Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
BMW iX1: prémiový elektromobil, který nadchne komfortem i dojezdem – obhájí ale cenovku?

BMW iX1: prémiový elektromobil, který nadchne komfortem i dojezdem – obhájí ale cenovku?

Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Jan Novotný

Je všeobecně známo, že BMW vyrábí vynikající auta se spalovacím motorem (TEST BMW 220d Coupé), ale i skvělé elektromobily. BMW i3, které se objevilo v roce 2013 jako blesk z čistého nebe, zamotalo hlavu nejen odborné veřejnosti. Postupem času se parametry zlepšovaly, baterii narůstala kapacita, přibyl range extender a i3 je dodnes považováno za ikonu elektromobility. Poté bylo kolem elektromobility z pera mnichovské automobilky nějakou dobu ticho a někteří lidé si mysleli, že automobilce BMW ve využití potenciálu elektrického pohonu ujel vlak. Posléze se nám ukázala skvělá i4, u níž nám BMW dokázalo, že je stále schopno vyrábět prvotřídní elektromobily.

Na rozdíl od mnoha jiných výrobců se však BMW rozhodlo jít vlastní cestou. Zatímco například VW a Mercedes-Benz spoléhají pro své plně elektrické modely na speciální platformy, BMW se rozhodlo pro modulární platformu. To znamená, že modely, jako X1 nebo řada 7, jsou k dispozici s benzinovým, dieselovým, plug-in hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Čisté elektromobily jsou pak jednoduše označeny počátečním písmenem i (iX1, i7). V našem týdenním testu jsme se podívali mimo jiné na to, zda BMW iX1 dokáže držet krok s konkurencí i přes svou „smíšenou“ platformu.

 

Jedna baterie, 2 druhy pohonu

Většina značek nabízí své elektromobily s několika motorizacemi, což často znamená různé kapacity baterií. V závislosti na modelu to dává smysl, protože ne každý potřebuje 80kilowatthodinovou baterii s obřím dojezdem, pohonem všech kol nebo výkonem 500 koní.

BMW se však rozhodlo nabízet pro iX1 pouze jednu baterii a 2 druhy pohonů – základní eDrive20 s poháněnou přední nápravou a námi testované BMW iX1 xDrive30 s pohonem obou náprav. Baterie disponuje využitelnou kapacitou 64,7 kilowatthodin, systémový výkon v našem případě pak činí 230 kilowattů (313 k), kroutící moment pak dosahuje 494 Nm. Kompaktní SUV s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a v testovacím cyklu WLTP má elektrický dojezd až 439 kilometrů.

 

Co za „ceníkovku“ zákazník dostane?

Základní model s poměrně spartánskou výbavou stojí téměř přesně 1 337 700 Kč a seznam příplatků je dlouhý. Pokud se rozhodnete pro dynamičtější „M“ exteriér, kůži v interiéru a technické doplňky, jako jsou adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světel, vyhřívaná sedadla, kvalitnější reproduktory a panoramatickou prosklenou střechu, můžete snadno překonat hranici 1 700 000 korun. To je sice na poměry BMW stále ještě rozumná částka, ale ve srovnání s ostatními elektromobily této kategorie patří BMX iX1 rozhodně k těm dražším.

Podobně jako i7 a iX se iX1 do značné míry spokojí s minimem fyzických a pro dnešní designery obstarožních spínačů a tlačítek. Téměř vše lze intuitivně a snadno ovládat prostřednictvím bezrámového BMW Curved Display s dotykovým a hlasovým ovládáním. To v našem testu fungovalo perfektně. Kdo chce, může samozřejmě využít i Apple Carplay nebo Android Auto. Mně osobně odklon od klasického ovládání BMW iDrive vcelku mrzí a tak nějak ve skrytu duše doufám, že se ještě jednou vrátí.

 

Jízdní komfort a především radost z jízdy zaručeny

Když poprvé usednete za volant iX1, okamžitě poznáte, že sedíte v BMW. Výběr materiálů i zpracování jsou prvotřídní. Vše působí bytelně a vy se okamžitě cítíte uvolněně. Za zmínku stojí také zavazadlový prostor, který má základní objem 490 litrů. Vzhledem k tomu, že iX1 měří na délku pouhých 4,50 metru, je to docela působivá porce.

Při jízdě se iX1 prezentuje jako typické BMW: podvozek je komfortní, ale zároveň sportovně naladěný. Zatímco mnohá SUV se při rychlejší jízdě v zatáčce příliš nepředvedou, BMW sedí na silnici opravdu jistě. Je to samozřejmě dáno i tím, že iX1 může podle situace přepínat z pohonu předních kol na pohon všech kol.

Pokud jde o samotné jízdní vlastnosti, BMW iX1 vyniká díky svému stabilnímu a tuhému podvozku, který i přes tvrdší naladění efektivně tlumí nerovnosti silnice. Při průjezdu zatáčkami zůstává vůz pevný a jistý, což přispívá k pocitu bezpečí a jistoty, a to i při dynamické jízdě. K tomu přispívá i sound generátor, který sice může být pro některé kontroverzním prvkem, ale zvyšuje subjektivní vnímání dynamiky jízdy a dodává pocit, že je vůz výkonnější, než by se mohlo zdát. Díky elektrickému pohonu, který má k dispozici svůj maximální výkon v podstatě již od nulové rychlosti, iX1 logicky poskytuje skvělé zrychlení za všech okolností.

 

BMW iX1: Dojezd a výkon při nabíjení

Ačkoli se o BMX iX1 často hovoří jako o „přestavěné spalovací verzi“, mnichovské automobilce se podařilo vytvořit mimořádně výkonný elektromobil. V našem testu se spotřeba pohybovala spotřeba mezi 17,5 a 20 kilowatthodinami na 100 kilometrů v závislosti na stylu jízdy a profilu trasy. V zimě může být samozřejmě někdy vyšší, ale celkově si v tomto ohledu není na co stěžovat. Jedná se přece jen stále o velice příznivé hodnoty.

Pokud jde o dojezd, je při těchto hodnotách spotřeby reálných 320 až 380 kilometrů. To z iX1 nutně nedělá ideální vůz pro obchodní cestující, ale většina lidí by si s ním měla při každodenním používání dobře poradit.

Trochu ambicióznější mohlo být BMW ale v oblasti nabíjecího výkonu. Výkon 130 kilowattů už v prémiovém segmentu opravdu není ničím, co by ohromilo. U prémiovky by se slušelo něco víc, zejména proto, že tohoto maxima je iX1 schopno dosáhnout jen do nějakých 40 % nabití. Při 60 % pak nabíjecí výkon klesá na méně než 100 kilowattů. Jediným důvodem, proč BMW může udávat dobu nabíjení na rychlonabíječce na 80 % za 29 minut, je spíše nižší kapacita baterie. Snad se podaří při modelové péči navýšit nabíjecí výkony, když uvážíme, že někteří konkurenti od mainstreamových značek umí nabíjet daleko rychleji.

 

BMW iX1: Elektromobil vhodný pro každodenní použití

BMW iX1 je v podstatě úspěšný elektromobil, který i přes své kompaktní vnější rozměry nabízí dostatek prostoru. Za zmínku v této souvislosti stojí zejména objem zavazadlového prostoru 490 litrů (a téměř 1 500 litrů po sklopení zadní lavice). Z hlediska jízdního komfortu, volby materiálů nebo kvality zpracování není vozu co vytknout. Vše odpovídá prémiovým standardům BMW. Totéž platí pro informační a zábavní systém a četné asistenční systémy, které jsou k dispozici. Kompaktní SUV se prezentuje jako důkladně efektivní elektromobil, který nemá co skrývat před konkurencí, pokud jde o potěšení z elektrické jízdy. Dokonce i relativně nízký nabíjecí výkon je něco, co bude mnoho lidí schopno přehlédnout, pokud budou s iX1 cestovat především na kratší vzdálenosti.

S iX1 se vlastně dá žít jako se spalovací alternativou s tím rozdílem, že místo návštěvy benzínky nabíjíte doma v garáži nebo v garážích zaměstnavatele a jednou za čas si dáte delší kávu anebo rychlý oběd u nabíječky.

A právě to dělá z iX1 elektromobil, který zajímá především fanoušky BMW. Každý, kdo měl předchozí generaci X1 a nyní chce přejít na elektromobil, si jistě iX1 objedná u svého prodejce BMW. Ostatní si dle mého názoru rozmyslí, zda logo BMW na kapotě opravdu stojí za pořizovací cenu, když uvážíme, že se trh s elektromobily otřásl, ceny padají a v současnosti je možno získat dotaci na pořízení nového vozu nemalých 200 000 Kč. Jisté ale je, že obecně platné přednosti BMW platí i pro elektrické modely. Na mysli mám především vytříbené jízdní vlastnosti, kterým se i v případě elektrické X1 jen tak někdo z konkurentů nevyrovná.

 

Miroslav Jeništa

Technická specifikace

motor

ModeliX1 xDrive30
Výkon230 kW
Točivý moment494 Nm
Zrychlení 0-100km/h5 s
Max. rychlost180 km/h
PalivoElektrická energie
PřevodovkaRedukční převodovka
Převodů1

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)17 kWh/100km
Emisní normaElektrické vozidlo
Velikost pneumatik225/50R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2580 kg
Prázdná hmotnost (EU)2085 kg
Přívěs s brzdami1200 kg
Náklad495 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceU11
Uveden11/22
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4500 mm
Rozvor2692 mm
Šířka1845 mm
Prostor pro zavazadla490 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1495 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1616 mm
Světlá výška170 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: