V napínavém finále 10. sezóny Formule E triumfuje Rowland, titul získávají Wehrlein a Jaguar
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS AutomobilesV napínavém finále 10. sezóny (2023/24) Mistrovství světa ABB FIA Formula E se Pascal Wehrlein z týmu TAG Heuer Porsche stal mistrem světa jezdců, když překonal tvrdou konkurenci v podobě Mitche Evanse z Jaguar TCS Racing a Nicka Cassidyho. Dramatické zakončení se odehrálo na Hankook London E-Prix, přičemž Wehrleinův triumf je symbolem intenzivní závodní sezóny číslo 10. Do závodního víkendu totiž vstupovalo hned 7 jezdců s naději na mistrovský titul a do nedělního posledního klání pak v boji o vítězství zbývali ještě 3 závodníci, a to ve velmi těsném závěsu. Tohle dění jsme si jednoznačně nemohli nechat ujít. I díky tomu jsme přinesli aktuální informace z místa dění i ze zákulisí. Tady je shrnutí toho nejdůležitějšího, co se v Londýně o uplynulém víkendu událo. A že to byla opravdu velká jízda!
Boj o titul až do posledního kola
Závěrečný závod sezóny přivedl na startovní čáru tři kandidáty pro zisk titulu – Wehrleina, Evanse a Cassidyho – kteří do posledního klání vstupovali s pouhými sedmi body rozdílu. Tento fakt připravil půdu pro jeden z nejnapínavějších závodů v historii Formule E, což znamenalo velkolepé zakončení éry GEN3 a sezóny 10.
Nick Cassidy předvedl pozoruhodnou odolnost, když se po zklamání v Portlandu a náročné kvalifikaci v sobotu v Londýně dokázal zvednout. V prvním závodě, do kterého startoval z 15. místa, skončil sedmý, a poté si v nedělní ranní kvalifikaci zajistil pole position pro druhý závod. Cassidy vedl pole, jeho týmový kolega Evans předjel Maximilliana Günthera (Maserati MSG Racing) hned v první zatáčce.
Zběsilý první finálový závod London ePrix – o mistru světa i vítězném týmu se rozhodne už dnes
Brzké nasazení Safety Caru
Brzké vyjetí Safety Caru umožnilo Wehrleinovi předjet Günthera, což dostalo všechny tři kandidáty na titul už v šestém kole do prvních třech pozic. Jaguar se zdál být na vrcholu dominance, když jejich jezdci bojovali o šampionát. Avšak vnitřní napětí vyvřelo během aktivace ATTACK MODE Cassidyho, kdy se Evans a Cassidy přetahovali o pozici a Wehrlein využil jejich boje.
Rowlandova překvapivá cesta k vítězství
Oliver Rowland, který startoval z devátého místa, se vyšvihl na čtvrtou pozici v 29. kole a předjel Cassidyho, což vedlo ke kolizi s Güntherem, která díky poškození vozu ukončila Cassidyho závod. Boj o titul se tak omezil na Wehrleina a Evanse. Poté se na trati opět objevil Safety Car.
S méně než osmi koly do konce potřebovali Evans a Wehrlein aktivovat své zbývající ATTACK MODE. Neplatný pokus o aktivaci přesně ve chvíli, kdy vyjížděl safety car, přenechal vedení Rowlandovi, avšak porušení pravidla zákazu předjíždění při Safety Caru ho přimělo odevzdat vedení Evansovi. Jeho neúspěšný pokus o aktivaci ATTACK MODE pak vrátil vedení zpět Rowlandovi.
Wehrleinův strategický tah
Ve 34. kole Evans úspěšně aktivoval svůj útočný mód, ale Wehrleinova strategicky výhodnější aktivace mu umožnila jej předjet a zajistit si čistý průběh až do cíle a pojistit si titul mistra světa jezdců. Evans, již v tu chvíli s nemožností udržet tempo, skončil opět jako vícemistr.
Závěrečné pořadí a celkové výsledky
Rowland si pohodlně zajistil vítězství v posledním závodě sezóny 10, zatímco Wehrleinovo druhé místo mu zajistilo první titul mistra světa jezdců s náskokem sedmi bodů před Evansem. Cassidy skončil v celkovém pořadí na třetím místě. Navzdory neúspěchu v boji o titul jezdců se Jaguar radoval z prvního vítězství v jedné z nejvyšších motorsportovvých soutěži od roku 1991, když získal titul mistrů světa mezi týmy v sérii Sportscar World Championship.
Jaguar TCS Racing získal dokonce dvojité vítězství – britský tým obdržel také inaugurační trofej výrobců, když v náročné sezóně o pouhé čtyři body těsně porazil tým TAG Heuer Porsche Formula E.
I DS Penske potvrzuje pokrok – končí třetí mezi týmy
Na londýnském okruhu ExCel bylo při závěrečném podniku mistrovství světa ABB FIA Formula E cítit napětí. Cíl byl pro DS AUTOMOBILES a PENSKE AUTOSPORT jasný: potvrdit třetí místo v šampionátu týmů a podtrhnout pokrok, kterého tým dosáhl od 9. sezóny, v níž skončil pátý.
Jean-Eric Vergne a Stoffel Vandoorne startovali ze šestého, resp. sedmého místa na startovním roštu, vyhnuli se všem nástrahám, které na ně byly nastraženy, a dokonale zvládli hospodaření s energií. JEV byl neustále v kontaktu s první pětkou a pod šachovnicovou vlajkou projel na šestém místě, čímž potvrdil své konečné umístění v šampionátu jezdců v této sezóně. Stoffel Vandoorne stejně jako o den dříve posbíral dva body za deváté místo. Díky tomuto dvojnásobnému bodovému zisku potvrzuje DS PENSKE pokrok zaznamenaný v průběhu 10. sezóny a umístění na stupních vítězů, které je velkým příslibem pro 11. sezónu.
Hollywoodské hvězdy oslavují finále sezóny Formule E
Australský herec Liam Hemsworth, známý ze série „Hunger Games“, se připojil k hvězdě Harry Pottera Tomu Feltonovi, aby společně oslavili závěrečný závod sezóny. Britský rapper a zpěvák Headie One měl soukromou prohlídku garáže Maserati a zažil vzrušení z „elektrického kola“ v Maserati.
Známé osobnosti mezi fanoušky
Anglický bývalý fotbalista Bobby Zamora byl také přítomen, spolu s mezinárodními herci Alice Agneson a Hermanem Tommeraasem a televizní osobností Joshem Denzalem, kteří povzbuzovali týmy z exkluzivního VIP zázemí Formule E, EMOTION CLUB. Britské závodnice Jamie Chadwick a Abbi Pulling, které soutěžily společně v šampionátu W Series, také oslavovaly finále sezóny. Pulling si poprvé vyzkoušela jízdu v GEN3 voze Formule E, kdy dosáhla rychlosti přes 150 km/h.
Hudební vystoupení
Zatímco v sobotu v rámci doprovodného programu vystoupila známá britská zpěvačka Ella Henderson, nedělní závod okořenil britský zpěvák a skladatel Craig David, který předvedl svůj set TS5 v Allianz Fan Village a vystoupil také přímo na trati těsně před samotným startem závodu.
ohlasy jezdců po závodě
Pascal Wehrlein:
„Byl to tvrdý závod. Věděl jsem, že musím útočit a dostat se před Jaguáry. Mám radost z toho, co jsme tento víkend dokázali, zejména s vědomím, že Londýn není trať, která by našemu autu svědčila. Jsem nesmírně šťastný za sebe i celý tým.“
Oliver Rowland:
„Začínat devátý a vyhrát dnešní závod je neuvěřitelné. Čekal jsem na svou příležitost a nakonec jsem měl štěstí a vyhrál.“
Mitch Evans:
„Chci být šťastný za tým, který vyhrál šampionát týmů, ale cítím, že jsme nebyli na výši tento víkend. Mám smíšené pocity ohledně některých rozhodnutí proti mně dnes. Musíme to probrat.“
Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019:
„Můžeme být velmi hrdí na to, čeho jsme v tomto ročníku dosáhli. Oproti loňsku je to samozřejmě velký pokrok. I já osobně jsem se svou sezónou spokojen, protože byla konzistentnější než loni. Celkově si myslím, že jsem odvedl lepší práci. To mi dodává sebevědomí do příští sezóny, protože vím, že tvrdá práce se vždycky vyplatí. Nyní musíme pokračovat v nastolené cestě a jsem si jistý, že budeme schopni bojovat o vítězství v šampionátu.“
Stoffel Vandoorne, šampion Formule E v roce 2022:
„Zajistili jsme si třetí místo v šampionátu týmů, což byl náš hlavní cíl pro tento závod. Druhý den byl jednoznačně lepší než první, oba vozy se kvalifikovaly do duelů. Závod byl opět trochu chaotický, ale podařilo se nám ho zvládnout, když jsme se přes prokousali přes všechny nástrahy. Díky tomu jsme získali další body na závěr víkendu i sezóny.“
Jan Novotný