační a zábavní systém a četné asistenční systémy, které jsou k dispozici. Kompaktní SUV se prezentuje jako důkladně efektivní elektromobil, který nemá co skrývat před konkurencí, pokud jde o potěšení z elektrické jízdy. Dokonce i relativně nízký nabíjecí výkon je něco, co bude mnoho lidí schopno přehlédnout, pokud budou s iX1 cestovat především na kratší vzdálenosti.
S iX1 se vlastně dá žít jako se spalovací alternativou s tím rozdílem, že místo návštěvy benzínky nabíjíte doma v garáži nebo v garážích zaměstnavatele a jednou za čas si dáte delší kávu anebo rychlý oběd u nabíječky.
A právě to dělá z iX1 elektromobil, který zajímá především fanoušky BMW. Každý, kdo měl předchozí generaci X1 a nyní chce přejít na elektromobil, si jistě iX1 objedná u svého prodejce BMW. Ostatní si dle mého názoru rozmyslí, zda logo BMW na kapotě opravdu stojí za pořizovací cenu, když uvážíme, že se trh s elektromobily otřásl, ceny padají a v současnosti je možno získat dotaci na pořízení nového vozu nemalých 200 000 Kč. Jisté ale je, že obecně platné přednosti BMW platí i pro elektrické modely. Na mysli mám především vytříbené jízdní vlastnosti, kterým se i v případě elektrické X1 jen tak někdo z konkurentů nevyrovná.
Miroslav Jeništa
Technická specifikace
motor | |
Model | iX1 xDrive30 |
Výkon | 230 kW |
Točivý moment | 494 Nm |
Zrychlení 0-100km/h | 5 s |
Max. rychlost | 180 km/h |
Palivo | Elektrická energie |
Převodovka | Redukční převodovka |
Převodů | 1 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 17 kWh/100km |
Emisní norma | Elektrické vozidlo |
Velikost pneumatik | 225/50R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2580 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2085 kg |
Přívěs s brzdami | 1200 kg |
Náklad | 495 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | U11 |
Uveden | 11/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4500 mm |
Rozvor | 2692 mm |
Šířka | 1845 mm |
Prostor pro zavazadla | 490 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1495 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1616 mm |
Světlá výška | 170 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |