Zběsilý první finálový závod London ePrix – o mistru světa i vítězném týmu se rozhodne už dnes
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS AutomobilesLondýnské ePrix jsou vždy atraktivní podívanou. To platí primárně pro nás, diváky. Pro jezdce je ale zdější trať, která skýtá unikátní koncepci na půl venkovního a na půl vnitřního okruhu, chvílema spíše noční můrou. Ostatně něco takového naznačoval už náš páteční rozhovor s Eugeniem Franzettim, ředitelem DS Perfromance. Ten zmiňoval hlavně kombinaci úzké trati v souvislosti s její krátkou délkou a místy vlastně i tak vysokou rychlostí. Po zhlédnutí sobotního závodu bych se pod jeho tvrzení do jednoho podepsal. Až na zběsilou a často i zcela nepochopitelnou jízdu úřadujícího mistra světa Jaka Dennise ale musím uznat, že šlo o neuvěřitelnou podívanou. A co víc – dnes, do finálového závodu sezóny, startují tři velmi vyrovnaní jezdci s nadějí na zisk mistrovského titulu. Podobně nabité je tomu i mezi týmy či konstruktéry. My u toho samozřejmě ani dnes nebudeme chybět. Tady je prozatím malé shrnutí včerejší první London ePrix 2024 a malá ochutnávka k té dnešní.
Vyrovnaná, přesvědčivá a bezchybná jízda Wehrleina
Pascal Wehrlein z týmu TAG Heuer Porsche dosáhl v prvním z dvou finálových závodů London ePrix významného vítězství, které ho vyneslo na čelo průběžného pořadí mezi jezdci. Jeho mistrovská jízda v závodě mistrovství světa ABB FIA Formula E, konaném včera, byla korunována vítězstvím nad dravým Mitch Evansem z týmu Jaguar TCS Racing, který skončil na druhém místě.
Německý jezdec předvedl strategickou brilanci, když se rozhodl pro pozdní aktivaci povinného ATTACK MODE, což mu umožnilo šetřit energii a udržet silný náskok. Wehrlein se dostal do čela ve 22. z 39 kol a dovedně se pohyboval na technické trati v Docklands, kde odolal tlaku jak Evanse, tak i Sébastiena Buemiho z Envision Racing, který skončil třetí.
O dramatické souboje vážně nebyla nouze
Závod byl plný dramatických momentů a napínavých soubojů. Nick Cassidy z Jaguar TCS Racing, přestože startoval ze 17. místa a dvakrát omylem minul nájezdové body k aktivaci ATTACK MODE, dokázal skončit sedmý a získal důležité body pro pohár jezdců. Naopak naděje na body pro jezdce jako Jean-Éric Vergne (DS PENSKE), Oliver Rowland (Nissan) a António Félix da Costa (TAG Heuer Porsche) zhasly kvůli incidentům na trati. Pod většinou z nich se ale podepsal již zmíněný Jake Dannis, jehož nakonec komisaři „odměnili“ penalizací pouhých 15 vteřin (nejdříve 10 a poté 5).
Po druhém výjezdu Safety Caru bohužel musel Maximilian Günther z Maserati MSG Racing, který se posunul z 11. místa na startu až na druhou příčku, odstoupit z druhého místa kvůli technickým problémům.
Nyck de Vries z Mahindra Racing podal impozantní výkon, když se ze 14. místa na startu posunul na čtvrté, což je nejlepší výsledek týmu v sezóně 10. Jeho týmový kolega Edo Mortara také zaznamenal značný pokrok a skončil pátý po startu z 16. místa. Nico Müller si zajistil šesté místo během svého posledního víkendu za tým ABT CUPRA.
Jezdci DS Penske i přes solidní výkon doplatili na kolize
Jean-Eric Vergne odstartoval ze slibného pátého místa na startovním roštu, ale poté se zapletl do dvou samostatných incidentů, které ho připravily o pozice v pořadí.
Jeho týmový kolega Stoffel Vandoorne startoval poměrně hluboko ve startovním poli, ale se svým vozem DS E-TENSE FE23 se dokázal vrátit do závodu a probojovat se do první desítky, kde nakonec získal body za deváté místo.
Stále ještě velmi vyrovnaný boj o přední příčky – rozhodne až nedělní London ePrix
Sedm bodů nyní dělí první tři jezdce v boji o titul, přičemž Wehrlein vede se 180 body, následován Evansem se 177 body a Cassidym se 173 body. Evansovy dodatečné body za včerejší Julius Baer Pole Position a nejrychlejší kolo by mohly být rozhodující.
V soutěži týmů vede Jaguar TCS Racing s 350 body před TAG Heuer Porsche, který má 314 bodů, boj bude ale i o třetí příčku, které se teď s náskokem 17 bodů před Andretti drží DS Penske. V boji o premiérový pohár konstruktérů se náskok Porsche snížil na pouhých osm bodů před Jaguarem, se skóre 433 ku 425, třetí příčku těsně drží Stellantis.
Vzrušující bitva o tituly jezdců, týmů a výrobců vyvrcholí závěrečným závodem dnes v 18:00 v londýnském ExCeL výstavním centru.
Pascal Wehrlein po závodě řekl:
„Jaguar byl v kvalifikaci o něco rychlejší než my, ale to nás neodradilo. Předvedli jsme dobrý výkon a perfektní strategii, i když na konci s Safety Cary to bylo složitější. Dnes byl skvělý den, ale je to jen 50 procent. Oslavíme to jen na pár minut a pak se rychle zaměříme na zítřek.“
Mitch Evans dodal:
„Bohužel jsme šli do závodu špatně a to nás stálo vítězství, ale dali jsme do toho všechno. Je to zklamání, protože jsme měli rychlost na vítězství, ale špatně jsme to provedli – plný kredit Porsche a Wehrleinovi. Budeme se snažit to zítra změnit.“
Sébastien Buemi komentuje sobotní výkon:
„V kvalifikaci jsme si vedli dobře, takže jsme měli dobrý start do závodu a jsem rád, že jsme to mohli přetavit v umístění na pódiu. Sliboval jsem svému malému, že ho vezmu na pódium, pokud se tam dostanu, takže bylo skvělé to splnit. Budeme se snažit zítra znovu odvést co nejlepší výkon.“
Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, říká:
„Na konci náročného závodu to samozřejmě nebyl výsledek, který jsme si přáli. Ale budou další příležitosti. Auto dnes fungovalo dobře a já chci zakončit sezónu na vysoké úrovni. Cílem je nyní jednoznačně zapomenout na tento úvodní den a plně se soustředit na zítřek.“
Stoffel Vandoorne, šampion Formule E v roce 2022, dodal:
„Od začátku víkendu jsme dělali vše pro to, abychom připravili všechny prvky pro kvalifikaci. V posledním měřeném kole jsem se cítil docela dobře, ale v posledním sektoru jsem ztratil čas. To znamenalo, že jsme museli startovat dost vzadu a čekal nás těžký závod. Především jsme se museli vyhnout problémům s některými jezdci, kteří se pokoušeli o trochu bláznivé manévry. Bylo tam hodně kontaktů a incidentů a my jsme z nich vytěžili maximum, abychom dojeli a získali dva body. Teď uvidíme, co přinese zítřek…“
Jan Novotný