Abarth 595 Turismo: malý a peklně rychlý společník

Abarth 595 Turismo: malý a peklně rychlý společník

Většina čtenářů jistě ví, co značka ABARTH znamená a co představuje na poli sportovních vozů. Já tak jen v rychlosti připomenu, že je tenhle výrobce oddělenou divizí hlavní automobilky Fiat a má možnost jít zcela svou vlastní cestou, podobně jako Renaultsport vedle tradičního Renaultu. Její hlavní funkce je produkovat sportovní a závodní vozy se štírem ve znaku tak jako tomu bylo v minulosti a bude asi ještě dlouho v budoucnosti.

 

Lepší rychlé než čisté a bez ztráty atraktivity

Stylový Ital, FIAT 500, v kabátu od Abarthu vypadá opravdu velmi dobře, pod kapotou má vždy přeplňovanou benzínovou 1.4, a to ve třech výkonových verzích. Tou „nejslabší“ je verze PISTA se 145 koňmi, dále následuje námi testovaná verze Turismo se 165 koňmi a nejvyšší verze Competizone má pak koní rovných 180. Motory disponují pětistupňovými převodovkami, a to buď manuální nebo robotizovaným automatem Dualogic. V testu jsme měli již zmíněnou verzi Turismo s robotem v útrobách, přepínatelným režimem SPORT a možností manuálního řazení pádly pod volantem a s nimi je o zábavu rozhodně postaráno!.
Upoutal nás svým skvělým designem, a nejen nás, mnoho lidí jsme načapali se zahleděným pohledem na vůz. Ovšem největší zážitek prožili lidé, které jsme měli možnost během našeho testu svézt. Ano, v takovém autě se prostě chcete svézt! Abarthu hraje do karet snad úplně všechno, poměr váha/výkon, rozložení hmotnosti, těžiště… Auto sedělo jak přibité, a proto jsme s žádnou nerovností neměli na běžných okrskách problém, je to i důsledek toho, jak je podvozek skvěle naladěn.

 

Příjemný tvrďák, doslova..

Ačkoliv je Abarth 595 malým autem, celkový dojem z něho je ale velmi tvrdý a silácký. Na podvozku, kde 17“ kola z lehkých slitin fungují na zadním odpružení od KONI a předních pružinách Eibach, k tomu s vrtanými chlazenými kotouči, které nevadnou, byste toho už co do počtu ryze závodních komponentů moc nezměnili. Tohle je to, co chcete! Všechno funguje, jak má. Auto je při ostré jízdě krásně čitelné a vy si tak svoje řidičské hranice posunujete dál a dál a přitom se cítíte pořád bezpečně. Samozřejmě nemůžeme zapomínat na nádherný zvuk, který potrhuje sportovní zážitek a můžeme vám slíbit, že se za vámi bude pořád někdo otáčet U zvuku ještě chvilku zůstanu. Pokud by vás totiž přece jenom ten sound linoucí se z výfukového systému přestal bavit, 595 vás uspokojí trochu jinak. Harman a Kardon je jen pro snoby, tady je BEATS. Že nevíte, o čem mluvím? Nejde o sluchátka, nýbrž o opravdu kvalitní audiosystém.
Podvozek funguje, jak jsme už řekli, opravdu perfektně a auto tak působí velmi čitelně. My v Horizontfull jsme fanoušci motokár, a musíme říci, že jsme si chvílemi v Abarthu připadali právě jak v motokáře. Řízení je velmi přesné, a přesně to, co nahoře zakroutíte volantem, dostanete dole od kol.
Kožené anatomické sedačky jen podtrhují náš celkový dojem ze sportovního vozu. Celý interiér je jednoduchý, takový „Fiaťácký“. Uvnitř ale nenajdete nic, co by vás vytočilo. Když si člověk uvědomí, že auto váží cca 800kg, tak je jasné, že nemůže čekat kosmickou loď a my si myslíme, že majitel tohohle kousku jej bude většinu času využívat naplno přesně tak, že nebudete mít čas si přeladit ani rádio.

 

Že by „zlaté italské ručičky“? V Abarthu opravdu ano, co zbytek?

Je potřeba poukázat na to, že téměř vše, na co inženýři Abarthu šáhli, proměnili ve zlato!. A teď přichází konečně řada na jednu diskutabilní položku. Jen spekulace můžeme vést o hlavnímu aktérovi téhle „skříně“. Řeč není o ničem jiném než o robotizované převodovce Dualogic. Vzpomínáte třeba na Fiat Stilo Abarth s 2,4kou a robotem s označením Selespeed? I tohle auto bylo super, mělo však jedno velké ale. Asi už vám došlo, že šlo právě o tu převodovku. Kdo si na ní zvykl, možná po čase měl už jen úsměv od ucha k uchu. Pokud jste ještě s tímto typem převodovky neměli co dočinění, nabídnu vám krátký popis jeho funkčnosti. Někde tam vepředu sedí takový malý robot, který přemýšlí o vaší jízdě a snaží se podle svého uvážení řadit co nejpřesněji. Ne, že by mu to úplně nešlo, ale vzhledem k tomu, že jde vlastně o manuál, ve kterém za vás jen auto samo mačká spojku a případně i vybírá rychlosti, žádné rychlé přeřazení čekat nemůžete. Podobně je tomu při rozjezdu, po zařazení „D“ se nic nestane a až po sešlápnutí plynu se začíná Dualogic přes spojku rozjíždět.
Tady se v redakci rozdělujeme na dvě skupiny. Jedné tento typ převodovky vyhovoval a naopak té druhé nikoliv a kritizoval její rychlost řazení směrem nahoru. .

 

Každá sranda něco stojí.

Cena našeho testovací modelu činila bezmála 600t tisíc korun. Pro toto vozidlo nechám na každém z Vás, aby uvážil, jestli je to moc nebo málo, jistě Vás bude zajímat, že klasická Fiaťácká 500 ve verzi Sport, s benzínovou jednadvojkou startuje na 400tis a je nutno podotknout, že na 595ce odvedli mistři z Abartu velký kus práce! Málokomu se bude chtít dát tolik peněz za takhle malé auto. Je sice malé, ale pekelně rychlé! Kdo bude chtít kvalitní motokáru, se kterou bude o zábavu postaráno na opravdu každé okresce, levněji zřejmě stejně nepořídí. Týden s tímhle byl nejen příjemný, ale hlavně hodně záživný. Myslím, že se mi o 595 bude zdát ještě hodně dlouho. A co vám? Sbíhají se sliny.?

 

#HORIZONTFULL tým

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.